Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Professionele microfoon voor dochter ?

Mijn dochter van 15 is tegenwoordig leadzanger van een bandje en pas mocht ze voor het eerst voor publiek live optreden. Dat ging heel goed en ben super trots op haar wat ze doet en durft. Ik zie zeker wel potentie.

Ze wil nu een professionele draadloze podiummicrofoon. Die kan ze meenemen naar optredens, maar ook thuis gebruiken om te oefenen en dingen op te nemen. Haar grote droom is een keer mee te doen met The Voice, en daar wil ze heel goed voor oefenen. En met een professionele microfoon oefenen en optreden helpt natuurlijk wel daarbij.

Ik volg haar helemaal, en weet hoe belangrijk het is dat je stem goed door de luidsprekers wordt versterkt als je zingt. Het probleem is dat zo’n microfoon nogal duur is. Van 600 euro voor een instapmodel tot 1200 euro voor een super professionele.

Ik vind dat een hoop geld en weet even niet wat handig is. Ze werkt nog niet, heeft wel wat zakgeld, maar dat is natuurlijk te weinig. Moeten we dit voor haar aanschaffen? Of is dat niet verstandig. Wat zouden jullie doen?


Tweedehands?

gr Angela

Ik snap wel dat ze een draadloze wil, maar daar heeft zij (en jullie) nu geen geld voor. Ze zou van mij er 1 met draad kunnen krijgen (wel een goeie), mocht ze wat geld gaan verdienen met haar band dan kan ze mooi voor een draadloze sparen. 

Misschien niet datgene wat je wil horen: niet aanschaffen die microfoon. Je dochter is 15, en heel Nederland zit vol met meiskes die leuk kunnen zingen. 

Als haar stem zo goed is als dat je denk dat ze is, dan komt ze er ook wel zonder die microfoon. 

Laat haar eerst nog maar een paar jaar ervaring opdoen in gewoon zingen, vertrouwen krijgen in haar eigen stem en podium ervaringen.

Je wilt dat ze vertrouwen krijgt in haar stem, en niet in haar microfoon. 


Heeft ze 'm ook bij zangles nodig of gebruikt ze er dan een van de muziekschool. Kunnen ze daar ook gehuurd worden zoals het ook met instrumenten gebeurd?

Misschien via de muziekschool een tweedehands?

Ik zou niet zomaar iets van duizend euro kopen voor een kind van 15. Ze kan bijvoorbeeld zelf ervoor sparen (bijbaantje, verjaardag, sinterklaas) of jullie betalen een deel mee als je het dat waard vindt. De vraag is ook in hoeverre ze daadwerkelijk een professionele microfoon nodig heeft als beginnend talent. Mocht ze echt vaak optredens gaan doen in de toekomst en er geld mee gaan verdienen, kan ze dat investeren in professionele apparatuur. 

Ik zou het voor haar aanschaffen! Ik moet me ook nog steeds eens aanmelden voor de voice, maar heb het lef niet 😅.

Voor optredens kan ze er eentje huren en thuis kan ze best met een mindere kwaliteit toe. En zoals JO123 zegt, ze moet vooral vertrouwen hebben/krijgen in haar stem, niet in apparatuur.

poekiepoek schreef op 27-06-2021 om 14:33:

Voor optredens kan ze er eentje huren en thuis kan ze best met een mindere kwaliteit toe. En zoals JO123 zegt, ze moet vooral vertrouwen hebben/krijgen in haar stem, niet in apparatuur.

Absoluut mee eens, maar uit evaring kan ik wel vertellen dat de kwaliteit van de microfoon er ook echt effect op heeft, als je wat mindere kwaliteit hebt vervormd het je stemgeluid toch wel hoor dan hoe je stem werkelijk klinkt. Ik kwam daar zelf achter doordat ik ook een mindere kwaliteit microfoon gebruikte, maar toen werd ik uitgenodigd om in een echte studio te gaan zingen en opnemen, en wat een verschil kan ik je zeggen! Je eigen stemgeluid hoor je veel beter. En zoals ik al zei ik merkte dat een mindere kwaliteit microfoon mijn stemgeluid minder mooi liet klinken en het ook niet liet klinken hoe mijn eigen stemgeluid zonder die microfoon klinkt. Het klonk gewoon minder zuiver terwijl ik in de studio (zonder editing) veel zuiverder klonk.

