Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Pesten brugklas


Koko67 schreef op 08-02-2023 om 13:38:

ik snap de boosheid en de emotie, die voel ik zelf ook.
Iemand de hele dag bij de conciërge neerzetten? Kan voor een paar dagen, langer niet. Ouders bellen inspectie en inspectie sommeert ons het kind in de onderwijszetting terug te plaatsen. 1 keer konden we een pester( niet mijn mentorleerling) 2 maanden onderwijs op afstand geven. Na die maanden begon het getreiter opnieuw. In die 2 maanden heeft hij op social media zijn pestgedrag gewoon voortgezet. Ouders op school, screenshots laten zien. Tja, ons kind heeft recht op privacy. Dus wij monitoren zijn gedrag op social media niet. Melding gedaan bij de politie, tot op heden niks mee gedaan.
Ik verzin dit niet.
Ouders zouden veel harder moeten worden aangepakt, alleen redt de school dat simpelweg niet.
En creatief met de wet omgaan? Hoe dan?

School heeft ook niet de bevoegdheid zowel leerlingen als ouders op te voeden. Opvoeden valt buiten hun kader en daar zijn ze ook niet voor opgeleid. Ouders van gepeste kinderen kunnen in gesprek met buurtregisseur. Maar die stap is vaak net te groot.

 Wij vroegen aan kind of het instemde met klacht aan LKC wegens werkwijze school. School had namelijk een stevig aandeel in gebeuren. Kind was al van school veranderd en gaf aan geen klacht te willen want het wilde vooral rust. Juist als je weet dat school ook met handen gebonden staat, kies je voor welbevinden van je kind ipv gerechtigheid willen halen.

Ik zeg niet 'creatief de wet toepassen' ik zeg 'binnen de kaders van de wet creatiever zijn'. Er zijn echt wel manieren om een kind zo dwars te zitten dat je het vervolgens op een akkoordje kunt gooien: jij houdt op met pesten, wij houden op met jou dwars te zitten. 
En die ouders had ik met naam en toenaam in de krant gezet als dat nodig was geweest. Maar gelukkig is karma een bitch: al die pesters zijn niet al te best terecht gekomen in het leven. En die ouders zich maar afvragen hoe dat komt. Misschien had je ze wat discipline moeten bijbrengen?

Ik heb overigens wel een klacht ingediend tegen de eerste basisschool, maar pas toen de directeur de overstap naar een andere school probeerde te verhinderen door met de directeur van de nieuwe school te gaan roddelen. Dat vond ik zo'n misselijke streek dat ik het hogerop heb gezocht. Dat resulteerde uiteindelijk in vervroegd pensioen van de directeur. Ik haal daar overigens geen vreugde uit, ik had liever gehad dat hij het wat minder badinerend had aangepakt. Ik kom de man nog wel eens tegen, hij springt elke keer een meter in de lucht van schrik. 

Dymo schreef op 08-02-2023 om 14:08:

Ik heb overigens wel een klacht ingediend tegen de eerste basisschool, maar pas toen de directeur de overstap naar een andere school probeerde te verhinderen door met de directeur van de nieuwe school te gaan roddelen. Dat vond ik zo'n misselijke streek dat ik het hogerop heb gezocht. Dat resulteerde uiteindelijk in vervroegd pensioen van de directeur. Ik haal daar overigens geen vreugde uit, ik had liever gehad dat hij het wat minder badinerend had aangepakt. Ik kom de man nog wel eens tegen, hij springt elke keer een meter in de lucht van schrik.

Hier ook verandering van de wacht, uit pure inzicht binnen team dat de sfeer binnen school anders moest.

Dat straf cool wordt gevonden en ouders per definitie achter hun kind staan, vind ik een hele zorgelijke ontwikkeling. Als ik op school straf kreeg, kreeg ik thuis nog veel meer straf. Ouders zijn overigens ook niet opgeleid om op te voeden. Ze hebben een bepaalde legitieme macht omdat ze ouders zijn, niet omdat ze ook maar ergens verstand van hebben. Iedereen die zelf kinderen kan krijgen, wordt geen strobreed in de weg gelegd om er een stuk of wat op de wereld te zetten en naar eigen believen op te voeden of niet. Er schijnen ook in toenemende mate rechtszaken gevoerd te worden tegen scholen door ouders omdat ze het niet eens zijn met beslissingen van de school. 

