Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Overstap van mavo-havo andere school lastig


Kleinduimpje

Kleinduimpje

21-06-2023 om 20:17 Topicstarter

hoezo waar heb je het over? Ik heb 1 verhaal van 1 vader en dat is een vader van meisje waar dichter mee omging. En ik ken geen een leraar, nooit iets over gehoord, alleen deze leraar en nog een. En ik ken maar een paar leerlingen.

Kleinduimpje schreef op 21-06-2023 om 19:59:

Als moeder een topic opent met bv. dochter heeft klappen gekregen van vriend. Gaan we toch ook niet eerst zeggen, is dit wel waar, ga eerst in gesprek met die vriend, want waarschijnlijk klopt het verhaal niet. Nee, op een forum gaan we uit van het kloppende verhaal. Dus nu stop ik. Over 3 weken heb ik een gesprek en dan ga ik het zeggen en dochter is daarbij en zegt het ook in het gesprek, dat wil ze zelf heel graag maar niet nu.

Dat zeggen we pas als moeder niets anders doet dan hier ventileren en dochter blijft zitten waar ze zit. Als moeder dan vervolgens dochters keuze gaat verdedigen met “hij doet soms zo, niet altijd, maar ook tegen anderen, hij meent het niet altijd zo, ik zei wel dat het vuistslag was maar was meer een tik en ik zag het niet heel goed vanuit mijn zicht”. Dan vraag je je af of het waar is. Als het waar is, waarom doet moeder niets en waarom doet dochter niets of zou het dan niet waar zijn. Dat laatste is net zo erg als het eerste. 

🙈

Kleinduimpje

Kleinduimpje

21-06-2023 om 20:23 Topicstarter

hoezo doen we dan niks, over 2 weken toch. Ik heb toch uitgelegd waarom en mogen wij die mening hebben en jullie een andere?

MamaE schreef op 21-06-2023 om 20:15:

[..]

Het komt op mij over alsof jij precies weet wat elke docent gedaan en gezegd heeft, welke ouders allemaal gesprekken hebben aangevraagd etc.

Mijn ouders kenden op die leeftijd lang niet al mijn klasgenoten, laat staan hun ouders en al helemaal niet wie er wanneer bij welke docent op gesprek was geweest.

Dan vind ik juist dat stukje betrokkenheid gezonder klinken...om toch in contact te blijven, dat doen ze dan juist goed.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

21-06-2023 om 20:34 Topicstarter

Philou schreef op 21-06-2023 om 20:20:

[..]

Dat zeggen we pas als moeder niets anders doet dan hier ventileren en dochter blijft zitten waar ze zit. Als moeder dan vervolgens dochters keuze gaat verdedigen met “hij doet soms zo, niet altijd, maar ook tegen anderen, hij meent het niet altijd zo, ik zei wel dat het vuistslag was maar was meer een tik en ik zag het niet heel goed vanuit mijn zicht”. Dan vraag je je af of het waar is. Als het waar is, waarom doet moeder niets en waarom doet dochter niets of zou het dan niet waar zijn. Dat laatste is net zo erg als het eerste.

🙈

Na mijn verhaal zeg je toch al meteen dat je dochters verhaal in twijfel trekt.

Kleinduimpje schreef op 21-06-2023 om 19:54:

nogmaals waarom zou ze dit zeggen, ze weet dat ik dit ga zeggen met het gesprek, daar hebben we het over gehad.dat vond ze prima.
Hij doet ook lomp tegen andere. Die vader is toch ook naar die leraar gegaan. Daar had hij toch ook tegen gezegd, ik snap niet dat ze jou naar vwo hebben gezet.
Maar als ik er nu iets van ga zeggen, is hij volgende week dadelijk tegen dochter, dat weet ik niet zeker, maar ik ga nu dat risico niet nemen. Ik ga dus over 3 weken het gesprek aan

Ik vind je manier van redeneren heel bijzonder.

Ik snap best dat je, je dochter wil geloven maar ik zou als ik jou was toch wat kritischer hierin worden en niet zomaar alles voor zoete koek aannemen.

Tuurlijk vind je dochter het prima dat jij zijn uitspraken gaat navragen in het gesprek over 3 weken: ze weet toch al dat jij alles wat zij zegt voor waarheid aanneemt en haar gelooft. Als die docent over 3 weken in jullie gesprek ontkent dat hij dit gezegd heeft; wie geloof je dan? 

Dat een andere vader een gesprek met hem is aangegaan, ben je toch ook niet bij geweest. Misschien zat dat wel heel anders in elkaar. En een neefje heeft beweert dat deze docent ook van alles roept in de trant van dikke tieten en mongolen....en dat geloof je allemaal zonder meer? Kan in jouw beleving niet zijn dat pubers zaken nog weleens opkloppen?  Jou keus natuurlijk om er zo mee om te gaan, maar wel bijzonder.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

21-06-2023 om 21:17 Topicstarter

ik heb die vader zelf gesproken met precies hetzelfde verhaal als dochter. Heeft de grootste ruzie daar gehad met die leraar.


