Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

puber gooit er met de pet naar op school


Elpisto schreef op 19-12-2022 om 13:53:

[..]

Ja. Overigens ben ik niet " een nieuwe generatie veertigers" maar nog "maar" gewoon 31. En dat was wel degelijk anders ja. Maar misschien is dat ook een verschil in waar je opgroeit. Hier op het "platteland" om het dan maar even te zo te stellen, was het doodnormaal dat we allemaal als 14/15-jarige een baantje hadden. Kijkende naar mijn eigen vriendengroep van 10 man, hadden we destijds allemaal een baan. Het zij als vakkenvuller, slagerij, snackbar. Kranten. Noem maar op.

Ik vind inderdaad, zonder te voldoen aan je stereotypering van " vroeger was alles beter" dat de huidige generatie 14-20 jarigen een gigantisch gebrek aan discipline hebben. Wat inderdaad mede veroorzaakt wordt door dat ze niks moeten en alles mogen. Laat een 15-jarige maar kennis maken met hoe het werkt. Dat je in een setting waar je betaald wordt voor je inzet, niet weg komt met opmerkingen als "Boeiend" of "Geen zin in". Laten we wel zijn: Hoe groot is de kans dat een puber eerder wat van een goede leidinggevende/baas aanneemt dan van zijn/haar ouders?


Ik weet wel dat het voor mij persoonlijk een redelijke openbaring was. Nou had ik zelf ook niet de allermoeilijkste ouders van de wereld en ben ik zelf ook op mijn snufferd gegaan door niet alleen een niveau naar beneden te moeten, maar ook nog eens te blijven zitten op het nieuwe niveau. Maar dat hele vallen/opstaan gedeelte lijken we tegenwoordig als ouders helemaal weg te willen nemen bij kinderen.

Pfff, jij zet 14-20 jarigen wel erg negatief neer, ken er wel een paar die best wat discipline zouden kunnen gebruiken, maar de meesten zijn toch echt harde werkers. Vroeger waren er genoeg 14-20 jarigen die niet hun best deden op school, ik had elk jaar veel zittenblijvers in de klas op het voortgezet en dat was vaak niet omdat ze het niet konden. Die waren druk met baantjes en andere dingen. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

19-12-2022 om 14:27

knip

grasspriet1980 schreef op 19-12-2022 om 10:55:

Dank voor alle reacties, zitten zeker hele nuttige tussen! En over magister: hij keek zelf tijdens de finale in magister en kwam er zelf mee. En toen kwam van het één het ander. Hij ging meteen uit zijn plaat en ja, daar hebben wij inderdaad verkeerd op gereageerd.

Om goed advies te kunnen geven vraag ik me wel af hoe dat dan gaat. Hij ontdekt dat hij een slecht cijfer heeft en deelt dat direct eerlijk met jullie. Hoe ontspoort dat dan?

Netherfield schreef op 19-12-2022 om 13:42:

Of hij moet juist wel een baantje zodat hij wel moet gaan plannen voor wat betreft zijn schoolwerk.

Die van mij hebben nu een baantje (en leren daar dingen waarvan het ons niet lukt om ze die bij te brengen) maar dat vonden wij goed met als voorwaarde dat het school niet zou beïnvloeden. Dat baantje kwam niet vanzelf, daar hebben we echt voor aangemoedigd want wees nu eerlijk, dat jeugdloon voor 15-jarigen (of 16, 17) is zo laag, wat voor een motivatie is dat voor ze?

Ik had overigens alleen baantjes in de zomervakanties. 

Als je moeite hebt met plannen, of je helpt er bij (of zorg voor hulp) met het oog op het halen van dit schooljaar óf je eist dat hij een baantje krijgt, waarbij hij verzuipt in het plannen, hopelijk wakker schrikt, weet hoe hij moet plannen en het dan ook doet. Maar verwacht dan niet dat hij overgaat. Hoeveel ballen kan een mens in de lucht houden?

Niet kunnen plannen of niet willen plannen, lijkt van buiten hetzelfde maar hebben elk iets anders nodig. Als hij niet (goed) kan plannen en je gooit hem in het diepe, kan het zomaar zijn dat hij verzuipt. Dat is niet goed voor het zelfvertrouwen. Maar kan hij het wel maar doet hij het niet uit een soort gemakzucht, dan kan het diepe een oplossing zijn (wat dan wel goed voor het zelfvertrouwen kan zijn) afhankelijk van het kind en de situatie. 

