Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Pesten brugklas


De eerste mentor van mijn dochter had het hardnekkige idee dat mijn dochter graag vriendinnen wilde zijn met haar pesters, maar dat was helemaal niet zo. Ze zei dan dingen als "ik kan die meisjes niet dwingen om vriendinnen met je dochter te worden." Ik zei dan: "Je kunt ze wel dwingen om haar met rust te laten." Achteraf had ik denk ik nog duidelijker moeten zijn dat mijn dochter geen behoeftig meisje was dat achter de popi's aan liep, maar gewoon een kind dat niet bij die kliek paste en met rust gelaten wilde worden. 
Wees daar voor je zoon ook duidelijk over tegen de mentor.

Marik39 schreef op 05-02-2023 om 20:16:

[..]

Dat is eigenlijk echt een hele goeie ja, dankjewel!


En dat is toch niet hetzelfde als niet pesten. Negeren is ook pesten, misschien nog wel erger. Pesten kan ook in alle stilte. Het gaat om een verandering bij de dader(s).

Negeren is niet hetzelfde als met rust laten hoor! Met rust laten betekent dat de jongens zich gewoon niet met de zoon van TO bemoeien, dat ze vreedzaam naast elkaar bestaan. Negeren is actief iemand doodzwijgen en buitensluiten, dat is zeker niet wat ik hier zou willen voorstellen.

Een verandering bij de daders zou natuurlijk prachtig zijn, maar ik denk niet dat die ineens het licht zien. In de brugklas zijn de kinderen nog heel erg bezig met de pikorde. Degenen die bovenaan staan, geven dat niet zomaar op. Op dit moment is denk ik het hoogst haalbare dat de kinderen in de klas vreedzaam naast elkaar leven. Dan wordt de zoon van TO niet gepest en kunnen de popi's in hun eigen popi-bubbel blijven, waar ze zich lekker verheven kunnen voelen boven de rest. Maar niet gedwongen worden om daarmee om te gaan. Zoon van TO heeft zijn eigen vrienden, hij wil helemaal niet bij die kliek horen. Mentor moet dat duidelijk maken en vertellen dat ze elkaar allemaal lekker met rust moeten laten. 
Pesters zien pesten vaak zelf niet als pesten. "Ja maar zij IS ook gewoon stom, ja maar hij doet altijd..." Alsof dat een goede reden is om iemand te kleineren. Mijn dochter had in groep 6 een queen bee meisje in de klas dat aan iedereen kerstkaarten uitdeelde, behalve aan dochter en nog één of twee kinderen. Ze zei daarbij tegen dochter dat ze niks kreeg omdat zij een loser was, terwijl ze met duim en wijsvinger de letter L voor haar voorhoofd maakte. Toen ik daarover een opmerking maakte tegen de moeder van dat meisje, zei die: "ja, maar jouw dochter IS toch ook gewoon een loser? Dat mag ze dan toch wel zeggen?" Weet je wel meteen van wie zo'n kind het heeft. Maar dat zagen ze dus niet als pesten.
Overigens, Marik39, als ik zo'n pester hier in het dorp voorbij zie komen terwijl ik in de auto zit, ben ik altijd blij dat mijn reflexen het overnemen van mijn brein. Anders had ik zomaar een keer kunnen vergeten de rem in te trappen. Bij mij zit het nog altijd wel diep. Bij dochter niet, die heeft het echt achter zich gelaten. Ik vertelde dochter laatste dat ik Queen Bee had gezien en toen zei ze: "Goh ja, die bestaat natuurlijk ook nog steeds, die was ik helemaal vergeten."

Dymo schreef op 06-02-2023 om 11:15:

Negeren is niet hetzelfde als met rust laten hoor! Met rust laten betekent dat de jongens zich gewoon niet met de zoon van TO bemoeien, dat ze vreedzaam naast elkaar bestaan. Negeren is actief iemand doodzwijgen en buitensluiten, dat is zeker niet wat ik hier zou willen voorstellen.

Ik denk dat ik de oplossing niet zoek in met rust laten. Het is niet iemands gekke onhebbelijkheid dat het met rust laten niet lukt. Pesten wordt gedaan om de groep (of deel) saamhorig te laten voelen. Het is dus meer een groepsding dan individueel en meer dan het laten van een onhebbelijke trek. 