Een kind straffen voor iets wat het buiten school doet, dat lijkt me ook niet realistisch om te verwachten. Overigens vind ik dat voor dingen op sociale media schrijven wel anders liggen. Dat soort dingen etteren door en blijven op school ook spelen. Daarnaast etaleer je bepaalde beledigingen online. Dat kan een pester ook status geven. 
Eigenlijk is het nogal treurig dat de politie zich daarmee moet gaan bemoeien in plaats van dat ouders hun kinderen opvoeden.

Dymo schreef op 08-02-2023 om 14:03:

Ik zeg niet 'creatief de wet toepassen' ik zeg 'binnen de kaders van de wet creatiever zijn'. Er zijn echt wel manieren om een kind zo dwars te zitten dat je het vervolgens op een akkoordje kunt gooien: jij houdt op met pesten, wij houden op met jou dwars te zitten.
En die ouders had ik met naam en toenaam in de krant gezet als dat nodig was geweest. Maar gelukkig is karma een bitch: al die pesters zijn niet al te best terecht gekomen in het leven. En die ouders zich maar afvragen hoe dat komt. Misschien had je ze wat discipline moeten bijbrengen?

De wet is vrij simpel en direct. ik zou niet weten hoe ik als leraar binnen de kaders van de wet creatiever zou kunnen zijn. Ik sta echter zeer open voor ideeën. Wat bedoel je ? Zou je eens voorbeelden kunnen noemen wat je hiermee bedoelt?

MamaE schreef op 08-02-2023 om 14:28:

Dat straf cool wordt gevonden en ouders per definitie achter hun kind staan, vind ik een hele zorgelijke ontwikkeling. Als ik op school straf kreeg, kreeg ik thuis nog veel meer straf. Ouders zijn overigens ook niet opgeleid om op te voeden. Ze hebben een bepaalde legitieme macht omdat ze ouders zijn, niet omdat ze ook maar ergens verstand van hebben. Iedereen die zelf kinderen kan krijgen, wordt geen strobreed in de weg gelegd om er een stuk of wat op de wereld te zetten en naar eigen believen op te voeden of niet. Er schijnen ook in toenemende mate rechtszaken gevoerd te worden tegen scholen door ouders omdat ze het niet eens zijn met beslissingen van de school.

Een kind straffen voor iets wat het buiten school doet, dat lijkt me ook niet realistisch om te verwachten. Overigens vind ik dat voor dingen op sociale media schrijven wel anders liggen. Dat soort dingen etteren door en blijven op school ook spelen. Daarnaast etaleer je bepaalde beledigingen online. Dat kan een pester ook status geven.
Eigenlijk is het nogal treurig dat de politie zich daarmee moet gaan bemoeien in plaats van dat ouders hun kinderen opvoeden.

Dat klopt, dat ettert door en hebben we ons handen vol aan. Maar wat ouders vaak vergeten is dat zij degene zijn die het in de eerste plaats goed vinden dat hun kind op sociale media zit; snapchat, tiktok, etc etc. En dat vervolgens nauwelijks monitoren wat hun kinderen daarop uitvreten. En als dat misgaat mag de school het weer oplossen. 

Een individuele leraar beslist ook niet zomaar over dingen als van school sturen of een straf als nablijven/schorsen. Dat is beperkt tot uit de les sturen, iets overschrijven of dat soort dingen. 
Als het escaleert, kom je bij de conrector/afdelingsleider en uiteindelijk de directie terecht. Die moeten beslissen over welke straf er komt of niet.

Gingergirl schreef op 08-02-2023 om 14:58:

[..]

