Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

puber gooit er met de pet naar op school


Hier een (bijna eind) puber die juist enorm is gegroeid door méér te gaan doen.  Wel slim, maar geen studiebol.  Dus op school kreeg ze weinig validatie.  Altijd over, maar net aan zeg maar.  En plannen kon ze voor geen meter. 
Toen is ze erbij gaan werken en ook nog vrijwilligerswerk gaan doen.  Ik zag de bui al hangen en dacht: daar komt zitten blijven van.  Maar juist de positieve feedback die ze kreeg op de baan en het vrijwilligerswerk hebben haar doen groeien.  Ze kon opeens ook plannen, want het moest wel gezien alle verantwoordelijkheden.  En in het begin had ze daar hulp bij nodig, maar ze zag opeens in dat het handig is dat je een moeder hebt die alles op de kalender schreef.
Dus als er té weinig overal van je verwacht wordt, groei je ook niet. 

Poekewiki schreef op 20-12-2022 om 12:16:

En in het begin had ze daar hulp bij nodig, maar ze zag opeens in dat het handig is dat je een moeder hebt die alles op de kalender schreef.
Dus als er té weinig overal van je verwacht wordt, groei je ook niet.

Dat is ook zo. Sommige kinderen hebben een tussenstap nodig, iets tussen onze eigen voorkwam uitlenen (toen ze klein waren) versus laten vallen. Opvoeden is maatwerk. Fijn dat jouw dochter dat opgepakt heeft!😊 

madee schreef op 20-12-2022 om 09:35:

[..]

De heeft SuzyQ5 juist hierboven geciteerd, van Socrates.

dat was een Griek

Poekewiki schreef op 20-12-2022 om 12:16:

Hier een (bijna eind) puber die juist enorm is gegroeid door méér te gaan doen. Wel slim, maar geen studiebol. Dus op school kreeg ze weinig validatie. Altijd over, maar net aan zeg maar. En plannen kon ze voor geen meter.
Toen is ze erbij gaan werken en ook nog vrijwilligerswerk gaan doen. Ik zag de bui al hangen en dacht: daar komt zitten blijven van. Maar juist de positieve feedback die ze kreeg op de baan en het vrijwilligerswerk hebben haar doen groeien. Ze kon opeens ook plannen, want het moest wel gezien alle verantwoordelijkheden. En in het begin had ze daar hulp bij nodig, maar ze zag opeens in dat het handig is dat je een moeder hebt die alles op de kalender schreef.
Dus als er té weinig overal van je verwacht wordt, groei je ook niet.

En dat is wat ik ook bij mijn 15-jarige zo inschat, fijn om te horen dat het bij jouw dochter dus precies was wat ze nodig had 🙂

Temet schreef op 20-12-2022 om 12:40:

[..]

dat was een Griek

In ieder geval iemand uit de Oudheid, ik kan me voorstellen dat ze deze bedoelde

Ik denk dat het gewoon puber gedrag is.

grasspriet1980

grasspriet1980

20-12-2022 om 17:51 Topicstarter

Ik zie dat er heel veel geschreven is, maar ook veel off topic, ik haak een keer aan, maar ik heb even geen energie om te gaan filteren. Discussies over een baantje mogen ook in een ander topic

Zo slecht zijn de cijfers nog niet, zeker als hij er tot nu toe weinig moeite voor deed. 
Met wat extra inzet zijn de vijfen snel op te halen. 
Het klinkt mij als een puber die tot en met de derde klas weinig hoefde te doen. En nu wel wat meer aan de bak moet. Dat kost even tijd. En een knop die omgezet moet worden. 
Dat verhaal over bij wiskunde alleen de samenvatting lezen en geen sommen maken, herken ik van mijn kinderen. Juist voor de beta vakken als wiskunde geldt dat die vanaf 4 VWO veel dieper gaan dan t/m de derde klas, passend bij het niveau van de wiskundeklas. Leerlingen volgen niet allemaal meer hetzelfde niveau/type wiskunde. Stel hij doet wiskunde B, dan is het tempo een stuk hoger dan eerst. 

Als je het je kan veroorloven kijk dan eens of er bijles wordt aangeboden. Mijn collega had een zoon die ook eigenlijk thuis niet echt goed leerde (maar het wel kon) dus heeft ze een wat oudere student van dezelfde school gevraagd om bijles te geven (op sommige scholen bieden oudere studenten (5e jaars) dit aan om wat bij te verdienen.
Het werkte wel, want ook al snapte hij de leerstof wel, oefenen deed hij niet, en bij de student deed hij dat wel (want was een beetje onder de indruk van de oudere leerling bij hem thuis)

Nou Dyma, árrogant kutkind' gaat wat ver, maar arrogant is het wel. je zou willen dat je op dat moment op een hele valse opmerking komt, zoiets als: 'Nou, voor een gymnast blijf je wel lang hangen in het idee dat het aan de leraar ligt als je eeen onvoldoende hebt'...of zoiets.

Pippeltje schreef op 21-12-2022 om 17:03:

Nou Dyma, árrogant kutkind' gaat wat ver, maar arrogant is het wel. je zou willen dat je op dat moment op een hele valse opmerking komt, zoiets als: 'Nou, voor een gymnast blijf je wel lang hangen in het idee dat het aan de leraar ligt als je eeen onvoldoende hebt'...of zoiets.

O, wat ze over leraren zei, daar kon ik wel kalm op reageren. Dat 'arrogant kutkind' kwam na een half uur mij achtervolgen door het huis en mijn academische prestaties kleineren. Als ze me met rust had gelaten toen ik de kamer uitliep, had het zover niet hoeven komen. Ik had er overigens wel spijt van, maar het heeft ook wel opgeleverd dat ze door had dat ze ook een keer te ver kon gaan...

Als je het ook weer goed maakt met elkaar, het er constructief over kunt hebben en er beiden wat van opsteekt, kan een liefdevolle ouder-kind relatie wel wat hebben.

O ja hoor, we hebben een prima relatie!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.