Dymo schreef op 06-02-2023 om 11:43:

Een verandering bij de daders zou natuurlijk prachtig zijn, maar ik denk niet dat die ineens het licht zien. In de brugklas zijn de kinderen nog heel erg bezig met de pikorde. Degenen die bovenaan staan, geven dat niet zomaar op. Op dit moment is denk ik het hoogst haalbare dat de kinderen in de klas vreedzaam naast elkaar leven. Dan wordt de zoon van TO niet gepest en kunnen de popi's in hun eigen popi-bubbel blijven, waar ze zich lekker verheven kunnen voelen boven de rest. Maar niet gedwongen worden om daarmee om te gaan. Zoon van TO heeft zijn eigen vrienden, hij wil helemaal niet bij die kliek horen. Mentor moet dat duidelijk maken en vertellen dat ze elkaar allemaal lekker met rust moeten laten.
Pesters zien pesten vaak zelf niet als pesten. "Ja maar zij IS ook gewoon stom, ja maar hij doet altijd..." Alsof dat een goede reden is om iemand te kleineren. Mijn dochter had in groep 6 een queen bee meisje in de klas dat aan iedereen kerstkaarten uitdeelde, behalve aan dochter en nog één of twee kinderen. Ze zei daarbij tegen dochter dat ze niks kreeg omdat zij een loser was, terwijl ze met duim en wijsvinger de letter L voor haar voorhoofd maakte. Toen ik daarover een opmerking maakte tegen de moeder van dat meisje, zei die: "ja, maar jouw dochter IS toch ook gewoon een loser? Dat mag ze dan toch wel zeggen?" Weet je wel meteen van wie zo'n kind het heeft. Maar dat zagen ze dus niet als pesten.
Overigens, Marik39, als ik zo'n pester hier in het dorp voorbij zie komen terwijl ik in de auto zit, ben ik altijd blij dat mijn reflexen het overnemen van mijn brein. Anders had ik zomaar een keer kunnen vergeten de rem in te trappen. Bij mij zit het nog altijd wel diep. Bij dochter niet, die heeft het echt achter zich gelaten. Ik vertelde dochter laatste dat ik Queen Bee had gezien en toen zei ze: "Goh ja, die bestaat natuurlijk ook nog steeds, die was ik helemaal vergeten."

Wauw, serieus, dit soort mensen...ik kan hier niks mee. Als iemand stom/dik/sloom/lelijk is mag je diegene pesten of wat? Totdat het hun eigen kind betreft zeker. 

MamaE schreef op 06-02-2023 om 17:41:

[..]

Wauw, serieus, dit soort mensen...ik kan hier niks mee. Als iemand stom/dik/sloom/lelijk is mag je diegene pesten of wat? Totdat het hun eigen kind betreft zeker.

Haar dochter zou later beroemd worden, aldus de moeder. Want dat zat er in groep 6 "al he-le-maal in". Ik heb het kind (nu 24) nog niet voorbij zien komen op tv. 

Dymo schreef op 06-02-2023 om 18:32:

[..]

Haar dochter zou later beroemd worden, aldus de moeder. Want dat zat er in groep 6 "al he-le-maal in". Ik heb het kind (nu 24) nog niet voorbij zien komen op tv.

Misschien had je haar niet herkend vanwege de zwarte balk voor haar ogen. Dat is immers ook een manier van beroemd (en berucht) worden.

MamaE schreef op 06-02-2023 om 17:41:

[..]

Wauw, serieus, dit soort mensen...ik kan hier niks mee. Als iemand stom/dik/sloom/lelijk is mag je diegene pesten of wat? Totdat het hun eigen kind betreft zeker.

Nee, dat zie je echt helemaal verkeerd.

Kennelijk: als je iemand stom/dik/sloom/lelijk vindt mag je diegene pesten.

Zo zien ze dat zelf niet hoor. Ze spreken gewoon de waarheid tegen mensen die het in hun ogen niet waard zijn om aardig tegen te doen. 

