mireille
21-09-2012 om 12:22
Project x haren
Vandaag is het zover, project x haren. Ik snap er maar weinig van. Hoe kan zoiets nou gebeuren? Ik geloof ook nietdat ik mijn kinderen er naar toe zou laten gaan. Lijkt me heel vervelend als je zoiets overkomt.;

kaatje66
23-09-2012 om 12:03
Nu ook in eindhoven
Op facebook wordt er nu volop gediscussierd over een party X in Eindhoven. ONze dochter gaat daar dus echt niet naar toe. De organisatoren geven aan dat dit een feest wordt zonder rellen. Maar dan moeten ze dus ook een andere naam pakken ipv project X. DIt geeft hele nare herinneringen aan andere projecten X.
Op twitter vond ik nog dit....
Er was eens een meisje in haren die wilde opvallend verjaren ze plaatste een linkje maar miste een vinkje toen zat heel HAREN op de blaren
Hopelijk eens maar nooit weer......

Yelcho
23-09-2012 om 12:37
Artikel nrc
Er stond op de dag zelf, voordat het uit de hand liep, al een ander artikel op het NRC met daarin een opsomming van ProjectX feesten die al eerder uit de hand zijn gelopen.
Wat ik mij, naar aanleiding van het artikel van Sancy afvraag is wat de gemeente Haren dan wel had moeten doen. En in hoeverre wisten ze wie er op af zou komen? In het artikel wordt gesproken over hooligans die elkaar vandaag feliciteren en meelopers die zich kapotschamen. Ik geloof dat wel, al zal het onderscheid vast niet helemaal zwart-wit zijn. Zou de overheid die hooligans goed in beeld hebben?
Eng hoor. Er zaten heel gewone jongens bij. Ik vraag me dan altijd af wie er vanochtend die favoriete broek heeft gestreken zodat zoonlief die nog fijn aan kon naar dat leuke feestje.

Vic
23-09-2012 om 13:27
Verschrikkelijk toch
Vooraf vond ik het allemaal nogal komisch, maar ik ben me rot geschrokken van de beelden van plunderende jongens (geen enkel meisje gezien). Wat mij betreft plaatsen ze van al die raddraaiers foto's in de landelijke dagbladen, met het advies zichzelf aan te geven. Als het mijn zoon zou zijn, zouden ze hem mooi een paar dagen achter slot en grendel mogen zetten.

koentje
23-09-2012 om 13:57
Maar, vergis ik me nu...
het is toch zo dat dit meisje ook haar adres op facebook heeft gezet? Het hele gebeuren was toch te voorkomen geweest door je aan de regel te houden, never nooit je adres op internet te zetten?

skik
23-09-2012 om 14:18
Koentje
En hoe wil je dan een feestje organiseren voor je vrienden als je je adres niet vermeldt? Het was de bedoeling dat de uitnodiging alleen aan zou komen bij de mensen die het meisje wilde uitnodigen, mensen die ze in real life kent. Allemaal afgeschermd voor de buitenwereld. Zie het als een soort groeps-email. Maar ze heeft een foutje gemaakt. En dan is alles te zien voor iedereen. Het jammere is, dat als je daar achter komt, je het niet meer ongedaan kan maken.
skik

Kaaskopje
23-09-2012 om 16:12
Anderen
Ik begrijp ook dat anderen gegevens van haar op internet gezet hebben. Er is iemand geweest die het opgepikt heeft en de aanzet heeft gegeven tot een veel grotere oproep dan het oorspronkelijk was.
Ik hoorde vanmorgen dat ze het ook bij ons in de stad geprobeerd hebben, maar dat is in de kiem gesmoord.
Wat man en ik ons afvroegen is of een deel van die raddraaiers misschien uit een omgeving komt wat dit soort gedrag eigenlijk wel stoer vindt met ouders die alleen maar roepen 'hee aso, was je weer bezig?' En meer niet. Ik las dat een moeder haar zoon persoonlijk naar het politiebureau heeft gebracht, dus er zullen ook genoeg ouders zijn die dit gedrag afkeuren en aanpakken, maar hoe zit dat met die echt 'zware jongens'?

Yelcho
23-09-2012 om 16:32
Hooligans of gewone jongens?
Het houdt mij ook ontzettend bezig wat voor een jongens dit nu zijn. En wat voor ouders ze hebben. Het volgende filmpje staat op rtvnoord:
http://www.rtvnoord.nl/ipad/index.asp?v=20678
In eerste instantie lijken het echt hooligans of skinheads die de grootste relschoppers zijn. Er is zelfs nog een jongen die probeert het tegen te houden. "Oprotten, het was hier een feestje" vervolgens zie je heel nette jongens die lachend staan te filmen. Maar vervolgens wordt er een fiets gegooid door jongens die toch ook niet echt hooligans lijken te zijn.
Eng hoor, dat zo'n massa jongens zo gevaarlijk kan zijn. Iedereen heeft het over de grootste nachtmerrie die waar is geworden, maar het had nóg veel erger kunnen zijn.

