Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Overstap van mavo-havo andere school lastig


Kleinduimpje schreef op 14-06-2023 om 20:20:

nee philou, dat zeg ik helemaal niet. Leraar zijn vreselijk ja (niet allemaal), ook tegen een aantal andere, en dan??? Wat maakt het uit, leraren hoeven zich niet zo te gedragen, je moet eens weten wat ze tegen de leerlingen zeggen, en daar zijn sommige de dupe van.

En ja, ze heeft het slecht getroffen met een paar meiden.

En van die 3,4 zeg ik alleen maar dat het zonde is als je met 1 onvoldoende niet overgaat, daar is zij toch niet het slachtoffer van, dan zeg ik toch niet, andere kinderen zullen ook daardoor niet overgaan. Mijn broer ging niet over door 1 tiende punt van een proefwerk. Ik mag toch gewoon zeggen dat dat eigenlijk niet normaal is.

Ik kan mij dat niet goed voorstellen. Wat ik mij wel kan voorstellen is dat stijl van de school en jouw dochter niet samengaan. En als je nu je dochter én in bescherming wil nemen én niet wilt laten leren én geen tools wil meegeven voor in de toekomst, zeg je dat het aan alle anderen ligt. En misschien is het wel omdat jouw dochter met een mavo mentaliteit op de havo zit. Daar kunnen de docenten heul errug moe van worden. ik zou met school zijn gaan praten om te weten hoe mijn kind gezien werd, of ik hun kritiek nu beaam of niet. Als mijn kind anders gezien wordt dan hij is wil ik weten wat er gebeurd is dat de beeldovrming anders is.. en als hun mening over mijn kind klopt, wil ik dat ook weten. In beide gevallen is er een gesprek wat gaat over wat je zelf kan doen om zoiets te voorkomen en recht te zetten. Want als ze dadelijk op kamers gaan studeren en je kan niet met een horde omgaan of er een paar naar je hand zetten, krijg je het nog heel erg moeilijk. 

En anders was ik als een malle een nieuwe school gaan zoeken. Het lijkt erop dat het zo zwaar niet woog, die school. Maar klagen over het “lot”, nee. 

Een 3,4 op een toets die 4x meetelt, dan verdien je niet om over te gaan. Ik heb dan een gesprek dat vriendelijk begint maar als het nodig is om te zeggen “hallo, je wist of had moeten weten dat die 4x meetelt, wat begrijp jij hier niet? Dat betekent de stof kennen en als het er niet lekker in zit, geef dat aan”. 

Kleinduimpje schreef op 14-06-2023 om 20:34:

ik heb dochter gevraagd en samen gekeken. Ze heeft alleen wiskunde pta gehad en gemiddelde is een 6,4.

Dat is positief. Neem contact op met de mentor zodat hij/zij misschien nog een goed woordje kan doen. Wellicht vindt de mentor ook dat er weinig cijfers zijn geweest voor wiskunde. Je weet het niet als je het gesprek niet aangaat.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

14-06-2023 om 20:49 Topicstarter

in bescherming wil nemen en niet wil.laten leren, waar heb je het over? Ik ben nog niet eens naar school toegegaan om haar in bescherming te nemen. Maar wat leraren zeggen is niet normaal, terwijl mijn dochter juist een hele brave leerling is. Waarschijnlijk is het omdat ze geen weerwoord heeft. Maar jij vind het dus blijkbaar normaal om een leerling dom te noemen die iets vraagt? En na een slechte toets al te zeggen je hebt de capaciteiten niet en te schreeuwen tegen leerlingen?

Hoezo wil ik haar niet laten leren? Ze heeft hartstikke haar best gedaan en bijles gehad voor die slecht toets, en dat was haar slechtste punt. En ze begreep het wel voor dat de toets kwam, maar de vraagstelling was lastig, veel leerlingen hadden hier een onvoldoende voor.

Max88 ze wil gewoon het liefst op deze school blijven.

Kleinduimpje schreef op 14-06-2023 om 20:49:

in bescherming wil nemen en niet wil.laten leren, waar heb je het over? Ik ben nog niet eens naar school toegegaan om haar in bescherming te nemen. Maar wat leraren zeggen is niet normaal, terwijl mijn dochter juist een hele brave leerling is. Waarschijnlijk is het omdat ze geen weerwoord heeft. Maar jij vind het dus blijkbaar normaal om een leerling dom te noemen die iets vraagt? En na een slechte toets al te zeggen je hebt de capaciteiten niet en te schreeuwen tegen leerlingen?

ik zou willen weten hoe dat zit. Je snapt toch wel dat het verhaal van een puberella heel eenzijdig is? En lekker alle verantwoording en schuld buiten je leggen. Heerlijk. Doen die van mij ook alleen kom je daar niet zo ver mee. En jij slikt dat. Of beter, jij grijpt dat met beide handen aan. 

