Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

puber gooit er met de pet naar op school


Elpisto schreef op 19-12-2022 om 16:17:

[..]

Indirect generaliseer je daarmee zelf ook direct.

Ik neem het ook alleen op uit eigen ervaring he. Het is mijn zienswijze ontwikkeld door wat ik om me heen hoor en zie. En de ervaring van onze klanten in die branches is juist dat het 1. gigantisch moeilijk is om überhaupt sollicitanten te krijgen en 2. het overgrote deel na een week of 2/3 weer foetsie is.


Ik heb verder wat dat betreft niet de waarheid in pacht en geef alleen mijn mening. Dat gaat verder dan overigens alleen een bijbaan. Om dan een voorbeeld te nemen aan de sporten, daar zie ik (persoonlijk) precies hetzelfde gebeuren. Ik denk dat ik niet overdrijf als ik zeg dat er elke week wel een man of 2/3 zijn die niet op komen dagen. En dat zijn altijd de jonge jongens. Sorry, maar dat was in "mijn" tijd ondenkbaar. En die tijd is nog niet eens zo heel erg lang geleden.

Ik denk dat een bijbaan juist voor zo'n jongen een duw in de juiste richting kan zijn. Omdat een puber die echt in de pubertijd zit, volgens mij van 2 personen vrij weinig aanneemt.

Het percentage werkende scholieren stijgt al jaren, met een dip in de coronatijd. Dus het is niet zo dat minder scholieren werken, maar wel dat er een groot tekort is op de arbeidsmarkt.

Als werknemer, ook als je puber bent, ga je wel een contract aan. Daar in staat wat je salaris per uur is. Als je dat niet genoeg vindt, kun je ook bij voorbaat nee zeggen en/of iets anders zoeken. Als je ervoor tekent, is het niet netjes om dan de helft van de tijd niet op te komen dagen of de kantjes er vanaf te lopen. Tuurlijk kun je van iemand van 15 niet hetzelfde verwachten als van iemand van 25, maar op tijd komen en doen wat gevraagd wordt, lijkt me niet te veel gevraagd.

Verder is een half uur huiswerk per dag wel heel weinig, zeker in 4vwo. Wiskunde leer je inderdaad niet door een samenvatting te lezen, maar door te oefenen. Dat is bij uitstek een vak van vaardigheden en een kwestie van bijhouden. Vanaf het begin van het hoofdstuk sommen maken (huiswerk), dan kun je gericht vragen naar wat je niet snapt. Als je geen sommen gemaakt hebt, dan heeft de dag voor de toets een samenvatting lezen weinig nut meer. Ik heb dat in 2 gym ook moeten leren door een keer een vier te halen. Mijn zus had ook in 4vwo een minder best eerste rapport. Die moest ook wat meer gaan doen dan in de onderbouw (nog steeds niet bijzonder veel, maar oké). In die zin moet iedereen een keer zijn neus stoten en dat kan beter nu dan op een vervolgstudie.

MamaE schreef op 19-12-2022 om 17:31:

Als werknemer, ook als je puber bent, ga je wel een contract aan. Daar in staat wat je salaris per uur is. Als je dat niet genoeg vindt, kun je ook bij voorbaat nee zeggen en/of iets anders zoeken. Als je ervoor tekent, is het niet netjes om dan de helft van de tijd niet op te komen dagen of de kantjes er vanaf te lopen. Tuurlijk kun je van iemand van 15 niet hetzelfde verwachten als van iemand van 25, maar op tijd komen en doen wat gevraagd wordt, lijkt me niet te veel gevraagd.


Zoveel baantjes die meer dan het minimum betalen zijn er niet. Ik ben het met je eens dat het niet netjes is maar ‚niet netjes‘ is niet perse een motiverend onderdeel in het puberbrein. Op tijd komen en doen wat gevraagd wordt kan voor sommigen best een uitdaging zijn. 
Over online solliciteren als vakkenvuller, dat kennen we hier ook. Kind moest tot 3 keer toe naar de winkel. Online waren ze hem vergeten. Overigens draagt de kruideniersmentaliteit van de werkgever niet mee aan de motivatie: niets met sinterklaas, niets met kerst. 

Philou schreef op 19-12-2022 om 16:26:

[..]

daarentegen kosten ze ook geen drol. Je kan natuurlijk altijd wat extra op het loon doen, investeren in goed contact en voor een leuke werkomgeving zorgen.. Zoals mijn zoon het zegt: minimale betaling zorgt voor minimale inzet. Tja zo gaat dat bij pubers.

Dat is dus precies de mentaliteit waar ik het over heb. Ik denk er namelijk precies andersom over: Minimale inzet zorgt voor minimale betaling. 


Maar dat er verschillende meningen zijn hierover, dat moge duidelijk zijn. Het niet hebben van die discipline komt natuurlijk ergens weg. Dat leren die pubers zichzelf niet aan.

Elpisto schreef op 19-12-2022 om 17:58:

[..]