Rafelkap
23-09-2012 om 16:43
Vreselijk dit! Heb niet het hele draadje gelezen dus hopelijk geen spuit 11, maar kan facebook niet veranderd worden, dat iets altijd prive is TENZIJ je iets aanvinkt??
Ze hadden tegengehouden moeten worden, en alleen met paspoortcontrole erin. Ik denk en hoop dat er wel veel lering wordt getrokken.
We horen Wilders hier zeker niet over, volgens mij allemaal Nederlanders.

Kaaskopje
23-09-2012 om 17:09
Ha rafelkap
Mijn man zei precies hetzelfde: kan er niet een veiligheidsknop komen met 'weet je zeker dat je dit wilt versturen?' en ook vroeg hij zich af waar Wilders blijft.

Leen13
23-09-2012 om 20:18
Hoezo wilders?
Dit waren witte autochtone jongeren. Niet mogelijk om hier de gebruikelijke allochtone groepen te beschuldigen.

Kaaskopje
23-09-2012 om 23:51
Nee precies anne
Want als die er wel waren geweest hadden Wilders en gelijkgestemden wel van zich laten horen. Maar bij deze jongeren blijft het stil.

albana
24-09-2012 om 08:42
Bekenden?
Jongste hoorde via een school-vriendinnetje, dat de broer van schoolvriendinnetje ook in Haren was geweest. De ouders hebben hem herkent in een filmpje, foto's.
Vriendinnetje is jongste thuis. En onze jongste heeft er 'vroeger' veel gespeeld. Wij kennen de ouders, een gewoon keurig huis,tuin en keukengezin. Geen aso-gezin ofzo. Wij wisten wel dat die broer een beetje de 'verkeerde kant' op gaat en 'lastig' is, maar écht vroeger was het een heel leuk jongetje en écht grote problemen, geen idee.
Vandaag zou de vader hier naar de plaatselijke politie gaan met zijn zoon. En de ouders zijn natuurlijk enorm boos en geschrokken. Zelfs zijn zusje dus, die het gewoon face too face vertelde aan jongste, enigzins overstuur omdat ze samen ergens naartoe moesten en jongste vroeg 'wat ze toch had' omdat ze zo anders deed.
Het zal je maar overkomen als ouders zijnde, niet bepaald makkelijk ook voor hun.
Wat betreft die raddraaiers...ik denk dat er een groep notoire relschoppers waren en ook een groep 'meelopers' die dat helemaal niet van plan waren, meer kwamen uit nieuwschierigheid, maar daar waren en zich lieten meeslepen.
Overigens heeft de zoon de ouders wijsgemaakt bij een vriendje hier ter plaatse te zijn en dat vriendje heeft zijn ouders gezegd bij hem te zijn. En zo zijn ze zonder dat de ouders het wisten met hun o.v. afgereisd naar Haren.....
groeten albana

mireille
24-09-2012 om 09:17
Iedereen
Ik heb na veel analyses uit onder meer kranten lezen, begrepen dat in principe iedereen mee kan gaan doen, al dan niet onder invleod van pillen, alcohol, verdovende middelen etc. Ze doen impulsief mee nadat wat ervaren hooligans het lont in het kruitvat steken, hier waren dat (naar alle waarschijnlijkheid aanhangers van FC Groningen). Lees deze analyse uit het AD maar.
'Groepjes jongeren duiken op bij onder meer dance-evenementen en willen rellen om het rellen. Dat escaleert zodra omstanders zich bij deze groep aansluiten als de rel is begonnen,' zegt onderzoeker Van Ham van Bureau Beke.
Waar bijvoorbeeld voetbalhooligans goed georganiseerd en hiërarchisch zijn, kent 'de nieuwe hooligan' die structuur niet. Sterker nog, de relschoppers communiceren niet via besloten forums op internet en kennen elkaar helemaal niet. 'Dat maakt het zo moeilijk. De ervaren relschopper is de lont in het kruitvat. Mensen uit de menigte gaan vervolgens impulsief meedoen. Onder meer door alcoholgebruik en de anonimiteit van de groep. We hebben het in Hoek van Holland gezien en nu wellicht weer. Het gedrag van deze mensen is bijna niet te voorspellen,' zegt Van Ham.
Opmerkelijk genoeg hebben zulke relschoppers zelden imponerende strafbladen. Ze zijn overwegend jong (21 jaar of jonger), gaan naar school of hebben werk en komen hooguit in aanraking met de politie omdat ze deel uitmaken van lastige jeugdgroepen op straat. ,,Het zijn bijna modelburgers, ongrijpbaar en moeilijk in beeld te krijgen.''
Waar 'voetbaleenheden' contact onderhielden met kopstukken, heeft dat bij de nieuwe hooligans geen zin. Er is geen leider. ,,Dat bemoeilijkt de aanpak van dit fenomeen. En die zal er toch moeten komen.''
Volgens Van Ham zou 'Haren' kunnen gelden als leergeval voor de overheid. Bijvoorbeeld ook over de rol en 'mobiliserende kracht' van sociale media. ,,Wat drijft deze jongeren mee te doen? Wat is hun achtergrond? Dat moeten we onderzoeken. Want dan kunnen we ook aan oplossingen denken.''

