Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
MBG

MBG

11-10-2021 om 18:44

Puber en alcohol


Keetie schreef op 12-10-2021 om 14:48:

Ach nogmaals ieder zijn mening. Vind het jammer dat er zo snerend gereageerd moet worden.

Eens

Nou ja aan de andere kant is de gangbare mening hier wel dat vanaf een jaar of veertien de verkering al gezellig mag komen logeren en er een familiepak Durex a discretion in de badkamer gereed staat. Dan is het natuurlijk wel zaak dat de jongelui  broodnuchter blijven.

Al schonk dat ene glaasje  bessen jus  mij op mijn zestiende  wel net dat beetje moed om op mijn vlam af  te stappen in de kroeg  na een half uur smachtende blikken werpen.

OrganicDeer76

OrganicDeer76

12-10-2021 om 15:07

kenfan schreef op 12-10-2021 om 15:01:

Nou ja aan de andere kant is de gangbare mening hier wel dat vanaf een jaar of veertien de verkering al gezellig mag komen logeren en er een familiepak Durex a discretion in de badkamer gereed staat. Dan is het natuurlijk wel zaak dat de jongelui broodnuchter blijven.

Al schonk dat ene glaasje bessen jus mij op mijn zestiende wel net dat beetje moed om op mijn vlam af te stappen in de kroeg na een half uur smachtende blikken werpen.

😂

16 is voor mij een beetje de grens. Een biertje onder toezicht thuis tot daar aan toe. maar als cadeaupakket inderdaad niet verantwoord

HexOpBezemsteel schreef op 12-10-2021 om 12:30:

[..]

Onderzoekers discussiëren onderling wel degelijk over methodes en resultaten. De term "uit onderzoek blijkt" wordt veel misbruikt en bovendien is de overlevering van wat er dan uit dat onderzoek zou blijken niet altijd conform de conclusies van het onderzoek.

Daarnaast past beleid ook weer dingen aan: als je 18 bent ben je volwassen dus dan kan je wel drinken. 16 is te jong om veel te drinken, 18 is dat net zo goed. En sowieso is te veel drinken slecht voor je. Nu doen we wel meer dingen die ongezond zijn. Zitten. Suiker eten en junkfood. Etc.

Ik zie geen probleem in een drankje op zijn tijd. Straalbezopen vind ik niet ok, ook niet voor mijn kinderen boven de 18.


Als je die link nou eens leest zijn ze veel genuanceerder dan je nu doet voorstellen. Bovendien staan daar gewoon de onderzoeken genoemd, dan kan je ze gewoon teruglezen. Ik reik het je gewoon aan, niks meer hoor. 

En ja, onderzoekers discussiëren wel vaker over methodes, resultaten en de interpretatie ervan. Maar dat vind ik wat anders dan roepen: Hoe is dat onderzoek wel niet gedaan??

kenfan schreef op 12-10-2021 om 13:26:

[..]

Team Keetie. Ik vind het bezopen dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen licht alcholische dranken en gedestilleerd. Een fles sterke drank smokkel je gemakkelijker mee naar binnen op een schoolfeest dan een krat bier. Op een bepaalde manier werkt het alcoholmisbruik zelfs in de hand, de gevallen die er zijn, zijn ernstiger dan vroeger.

En dat er regels zijn wil niet zeggen dat je die blindelings op moet volgen. Wat de overheid voorschrijft is niet logisch of even doordacht - hebben we het afgelopen anderhalf jaar wel gemerkt. Je mag volgens de regels geen pilsje maar wel een tattoo nemen op je zestiende.

Neemt niet weg dat ik ook wel even achter mijn oren zou krabben bij zo'n kado. Van een net zestienjarige zou ik het overkopen en dan zelf met man achteroverslaan.

De regels zijn in dit geval wel degelijk onderbouwd. 

Grappig verhaal. Afgelopen zomer had ik op Kreta een cocktail gewonnen om 11 uur ‘s morgens. Vanwege het tijdstip had ik aangenomen dat het een virgin cocktail was, dus mijn 16-jarige had er ook van gedronken. Ze vond hem wel lekker dus ‘s avonds bij de bar nog eens gevraagd wat ik had gewonnen die ochtend. Bleek dus gewoon een variant met alcohol te zijn.

kenfan schreef op 12-10-2021 om 15:01:

Nou ja aan de andere kant is de gangbare mening hier wel dat vanaf een jaar of veertien de verkering al gezellig mag komen logeren en er een familiepak Durex a discretion in de badkamer gereed staat. Dan is het natuurlijk wel zaak dat de jongelui broodnuchter blijven.

Al schonk dat ene glaasje bessen jus mij op mijn zestiende wel net dat beetje moed om op mijn vlam af te stappen in de kroeg na een half uur smachtende blikken werpen.

Bessen jus kreeg ik altijd hoofdpijn van. Ik heb de mijne overgehouden aan een glaasje Martini. Ik vraag me wel eens af hoe ik dat ooit heb kunnen drinken.

Hier voor de puber nog geen familie pak condooms in huis. Maar op z'n 17e ging er echt wel eens een biertje in hoor. 

yette schreef op 12-10-2021 om 13:16:

[..]

