Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
MBG

MBG

11-10-2021 om 18:44

Puber en alcohol


HexOpBezemsteel schreef op 12-10-2021 om 20:04:

[..]

Ik zou niet weten waarom ik jou zou moeten overtuigen van mijn gelijk. Ik zie geen kwaad in af en toe een glaasje, en nee, het is niet gezond. Maar de grens van 18 is vooral beleidsmatig vastgesteld en niet gebaseerd op onderzoek. Als je daarvan uit zou gaan lag de grens op 25.

Dat jij er anders over denkt lijkt mij geen probleem. Dan verbied je het jouw kinderen, daar krijgen ze namelijk niks van. Ik heb het de mijne niet verboden. Daar kregen ze ook niks van.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je ze heftig reageert.

Als je mijn vragen te lastig vindt, geef je toch geen antwoord? 

Dat de grens van 18 vooral beleidsmatig is, weten we allemaal. Maar er moet toch ergens een grens zijn. Ik persoonlijk vind 18 dan wel zo logisch en daar waren ze het hier blijkbaar mee eens. Inmiddels is alleen de jongste nog geen 18. Als wij een glaasje drinken, pakt hij ook iets dat we hier thuis als 'niet alledaags' zien. Iedereen blij. 

Vroegen jouw kinderen op een gegeven moment dan zelf om drank? En hoe oud waren ze toen? 

yette schreef op 12-10-2021 om 21:25:

[..]

Als je mijn vragen te lastig vindt, geef je toch geen antwoord?

Dat de grens van 18 vooral beleidsmatig is, weten we allemaal. Maar er moet toch ergens een grens zijn. Ik persoonlijk vind 18 dan wel zo logisch en daar waren ze het hier blijkbaar mee eens. Inmiddels is alleen de jongste nog geen 18. Als wij een glaasje drinken, pakt hij ook iets dat we hier thuis als 'niet alledaags' zien. Iedereen blij.

Vroegen jouw kinderen op een gegeven moment dan zelf om drank? En hoe oud waren ze toen?

De oudste was 17, de jongste 16. Ik weet niet meer waar ze de eerste dronken,  maar ineens was het er.  Ik ben niet heel streng,  maar stomdronken thuis komen vond en vind ik niet ok.

Ze zijn nu volwassen dus ik heb er niets meer over te zeggen, en ze drinken nog steeds niet veel en niet vaak. 


HexOpBezemsteel schreef op 12-10-2021 om 21:39:

[..]

De oudste was 17, de jongste 16. Ik weet niet meer waar ze de eerste dronken, maar ineens was het er. Ik ben niet heel streng, maar stomdronken thuis komen vond en vind ik niet ok.

Ze zijn nu volwassen dus ik heb er niets meer over te zeggen, en ze drinken nog steeds niet veel en niet vaak.


Onze oudste dochter heeft in het begin van haar studententijd wel flink gefeest hoor. Maar inmiddels is ze net als haar broer en zusje meer van af en toe een speciaalbiertje met een kaasplank dan van uitgaan en studentenfeestjes. 

Hoe de jongste (16) uitpakt, moeten we natuurlijk nog afwachten. Da's een beetje een teruggetrokken nerd, maar dat hoeft natuurlijk niks te zeggen. 

yette schreef op 12-10-2021 om 23:25:

[..]

Onze oudste dochter heeft in het begin van haar studententijd wel flink gefeest hoor. Maar inmiddels is ze net als haar broer en zusje meer van af en toe een speciaalbiertje met een kaasplank dan van uitgaan en studentenfeestjes.

Hoe de jongste (16) uitpakt, moeten we natuurlijk nog afwachten. Da's een beetje een teruggetrokken nerd, maar dat hoeft natuurlijk niks te zeggen.

Ze hebben wel wat geëxperimenteerd,  hoor. Zijn allebei ook wel een keer  dronken geweest. De jongste vond dat echt afschuwelijk. Is een beetje een neuroot en een controlfreak.  De oudste wil vooral niet op de fiets, zelfs als dat betekent dat hij niet kan drinken. 

absor schreef op 12-10-2021 om 06:17:

[..]

Je kan er toch iemand anders blij mee maken


gewoon de volgende puber die jarig is. En dan doorgeven tot iemand achttien is

Alles kan, maar dat ga ik niet doen. ;-0

Een bierpakket zou ik ook niet blij mee zijn. Had dat er ook meteen uitgeflapt. Mee terug laten nemen is nog best een dingetje. Want je bent blijkbaar ook strafbaar als je het mee hebt op straat.
Dat wist mijn puber me te vertellen. We gingen ergens naar toe en vroeg of ze de tas met drinken wilde meenemen. Ze zei dat als daar alcohol in zat, ik dat zelf moest doen. Zij kon een boete krijgen van E100, had ze geleerd bij de voorlichting op school. 
En over eerder drinken. Ik neig nu naar nee. Maar misschien als ze 17 is, sta ik er weer anders in. Waarschijnlijk gaat ze net na haar 18e verjaardag studeren en dus op kamers. Vind het ook geen prettig idee dat ze haar eerste drankje op een studentenfeestje drinkt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.