De voorkwab van pubers is vaak nog in ontwikkeling. Tenzij jullie gezin er een is waar alles altijd gepland en georganiseerd is, en het er dus en genetisch in zit én al van vroeg af aan aanwezig, zou ik toch even goed kijken. En een uitleg is dan niet perse de manier. Ik heb er hier een die de uitleg hoe het werkt prima snapt maar andere reden heeft waarom het niet lukt (moeite om te beginnen bijvoorbeeld of het overzicht kwijtraken). Want als hij het kon, deed hij het ook. Hij doet het niet omdat hij het niet kan: wat is dat precies?

Elpisto schreef op 19-12-2022 om 13:53:

[..]

Ja. Overigens ben ik niet " een nieuwe generatie veertigers" maar nog "maar" gewoon 31. En dat was wel degelijk anders ja. Maar misschien is dat ook een verschil in waar je opgroeit. Hier op het "platteland" om het dan maar even te zo te stellen, was het doodnormaal dat we allemaal als 14/15-jarige een baantje hadden. Kijkende naar mijn eigen vriendengroep van 10 man, hadden we destijds allemaal een baan. Het zij als vakkenvuller, slagerij, snackbar. Kranten. Noem maar op.

Ik vind inderdaad, zonder te voldoen aan je stereotypering van " vroeger was alles beter" dat de huidige generatie 14-20 jarigen een gigantisch gebrek aan discipline hebben. Wat inderdaad mede veroorzaakt wordt door dat ze niks moeten en alles mogen. Laat een 15-jarige maar kennis maken met hoe het werkt. Dat je in een setting waar je betaald wordt voor je inzet, niet weg komt met opmerkingen als "Boeiend" of "Geen zin in". Laten we wel zijn: Hoe groot is de kans dat een puber eerder wat van een goede leidinggevende/baas aanneemt dan van zijn/haar ouders?


Ik weet wel dat het voor mij persoonlijk een redelijke openbaring was. Nou had ik zelf ook niet de allermoeilijkste ouders van de wereld en ben ik zelf ook op mijn snufferd gegaan door niet alleen een niveau naar beneden te moeten, maar ook nog eens te blijven zitten op het nieuwe niveau. Maar dat hele vallen/opstaan gedeelte lijken we tegenwoordig als ouders helemaal weg te willen nemen bij kinderen.

Je bent er een beetje jong voor, maar je voldoet wel aardig aan het stereotype hoor  Bovendien generaliseer je nogal. Want ook de vakken van jouw supermarkt worden gevuld door de 'jeugd' van tegenwoordig,  net als jouw bestelde spulletjes door hen wordt verzameld in het magazijn en de borden van de lunch in het restaurant door hen worden afgewassen. De meeste kinderen hebben nog steeds volop bijbaantjes en de meeste studenten werken veel meer dan een jaar of wat geleden. Iets met inflatie, energiekosten en leenstelsel.

Maar het kind van TO heeft een ander probleem: hij is ontevreden over zichzelf. Misschien wel een soort van minderwaardigheidscomplex. Nog meer eisen stellen waar hij niet aan kan voldoen werkt averrechts. Eerst in zijn kracht zetten en dan komt de rest vanzelf.

Daglichtlamp schreef op 19-12-2022 om 14:31:

[..]

Om goed advies te kunnen geven vraag ik me wel af hoe dat dan gaat. Hij ontdekt dat hij een slecht cijfer heeft en deelt dat direct eerlijk met jullie. Hoe ontspoort dat dan?

Ik ben TO niet, maar ik kan wel vertellen hoe dat hier ontspoorde. Dochter keek op Magister en riep: %*@*! (lelijke woorden), een 4 voor Duits. Wat een l** is die leraar ook, enz. enz. Ik koos er dan maar voor al die lelijke woorden te negeren, zei vriendelijk dat het vervelend was en vroeg of ze een idee had hoe het kwam dat ze een onvoldoende had. Dochter ging dan uit haar plaat dat dat een stomme vraag was (waar ze op zich gelijk in had) en dat ik het toch nooit zou snappen omdat ik geen gymnasium had gedaan. Vervolgens ging ze tekeer over wat er allemaal nog meer fout was aan mij en/of het huishouden waarin wij leefden, tot ik het zat was (en dat kon best een tijdje duren). Als ik zelf de kamer verliet bleef ze achter me aanlopen, ondanks mijn waarschuwing dat ik alleen kalm kon blijven als wij even in aparte kamers zouden verblijven. En maar zuigen en etteren. Uiteindelijk ontplofte ik toch en dat was dan meestal het moment dat dochter stampvoetend en met deuren slaand naar haar kamer vertrok. Meestal net op tijd, zodat ik geen onherstelbare dingen riep, maar ik heb haar wel eens tot mijn schande toegesist dat ze een arrogant kutkind was. Wat ik op dat moment ook echt meende, maar wat ik natuurlijk niet had mogen zeggen als de volwassene. 