Dat klopt, dat ettert door en hebben we ons handen vol aan. Maar wat ouders vaak vergeten is dat zij degene zijn die het in de eerste plaats goed vinden dat hun kind op sociale media zit; snapchat, tiktok, etc etc. En dat vervolgens nauwelijks monitoren wat hun kinderen daarop uitvreten. En als dat misgaat mag de school het weer oplossen.

Eens. Ik ben op zich voor je kind het vertrouwen geven dat het zich normaal gedraagt, maar ook voor bepaalde opvoeding daarin. Dat is soms misschien lastig, omdat toen wij jong waren, sociale media niet bestonden. Toch is het nu een groot deel van het leven van kinderen en jongeren. Dan moet je daar op inspelen hoe je je daar gedraagt (met een scherm ertussen is het toch anders, en iets van/over een ander online zetten kan ook gevolgen hebben voor die persoon). 

Het is net als met vuurwerk kopen voor je kind en dat het kind dat dan afsteekt in de fietsenstalling...jij hebt het gekocht en blijkbaar vond je het goed dat kind het meenam naar school of je hebt het niet goed genoeg opgeborgen. Plus dat het sowieso illegaal is, omdat je alleen legaal vuurwerk mag kopen en afsteken als het vakantie is.

Koko67 schreef op 08-02-2023 om 14:51:

[..]

De wet is vrij simpel en direct. ik zou niet weten hoe ik als leraar binnen de kaders van de wet creatiever zou kunnen zijn. Ik sta echter zeer open voor ideeën. Wat bedoel je ? Zou je eens voorbeelden kunnen noemen wat je hiermee bedoelt?

Ik ken bijvoorbeeld een school waar ze direct in de eerste klas een antipestproject doen. Ze leggen dan uit wat pesten is en wat het met gepeste kinderen doet. Ze vragen dan aan de kinderen wat volgens hen een fijne sfeer is en hoe je die kunt bewerkstelligen in de klas. Dat schrijven ze op. Vervolgens vragen ze alle kinderen een anti-pest overeenkomst te sluiten. Maar dat niet alleen, ze vragen de kinderen samen een straf te verzinnen voor kinderen die toch pesten. Kinderen zijn niet mals als ze zelf straffen kunnen uitdelen! Als iedereen het eens is over wat pesten is (en wat plagen) en welke straf er op pesten staat (en dat mogen geen lijfstraffen zijn), dan wordt dat opgeschreven en ondertekend door alle kinderen. Dat kan dus voor elke klas weer anders zijn. Er wordt regelmatig gecheckt of de ingrediënten voor een fijne sfeer nog aanwezig zijn. Bij pestgedrag komt die overeenkomst tevoorschijn. Gaat het hier om pesten? Check the boxes. Zo ja, weet je nog waar je zelf mee had ingestemd als straf? Als de pester die straf niet wil ondergaan, vinden de andere kinderen hem een loser. Op die school wordt echt heel weinig gepest, ik ken meerdere mensen die hun kinderen daar op school hebben vanwege de sfeer. En die straffen zijn vaak iets wat de pester andere kinderen aandoet. Ze negeren de pester bijvoorbeeld een hele dag en willen niet naast hem zitten. Of hij wordt niet uitgenodigd voor een feest of klassengebeuren. De mentor leidt de boel natuurlijk wel in goede banen, het is geen tribunaal. 

Op een andere school sturen ze de pester op een cursus 'positief leiderschap'. Het zijn vaak kinderen met eigenschappen die hen, als ze ze in positieve zin zouden inzetten, tot goede leiders zouden kunnen maken. Blijkbaar moeten ze nog leren om hun eigenschappen positief te gebruiken, vandaar de cursus. Die cursus is volgens mij een door de overkoepelende stichting opgezette training, gebaseerd op de kanjertraining, maar dan alleen voor de pesters. Wat is jouw verantwoordelijkheid als je leiderskwaliteiten hebt? Hoe zet je die in om de klas tot een geheel te maken, in plaats van de boel te verdelen en angst te zaaien? 

Volgens mij valt dit allemaal prima binnen de wet.  

Gingergirl schreef op 08-02-2023 om 14:58:

[..]