Dat is dus precies de mentaliteit waar ik het over heb. Ik denk er namelijk precies andersom over: Minimale inzet zorgt voor minimale betaling.


Maar dat er verschillende meningen zijn hierover, dat moge duidelijk zijn. Het niet hebben van die discipline komt natuurlijk ergens weg. Dat leren die pubers zichzelf niet aan.

Aha, het ligt aan thuis, dáár moet de motivatie vandaan komen. Het enige is dat ‚thuis‘ niet op het werk komt en het werk informeert niet bij het ‚thuis‘. Tegeltje voor aan de muur: het zijn niet de jongeren van tegenwoordig maar de ouders van tegenwoordig. Hoort en knoopt dat in uw oren!

Dus jij betaalt naar inzet? En staat dat ergens zwart op wit (welke extra inzet jou motiveert om extra te betalen?). 

Maar dit wordt ondertussen een zij-discussie en dat moesten we maar niet doen. 

Philou schreef op 19-12-2022 om 18:04:

[..]

Aha, het ligt aan thuis, dáár moet de motivatie vandaan komen. Het enige is dat ‚thuis‘ niet op het werk komt en het werk informeert niet bij het ‚thuis‘. Tegeltje voor aan de muur: het zijn niet de jongeren van tegenwoordig maar de ouders van tegenwoordig. Hoort en knoopt dat in uw oren!

Dus jij betaalt naar inzet? En staat dat ergens zwart op wit (welke extra inzet jou motiveert om extra te betalen?).

Maar dit wordt ondertussen een zij-discussie en dat moesten we maar niet doen.

Oh ik geloof er heilig in dat een gedeelte ook bij de opvoeding weg komt ja. Je bent als ouder toch ook daarin de steun en begeleiding van je kind? Of dacht je dat die pubers daar helemaal zelf mee op de proppen komen? Het is niet voor niks dat er 100en van dit soort vragen op het internet staan. 

Jij wordt toch ook betaald naar inzet? Staat dat dan ook zwart op wit? Dat jij extra betaald krijgt t.o.v. je collega, omdat jij wel je werk af krijgt? Natuurlijk niet. Doe niet zo dom. Dat is een discussie kapen en af proberen te kappen, wat je nu doet. Maar ook bij jou op je werk, krijgt diegene die zijn werk wel doet wel een loonsverhoging als die er om vraagt en diegene die niet functioneert niet.

Daar is zo'n bijbaan toch voor? Om kinderen te leren om gaan met geld, om kinderen te leren om gaan met verplichtingen? Jij doet nu net alsof het iets vies is. Bah, mijn kind moet werken voor een paar euro. Nou dan maak ik die hem wel over.


En tada, we zijn terug bij mijn punt.


Maar laten we die discussie maar verder niet over de rug van TO voeren inderdaad.

precies, ze moeten dat leren en op die leeftijd spiegelen ze zich echt niet aan het arbeidsethos van ouders . Ze zijn gericht op zichzelf en op hun peers.
Dus ja een deel van de puber-handelingen zijn vanuit opvoeding en herhaling op jongere leeftijd gekomen. Maar dat werken en daar je toe gaan verhouden is voor de gemiddelde puber echt niet om te leren hoe volwassenen dat doen. Stages en afstudeerplekken en bijvoorbeeld leer/werktrajecten hebben dat in hun ogen wel/meer want direct gerelateerd aan 'werken'. 
Gr Angela

Philou schreef op 19-12-2022 om 17:45:

[..]


Zoveel baantjes die meer dan het minimum betalen zijn er niet. Ik ben het met je eens dat het niet netjes is maar ‚niet netjes‘ is niet perse een motiverend onderdeel in het puberbrein. Op tijd komen en doen wat gevraagd wordt kan voor sommigen best een uitdaging zijn.
Over online solliciteren als vakkenvuller, dat kennen we hier ook. Kind moest tot 3 keer toe naar de winkel. Online waren ze hem vergeten. Overigens draagt de kruideniersmentaliteit van de werkgever niet mee aan de motivatie: niets met sinterklaas, niets met kerst.

Dan heb je de keuze; ga ik toch werken voor een paar euro per uur zodat ik op stap kan, een fancy telefoon of merkschoenen kan kopen of doe ik het met datgene wat mijn ouders me bieden?

Op zich wordt op school ook verwacht dat kinderen op tijd komen en dat ze doen wat gevraagd wordt. Als je dat op je 15e niet kunt, is er toch al eerder ergens iets mis gegaan en wordt het tijd om daar aan te gaan werken.

Wel is het zo dat als je inzet toont, je dan meer kans hebt op verlenging contract of een andere functie als kassa ipv vakkenvullen.

In je eentje krijg je dingen in een groot bedrijf als AH niet veranderd. Bedrijven mogen zich best wat meer inzetten om jongeren te behouden, maar dat moet wel van beide kanten komen.