Weet je, er is niet mis mee om een poos je stinkende best te doen om zo mooi mogelijk te zingen zonder professionele apparatuur. Daarvan leer je incasseren en doorzetten, vallen en opstaan en weer doorgaan. En als je dan (structureel) succes hebt, (voor langer als 3 weken) dan kun je altijd nog eens bedenken als  groep/band of het zinvol is om de opbrengsten van je optredens in betere apparatuur te steken. Haar succes is namelijk ook het succes van de band. 

En ja, natuurlijk klinkt alles beter in een professionele studio. Dat is namelijk hun professie. Het zou fraai zijn als dat niet zo was. 

Ik ben zelf ook iemand van 13 in een dozijn, naars als ik onder handen genomen wordt door een professionele stylist en kapper etc, dan val ik ook op, hoe mooi ik er dan uit zie. 

De vraag is alleen zien ze mij dan (horen ze je dochter dan) of zien ze het werk (horen ze het werk) van een goede stylist en kapper (microfoon)

Goed kunnen zingen is helemaal niet bijzonder. Hoeveel jaar worden we al doodgegooid met al die talentenshows met mensen die best aardig kunnen zingen? Inmiddels hebben al honderden, en wereldwijd duizenden mensen meegedaan aan dit soort shows en er blijven maar een paar echte talenten over. En, hoorde ik van een redacteur van zo'n show, wat wij op tv zien is bewerkt. Daarom zingen ze zo vaak vals tijdens de finales, want die zijn live en dan wordt de zang dus niet bijgewerkt.

Als jouw dochter overtuigd is van haar talent, dan komt dat er ook uit zonder microfoon. Laat haar nu met een betaalbare microfoon zingen.

Charrel

Charrel

28-06-2021 om 09:03 Topicstarter

Dank voor jullie reacties! Interessant om zoveel meningen te zien. Er zijn er eigenlijk drie: 

1) Kan het niet goedkoper? Bijvoorbeeld tweedehands of een bedrade microfoon?

2) Koop hem vooral.

3) Zingen is sowieso overschat. Laat ze eerst maar eens oefenen.

Nu zingt mijn dochter al een jaar of 5. Het is dus geen bevlieging. Eerst was ze bang om op te treden, maar daar is ze nu doorheen sinds het optreden afgelopen week met haar bandje. Ze oefent zowel thuis, als bij de oefenruimtes in het poppodium en heeft daar ook zangles. 

Met je stem is het natuurlijk zo dat als je hem via luidsprekers terughoort hij heel anders is dan als jezelf zingt. En ook opnames op YouTube, wat ze ook wil gaan maken, worden dan beter. Met zingen is het ook zo dat als ze optreedt ze dat altijd met microfoon doet omdat ze in een bandje zingt. Met microfoon zingen is echt heel anders dan zonder, dus oefent ze altijd met microfoon. Ze heeft nu zo'n goedkoop ding, maar die geeft haar stem, net als Rachel zegt, niet heel goed weer. Wat dat betreft vind ik het logisch om een goeie microfoon te hebben. Ze kan zichzelf er ook door terughoren, wat haar beter kan leren zingen

Is ze dertien in een dozijn? Ik denk het niet, maar ik ben natuurlijk niet heel objectief . En ik vind het supermooi dat ze zo fanatiek hiermee bezig is en als ouders wil je toch wel je kind dat mogelijk maken.

Ik denk dus dat het verstandig is om toch een goeie microfoon aan te schaffen voor haar. Iets tweedehands lijkt me niet handig, omdat je nooit weet wat de kwaliteit is. Maar misschien is een bedrade toch wel een goeie tussenstap. De microfoonkop is dan hetzelfde als een draadloze, maar kost minder dan 200 euro voor een goeie, in plaats van tussen de 600 en 1200 euro. En dan kan ze bij een groot optreden misschien iets huren of lenen als ze draadloos wil.

