Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
mireille

mireille

21-09-2012 om 12:22

Project x haren

Vandaag is het zover, project x haren. Ik snap er maar weinig van. Hoe kan zoiets nou gebeuren? Ik geloof ook nietdat ik mijn kinderen er naar toe zou laten gaan. Lijkt me heel vervelend als je zoiets overkomt.;

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ah, daar was je net

tegelijk getikt

Ja maar ja

als je zulke halve garen 'beloont' met een feestje, dan lost dat op langere termijn ook niks op. Misschien had zo'n 'feestje' minder gekost, maar wie zegt dat er dan niet bij vertrek alsnog van alles was gesneuveld.

Goed dat je bent gaan opruimen. Wat vinden de andere Harenaren, hoe herhaling -waar dan ook in Nederland- is te voorkomen?

Rieke

Rieke

22-09-2012 om 11:38

Oh bah!

Sterkte Haren!
Dit kan dus in elke willekeurige plaats gebeuren.
En het is nog wel burendag vandaag.....jullie saamhorigheidgevoel gaat er iig op vooruit.

Lowie

Lowie

22-09-2012 om 11:53

Ach ja

Het is ook makkelijk praten acheraf. En nogmaals ik zag er toch gisteren echt wel de humor van in. Een paar jongelui die zich laten fotograferen voor het huis. Dat soort dingen kan ik wel waarderen maar die complete oorlog daarna..... geen woorden voor. Ik zie het trouwens niet als beloning voor de raddraaiers zo'n feestje maar meer om escalatie te voorkomen. Maar goed nogmaals het is natuurlijk altijd makkelijk praten achteraf al zei ik dit vooraf ook al En er zullen altijd van die aso's zijn die er alleen heen gaan om de boel te vernielen maar ik geloof zeker dat er ook genoeg jongeren op af kwamen met goede bedoelingen en dan was het leuk geweest als de gemeente een podium had geregeld op het voetbalveld met een dj ofzoiets. Hopelijk gebeurt zoiets niet meer. Ik ken het gezin trouwens niet maar een collega die hier ook woont en zijn dochter zit bij het meisje in de klas. Vreselijk voor dat meisje.

Tineke

Tineke

22-09-2012 om 12:15

Podium

Wat ik heb begrepen is dat de mensen zich niet naar de voetbalvelden lieten leiden. Ze kwamen voor een feestje op de Stationsweg, en niet bij Gorecht. Bij Gorecht zou wel muziek geregeld zijn, maar ja, daar kwamen de mensen dus niet voor.
Er was dus een groep nuchtere nieuwsgierigen, er was een erg grote groep straalbezopen jongelui, en er was dus een kleine groep hooligans. En die laatste groep, ik noem dat geen mensen meer, draagt alle schuld.

Lizelot

Lizelot

22-09-2012 om 12:48

Dat ik zeg dat ik het heel erg vind voor het meisje wil nog niet zeggen dat ik haar als schuldige zie.Absoluut niet,verre van dat.Dit is nooit haar bedoeling geweest,zij wilde enkel een leuk feestje,prive.
Inderdaad,de enige die schuldig zijn,zijn diegenene die vernielt hebben en zijn gaan vechten.
Maar dan mag ik het nog wel heel erg vinden voor het meisje ,haar familie en Haren.
En ik snap nog steeds niet dat dit soort dingen zo een hype kan worden.Wat de jeugd er inziet om een feestje te verknallen,want iedereen snapt de vergissing toch,waarom naar Haren komen????Ook al ga je voor de 'gezelligheid'

Kaaskopje

Kaaskopje

22-09-2012 om 12:49

Lowie

Voor jou ook fijn dat jullie buitenschot zijn gebleven. Ik zag net een huilende man op tv omdat hij het zo erg vindt. Vreselijk... Ik heb echt te doen met iedereen die hier slachtoffer van is geworden.

Thursday Next

Thursday Next

22-09-2012 om 12:54

Nou,

de volgende "project-X" feesten staan al weer gepland. Zaterdag in Amersfoort en volgende maand in Gouda. Om te laten zien dat het ook "gewoon gezellig" kan blijven. Duimen maar dat die feesten niet doorgaan, ik heb weinig vertrouwen in die gezelligheid. De meeste mensen diekomen zullen wel willen hoor, maar met een paar raddraaiers en veel drank is het zo een bende.
Ik heb net bericht van mijn familie gehad die een paar huizen bij dit gebeuren vandaan woont, het was vrselijk angstig om dit mee te makenen heeft enorme impact gehad.... Degene die de rellen vooroorzaakten waren hooligens uit Amsterdam en Rotterdam. Daarbij kwam de Z-site van FC. Groningen bij en het ' feest' was compleet

Lizelot

Lizelot

22-09-2012 om 13:00

Project x

Wat is dat dan??