Heb je op school gesproken over de dingen die je hoorde? De mentor gemaild met een open vraag. Hoezo hoor ik het woord dom, in welke context was dat en waarom. als mijn kind dom werd genoemd omdat het zich verschuilt achter drogredenen want op een toets die vier x meetelt is een 3,4 gehaald, zou ik zeggen, dat hoort niet van deze man of vrouw maar ik kan diegene op dat vlak geen ongelijk geven. Jij kàn beter dus dóe beter.

En toen je geen reactie kreeg of geen goed gesprek had, ben je naar de directeur gegaan. En toen dat ook niets bleek, ben je op zoek gegaan naar een andere school? Zo nee, dan was dat allemaal niet belangrijk genoeg.

dus je hebt nog niet met de school gesproken en geloofd wat je kind over de docenten zegt? Hmmm, dat leren de meeste ouders in de kleuterklas al af.
Dat soort verhalen neem ik met een pot zout.

Hoe eerlijk mijn zoon ook is, hier is dat zijn interpretatie en die klopt in dit soort gevallen meestal niet.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

14-06-2023 om 21:10 Topicstarter

Ik geloof kind zeker wel, hoor het ook van andere medeleerlingen. En ja, heb een gedeelte tegen mentor gezegd. Hij zei, ik kan ook niks met die docent dus ja, laat het langs je heen gaan.
Toen ik naar betreffende docent vorige week wilde gaan, omdat dochter huilen en met hyperventilatie in bed lag zei ze dat ik het beter niet kon doen omdat ik het dan misschien erger zou maken en die leerkracht nog advies moet geven. En dat snap ik helemaal.

Medeleerling vader is pas ook naar een leerkracht gestapt omdat die ook tegen haar dochter gezegd had jij kunt echt geen havo, wat doe je hoer. Die hebben de grootste ruzie gehad, nou wat heb je daaraan. Daarna deed docent nog erger tegen dochterl Jullie snappen toch wel dat er met sommige leerkrachten niet te praten valt.


Mentor had vorige week tegen dochter gezegd dat helft vd leerkrachten echt niet functioneerde, maar ze aangenomen waren door het lerarentekort.

Kleinduimpje schreef op 14-06-2023 om 21:10:

Ik geloof kind zeker wel, hoor het ook van andere medeleerlingen. En ja, heb een gedeelte tegen mentor gezegd. Hij zei, ik kan ook niks met die docent dus ja, laat het langs je heen gaan.
Toen ik naar betreffende docent vorige week wilde gaan, omdat dochter huilen en met hyperventilatie in bed lag zei ze dat ik het beter niet kon doen omdat ik het dan misschien erger zou maken en die leerkracht nog advies moet geven. En dat snap ik helemaal

Jullie snappen toch wel dat er met sommige leerkrachten niet te praten valt.

Mentor had vorige week tegen dochter gezegd dat helft vd leerkrachten echt niet functioneerde, maar ze aangenomen waren door het lerarentekorth


En dan hebben je ouders geen gesprek hoe je daar beter mee om kan gaan want hyperventilateren in je bed, dat werkt niet. En dan hebben je ouders niet gezocht naar een andere school terwijl het iederéén tegen valt, deze school. Maar iedreen laat het maar. Al andere scholen bezocht? Of laat je het lekker zo? 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

14-06-2023 om 21:20 Topicstarter

Ze wilt zelf toch graag blijven, dus nee ik zoek geen andere school. En ik ga nu op dit moment geen actie ondernemen omdat ze binnenkort haar moeten beoordelen, daarna zal ik wel naar school gaan.
En natuurlijk praat ik.met dochter dat ze zich niet zo druk moet maken en ik trots op haar ben hoe goed ze het heeft gedaan, want dat ben ik ook,  en de leraren niet alleen het tegen haar hebben, maar ook tegen andere enz enz. Ik probeer haar echt wel gerust te stellen.

