Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Overstap van mavo-havo andere school lastig


Kleinduimpje schreef op 12-06-2023 om 07:40:

eigenlijk vind ik dit ook heel vreemd. Dus omdat ze 1 toets heel slecht scoort die 4 keer meetelt zou ze blijven zitten.

Zo werkt het helaas wel gezien de status van de kernvakken. Komt er nog een toetsweek? Misschien kan ze daarmee nog wat ophalen?

De overgangsnormen zijn er niet om je kind te benadelen. Ze zijn ervoor om te voorkomen dat je in het examenjaar zit en weinig kansrijk bent door je cijfers tot nu toe. Vooral je cijfers voor de schoolexamens die 50% van het eindcijfer bepalen.

Wat wil je kind zelf? Naar 5 havo of mbo? Het is geen schande om na 4 mavo --> 4 havo naar het mbo te gaan. Het is ook geen verloren jaar want wat ze dit jaar geleerd heeft in de breedste zin van het woord (dus ook niet schoolse zaken) neemt ze als extra bagage mee naar het mbo.

Kleinduimpje schreef op 12-06-2023 om 07:40:

eigenlijk vind ik dit ook heel vreemd. Dus omdat ze 1 toets heel slecht scoort die 4 keer meetelt zou ze blijven zitten.

Je blijft nooit op 1 toets zitten. Dan stond je er al niet goed voor. 

Op de school van dochter zijn de overgangsnormen eigenlijk het zelfde als de eindexamennormen. Alleen 0.5 hoger. Bij eindexamen 5,5= 6= voldoende. Bij overgangsnormen is dat  een 6,0. En inderdaad minimaal een 5,0 bij max 1 kernvak. Bij 2 kernvakken onder de 6.0 (dus stel 5,4 en 5,7 ben je al een bespreekgeval) Ook het gemiddelde van alle vakken telt nog mee.

Maar zelfs als ze net wel over zou gaan, zou ik gaan bedenken of je dat wel wil. Met zulke cijfers het eindexamenjaar in gaan, is gewoon best risicovol. Zeker als ze wel haar best heeft gedaan. Ze heeft al een diploma. Waarom geen mbo studie gaan doen?

vooral ook omdat ze de school blijkbaar niet zo leuk vindt.

Kleinduimpje schreef op 12-06-2023 om 07:40:

eigenlijk vind ik dit ook heel vreemd. Dus omdat ze 1 toets heel slecht scoort die 4 keer meetelt zou ze blijven zitten.

Met 1 slechte toets sta je niet een 4 voor het ene en een 5 voor het andere vak.
Doen ze bij haar op school nog aan herkansingen? Dan kan ze deze misschien herkansen.

En hoe gaat het nu in de klas, heeft ze al wat meer aansluiting? Als ze het nog steeds niet naar haar zin heeft op school zou een overstap naar het MBO me beter lijken.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

12-06-2023 om 23:13 Topicstarter

jawel, met een toets een 3,4 voor wiskunde die 4 keer meetelde, anders had ze een 6 voor wiskunde .

De meeste leraren zijn vreselijk, schreeuwen en geen vragen normaal kunnen beantwoorden, dan krijg je een antwoord dat je dom bent enz...

De contacten is ook nog best lastig, hoewel het echt wel beter gaat als het begin.

Zelf wilt ze heel graag over.

Kleinduimpje schreef op 12-06-2023 om 07:40:

eigenlijk vind ik dit ook heel vreemd. Dus omdat ze 1 toets heel slecht scoort die 4 keer meetelt zou ze blijven zitten.

Nee, omdat ze niet voldoet aan de eisen om een voldoende te halen kan ze blijven zitten of besproken worden. Niet door één toets. Als ze een 8 had gestaan en deze toets had verknald was er niks aan de hand geweest. 

Kleinduimpje schreef op 12-06-2023 om 23:13:

jawel, met een toets een 3,4 voor wiskunde die 4 keer meetelde, anders had ze een 6 voor wiskunde .

De meeste leraren zijn vreselijk, schreeuwen en geen vragen normaal kunnen beantwoorden, dan krijg je een antwoord dat je dom bent enz...

De contacten is ook nog best lastig, hoewel het echt wel beter gaat als het begin.

Zelf wilt ze heel graag over

Wellicht telt deze toets zo zwaar omdat deze al meetelt voor het schoolexamen. Weet je hoe ze staat als je alleen kijkt naar PTA cijfers? Of is er nog niets dat meetelt? Scholen kunnen dat heel verschillend inrichten is mijn ervaring.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

14-06-2023 om 19:33 Topicstarter

hoe weet ik wat de pta cijfers zijn?

Ze staat een 5,5 zonder die toets

Kleinduimpje schreef op 14-06-2023 om 19:33:

hoe weet ik wat de pta cijfers zijn?

