Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Puber liegt tegen vriend over thuissituatie

mijn dochter van bijna 15 jaar heeft sinds een week een vriendje .
Nu heb ik in haar gsm gelezen dat ze vertelt tegen hem dat ze thuis heel veel problemen heeft met mij en dan vraagt die vriend wat er is en dan vertelt ze dan ze thuis bijna buiten is gezet , soms dingen naar haar gesmeten worden enz...
Terwijl dat da allemaal geen waar is .
Ik denk dat ze dat doet om aandacht te krijgen van die gast.
Want ze wilt hem nooit meer kwijt en als gedaan moest zijn moet ze nooit meer iemand hebben zegt ze tegen diene gast.
Wie kan me me helpen en.raad geven wat ik moet doen.

Stop per direct met deze vreselijke inbreuk op de privacy van je kind en kom nooit meer aan haar gsm! 

En zonder gsm vertelt ze mondeling van alles tegen vrienden en vriendinnen en daar ben je ook niet bij hè.

Waarom heb jij in haar GSM gekeken? Was hier een reden voor?

Waarom lees jij in haar gsm??!?!?!

Heeft jouw moeder vroeger mee staan luisteren wat jij aan je vriendinnen of vriendjes vertelden????

deze info moet je deleten uit je hoofd per direct.  

Aandacht ja en een excuus. Mocht ze af en toe niet volmaakt zijn of eigenaardigheden hebben dan komt dat door imperfecte ouders. Beetje zielig doen en dan hopen op de ridderlijke gevoelens van haar vriend. Zóveel geleden en er toch zo sterk uit zijn gekomen!

Ik zou er geen aandacht aan besteden en er zeker niet over gaan ruziën. Wel zou ik er over nadenken. Als zij het idee heeft in de richting van "haast buiten de deur worden gezet" wat betekent dat dan? Want het vertelt wel iets over een hobbel in haar bestaan. Ze ervaarde in haar herinnering een dreiging van jouw kant, terwijl jij het niet hebt gemerkt. Misschien gewoontegedrag wat je je niet meer bewust bent?  Dus ik zou dit meenemen om een betere relatie met je kind te krijgen.

Te beginnen met niet meer in je kind haar privéspullen kijken.

Boosheid of gepikeerdheid gaat je niet helpen. Dat toont alleen maar haar gelijk. En dat je geen humor of relativeringsvermogen hebt.

Waarom zit jij haar berichten te lezen????

Ben jij zo onzeker van jezelf, dat je haar gsm doorspit?  Tis een puber kom op zeg.  Ik zou dergelijke berichten niet eens serieus nemen.  Sta er boven en laat het los.
En af en toe eens een fijn gesprek met haar, niet verwijtend, maar oprecht geinterresseerd in haar belevings wereld.  Zodat ze zich gezien en gehoord voelt.  Komt heus goed!!

Dit is waarom we niet in de telefoon van onze kinderen kijken! 

Wat je moet doen? Helemaal niets! 

Heb je de laatste tijd nog 1 op 1 wat gezelligs met haar gedaan? Doe dit regelmatig,  maak daar een gewoonte van.

kijjen is niet okay, maar dat je dochter dit verteld is natuurlijk helemaal niet okay. Ik zou denk ik heel erg boos en ook verdrietig zijn, dus ik snap je wel. Wat je kan foen weet ik niet, want dan zul je moeten zeggen je in haar telefoon hebt gekeken en dat lijkt me nou ook niet zo'n goed idee.

Tjonge jonge, wat een felle reacties op dat je in de telefoon van je dochter hebt gekeken. Maar geen advies. Gelukkig een paar die wel antwoord geven op jouw hulpvraag. 

Voor mij is het niet duidelijk waarom je de behoefte had/hebt om te kijken. Gedraagt je dochter zich anders? Heb je zorg over dat ze een vriend heeft? Je schrijft (of vult in?) dat zij hem wil 'bewerken', waar komt die gedachte vandaan? Kan het ook zo zijn dat jouw stellige reactie op wat niet gebeurd is, misschien voor jouw dochter wel zo voelt? 

Probeer eens fris naar jullie moeder-dochter relatie te kijken. Wat vind jij fijn daarin. Wat vindt zij daar fijn in. Je kunt je dochter ook vragen wat zìj fijn vindt aan jullie relatie én wat zij graag anders zou zien. Mij hielp het goed. 

Xxx

Het is haar dochter duidelijk naar haar hoofd gestegen. Dit kan natuurlijk absoluut niet. Straks komen die verhalen elders terecht! Vriendje praat met anderen hierover. Of jouw dochter laat iets vallen tegenover een vriendin. En dan heb jij straks school aan de lijn. Of veilig thuis op de stoep! Tijd voor een goed gesprek met dochter over wat er aan de hand is. Voelt ze zich onprettig? Wijs haar op de consequenties. En geef aan dat jij enorm geschrokken bent van alle leugens. En vraag of ze wellicht liever bij jeugdzorg verblijft dan thuis. 

met alle verhalen die je hoort over social media tegenwoordig, lijkt het me best verstandig als ouders af en toe in de telefoon van hun kind krijgen. 
Hoewel ik het als 15 jarige ook niet op prijs zou hebben gesteld. 
Maar de geschokte reacties hierboven vindt ik dus wel wat overdreven.

Zeespiegel schreef op 11-09-2025 om 21:25:

met alle verhalen die je hoort over social media tegenwoordig, lijkt het me best verstandig als ouders af en toe in de telefoon van hun kind krijgen.
Hoewel ik het als 15 jarige ook niet op prijs zou hebben gesteld.
Maar de geschokte reacties hierboven vindt ik dus wel wat overdreven.

Prima om mee te kijken, maar dan wel in overleg, en niet stiekem achter de rug om. Dat is nogal een verschil hè. 

En bovendien, dat doe je bij een 10 tot hooguit 14 jarige misschien nog, maar daarna moet je dat ook een keer los laten

Ik vind het ook niet zo raar dat er meegekeken wordt in de telefoon hoor, dat wordt hier op school juist aangemoedigd.. ik zou dat tot zo’n 16 jaar wel doen..

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.