Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Pesten brugklas


Dymo schreef op 07-02-2023 om 13:55:

[..]

Maar Koko67, als je het bewijs hebt dat die leerlingen pesten, omdat je het op camera hebt, waarom zeg je dan niet tegen die kinderen: als ik het nog een keer merk, zie of hoor, dan kun JIJ een andere school zoeken? Of je stuurt ze naar de rebound en laat ze daar eens flink onder handen nemen. Dat die ouders het voor hun prinsje of prinsesje opnemen is vervelend, maar zij bepalen niet wat er op school gebeurt, dat doen jij en je collega's.

Dat mag niet van de inspectie. Geloof me, dat wilden wij het liefste doen. We hebben er ook mee gedreigd naar ouders en pesters. Maar de inspectie gaf aan dat verwijdering alleen mocht als er een andere school voor die lln. was. Die was er niet. Een andere school die onze zorgcoordinator had gevonden voor die pesters wilden de lln. niet aannemen. Wij als school waren verantwoordelijk voor deze leerlingen. Schorsen mocht wel en dat hebben we dan ook gedaan.




Leene schreef op 07-02-2023 om 12:44:

[..]


Je schrijft dat je de pesters hebt aangesproken. Maar dat helpt over het algemeen geen klap. Niets nada. Het is de groep die pesten toelaat! Vaak is er angst in de groep dat zij ook gepakt kunnen worden. Er zijn echt klassen waarin niet en nooit gepest wordt. En het is niet zo dat dit komt omdat er allemaal van die brave kinderen in de klas zitten. Vaak zijn er een aantal positieve bekrachtigers in zulke groepen, die moet je zien te versterken. Hebben jullie dat geprobeerd om de groep als geheel aan te spreken?


Ja, meerdere malen met de teamleider erbij. Dat hielp soms voor een paar dagen, zo leek het. Geloof me , ik heb er nog steeds last van en mijn collega’s ook.



Leene

Leene

07-02-2023 om 14:41

Koko67 schreef op 07-02-2023 om 14:25:

[..]

Ja, meerdere malen met de teamleider erbij. Dat hielp soms voor een paar dagen, zo leek het. Geloof me , ik heb er nog steeds last van en mijn collega’s ook.



Ja lastig... ook voor zo'n klas. Want uiteindelijk vinden de meeste kinderen het helemaal niet leuk om in een klas te zitten waarin gepest wordt. Ook als ze zelf niet gepest worden.
Soms moet je dan inderdaad het hoofd buigen.. we hebben het geprobeerd maar het lukt niet. Dat hadden we bij zoon ook veel eerder moeten doen. En ook de school. Soms past een kind ook niet goed bij de rest ( was in geval van zoon ook zo, allemaal van die rouwdouw voetbal jongens, prima jongens hoor de meesten maar de anderen die meer zoals hij waren, waren net blijven zitten, verhuisd, om andere redenen van school af etc) dat was wel op een basis school.

Maar het maakt me nog steeds kwaad als ik dit soort verhalen hoor en de pester mag dan wel blijven terwijl een ander kind wat soms helemaal in de soep is gedraaid het met al die onzekerheden dan maar ergens anders moet proberen.
Je vraagt je wel af wat er van zo'n pester terecht moet komen.

Gingergirl schreef op 07-02-2023 om 14:10:

[..]

Zo werkt dat niet. Een leerling die pest komt niet zomaar in een rebound, dat zijn langdurige trajecten waarvoor ouders ook toestemming moeten geven. En een andere school zoeken ben je als school zelf verantwoordelijk voor niet de leerling en zijn ouders. Van school verwijderen kan ook niet zomaar.

Moest dat niet ook voor de leerlinge die uiteindelijk van school ging?

Philou schreef op 07-02-2023 om 15:21:

[..]

Moest dat niet ook voor de leerlinge die uiteindelijk van school ging?

scholen zijn best positief in het aanemen van probleemloze leerlingen, maar pesters aannemen betekend dat jij als school het risico neemt dat de pesters vrolijk door pesten maar nu op jouw school. Natuurlijk worden die niet ergens aangenomen.

Philou schreef op 07-02-2023 om 15:21:

[..]

Moest dat niet ook voor de leerlinge die uiteindelijk van school ging?

Ja, die leerling die gepest werd vond zo een andere school. Die pesters kregen wij als school niet geplaatst en ouders waren tegen. Dan houdt het op. Wij mochten ze niet van school sturen.

Dat is de reden waarom ik schreef dat een school dit grote probleem niet oplost zonder de hulp van de ouders. En ouders van pesters werken zelden mee.

Ysenda schreef op 07-02-2023 om 16:07:

[..]

scholen zijn best positief in het aanemen van probleemloze leerlingen, maar pesters aannemen betekend dat jij als school het risico neemt dat de pesters vrolijk door pesten maar nu op jouw school. Natuurlijk worden die niet ergens aangenomen.