Dus dochter komt thuis,zo laat ik eens 5 minuten een verhaal verzinnen zodat ik.leraar lekker zwart ga maken.Hoezo? Doet ze over andere leraren toch ook niet. En ze stond altijd een 6 ervoor en toen had ze die verhalen ook al. 

Maar goed blijkbaar is het een grote leugen en nu? Wat bereikt ze ermee? Waarom verzint ze alles. En over 2 weken kaart ik het aan en ik denk wel zeker dat hij toe gaat geven, deed hij bij die vader ook.

Maar ik stop nu echt, want dit is zinloos. Jullie hebben een andere mening, prima. 

Kleinduimpje schreef op 21-06-2023 om 21:17:

ik heb die vader zelf gesproken met precies hetzelfde verhaal als dochter. Heeft de grootste ruzie daar gehad met die leraar.

Ja dus, ben je er zelf toch niet bij geweest. Misschien was die " grootste ruzie" wel omdat vader hem niet geloofde en zelf zich onbeschoft gedroeg. Verhalen van anderen waar je zelf niet bij geweest bent kun je gerust met een korrel zout nemen. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

21-06-2023 om 21:26 Topicstarter

ze kregen ruzie omdat leraar het toegaf en vader dat aso vond en dat je je niet zo gedraagt tegen leerlingen, maar dat is dan ook misschien gelogen? Dus jij gelooft echt niemand als ze een verhaal vertellen? Je vriendinnen en man ook niet?

Kleinduimpje schreef op 21-06-2023 om 21:26:

ze kregen ruzie omdat leraar het toegaf en vader dat aso vond en dat je je niet zo gedraagt tegen leerlingen, maar dat is dan ook misschien gelogen? Dus jij gelooft echt niemand als ze een verhaal vertellen? Je vriendinnen en man ook niet?

Ahh de leraar gaf het allemaal toe volgens die vader, ben je daar bij geweest? Nee toch. Dit is vaders versie van het verhaal misschien wel om zijn kind niet af te vallen. Anders is het wel heel vreemd dat deze leraar daar nog steeds werkt als hij stelselmatig zoveel aso dingen zegt en zelf toegeeft. Pubers hebben nogal eens de neiging om zaken anders te vertalen. En ervaren dat ook niet als liegen. Lees het boek Puberbrein maar eens, is echt een aanrader.

Als iemand mij een verhaal verteld, ben en blijf ik me er altijd van bewust dat een verhaal 2 kanten heeft. En dat er soms door emoties die mee kunnen spelen zaken anders verwoord kunnen worden.

Als je kijkt naar al je posts in dit topic vanaf je openingspost schrijf je niets positiefs over deze school. Werkelijk niets is er goed aan: de leerlingen zijn niet leuk, de docenten deugen niet want die schreeuwen alleen maar en sommigen zeggen dus rare dingen, gebouw is te groot, kantine te onoverzichtelijk, je begint al bij je opening " dochter vindt de leraren echt niet leuk" etc. Dat kan. Het valt jullie tegen. Ook dat kan en mag.

Echter als je mensen niet leuk vindt, sterker nog de hele school niets vindt is de kans wel groot dat je, je daardoor negatiever uitlaat over mensen dan hoe het mogelijk gegaan is. Als je al in zo'n negatieve houding / spiraal zit tja..dan is niks meer goed. Zo lees ik in ieder geval je verhaal.

Beiden dingen kunnen waar zijn: ik heb echt genoeg vijandige en idiote leraren meegemaakt om wat mee te gaan in het verhaal dat die man wat “randjes” heeft. En ik heb ook genoeg mensenkennis en puberkennis om te weten dat pubers dat soort dingen ook graag uitbuiten of aandikken (al dan niet bewust) om zelf buiten schot te blijven. 
Fijn dat die man je dochter extra inzicht heeft gegeven en daar de tijd voor heeft genomen. Fijn dat dochter daar voor open staat. 
Hopelijk is de uitkomst aan het einde van het jaar uiteindelijk oké voor jullie. En anders echt een gedegen probleemanalyse maken (met input van meer mensen dan alleen dochter) en zoeken naar een oplossing om komend jaar wat relaxter te maken. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

21-06-2023 om 22:30 Topicstarter

ik heb ook genoeg puberkennis, want ik werk al 25 jaar met pubers, ik weet echt wel over wie ik praat. Maar goed, ik was net op een verjaardag met vrienden en daar vertelde ik tegen 3 vrouwen dit verhaal en zij waren van mening dat ik helemaal niet naar school moest gaan, ook niet over 2/3 weken. Zo heeft iedereen weer een andere mening. En ik denk dat ik misschien in het echt weer heel anders overkom met mijn verhaal als op een forum.

Kleinduimpje schreef op 21-06-2023 om 22:30:

ik heb ook genoeg puberkennis, want ik werk al 25 jaar met pubers, ik weet echt wel over wie ik praat. Maar goed, ik was net op een verjaardag met vrienden en daar vertelde ik tegen 3 vrouwen dit verhaal en zij waren van mening dat ik helemaal niet naar school moest gaan, ook niet over 2/3 weken. Zo heeft iedereen weer een andere mening. En ik denk dat ik misschien in het echt weer heel anders overkom met mijn verhaal als op een forum.