Ik heb niet de hele draad gelezen hoor dus als ik iets roep dat al gemeld is: sorry daarvoor.
Ik herken voor een groot deel mijn zoon in jouw beschrijving grasspriet. Hij is ook nooit sociaal heel sterk geweest, altijd een beetje aan de rand van de klas. Werd niet gepest hoor, kon het met iedereen prima vinden, maar had ook geen beste vriend(en). Speelafspraakjes hoefden van hem nooit, maar hij vond het wel gezellig als ik dan maar afspraken voor hem maakte. Sporten moesten we hem ook een beetje in pushen, en een teamsport werkte ook niet echt. Heel slim, maar kreeg in groep 4 al een diagnose ADD. Kreeg nooit zijn werk af, dacht alles tot in detail door voor hij ergens aan begon. Hij liep vast in 4 gymnasium. Raakte zelfs overspannen en depressief. Toen is hij de medische molen in gegaan en bleek hij autistisch. Toen viel bij ons pas het muntje van die moeite met sociale interactie. Het had er nooit echt heel dik bovenop gelegen, maar dat sociale stuk kostte hem dus zoveel moeite dat hij al helemaal niet meer tot leren kwam. Hij is afgestroomd naar havo en overgestapt naar speciaal onderwijs. Hij heeft daar zonder verdere vertraging zijn diploma gehaald. En had intussen zijn rijbewijs gehaald waarmee hij een baan vond bij een autodealer. Hij is altijd al helemaal bezeten geweest van auto’s. Maar hem zover krijgen dat hij op zoek ging naar een baantje kostte ook enorm veel duwen en stimuleren van ons. Het was zijn geluk dat hij meteen bij de eerste sollicitatie werd aangenomen. Hij heeft het daar jarenlang heel erg naar zijn zin gehad, met een leidinggevende die zelf een autistische zoon had. Dat is echt zijn geluk geweest. Hij is door die baan enorm gegroeid.

Ik kan natuurlijk op basis van wat jij schrijft geen diagnose stellen. Maar misschien gaat er toevallig wel een lichtje bij je branden. Als het echt onvermogen is, dat hij voor zijn idee wel vreselijk zijn best doet maar het lukt niet, dan kan dat zomaar verklaren dat hij zo uit zijn pannetje gaat bij slechte cijfers. Onze zoon reageerde vaak ook boos, want hij was altijd zo ontzettend teleurgesteld in zichzelf.

En ook al heeft hij geen ASS, puber zijn is natuurlijk vaak erg lastig. Je vindt van jezelf dat je al heel wat bent, maar je ouders en leerkrachten geven je vaak het gevoel dat je net komt kijken, bemoeien zich met van alles en hebben ‘goede raad’ waar je niet op zit te wachten. En in je ‘taakomschrijving’ staat bovenaan dat je je af moet zetten tegen je omgeving, je ouders voorop. Misschien is dat waar hij in uitblinkt . Wij konden daar met de kinderen vaak wel de angel mee uit een nare sfeer halen, lachen omdat we allemaal deden wat er van ons verwacht wordt: de pubers dwars zijn en zich afzetten, wij als ouders zeuren en ons zorgen maken.

  1. Onze jeugd heeft een sterke hang naar luxe, slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training. Jonge mensen spreken hun ouders tegen, houden niet hun mond in gezelschap en tiranniseren hun leraren.’
    Socrates, 5e eeuw voor Christus



Als ik bij mij op school kijk hebben er van mijn mentorleerlingen (klas 4) 8 van de 10 een baantje. In de meeste andere klassen net zo. Mijn dochter van 14 is net begonnen bij appie. De kinderen die willen werken hebben zo een baantje, je moet er wel een beetje meer achteraan dan alleen een formulier invullen. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

19-12-2022 om 23:13

In aansluiting bij SuzyQFive en als reactie op Elpisto:


a4oQ1Av_460swp.webp

Valdemar schreef op 19-12-2022 om 23:13:

In aansluiting bij SuzyQFive en als reactie op Elpisto:


a4oQ1Av_460swp.webp

Mijn dochter vertelde me dat er zelfs een oude Romeinse tekst met klachten over de luiheid van de jeugd bestaat! Echt, zowel pubergedrag als het geklaag van de oudjes is van alle tijden. 😄

IMI-x2 schreef op 20-12-2022 om 08:35:

[..]

Mijn dochter vertelde me dat er zelfs een oude Romeinse tekst met klachten over de luiheid van de jeugd bestaat! Echt, zowel pubergedrag als het geklaag van de oudjes is van alle tijden. 😄

Weet ze die nog te vinden?
Op een tegeltje & naar Elpisto 😂

IMI-x2 schreef op 20-12-2022 om 08:35:

[..]

Mijn dochter vertelde me dat er zelfs een oude Romeinse tekst met klachten over de luiheid van de jeugd bestaat! Echt, zowel pubergedrag als het geklaag van de oudjes is van alle tijden. 😄

De heeft SuzyQ5 juist hierboven geciteerd, van Socrates.

Philou schreef op 20-12-2022 om 08:57:

[..]

Weet ze die nog te vinden?
Op een tegeltje & naar Elpisto 😂

Blij dat je het zelf grappig vindt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.