Is dat zo of denk je dat dit zo is? 
Krijgt de potentiële nieuwe school te horen of kinderen pesters zijn? 

Mocht dat zo zijn, lijkt mij dat hele maal prima. Dan wordt ten minste een deel van het probleem terug gelegd waar het hoort, te weten bij pester.

De school waar je die kinderen kwijt wil, vraagt waarom wij ze van school willen hebben. De school neemt ze dan niet aan en wij mogen ze niet van school verwijderen.

Ik zou als school het leven van de pesters op school zo zuur maken dat ze zelf van school willen. Een speciaal pesterslokaal maken waarin pesters in de pauze moeten zitten om te voorkomen dat ze andere leerlingen lastig vallen. In de klas standaard de pesters vooraan zetten (en dat ook benoemen: Pietje, jij zit hier want je bent een pester). In je protocol zetten dat pesters smerige klusjes moeten opknappen en dat ook doorzetten. In de gangen achter de pesters aanlopen met een intense blik (ik houd jou in de gaten). Als er groepjes moeten worden gemaakt, de pesters bij elkaar en dat benoemen (ga elkaar maar pesten, dan heeft de rest er geen last van). Als jij pest en je bent niet voor rede vatbaar, pest school jou nog veel harder terug. Ter bescherming van de andere kinderen.
En intussen de meelopers het gevoel geven dat dat ook hun lot is als ze over de schreef gaan. Er kan echt zoveel meer dan er nu gebeurt. 
Die pesters kregen wij als school niet geplaatst en ouders waren tegen. Dan houdt het op. Wij mochten ze niet van school sturen.
Het zou niet mogen ophouden. Ik snap dat de ouders van dat gepeste meisje boos zijn. 

Dymo schreef op 08-02-2023 om 09:31:


Die pesters kregen wij als school niet geplaatst en ouders waren tegen. Dan houdt het op. Wij mochten ze niet van school sturen.
Het zou niet mogen ophouden. Ik snap dat de ouders van dat gepeste meisje boos zijn. 


Ik snap dat ook helemaal. Ik vind alleen dat ze boos zijn op de verkeerde.
Ze zouden woedend moeten zijn op die ouders, ik vind, naast het feit dat scholen alles moeten doen tegen pesten, pesten vooral een opvoedingsprobleem is.
En daar hoor je bijna nooit wat over. Er is veel kritiek op de juf of op de school bij pesten, maar bijna nooit kritiek op de ouders die dat laten gebeuren.
Ik denk dat veel scholen erg hun best doen. Maar met de regelgeving en zonder de hulp van ouders is het erg moeilijk om pesten uit te bannen.
Ik heb er slapeloze nachten van gehad. Van het vechten tegen windmolens en van het meisje wat zo getreiterd werd. Ik kan die gevoelens van machteloosheid nog steeds oproepen.

Het is een enorm dilemma, ook voor scholen. Ja, natuurlijk zou je het liefst notoire pesters van school sturen. Maar die hebben wel recht op onderwijs en leerplicht, dus als zij zelf geen andere school gaan zoeken, dan moet je dat als school doen en andere scholen zitten niet per se op deze groep te wachten.
Toch vind ik wel dat dat bij pestgedrag makkelijker moet worden. Als je als school bewijs hebt en je kunt de veiligheid van andere kinderen niet meer garanderen, dan moet er een optie zijn. 
De optie van dymo, een soort gevangenis voor pesters in de school, zodat ze zelf weg willen, zou in theorie mooi zijn, al vermoed ik dat daar haken en ogen aan zitten als ouders dat bij de inspectie gaan melden.

Het probleem met pesten is dat zo lang de pesters gefaciliteerd worden en beschermd worden, ze zich onschendbaar achten. 

Dymo schreef op 08-02-2023 om 09:31:

Ik zou als school het leven van de pesters op school zo zuur maken dat ze zelf van school willen. Een speciaal pesterslokaal maken waarin pesters in de pauze moeten zitten om te voorkomen dat ze andere leerlingen lastig vallen. In de klas standaard de pesters vooraan zetten (en dat ook benoemen: Pietje, jij zit hier want je bent een pester). In je protocol zetten dat pesters smerige klusjes moeten opknappen en dat ook doorzetten. In de gangen achter de pesters aanlopen met een intense blik (ik houd jou in de gaten). Als er groepjes moeten worden gemaakt, de pesters bij elkaar en dat benoemen (ga elkaar maar pesten, dan heeft de rest er geen last van). Als jij pest en je bent niet voor rede vatbaar, pest school jou nog veel harder terug. Ter bescherming van de andere kinderen.
En intussen de meelopers het gevoel geven dat dat ook hun lot is als ze over de schreef gaan. Er kan echt zoveel meer dan er nu gebeurt.
Die pesters kregen wij als school niet geplaatst en ouders waren tegen. Dan houdt het op. Wij mochten ze niet van school sturen.
Het zou niet mogen ophouden. Ik snap dat de ouders van dat gepeste meisje boos zijn.