ik werk in het VO en lees vaak dat scholen niet genoeg doen om pestgedrag te voorkomen.
Ik ben echter van mening dat scholen regelmatig met de rug tegen de muur staan.
Vorig jaar in mijn mentorklas werd een meisje gepest. Ik heb er alles aan gedaan wat in mijn vermogen lag.
Gesprekken met de pesters, straffen, schorsing. En gesprekken met de ouders van de pesters. En daar zit volgens mij vaak het probleem. Ik had die ouders nodig om het treiteren te stoppen. Maar de ouders werkten niet mee. “ Mijn kind zegt dat hij niks doet en hij heeft nog nooit tegen mij gelogen” ik heb camerabeelden laten zien van de gang tijdens de pauze.
Dat was niet te beoordelen omdat er geen geluid bij zat.( vonden ze)
Uiteindelijk is dat meisje naar een andere school gegaan en waren die ouders van het meisje boos op de school, want de school had het pesten  op moeten lossen.
Wij als school hebben er zoveel energie in gestoken, maar het heeft niet tot resultaat geleid.
Ik blijf mij verbazen over hoe makkelijk ouders de schuld bij scholen neerleggen, de schuld ligt voor een groot gedeelte bij de ouders van de pesters. 

Op de basisschool wilt de school dat ouders elkaar niet aanspreken op pest gedrag uit vrees dat op schoolplein een onveilige situatie ontstaat; ouders moeten bij de leerkracht melding maken. Alleen als je wist waar het kind woont, is het aan jezelf om daar aan huis aan te  bellen maar liever via school want het gebeurt op school en zij zijn verantwoordelijk voor de veiligheid van alle leerlingen.
Op de middelbare school is het nog lastiger om te weten waar een klasgenoot woont. Het is vaak al lastig voor de school om de ouders te bereiken, laat staan voor de ouders. Ouders van gepeste kinderen weten dat voor het grootste deel de verandering bij de ouders van de pesters ligt maar staan, nog meer dan op de basisschool, met rug tegen de muur.
Pubers hebben ook leerplicht, maar dankzij gedrag van enkele scholieren, dient hun kind van school te veranderen. Daarom is het niet zo vreemd dat ouders de school verwijt hun kind geen veilige plek te bieden.
Ik snap het punt van Koko, maar als je in de schoenen van die ouders gaat staan, is hun emotie niet vreemd.

Leene

Leene

07-02-2023 om 12:44

Koko67 schreef op 07-02-2023 om 10:55:

ik werk in het VO en lees vaak dat scholen niet genoeg doen om pestgedrag te voorkomen.
Ik ben echter van mening dat scholen regelmatig met de rug tegen de muur staan.
Vorig jaar in mijn mentorklas werd een meisje gepest. Ik heb er alles aan gedaan wat in mijn vermogen lag.
Gesprekken met de pesters, straffen, schorsing. En gesprekken met de ouders van de pesters. En daar zit volgens mij vaak het probleem. Ik had die ouders nodig om het treiteren te stoppen. Maar de ouders werkten niet mee. “ Mijn kind zegt dat hij niks doet en hij heeft nog nooit tegen mij gelogen” ik heb camerabeelden laten zien van de gang tijdens de pauze.
Dat was niet te beoordelen omdat er geen geluid bij zat.( vonden ze)
Uiteindelijk is dat meisje naar een andere school gegaan en waren die ouders van het meisje boos op de school, want de school had het pesten op moeten lossen.
Wij als school hebben er zoveel energie in gestoken, maar het heeft niet tot resultaat geleid.
Ik blijf mij verbazen over hoe makkelijk ouders de schuld bij scholen neerleggen, de schuld ligt voor een groot gedeelte bij de ouders van de pesters.

Mijn zoon is ook van school afgepest, de basisschool weliswaar. En school heeft wel degelijk het een en ander gedaan. Maar toch vind ik dat de school waar zoon op zat foute keuzes heeft gemaakt. Ze hebben de pesters aangesproken, dat klopt. Maar ook eindeloos eindeloos veel gesprekken met zoon gevoerd, Dat hij sterker moest worden, beter niet zo vaak moest huilen, dingen moest melden want dan zouden zij het wel oplossen, dat gebeurde niet, sterker nog hij werd een verrader en een verklikker genoemd door de andere kinderen waarna hij stopte met melden en alleen maar sociaal wenselijk gedrag ging vertonen. Op school dan want thuis stortte hij regelmatig in. Zo erg dat hij uiteindelijk gediagnosticeerd werd met een PTSS en EMDR nodig had. Ze hebben meer met hem gepraat dan met de pesters dat kan ik je wel vertellen.