Dat klopt, dat ettert door en hebben we ons handen vol aan. Maar wat ouders vaak vergeten is dat zij degene zijn die het in de eerste plaats goed vinden dat hun kind op sociale media zit; snapchat, tiktok, etc etc. En dat vervolgens nauwelijks monitoren wat hun kinderen daarop uitvreten. En als dat misgaat mag de school het weer oplossen.

Toen mijn dochter in de brugklas zat, was MSN nog in de mode. Ik heb in die tijd wel screenshots gemaakt van berichten en die naar ouders gemaild. Hoor je nooit meer wat van. Mijn dochter heeft toen al die kinderen geblokkeerd, dan hoefde zij het ook niet meer te lezen/zien. 

Bij groepsapp's die met school te maken hebben vind ik het verstandig als de mentor ook in de groep zit. Dat scheelt een hoop gescheld en gedoe.

Dymo schreef op 08-02-2023 om 15:32:

[..]

Toen mijn dochter in de brugklas zat, was MSN nog in de mode. Ik heb in die tijd wel screenshots gemaakt van berichten en die naar ouders gemaild. Hoor je nooit meer wat van. Mijn dochter heeft toen al die kinderen geblokkeerd, dan hoefde zij het ook niet meer te lezen/zien.

Bij groepsapp's die met school te maken hebben vind ik het verstandig als de mentor ook in de groep zit. Dat scheelt een hoop gescheld en gedoe.

Een klassenapp met de mentor erin blijft doorgaans wel netjes. Die tweede klassenapp zonder mentor is waar de rottigheid begint. Telefoongebruik van (jonge) pubers moet echt door de ouders worden bewaakt. Dan houd ik de officiële klassen-app wel onder controle. 
Jouw twee oplossingen hierboven zijn prima, die eerste doen wij ook. De groep bepaalt de sfeer. Die tweede hebben wij nog niet gedaan, dat vind ik echt een goede. 
Maar alleen de pester(s) aanpakken, nee, dat werkt bijna nooit. 

Dymo schreef op 08-02-2023 om 15:32:

[..]

Toen mijn dochter in de brugklas zat, was MSN nog in de mode. Ik heb in die tijd wel screenshots gemaakt van berichten en die naar ouders gemaild. Hoor je nooit meer wat van. Mijn dochter heeft toen al die kinderen geblokkeerd, dan hoefde zij het ook niet meer te lezen/zien.

Bij groepsapp's die met school te maken hebben vind ik het verstandig als de mentor ook in de groep zit. Dat scheelt een hoop gescheld en gedoe.

Als leerlingen zelf een klassenapp/ chatgroep aanmaken om zo contact met elkaar te hebben buiten schooltijd is dat op zich prima. 

Maar als een mentor ook daarin moet om te monitoren of alles wel oke gaat dan is dat natuurlijk wel een enorme taakbelasting voor zo'n mentor..in zn vrije tijd...en daardoor niet haalbaar, dat kan ik niet van mijn personeel eisen. Kinderen zijn tegenwoordig dag en nacht online.

Maar anno nu...gaan leerlingen echt niet/ nauwelijks in groepen waar een ouder of mentor in zit. Er zijn nu zoveel verschillende social media kanalen dat is niet te doen om overal in te zitten. Wel als het een app is op ons initiatief maar dat hebben wij niet.

Wat Dymo beschrijft doen de meeste scholen. Wij beginnen in de eerste klas met groepsgesprekken over veiligheid sfeer in de klas. Alle leerlingen ondertekenen een contract waarin staat dat wij een pesterijen school willen zijn. Consequenties staan daar ook in.
De groepsgesprekken blijven ook in de andere jaren bestaan.

Koko67 schreef op 08-02-2023 om 18:54:

Wat Dymo beschrijft doen de meeste scholen. Wij beginnen in de eerste klas met groepsgesprekken over veiligheid sfeer in de klas. Alle leerlingen ondertekenen een contract waarin staat dat wij een pestvrije  school willen zijn. Consequenties staan daar ook in.
De groepsgesprekken blijven ook in de andere jaren bestaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.