Dymo schreef op 19-12-2022 om 15:47:

Uiteindelijk ontplofte ik toch en dat was dan meestal het moment dat dochter stampvoetend en met deuren slaand naar haar kamer vertrok. Meestal net op tijd, zodat ik geen onherstelbare dingen riep, maar ik heb haar wel eens tot mijn schande toegesist dat ze een arrogant kutkind was. Wat ik op dat moment ook echt meende, maar wat ik natuurlijk niet had mogen zeggen als de volwassene.

Dat ken ik zo. Zuigen tot je zelf ook je vel springt. Je bent ook maar een mens. 

Pief schreef op 19-12-2022 om 15:10:

[..]

Je bent er een beetje jong voor, maar je voldoet wel aardig aan het stereotype hoor Bovendien generaliseer je nogal. Want ook de vakken van jouw supermarkt worden gevuld door de 'jeugd' van tegenwoordig, net als jouw bestelde spulletjes door hen wordt verzameld in het magazijn en de borden van de lunch in het restaurant door hen worden afgewassen. De meeste kinderen hebben nog steeds volop bijbaantjes en de meeste studenten werken veel meer dan een jaar of wat geleden. Iets met inflatie, energiekosten en leenstelsel.

Maar het kind van TO heeft een ander probleem: hij is ontevreden over zichzelf. Misschien wel een soort van minderwaardigheidscomplex. Nog meer eisen stellen waar hij niet aan kan voldoen werkt averrechts. Eerst in zijn kracht zetten en dan komt de rest vanzelf.

Indirect generaliseer je daarmee zelf ook direct. 

Ik neem het ook alleen op uit eigen ervaring he. Het is mijn zienswijze ontwikkeld door wat ik om me heen hoor en zie. En de ervaring van onze klanten in die branches is juist dat het 1. gigantisch moeilijk is om überhaupt sollicitanten te krijgen en 2. het overgrote deel na een week of 2/3 weer foetsie is. 


Ik heb verder wat dat betreft niet de waarheid in pacht en geef alleen mijn mening. Dat gaat verder dan overigens alleen een bijbaan. Om dan een voorbeeld te nemen aan de sporten, daar zie ik (persoonlijk) precies hetzelfde gebeuren. Ik denk dat ik niet overdrijf als ik zeg dat er elke week wel een man of 2/3 zijn die niet op komen dagen. En dat zijn altijd de jonge jongens. Sorry, maar dat was in "mijn" tijd ondenkbaar. En die tijd is nog niet eens zo heel erg lang geleden. 

Ik denk dat een bijbaan juist voor zo'n jongen een duw in de juiste richting kan zijn. Omdat een puber die echt in de pubertijd zit, volgens mij van 2 personen vrij weinig aanneemt.

Elpisto schreef op 19-12-2022 om 16:

En de ervaring van onze klanten in die branches is juist dat het 1. gigantisch moeilijk is om überhaupt sollicitanten te krijgen en 2. het overgrote deel na een week of 2/3 weer foetsie is.

 

daarentegen kosten ze ook geen drol. Je kan natuurlijk altijd wat extra op het loon doen, investeren in goed contact en voor een leuke werkomgeving zorgen.. Zoals mijn zoon het zegt: minimale betaling zorgt voor minimale inzet. Tja zo gaat dat bij pubers. 

Elpisto schreef op 19-12-2022 om 16:17:

[.

En de ervaring van onze klanten in die branches is juist dat het 1. gigantisch moeilijk is om überhaupt sollicitanten te krijgen 


Wel apart: mijn zoon heeft online gesolliciteerd naar vakkenvuller bij AH maar geen reactie teruggekregen na de standaard ontvangstbevestiging met belofte dat ze binnen 5 werkdagen verder zouden reageren....wat voor branche heb jij het dan over?