Charrel schreef op 28-06-2021 om 09:03:


Ik denk dus dat het verstandig is om toch een goeie microfoon aan te schaffen voor haar. Iets tweedehands lijkt me niet handig, omdat je nooit weet wat de kwaliteit is. Maar misschien is een bedrade toch wel een goeie tussenstap. De microfoonkop is dan hetzelfde als een draadloze, maar kost minder dan 200 euro voor een goeie, in plaats van tussen de 600 en 1200 euro. En dan kan ze bij een groot optreden misschien iets huren of lenen als ze draadloos wil.

Dat lijkt me een heel goed idee! Dan heeft ze toch haar microfoon maar dan goedkoper. Ik zou het ook zo doen inderdaad.

Charrel schreef op 28-06-2021 om 09:03:

Dank voor jullie reacties! Interessant om zoveel meningen te zien. Er zijn er eigenlijk drie:

1) Kan het niet goedkoper? Bijvoorbeeld tweedehands of een bedrade microfoon?

2) Koop hem vooral.

3) Zingen is sowieso overschat. Laat ze eerst maar eens oefenen.

Nu zingt mijn dochter al een jaar of 5. Het is dus geen bevlieging. Eerst was ze bang om op te treden, maar daar is ze nu doorheen sinds het optreden afgelopen week met haar bandje. Ze oefent zowel thuis, als bij de oefenruimtes in het poppodium en heeft daar ook zangles.

Met je stem is het natuurlijk zo dat als je hem via luidsprekers terughoort hij heel anders is dan als jezelf zingt. En ook opnames op YouTube, wat ze ook wil gaan maken, worden dan beter. Met zingen is het ook zo dat als ze optreedt ze dat altijd met microfoon doet omdat ze in een bandje zingt. Met microfoon zingen is echt heel anders dan zonder, dus oefent ze altijd met microfoon. Ze heeft nu zo'n goedkoop ding, maar die geeft haar stem, net als Rachel zegt, niet heel goed weer. Wat dat betreft vind ik het logisch om een goeie microfoon te hebben. Ze kan zichzelf er ook door terughoren, wat haar beter kan leren zingen

Is ze dertien in een dozijn? Ik denk het niet, maar ik ben natuurlijk niet heel objectief . En ik vind het supermooi dat ze zo fanatiek hiermee bezig is en als ouders wil je toch wel je kind dat mogelijk maken.

Ik denk dus dat het verstandig is om toch een goeie microfoon aan te schaffen voor haar. Iets tweedehands lijkt me niet handig, omdat je nooit weet wat de kwaliteit is. Maar misschien is een bedrade toch wel een goeie tussenstap. De microfoonkop is dan hetzelfde als een draadloze, maar kost minder dan 200 euro voor een goeie, in plaats van tussen de 600 en 1200 euro. En dan kan ze bij een groot optreden misschien iets huren of lenen als ze draadloos wil.

Is las ook nog een optie 4; laat haar zelf meebepalen èn meebetalen!

Charrel

Charrel

28-06-2021 om 23:25 Topicstarter

Ik heb met mijn dochter het besproken dat we deze week naar de winkel gaan om verschillende microfoons uit te proberen. En dat mama bereid is 100 euro te investeren, als cadeau voor haar eerste grote optreden. Maar dat ze de rest wel zelf moet betalen, welk model het ook wordt. Dat vond ze best een oké idee. Ze ging er ook zelf nog over nadenken. Ben benieuwd wat het gaat worden. Best een goeie constructie zo toch?

Charrel schreef op 28-06-2021 om 23:25:

Ik heb met mijn dochter het besproken dat we deze week naar de winkel gaan om verschillende microfoons uit te proberen. En dat mama bereid is 100 euro te investeren, als cadeau voor haar eerste grote optreden. Maar dat ze de rest wel zelf moet betalen, welk model het ook wordt. Dat vond ze best een oké idee. Ze ging er ook zelf nog over nadenken. Ben benieuwd wat het gaat worden. Best een goeie constructie zo toch?

Absoluut! Zo komen jullie elkaar tegemoed, ik vind het een super idee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.