Dat geldt voor iedereen. We missen altijd meer info dan we hebben. 

In onderzoek weten we inmiddels dat we op veel gebieden eerlijker antwoorden krijgen online. Maar voor sommige kwesties moet je echt nog steeds face to face zitten met een goede onderzoeker om echt te begrijpen wat er gebeurt. De waarheid ligt ergens in het midden. Er is een reden waarom jij advies vraagt. En mensen die elkaar live zien zijn vaak een stuk voorzichtiger dan online popjes. Ergens ligt een middenweg. Net als met het verhaal van jouw dochter en het verhaal van de docent.

Ik ga in beginsel er altijd van uit dat mensen eerlijk zijn, maar wat ik in jouw verhaal zo vreemd vind is dat het zo allesoverheersend negatief is over deze school, maar dat je dochter ook absoluut niet naar een andere school wil, terwijl ze op haar vorige school wel al heeft ervaren dat het ook anders kan.
Ik kan me niet voorstellen dat alle docenten en leerlingen niet leuk zijn. En ook niet dat alle leerlingen het gewoon accepteren dat een docent ze uitmaakt voor domme sukkel.

Betrokkenheid is prima, maar van elke docent weten wat die precies doet en zegt en van andere ouders een woordelijk verslag krijgen van hun gesprekken met een docent valt daar mijns inziens niet onder. 
Als een docent toegeeft dat hij leerlingen uitscheldt voor domme sukkel, maar vervolgens boos wordt als een ouder daar wat van vindt, en dat gedrag dus daadwerkelijk normaal vindt, dan zou ik het wel hogerop zoeken. 
Ja, er zijn vast horken van leraren. Maar niet alleen maar. En het kan ook niet zo zijn dat de schoolleiding dat ook allemaal maar normaal vindt. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

22-06-2023 om 06:40 Topicstarter

MamaE schreef op 22-06-2023 om 00:58:

Ik ga in beginsel er altijd van uit dat mensen eerlijk zijn, maar wat ik in jouw verhaal zo vreemd vind is dat het zo allesoverheersend negatief is over deze school, maar dat je dochter ook absoluut niet naar een andere school wil, terwijl ze op haar vorige school wel al heeft ervaren dat het ook anders kan.
Ik kan me niet voorstellen dat alle docenten en leerlingen niet leuk zijn. En ook niet dat alle leerlingen het gewoon accepteren dat een docent ze uitmaakt voor domme sukkel.

Betrokkenheid is prima, maar van elke docent weten wat die precies doet en zegt en van andere ouders een woordelijk verslag krijgen van hun gesprekken met een docent valt daar mijns inziens niet onder.

Als een docent toegeeft dat hij leerlingen uitscheldt voor domme sukkel, maar vervolgens boos wordt als een ouder daar wat van vindt, en dat gedrag dus daadwerkelijk normaal vindt, dan zou ik het wel hogerop zoeken.
Ja, er zijn vast horken van leraren. Maar niet alleen maar. En het kan ook niet zo zijn dat de schoolleiding dat ook allemaal maar normaal vindt.

Dit klopt dus nergens naar. Moet ik het weer herhalen. Alle leerlingen niet leuk? Waar heb ik dat gezegd? Ze kreeg lastig aansluiting, dan zeg ik toch niet dat alle leerlingen niet leuk zijn hoezo? Andere kinderen het schelden goed vinden heb ik nergens gezegd, hij krijgt bij sommige een grote bek terug. Gisteren schrijf je ook alle leerkrachten zijn niet leuk, vervolgens schrijf ik nee het zijn er 2-3 en de rest vd leerkrachten hoor ik nooit iets van. Waarom herhaal je dan weer dat alle leerkrachten niet leuk zijn? Of je leest dan niet goed of je neemt me niet serieus? Elke docent weten wat die zegt, ik schrijf hier net onder dat ik nog nooit van de rest van de docenten maar iets te horen heb gekregen.Ik heb niet gezegd dat hij boos werd op de ouder, de ouder werd ontzettend boos op hem. Van alle ouders alles weten is ook al niet waar, maar van 1 ouder, ook dat schrijf ik gisteren op je reactie. Ik vind je reactie dus ook niet fijn mamae, want de meeste dingen heb ik gisteren net beschreven, dan neem je me toch ook niet serieus ?Waarom schrijf ik me verhaal hier dan? Dus het klopt allemaal niet.

Daarbij kom ik hier met een probleem en dan klinkt dat negatief en de andere school was fijner ja. Maar ik zeg ook nergens dat het zo vreselijk is dat dochter van school wilt, helemaal juist net niet! Maar door 2 docenten gaan we dat niet doen en ze heeft nu juist net betere contacten daarom wil ze juist blijven. En dat ze het als geen fijne school ervaart betekent natuurlijk ook niet meteen weggaan, ik denk dat bijna niemand school leuk vindt, zij heeft nog het geluk gehad de eerste jaren op de andere school het als heel fijn te ervaren.





Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.