Ze staat een 5,5 zonder die toets

Ik weet niet hoe het op de school van je dochter is, maar bij onze school staat het PTA op de website, daar kun je het zo nakijken. Bij ons (VMBO) telt de 1e periode van de derde klas niet mee voor het PTA. De rest van het jaar dus wel. Maar alle cijfers tellen mee om te bepalen of je overgaat of niet.

Kleinduimpje schreef op 12-06-2023 om 07:40:

eigenlijk vind ik dit ook heel vreemd. Dus omdat ze 1 toets heel slecht scoort die 4 keer meetelt zou ze blijven zitten.

Die regel is er voor alle leerlingen. Als de toets 4x meetelt, is het wel belangrijk dat je ‘m goed maakt. Mijn kinderen weten dat precies, hoeveel iets meetelt. En als ze ‘m slecht maken, wil ik wel weten hoe dat komt. Over een vijf kan je nog dubben maar een 3,4 dan heb ik een gesprek over of het wel geleerd is en zoja, of de stof begrepen is en de oefeningen zijn gemaakt. En als je het niet snapt, is het jouw taak als mijn kind om dat te laten weten zodat wij kunnen helpen met uitleg. 

Mijn kinderen staan ook niet automatisch op overgaan. Daar hebben wij een paar gesprekken over gevoerd maar alles wat ook maar rook naar de schuld buiten zichzelf plaatsen, hebben wij gezegd dat die dingen niet te veranderen zijn en het gaat erom hoe je ermee omgaat. Het valt mij zo op dat in jouw verhaal jouw dochter het slachtoffer is. De docenten zijn vreselijk (echt? Voor iedereen of alleen haar? Dien een klacht in), schreeuwen, geen leuke meiden (álle meiden in de klas, op school? Jee, wat slecht getroffen), ze zou een 6 staan maar niet als een 3,4 vier x meetelt.. ze is werkelijk het slachtoffer van alles en iedereen. Alleen zij, de rest niet. 

Ben je veel zielig, wordt het triest.
Er is een dunne lijn tussen zielig en triest. 

hebben ze geen recht op herkansingen?

Kleinduimpje

Kleinduimpje

14-06-2023 om 20:20 Topicstarter

nee philou, dat zeg ik helemaal niet. Leraar zijn vreselijk ja (niet allemaal), ook tegen een aantal andere, en dan??? Wat maakt het uit, leraren hoeven zich niet zo te gedragen, je moet eens weten wat ze tegen de leerlingen zeggen, en daar zijn sommige de dupe van. Ik zou wel willen weten hoe jij dan reageert als je kind thuis komt met leraar schreeuwt als kind maar iets zegt. Leraar slaat op voorhoofd, zo van hoe dom kun je wezen als je iets vraagt. Of zegt hoe kun je dit nu vragen, echt zo dom. Je hebt capaciteit niet voor havo enz...wat zeg jij dan? Meid kruip niet in slachtofferrol en ga door?

En ja, ze heeft het slecht getroffen met een paar meiden.

En van die 3,4 zeg ik alleen maar dat het zonde is als je met 1 onvoldoende niet overgaat, daar is zij toch niet het slachtoffer van, dan zeg ik toch niet, andere kinderen zullen ook daardoor niet overgaan. Mijn broer ging niet over door 1 tiende punt van een proefwerk. Ik mag toch gewoon zeggen dat dat eigenlijk niet normaal is.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

14-06-2023 om 20:22 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 14-06-2023 om 20:04:

hebben ze geen recht op herkansingen?

Nee, zover ik weet niet.

Kleinduimpje schreef op 14-06-2023 om 19:33:

hoe weet ik wat de pta cijfers zijn?

Ze staat een 5,5 zonder die toets

Het lijkt me essentieel dat jullie dat samen eerst eens uitzoeken. School is verplicht aan het begin van het schooljaar duidelijk aan te geven welke toetsen en andere opdrachten meetellen voor het schoolexamen.

Al kan het natuurlijk ook zijn dat jullie in de vierde nog helemaal geen toetsen hebben die meetellen voor het schoolexamen en dat je daarom niet op de hoogte bent.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

14-06-2023 om 20:34 Topicstarter

ik heb dochter gevraagd en samen gekeken. Ze heeft alleen wiskunde pta gehad en gemiddelde is een 6,4.

Dit draadje loopt nu zo'n 9 maanden, als ze over gaat heeft ze nog maar 1 jaar te gaan. Was dit afgelopen jaar zo slecht dat ze het pertinent niet nog een jaar kan doen of kan ze doorbijten? Het hoef niet per se alleen maar leuk te zijn en het biedt vast betere kansen voor het mbo met een havo diploma zodat ze die misschien versneld kan doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.