En dat vind je reden om onderzoek bij voorbaat niet serieus te nemen maar wel waarde te hechten aan een excuus als 'we doen wel meer dingen die ongezond zijn'?!

Weet je, ik geloof echt niet dat een puber er meteen iets aan over houdt als hij/zij voor zijn/haar 18e thuis wel eens een glaasje krijgt. Maar waarom zou je dat doen? Wat voegt het toe?

Ik wacht nog steeds op een goede reden waarom je die grens van 18+ thuis niet zou hanteren. Sterker nog, het gaat hier over een 16-jarige. Waarom is het een goed idee om een puber twee jaar (!!!) voor hij/zij zelf drank mag kopen, thuis te laten drinken?

Ik zou niet weten waarom ik jou zou moeten overtuigen van mijn gelijk. Ik zie geen kwaad in af en toe een glaasje,  en nee,  het is niet gezond. Maar de grens van 18 is vooral  beleidsmatig vastgesteld en niet gebaseerd op onderzoek. Als je daarvan uit zou gaan lag de grens op 25.

Dat jij er anders over denkt lijkt mij geen probleem. Dan verbied je het jouw kinderen,  daar krijgen ze namelijk niks van. Ik heb het de mijne niet verboden. Daar kregen ze ook niks van. 

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je ze heftig reageert. 

Mevrouw75 schreef op 12-10-2021 om 17:08:

[..]

Als je die link nou eens leest zijn ze veel genuanceerder dan je nu doet voorstellen. Bovendien staan daar gewoon de onderzoeken genoemd, dan kan je ze gewoon teruglezen. Ik reik het je gewoon aan, niks meer hoor.

En ja, onderzoekers discussiëren wel vaker over methodes, resultaten en de interpretatie ervan. Maar dat vind ik wat anders dan roepen: Hoe is dat onderzoek wel niet gedaan??

Zoals ik al zei: ik betwist niet dat drank en slechte invloed heeft op onvolledig ontwikkelde hersenen. Maar ik ben ervan overtuigd dat 18 een beleidsmatige grens is. Geen wetenschappelijke. En ik vraag me inderdaad af hoe je meet of kinderen drinken als hun ouders er niet bij zijn,  anders dan door het te vragen. 

Ik geloof wel dat het omgekeerde waar is: als kinderen heel veel drinken,  wordt er in de omgeving van die kinderen vaak ook meer gedronken. De meeste drugsverslaafden zijn ooit begonnen met wiet, maar lang niet alle wietrokers raken verslaafd. 

MMcGonagall schreef op 12-10-2021 om 17:16:

Grappig verhaal. Afgelopen zomer had ik op Kreta een cocktail gewonnen om 11 uur ‘s morgens. Vanwege het tijdstip had ik aangenomen dat het een virgin cocktail was, dus mijn 16-jarige had er ook van gedronken. Ze vond hem wel lekker dus ‘s avonds bij de bar nog eens gevraagd wat ik had gewonnen die ochtend. Bleek dus gewoon een variant met alcohol te zijn.

Moet je voor de gein eens in de ochtend  op de wintersport naar de terrassen kijken wat daar soms op de vroege ochtend gedronken wordt.

HexOpBezemsteel schreef op 12-10-2021 om 20:12:

[..]

Zoals ik al zei: ik betwist niet dat drank en slechte invloed heeft op onvolledig ontwikkelde hersenen. Maar ik ben ervan overtuigd dat 18 een beleidsmatige grens is. Geen wetenschappelijke. En ik vraag me inderdaad af hoe je meet of kinderen drinken als hun ouders er niet bij zijn, anders dan door het te vragen.

Ik geloof wel dat het omgekeerde waar is: als kinderen heel veel drinken, wordt er in de omgeving van die kinderen vaak ook meer gedronken. De meeste drugsverslaafden zijn ooit begonnen met wiet, maar lang niet alle wietrokers raken verslaafd.

Ik snap nu niet zo goed waar je tegen ageert eigenlijk.

Mevrouw75 schreef op 12-10-2021 om 20:34:

[..]

Ik snap nu niet zo goed waar je tegen ageert eigenlijk.

Waarom zou ik ergens tegen ageren als ik mijn mening geef? 

HexOpBezemsteel schreef op 12-10-2021 om 20:46:

[..]

Waarom zou ik ergens tegen ageren als ik mijn mening geef?

Maar reageerde je nou op iets over de ontwikkeling van de hersenen, niks onder de 18 of dat je het niet met de aanbevelingen nav onderzoeken eens bent? 

Ik kan het helemaal verkeerd hebben, maar combineer je een paar posters?

MidasWolf schreef op 12-10-2021 om 20:20:

[..]

Moet je voor de gein eens in de ochtend op de wintersport naar de terrassen kijken wat daar soms op de vroege ochtend gedronken wordt.

Of in all-inclusive hotels, het bier is niet aan te slepen. Ik drink normaal nooit voor 17.00 uur en ook zeker niet elke dag. Op vakantie in zo’n resort, aan het zwembad, wilde ik ook eens zo’n mooi drankje waar mijn ‘buren’ er al drie van op hadden. Dat kwam nogal hard aan, waardoor ik  het de rest van de dag maar bij water heb gehouden. Ik snap niet hoe mensen dat doen, zoveel drinken en zich dan goed blijven voelen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.