grasspriet1980

grasspriet1980

19-12-2022 om 16:53 Topicstarter

Dank voor alle reacties. Ik heb vandaag thuis gewerkt zodat ik thuis was als puber uit school kwam. Heb slecht geslapen en de hele dag zo'n steen in mijn maag; boos dat ik me niet heb kunnen beheersen en verdrietig dat ik hem misschien zich nog slechter heb laten voelen dan hij zich al voelde.
We hebben het er nog niet over gehad, maar wel over koetjes en kalfjes gesproken toen hij thuis kwam; daar ben ik al heel blij mee. En hij vroeg wat we gingen eten en of we weer eens burrito's kunnen eten, waarop hij aangaf dat morgen wel te willen maken.Ik heb gezegd dat ik vanavond boodschappen zal doen en zal zorgen dat alles in huis is voor als hij morgen kookt en dat ik het fijn vindt dat hij gaat koken omdat zijn vader en ik morgen allebei buitenshuis werken en later thuis zijn. Dit is voor mij een teken dat we weer 'on speaking terms' zijn en ik zal na de kerst eens rustig met hem in gesprek gaan over het gebeuren en over hoe het met hem gaat.
Wat betreft baantjes en sport en afspreken met vrienden: hij hoeft dat echt niet van ons; wij denken alleen dat het zijn leven wat leuker zou maken. Het is nu in onze ogen zo schraal: school en thuis. Ik gun hem zoveel meer. Maar wat anderen ook zeggen hier: ik moet wat ik zou willen en wat ik leuk zou vinden als persoon niet op hem projecteren; misschien wordt hij juist ongelukkig van het moeten afspreken, of sporten, of noem maar op.  Overigens heeft hij het echt niet druk met school; hij is er nog geen half uur thuis mee bezig per dag; en dan ook nog eens niet geconcentreerd, maar in allerlei houdingen op bed/bank hangend met een boek boven zijn hoofd, of boek op de grond etc. Er zit dus ech wel meer in dan er nu uit komt, maar hij wordt boos als ik voorzichtig vraag of het misschien een idee is om wiskunde opgaven te oefenen, in plaats van alleen de samenvatting al liggend/hangend te lezen.

grasspriet1980

grasspriet1980

19-12-2022 om 16:53 Topicstarter

Dymo schreef op 19-12-2022 om 15:47:

[..]

Ik ben TO niet, maar ik kan wel vertellen hoe dat hier ontspoorde. Dochter keek op Magister en riep: %*@*! (lelijke woorden), een 4 voor Duits. Wat een l** is die leraar ook, enz. enz. Ik koos er dan maar voor al die lelijke woorden te negeren, zei vriendelijk dat het vervelend was en vroeg of ze een idee had hoe het kwam dat ze een onvoldoende had. Dochter ging dan uit haar plaat dat dat een stomme vraag was (waar ze op zich gelijk in had) en dat ik het toch nooit zou snappen omdat ik geen gymnasium had gedaan. Vervolgens ging ze tekeer over wat er allemaal nog meer fout was aan mij en/of het huishouden waarin wij leefden, tot ik het zat was (en dat kon best een tijdje duren). Als ik zelf de kamer verliet bleef ze achter me aanlopen, ondanks mijn waarschuwing dat ik alleen kalm kon blijven als wij even in aparte kamers zouden verblijven. En maar zuigen en etteren. Uiteindelijk ontplofte ik toch en dat was dan meestal het moment dat dochter stampvoetend en met deuren slaand naar haar kamer vertrok. Meestal net op tijd, zodat ik geen onherstelbare dingen riep, maar ik heb haar wel eens tot mijn schande toegesist dat ze een arrogant kutkind was. Wat ik op dat moment ook echt meende, maar wat ik natuurlijk niet had mogen zeggen als de volwassene.

Nou, dit dus zo ongeveer!

grasspriet1980

grasspriet1980

19-12-2022 om 16:56 Topicstarter

En wat dat baantje betreft; ik vind helemaal niet dat het slecht betaald; 1 van zijn broertjes (14) werkt bij de jumbo op zaterdagochtend, 4 uurtjes. En krijgt daar per maand bijna 100 euro voor (zit ongeveer 18 euro bij omdat wij daar boodschappen doen), maar als je die niet meetelt is het alsnog 80 euro voor 16 uurtjes werken (krijgt per 4 weken betaald; 5 euro netto per uur; officieel 3,91, maar vakantietoeslag etc komt er nog bij). Ik vind het veel geld voor een puber; 14 jarige hier thuis ook.
Overigens is puber waar het in dit topic om gaat 15 jaar. Niet 17 wat ik hier ergens las.

Philou schreef op 19-12-2022 om 16:26:

[..]

daarentegen kosten ze ook geen drol. Je kan natuurlijk altijd wat extra op het loon doen, investeren in goed contact en voor een leuke werkomgeving zorgen.. Zoals mijn zoon het zegt: minimale betaling zorgt voor minimale inzet. Tja zo gaat dat bij pubers.

Ja, precies. Vrije markt enzo. Je zou ook volwassenen aan kunnen nemen, die gedragen zich wat meer ....ehm... volwassen.

Temet schreef op 19-12-2022 om 17:08:

[..]

Ja, precies. Vrije markt enzo. Je zou ook volwassenen aan kunnen nemen, die gedragen zich wat meer ....ehm... volwassen.

😂

Ook niet allemaal, trouwens! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.