Shonagh
24-09-2012 om 11:15
O.v.
Ik zat me al af te vragen hoe al die jongeren dit reisje financierden, met hun O.V. dus, hmmmmmm.

Ely
24-09-2012 om 14:41
Het alternatieve feestje
Wat ik maar niet snap is van degenen die zeggen dat 'men' maar een alternatief had moeten bieden in de zin van een ander feest op een open terrein of voetbalveld ofzo is het 'hoe' van die oplossing. Ik hoorde zonet er ook iemand op de radio (maar de presentator vroeg niet verder). Wie is dan 'men'? De gemeente? En uit welk potje had dat dan moeten komen? Had je als bewoner dan gedacht: hee weet je wat, sluit een buurtcentrum of bezuinig op nieuwe verkeersdrempels en origaniseer een feestje voor mensen die hier niks te zoeken hebben?
Ja misschien achteraf, nu we weten hoe het afliep. Maar van te voren?
Los van het feit dat het me onhandig lijkt om een 'beloning' te organiseren als iets de verkeerde kant op dreigt te gaan kost het ook een bak geld. Bespaart op de politieinzet hadden ze er niet mee.
En bovenal; de meeste kwamen voor het rellen of de actie omtrent het rellen. De social media was al duidelijk genoeg dat het oorspronkelijke feestje niet doorging.
Dat zijn mijn gedachten omtrent het feestje aanbieden maar blijkbaar denk ik verkeerd?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kaaskopje
24-09-2012 om 17:40
Ely
Die gedachte had ik ook wel hoor. Het is toch te gek dat een gemeente in allerijl een feest had moeten organiseren om te voorkomen dat de schatjes zich zouden gaan misdragen?
Ze hadden naar mijn idee, maar ja da's achteraf makkelijk praten, alle in- en uitgangen van het stationsgebied moeten blokkeren. Woon/werk je in Haren, dan mag je door, woon je er niet dan ga je meteen terug de volgende trein in.

Ginny Twijfelvuur
24-09-2012 om 20:58
Ely
Zo mee eens. En achteraf gezien is de oplossing die Kaaskopje oppert misschien de beste. Maar ja dat is achteraf hè. En als alles dan soepeltjes verlopen was, was het commentaar denk ik ook niet van de lucht geweest.
Ik denk wel dat "men" dit een volgende keer anders gaat oplossen.

Yelcho
24-09-2012 om 21:49
Ooggetuigenverslag
Op de volgende site staat een artikel van iemand die erbij was:
http://rechtbankverslaggever.wordpress.com/2012/09/24/de-held-van-haren/
Huiveringwekkend.

mireille
25-09-2012 om 07:52
Braaf
Volgens het AD is de opgepakte relschopper bij Projezt X Haren een brave, niet-kansloze jongere die zich heeft laten meeslepen door de meute, zie http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3321553/2012/09/25/Relschopper-Haren-niet-kansloze-maar-brave-scholier.dhtml
Nuance van mij: het gaat hier om de opgepakte jongeren. Dat zullen de meer onervaren in rellenschoppen jongeren zijn, lijkt mij. Ik benieuwd als de camerabeelden loskomen of dit beeld nog steeds klopt.
Maar wel een naar idee dat brave scholieren zich zo kunnen laten gaan.

Merel
25-09-2012 om 08:26
Trein
Ik las ergens dat iemand de tip had gegeven om de trein te laten doorrijden en station Haren te laten overslaan. Jongeren hebben over het algemeen een broertje dood aan lopen, dus grote kans dat ze dan maar in groningen waren gebleven ofzo. Dan moeten die dag maar de goeden onder de kwaden lijden.

Tirza G.
26-09-2012 om 19:30
Ja en dan?
Dan zit de volgende plaats met een groep boze en opgefokte kinderen die naar Haren hadden gewild? Zou jij conducteur willen zijn op die trein?
Tirza

Wilgenkatje-
26-09-2012 om 19:42
Heb ik ook gedacht
die trein niet laten stoppen is één ding, maar dan!

mijk
27-09-2012 om 16:32
Dan door naar stad
dat is een stad waar je toch een hoop meer mensen makkelijker kan vermaken....was volgens mij geen gek idee geweest.

Tirza G.
27-09-2012 om 19:37
Zou jij
Conducteur willen zijn op die trein? Of eigenaar van die trein?
Tirza