Iemand besluit ergens een "feesje"te beginnen,maakt dat bekent op social media en andere reageren erop??

Kaaskopje

Kaaskopje

22-09-2012 om 13:05

Lizelot

Dat is een film waar hetzelfde zich afspeelt.
Zie: http://www.imdb.com/title/tt1636826/

Lizelot

Lizelot

22-09-2012 om 13:19

Kaaskopje

Dank je,ik dacht al zoiets,ik heb net gegoogled.Daar zijn we lekker meer dan.
Ik ben er nogal van onder de indruk.Dat zoiets kan gebeuren.Het gezin is ondergedoken.Hoe erg is dat!!!Het zal je maar overkomen.
En het facebook verhaal klopt niet.Ik zit ook op facebook,heb geen uitnodiging gezien,mijn dochter ook niet.Ik ben dit nu aan het uitpuzzelen.Als het meisje het voor iedereen leesbaar heeft verstuurd naar haar vrienden en familie,hebben andere die hun facebookpagina bezocht hebben ook de uitnodiging kunnen lezen ,daarop kunnen reageren en kunnen delen.Dat doe je toch niet?Het is niet zo dat het vanzelf op facebookpagina's is terecht gekomen van mensen die ze niet kent.Op twitter las ik "met zulke vrienden van vrienden heb je geen vijanden nodig"en zo is het.Wat een pech voor dit gezin.Er worden zoveel uitnodigingen via facebook verstuurd,maar beter niet meer doen.
Ik ga naar buiten,dit even van me afschudden.Ik heb zo met dat meisje te doen.Op twitter stond gisteravond haar telefoon nummer,van hebben jullie haar al gefeliciteerd.Krijgt ze er ook allemaal nog bij.Op CNN staat haar naam voluit.Niet normaal.Ik vind het allemaal niet kunnen.

noorderling

noorderling

22-09-2012 om 14:04

Lizelot

"En het facebook verhaal klopt niet.Ik zit ook op facebook,heb geen uitnodiging gezien,mijn dochter ook niet."
Dat jij geen persoonlijke uitnodiging hebt gezien, betekent niet dat dit niet klopt. Het klopt namelijk wel. Je kunt evenementen aanmaken, die voor je vrienden of voor iedereen zichtbaar zijn. Deze was voor iedereen zichtbaar (moet je natuurlijk wel naar de openbare events gaan op Facebook, hij verschijnt niet in je mailbox). Je kunt je aanmelden, waardoor anderen in jouw timeline het event ook zien. Je kunt events 'doorsturen' naar anderen. Zo werkt het, en zo is het gegaan.
Op Twitter gig het gisteren helemaal 'tekeer'. De social media zijn niet de schuld; de aanwezigheid van dit soort media maakt het wel mogelijk dat in een heel korte tijd een hype kan ontstaan. Dat kan positief, maar dus ook negatief. Kunnen we er wat aan doen? Denk het niet. Twitter en Facebook zijn er gewoon, de politie kan die niet 'even uitzetten'. Censuur is in een vrij land uit den boze.

Selina

Selina

22-09-2012 om 14:14

Haren (projectx)

(in Algemeen gezet niet gezien dat er al een draadje was)

Met ongeloof en afschuw heb ik zitten kijken naar de beelden uit Haren waar het zogenaamde 'ProjecX' compleet werd verziekt door relschoppers.

Er was allang duidelijk dat het om een misverstand ging, het meisje wat op facebook eigenlijk alleen haar familie en vrienden uitnodigde voor haar 16de verjaardag maar vergat het juiste vinkje aan te kruisen. Zo kon de hele wereld meekijken en voelden men zich blijkbaar geroepen om naar Haren te gaan.

Met als doel? Blijkbaar alleen maar om te zieken en te vernielen. Het was meer dan duidelijk dat er geen feest was, het meisje en haar ouders uit Haren zijn moeten vluchten en toch menen dan dat 1000den jongeren zich moeten laten gelden.

Ik vind dat het meisje geen schuld treft, ze hebben er alles aan gedaan om te laten weten dat het een besloten feestje zou zijn maar toen was het al te laat. Het arme schaap heeft dus geen feestje gehad, wss ook in eigen kring niet.

Jaaa, social media is een vreemd iets want op twitter is gisteren de hele dag projectx trending topic geweest zelfs wordlwide. Dat CNN er over bericht is in mijn ogen compleet verkeerd en dat de journalistiek in Nederland zich zo heeft laten meeslepen in de dagen voordat dit gedoe afging, heeft m.i ook helemaal geen goed gedaan. Natuurlijk zijn de relschoppers verantwoordelijk voor hun gedrag en hoop ik van ganser harte dat ze allemaal gevonden worden, maar wat bezielt de media om het vuurtje dagen lang op te stoken?