Een IBer heeft eenmalig iets heel goeds gedaan. Namelijk de hele klas aangesproken, waarna kinderen zelf aangaven dat ze het niet leuk vonden voor onze zoon, dat ze niet meer wilden dat dit gebeurde. Toen kregen de 'zachte kinderen' ook een kans om te vertellen wat zij er van vonden. Helaas helaas is dit een eenmalige actie geweest, is het effect binnen 2 maanden minder geworden en kwam het oude pest gedrag weer terug. En durfden de andere kinderen er weer niets van te zeggen bang om ook gepest te worden.

Op de andere school, nu op de middelbare school, op scouting en andere groepen waar hij komt is hij nooit gepest. En nog is het idee daar dat het toch ook echt wel aan hem heeft gelegen. 

Je schrijft dat je de pesters hebt aangesproken. Maar dat helpt over het algemeen geen klap. Niets nada. Het is de groep die pesten toelaat! Vaak is er angst in de groep dat zij ook gepakt kunnen worden. Er zijn echt klassen waarin niet en nooit gepest wordt. En het is niet zo dat dit komt omdat er allemaal van die brave kinderen in de klas zitten. Vaak zijn er een aantal positieve bekrachtigers in zulke groepen, die moet je zien te versterken. Hebben jullie dat geprobeerd om de groep als geheel aan te spreken?

Het is heel moeilijk en ik vind het al heel wat dat je de ouders van de pesters hebt aangesproken en het is echt ongelooflijk wat je dan hoort. Maar ja als dat ook niet werkt heb je echt de rest van de klas nodig. Echt hoor, iedereen wil erbij horen, als een pester merkt dat de klas het niet pikt en zich van de pester afwendt sta je al vele malen sterker. Nu heb ik niet het idee dat je het helemaal kunt uitroeien maar na wat wij allemaal hebben meegemaakt en ik er heel veel over gelezen en gehoord heb denk ik dat je het meeste kans hebt met het klassenproces te beïnvloeden

Koko67 schreef op 07-02-2023 om 10:55:

ik werk in het VO en lees vaak dat scholen niet genoeg doen om pestgedrag te voorkomen.
Ik ben echter van mening dat scholen regelmatig met de rug tegen de muur staan.
Vorig jaar in mijn mentorklas werd een meisje gepest. Ik heb er alles aan gedaan wat in mijn vermogen lag.
Gesprekken met de pesters, straffen, schorsing. En gesprekken met de ouders van de pesters. En daar zit volgens mij vaak het probleem. Ik had die ouders nodig om het treiteren te stoppen. Maar de ouders werkten niet mee. “ Mijn kind zegt dat hij niks doet en hij heeft nog nooit tegen mij gelogen” ik heb camerabeelden laten zien van de gang tijdens de pauze.
Dat was niet te beoordelen omdat er geen geluid bij zat.( vonden ze)
Uiteindelijk is dat meisje naar een andere school gegaan en waren die ouders van het meisje boos op de school, want de school had het pesten op moeten lossen.
Wij als school hebben er zoveel energie in gestoken, maar het heeft niet tot resultaat geleid.
Ik blijf mij verbazen over hoe makkelijk ouders de schuld bij scholen neerleggen, de schuld ligt voor een groot gedeelte bij de ouders van de pesters.

Maar Koko67, als je het bewijs hebt dat die leerlingen pesten, omdat je het op camera hebt, waarom zeg je dan niet tegen die kinderen: als ik het nog een keer merk, zie of hoor, dan kun JIJ een andere school zoeken? Of je stuurt ze naar de rebound en laat ze daar eens flink onder handen nemen. Dat die ouders het voor hun prinsje of prinsesje opnemen is vervelend, maar zij bepalen niet wat er op school gebeurt, dat doen jij en je collega's.

Dymo schreef op 07-02-2023 om 13:55:

[..]

Maar Koko67, als je het bewijs hebt dat die leerlingen pesten, omdat je het op camera hebt, waarom zeg je dan niet tegen die kinderen: als ik het nog een keer merk, zie of hoor, dan kun JIJ een andere school zoeken? Of je stuurt ze naar de rebound en laat ze daar eens flink onder handen nemen. Dat die ouders het voor hun prinsje of prinsesje opnemen is vervelend, maar zij bepalen niet wat er op school gebeurt, dat doen jij en je collega's.

Zo werkt dat niet. Een leerling die pest komt niet zomaar in een rebound, dat zijn langdurige trajecten waarvoor ouders ook toestemming moeten geven.  En een andere school zoeken ben je als school zelf verantwoordelijk voor niet de leerling en zijn ouders. Van school verwijderen kan ook niet zomaar. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.