Ach blijkbaar zijn wij te gevoelig ofzo en leven we in een harde wereld waarbij het normaal is te schreeuwen enz en niet het goede voorbeeld te geven...

het is het 1 of het ander. Of je accepteerd het niet als ouder en ondanks je kind ga je toch op zoek naar een andere school of je volgt je kind en je leert je kind het dan te accepteren. Meer smaken zijn er niet.
Dus tenzij er iets met je kind is is dan de boodschap deal with it.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

14-06-2023 om 21:26 Topicstarter

oh nee, maar nu krijgt de discussie een hele andere wending. Mijn vraag was alleen of ze over zou gaan met deze punten omdat ze graag over wil gaan. Iemand vroeg hoe het nu verder was en toen zei ik dat leerkrachten (sommige nogmaals) vreselijk waren. Maar ze blijft gewoon op deze school.

Ik moet wel zeggen dat ik wel niet goed wist of je met zoiets (leraren) naar mentor gaat of niet, ze zijn zelf ook oud genoeg.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

14-06-2023 om 21:56 Topicstarter

Ik moet trouwens ook nog zeggen dat dochter van andere school afkomt en ik 4 jaar lang nog nooit een fout woord over een leerkracht gehoord heb, dat was een Jenaplan. Ik denk zeker dat deze school een hele andere mentaliteit heeft.

Kleinduimpje schreef op 14-06-2023 om 21:26:

oh nee, maar nu krijgt de discussie een hele andere wending. Mijn vraag was alleen of ze over zou gaan met deze punten omdat ze graag over wil gaan. Iemand vroeg hoe het nu verder was en toen zei ik dat leerkrachten (sommige nogmaals) vreselijk waren. Maar ze blijft gewoon op deze school.

Ik moet wel zeggen dat ik wel niet goed wist of je met zoiets (leraren) naar mentor gaat of niet, ze zijn zelf ook oud genoeg.

Ah, iemand anders had het moeten. Het ligt niet bij jou maar bij de mentor, kind .. 

Kennelijk heeft je kind het best naar haar zin op school dus zoooo erg zijn de leraren niet en zoo erg zijn de meiden op school kennelijk ook niet. Jammer dat jullie dan niet echt een open gesprek met elkaar kunnen voeren want dan hoef je het niet over zogenaamd niet functionerende docenten te hebben maar kan je als kind een gesprek hebben over wat je lastig vindt en advies krijgen hoe je daar beter mee omgaat. Want je kan de regels van school mbt overgaan of doubleren niet leuk vinden, ze worden niet veranderd omdat een leerling die regels voor haar niet zo handig uitkomen. 

Kleinduimpje schreef op 14-06-2023 om 21:56:

Ik moet trouwens ook nog zeggen dat dochter van andere school afkomt en ik 4 jaar lang nog nooit een fout woord over een leerkracht gehoord heb, dat was een Jenaplan. Ik denk zeker dat deze school een hele andere mentaliteit heeft.

Misschien kon ze dat niveau heel goed aan en was alles wat Niet fijn kon zijn, daarom geen belasting. Kan het inhouden dat ze dus met een verkeerde instelling op deze schoolrondloopt en dus de minder fijne dingen als probleem ziet? Ik zie eerder een mogelijk probleem met de innerlijke motivatie. Zorg dat zij niet gezien wordt als het probleem (alles ligt aan een ander). Als je van iemand met een probleem wordt naar een probleem iemand, raak je verder van huis.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

14-06-2023 om 22:58 Topicstarter

wat praat jij vervelend zeg Philou, echt niet fijn. De manier hoe je het schrijft. Je zou het ook op een andere manier kunnen brengen. Mag ik zeggen dat ik iets niet leuk vind, vind jij altijd alles maar leuk? Daarvoor is dit forum toch om even je ei kwijt te kunnen? Ik zeg alleen maar dat ik het jammer vind dat ze dan op een onvoldoende voor wi misschien zou blijven zitten.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

14-06-2023 om 23:00 Topicstarter

Philou schreef op 14-06-2023 om 22:58:

[..]

Misschien kon ze dat niveau heel goed aan en was alles wat Niet fijn kon zijn, daarom geen belasting. Kan het inhouden dat ze dus met een verkeerde instelling op deze schoolrondloopt en dus de minder fijne dingen als probleem ziet? Ik zie eerder een mogelijk probleem met de innerlijke motivatie. Zorg dat zij niet gezien wordt als het probleem (alles ligt aan een ander). Als je van iemand met een probleem wordt naar een probleem iemand, raak je verder van huis.

Nee, dat is het helemaal niet, dit zijn gewoon heel andere soort docenten, een leerfabriek zeg maar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.