Wat vinden jullie?

Selina

p.s voor de mensen die hier komen en in Haren wonen, ik hoop heel erg dat het bij jullie allemaal ok is.

sinas

sinas

22-09-2012 om 14:40

Relschoppers zijn de schuldige

en niemand anders. Ik vind het rot voor het meisje en haar familie, wel denk ik dat je als ouders gewoon nog steeds een controlerende taak hebt hierbij. Maar de schuld ligt geheel bij de raddraaiers die hier gewoon op uit waren, want dat het geen echt feestje was, was volgens mij allang duidelijk!
Sterkte aan alle mensen in Haren!

koentje

koentje

22-09-2012 om 14:50

Niet alleen de relschoppers

maar iedereen die hiernaartoe gaat is op zoek naar rotzooi. Het is toch sowieso onfatsoenlijk om naar een verjaardag te gaan van iemand die je totaal niet kent, tenzij je met een goeie vriend meegaat. Of hadden ze allemaal een kadootje voor Merthe bij zich?

Kaaskopje

Kaaskopje

22-09-2012 om 15:04

Sinas en algemeen

Het meisje werd 16 en nodigt vrienden uit voor een besloten feestje. Wat had de controlerende functie van haar ouders hierbij het verschil gemaakt? Hadden die zich meteen gerealiseerd dat de uitnodiging een kettingreactie teweeg zou brengen? Controleer jij je kinderen van 15/16 nog overal op?
Ik vind wel dat je als ouders kinderen moet proberen tegen te houden als ze naar zoiets toe willen gaan, maar meer dan proberen is heel lastig. Als een kind een ov-studentenkaart heeft kan kind zo op de trein stappen en weg is ie/zij. Daar kun je boos over worden, maar dan is het al gebeurd.
Man vertelde dat hij gezien had dat een vader een stel jongeren in Haren afgezet had met kratten bier. Zo'n vader mag van mij via snelrecht bestraft worden.

sinas

sinas

22-09-2012 om 15:17

Nou kaaskopje

mijn kinderen mogen niks zonder mijn toestemming op in hun geval dan Hyves zetten. een uitnodiging voor een feest had ik dus MET mijn kind op Facebook gezet zodat ik goed had kunnen zien wat er stond. Daarbij weet ik dat Facebook sowieso erg ondoorzichtig is in wat waar te zien en te lezen is, dus denk ik dat ik sowieso mijn kind geen toestemming had gegeven het op die manier op FB te doen, maar een prive-bericht te sturen aan de genodigden.
Blijft bij mij nog steeds bovenaan staan dat de raddraaiers hier de schuldigen zijn, omdat al vrij snel duidelijk was dat dit niet de bedoeling was. Je HOEFT er namelijk niet heen te gaan.

noorderling

noorderling

22-09-2012 om 15:35

Sinas

"mijn kinderen mogen niks zonder mijn toestemming op in hun geval dan Hyves zetten. een uitnodiging voor een feest had ik dus MET mijn kind op Facebook gezet"
Hoe oud zijn jouw kinderen Sinas? We hebben het hier over een meisje van 16!!

Lizelot

Lizelot

22-09-2012 om 15:41

Noorderling

okee,nu snap ik het.Ik hoor en lees dat het meisje een uitnodiging had verstuurd en dat die zichtbaar was voor iedereen,dat ze hem niet afgeschermd had door enkel vrienden aan te vinken.Dat ze er per ongeluk een evenement van gemaakt heeft is wel iets heel anders.Nu snap ik hoe het gebeurt is.Niet dat het iets uitmaakt,het blijft triest.
Ik snap niet dat mensen hier nog op ingaan terwijl duidelijk is dat het een vergissing is geweest.

Lizelot

Lizelot

22-09-2012 om 15:49

Noorderling,nog even

Ik heb meteen even gekeken op facebook ,hoe dat werkt een evenement maken.Een vergissing is inderdaad snel gemaakt,hij stond bij mij standaard op vrienden van vrienden.Je moet het veranderen in alleen genodigde.Het zou mij ook zomaar kunnen gebeuren.
jammer dat er zoveel mensen misbruik van gemaakt hebben,terwijl duidelijk was dat er neits te doen was.

sinas

sinas

22-09-2012 om 15:50

Ja dus?

dan nog zou ik dat samen met mijn kind er op hebben gezet! FB heeft mij iets teveel onduidelijkheden waar alles blijft. FB is hier overigens sowieso verboden gebied, ik heb het zelf en merk al hoe lastig het is om te achterhalen wie wat nu eigenlijk kan lezen. Zelfs als ze geen vrienden zijn. Mijn oudste is bijna 14 overigens, en ook die mag niks zonder mijn toestemming plaatsen. Maar ik blijf er bij, de fout ligt vooral bij al die mensen die ondanks dat het zo overduidelijk een fout was massaal toch naar Haren zijn getrokken!

sinas

sinas

22-09-2012 om 15:52

Zelf ook weer lering uit getrokken

dat FB dus voor mijn kinderen, zeker voorlopig, nog verboden gebied blijft en ik nog strenger ga toezien op wat zij op Hyves vermelden.