Ik snap je helemaal. Maar als school zelf gaan pesten mag en kan niet. 

Maar Koko, zo'n meisje heeft leerplicht en MOET dus naar school. School is niet in staat om een veilige omgeving te creëren waarin dat meisje optimaal kan leren. Dan is het toch niet gek dat die ouders boos zijn op school? Dat die pesters waardeloos zijn opgevoed, daar kunnen we het over eens zijn. Maar toch heeft de school een taak om dat meisje te beschermen. 
Ik heb ooit, toen dochter nog op de eerste basisschool zat, een mail gestuurd aan alle ouders, om het pesten aan te kaarten. Ik kreeg alleen reactie van een paar ouders waarvan de kinderen niet pestten, dat ze het ook erg vonden. De ouders van één van de pesters hadden mijn mail rechtstreeks doorgestuurd naar de directeur, met een klacht over mij. En 'dus' deed school verder niks, want dat ik zomaar had gemaild naar die ouders, dat was wel héél slecht. School liet zijn oren hangen naar de ouders van de pesters. 
Jouw school doet dat, al dan niet noodgedwongen, ook. Er zijn regels waar je je aan moet houden, dus 'houdt het op'. Maar het hoeft niet op te houden. Knijp die pesters af waar je kunt. Als hun opvoeders falen, neem de opvoeding over. Belonen als het goed gaat, ingrijpen als het mis gaat. En dan niet een beetje een lief gesprekje, gewoon consequenties waar zo'n pester echt last van heeft. Elke dag nablijven tot 17.30 uur, net zolang tot het pesten stopt. En begin je weer? Dan tot 18.00 uur. Geen tijd meer voor sport/bijbaantje? Jammer dan, fijn voor de mensen die rustig willen sporten/vakkenvullen. En zijn de ouders het er niet mee eens? Prima, zoek maar een andere school voor je pestende rotkind.
Je hebt zelf slapeloze nachten gehad, zeg je. Hoe denk je dat dat meisje zich heeft gevoeld? Elke dag opnieuw naar een onveilige situatie op school en niemand die haar beschermt. Of die ouders? Ik neem het die eerste basisschool nog altijd kwalijk. De VO school heeft het uiteindelijk wel goed opgelost, daar was ik wel tevreden over. Maar kom op zeg, wees creatief. Als het voor dat meisje niet ophoudt, zou het voor de school ook niet moeten ophouden. 

MamaE schreef op 08-02-2023 om 10:01:

Het is een enorm dilemma, ook voor scholen. Ja, natuurlijk zou je het liefst notoire pesters van school sturen. Maar die hebben wel recht op onderwijs en leerplicht, dus als zij zelf geen andere school gaan zoeken, dan moet je dat als school doen en andere scholen zitten niet per se op deze groep te wachten.
Toch vind ik wel dat dat bij pestgedrag makkelijker moet worden. Als je als school bewijs hebt en je kunt de veiligheid van andere kinderen niet meer garanderen, dan moet er een optie zijn.
De optie van dymo, een soort gevangenis voor pesters in de school, zodat ze zelf weg willen, zou in theorie mooi zijn, al vermoed ik dat daar haken en ogen aan zitten als ouders dat bij de inspectie gaan melden.

Het probleem met pesten is dat zo lang de pesters gefaciliteerd worden en beschermd worden, ze zich onschendbaar achten.

Ik zou het als school ZELF melden bij de inspectie. Wij gaan een pilot draaien om pesten tegen te gaan en dat doen wij doen dat door de pesters buiten de lessen af te zonderen van de rest van de leerlingen, zodat die veilig zijn. 

Dymo schreef op 08-02-2023 om 10:27:

[..]

Ik zou het als school ZELF melden bij de inspectie. Wij gaan een pilot draaien om pesten tegen te gaan en dat doen wij doen dat door de pesters buiten de lessen af te zonderen van de rest van de leerlingen, zodat die veilig zijn.

Als je als school zoiets zou willen doen dan zul je een ( ook voor een pilot) een statuut moeten maken en voordat je het gaat uitvoeren zal eerst de MR en het bestuur er mee in moeten stemmen en uiteindelijk ook de inspectie. Je kunt niet zomaar iets gaan doen. Daarna moet het uitvoerbaar zijn; nablijven tot 17.30 uur/ 18.00 uur, hier gaat de school om 17.00 uur dicht ( personeel begint om 7.45 uyr) en de schoonmakers kun je er niet mee opzadelen. Ik begrijp je punt en de emotie maar ben het ook met Koko67 eens, niet alles kan,  en er zou meer bij de ouders gelegd moeten worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.