Yelcho

Yelcho

22-09-2012 om 16:33

Zoon is nu naar "meeting"

Mijn zoon is nu naar een facebook-meeting. De uitnodiging staat al een paar weken. Ik vond het al spannend, maar nu helemaal.
Ik vind het zo lastig. Hij is 14. Hartstikke leuke, sociale jongen met leuke vrienden. Ik wil hem vertrouwen, maar heb toch mijn twijfels.
Ze hebben gewoon afgesproken in een park. Met enkele tientallen mensen, misschien wel honderd. Pfff. Er is in mijn ogen niks te doen, maar dat natuurlijk niet zo. Als je 14 bent wil je alleen maar met andere jongeren samen zijn. Daar hoeft niet per se muziek bij, volgens mijn zoon.
Ik hoop dat hij verstandig is. Niet rookt, drinkt, blowt en relt. Maar als ik dan die filmpjes van gisteren zie.

Fiorucci

Fiorucci

22-09-2012 om 18:13

Yelcho

Mijn zoon heeft al veel van dergelijke meetings bezocht, en echt, dat gaat prima. Het is gewoon bij elkaar zitten, kletsen, lachen, beetje gitaar spelen.

Yelcho

Yelcho

22-09-2012 om 19:46

Hij is terug

Mijn zoon is net terug en het was erg leuk. Ik schrik nogal van de foto's omdat het er allemaal érg alternatief uitziet. Maar het is vast goed volk.
Ze hadden zelfs vuilniszakken bij omdat ze ooit klachten hadden gehad over de rommel die ze achtergelaten hadden. Mijn zorgen waren overbodig, denk ik.
Ik vertrouw hem echt. Maar ik kan me zomaar voorstellen dat een aantal van die jongens uit Haren ook moeders hebben die het allemaal wel vertrouwen, toch? Je zal je kind maar zo op TV zien.

Fiorucci

Fiorucci

22-09-2012 om 21:52

Yelcho

Ja, goed volk, geen zorgen, over het algemeen..)
Relschoppers zie je zelden op zulke alto-meetings.

Yelcho

Yelcho

22-09-2012 om 22:36

Op nu.nl: jongeren met hun ouders naar de politie

Fiorucci: jij hebt hier duidelijk al meer ervaring mee dan ik. Ik zag echt een link tussen die meeting van mijn zoon en de rellen in Haren. Ik denk trouwens dat ik mijn zoon ook best naar Haren had laten gaan als we daar dichter bij gewoond hadden. Met de kennis die ik nu heb niet natuurlijk, maar gisteren had ik het idee dat het best een ludiek feestje zou kunnen zijn.
Nu ga ik er helemaal vanuit dat mijn zoon nooit mee was gaan rellen of plunderen. Maar je weet het nooit helemaal zeker, toch? Op nu.nl staat dat er vandaag veel jongeren, begeleid door hun ouders, naar de politie zijn gegaan om zich te melden. Het zal je zoon maar zijn. Had mij best kunnen gebeuren. Jullie niet?

Tirza G.

Tirza G.

22-09-2012 om 23:10

Zo snel kan het gaan

Filmpje over hoe hard Haren ging op Twitter.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

23-09-2012 om 08:52

Yelcho

Die link is er niet, zulke meetings zijn er al heel lang.
Dus die zorg kan ik voor je weg nemen.
Via twitter en facebook komen jongeren makkelijker viavia met elkaar in contact, maar elkaar spreken in het echt is lastiger vanwege de afstand. Maar thuis 30 0f 50 man uitnodigen is ook zo wat, dus vandaar die meetings.
Vaak op een centrale plek, Utrecht is populair..
Ik vrees dat 80% voor de lol en uit nieuwsgierigheid naar Haren is afgereisd en de rest om te rellen...

Debat op 2

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1290937
Met Arie Boomsma had een aantal mensen uit Haren en wetenschapper en Joop.nl en Prem enzovoort. En hoe dat dan werkt. En inderdaad. Vroeger toen je nog de politieberichten met zo'n bakkie kon horen ging ik ook naar de krakersrellen kijken. Toen vlogen er al fietsen de lucht in. Het is iets van alle tijden alleen nu is het via nieuwe media met een groter potentieel.
Mijn zoon gaat inderdaad ook weleens naar meetings in het Vondelpark. Dat is heel wat anders.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.