Teddyke
10-09-2025 om 21:45
Puber liegt tegen vriend over thuissituatie
mijn dochter van bijna 15 jaar heeft sinds een week een vriendje .
Nu heb ik in haar gsm gelezen dat ze vertelt tegen hem dat ze thuis heel veel problemen heeft met mij en dan vraagt die vriend wat er is en dan vertelt ze dan ze thuis bijna buiten is gezet , soms dingen naar haar gesmeten worden enz...
Terwijl dat da allemaal geen waar is .
Ik denk dat ze dat doet om aandacht te krijgen van die gast.
Want ze wilt hem nooit meer kwijt en als gedaan moest zijn moet ze nooit meer iemand hebben zegt ze tegen diene gast.
Wie kan me me helpen en.raad geven wat ik moet doen.

Peaches
11-09-2025 om 22:48
Mugs schreef op 11-09-2025 om 22:43:
[..]
Prima om mee te kijken, maar dan wel in overleg, en niet stiekem achter de rug om. Dat is nogal een verschil hè.
En bovendien, dat doe je bij een 10 tot hooguit 14 jarige misschien nog, maar daarna moet je dat ook een keer los laten
Nou mooi, want de dochter van TO is 14.

SuzyQFive
11-09-2025 om 22:53
Er wordt juist geadviseerd om tot 14jr regelmatig de telefoon te controleren.
Maar: dat betekent natuurlijk niet per se dat je dan uitgebreid gesprekken gaat zitten lezen.

Jonagold
11-09-2025 om 22:56
Tipdemuis schreef op 11-09-2025 om 22:48:
Ik vind het ook niet zo raar dat er meegekeken wordt in de telefoon hoor, dat wordt hier op school juist aangemoedigd.. ik zou dat tot zo’n 16 jaar wel doen..
Meekijken is wel heel wat anders dan zonder overleg/toestemming zelf in die telefoon te gaan zitten neuzen.
Heb ik nooit gedaan, wel altijd het gesprek gevoerd over wat (on)verstandig is. Veel hangt natuurlijk ook af van de relatie tussen ouders en kinderen. Ik denk dat er wel al wat scheef zit als je de behoefte voelt om stiekem te gaan zitten lezen...
Mijn advies aan TO zou zijn te investeren in de band met haar dochter. Dat werkt altijd beter dan boos worden, straffen of andere negatieve zaken. Je dochter is volwassen aan het worden. Dan wordt het tijd om naast je kind te gaan staan, ipv erachter of ertegenover.

Mugs
11-09-2025 om 23:26
Peaches schreef op 11-09-2025 om 22:48:
[..]
Nou mooi, want de dochter van TO is 14.
Nou niet mooi, want achter de rug van het kind om

troelahoep
11-09-2025 om 23:54
SuzyQFive schreef op 11-09-2025 om 22:53:
Er wordt juist geadviseerd om tot 14jr regelmatig de telefoon te controleren.
Maar: dat betekent natuurlijk niet per se dat je dan uitgebreid gesprekken gaat zitten lezen.
Het kan ook zijn dat TO een aanleiding zag om wel de gesprekken echt te gaan zitten lezen. In principe ben ik ook voor de privacy van mijn kinderen, maar het gaat niet boven alles. Sommige dingen wil je als ouder toch weten als je het gevoel hebt dat er iets niet goed gaat... en eerlijk: je wil toch niet dat je kind zulke berichten verspreidt als de dochter van TO heeft gedaan.
Wij hebben ook een keer in de telefoon van onze destijds 15-jarige gekeken, nadat er wat was voorgevallen met een paar mensen waar hij mee omging. Het zat me niet lekker. Erg blij dat ik wat appjes had doorgespit, want zoon bleek in een appgroep te zitten wat eerder zijn vriendengroepje was, maar waar allemaal nieuwe mensen bij waren gekomen anderen aanmoedigden om verkeerde dingen te doen. We zijn toen goed in gesprek gegaan met zoon, wie die mensen waren en hoe lang ze al deel uit maakten van het groepje, en wat hij eigenlijk zelf van de groep zoals die kennelijk was geworden, vond. Zoon, toch al nooit een prater, had wel het gevoel gehad dat het groepje een beetje de verkeerde kant op aan het gaan was, maar nam verontrustende voorstellen niet serieus en had het eigenlijk niet helemaal zo door.
TO: ik zou toch een serieus gesprek gaan hebben met je dochter en probeer erachter te komen waarom ze zulke dingen aan haar vriendje schrijft. Je schrijft dat ze waarschjnlijk aandacht van hem probeert te krijgen op deze manier, maar waarom zou ze zo'n ongezonde manier van aandacht trekken gebruiken? Heeft ze vaker de neiging gehad om te liegen over dingen, of zich interessanter voor te doen bij anderen? En nodig het vriendje thuis uit, probeer erachter te komen wat hij voor type is, hoe oud hij is etc. Het klinkt als een ongezonde verliefdheid van je dochter en wie weet is hij wel een griezel die haar vanalles aanpraat om invloed op haar te krijgen. Ik zou het wel even willen checken geloof ik.

Kikki39
12-09-2025 om 09:18
Mugs schreef op 11-09-2025 om 22:43:
[..]
Prima om mee te kijken, maar dan wel in overleg, en niet stiekem achter de rug om. Dat is nogal een verschil hè.
En bovendien, dat doe je bij een 10 tot hooguit 14 jarige misschien nog, maar daarna moet je dat ook een keer los laten
Ja, in overleg had dochter het natuurlijk nooit goed gevonden als je zo'n berichten verspreid.

Dymo
12-09-2025 om 10:36
Wat ik vaak deed als ik het vermoeden had dat er iets aan de hand was, of als ik via via iets gehoord had en de verteller niet wilde verlinken: ik deed alsof het iemand anders was overkomen. In het geval van TO zou ik zeggen: "Marietje, ik hoorde nou zo'n raar verhaal van mijn collega Jeanette! Haar dochter had allerlei onwaarheden aan een vriendin verteld, dat ze geen eten kreeg als haar moeder boos was."(Niet dezelfde dingen noemen die dochter aan haar vriendje vertelde, maar juist andere voorbeelden bedenken). "Ze zou ook niet mee mogen op vakantie omdat ze vervelend was geweest. Die vriendin had het tegen haar moeder verteld en die moeder had Veilig Thuis gebeld, want dat zijn natuurlijk wel serieuze beschuldigingen. Stonden er ineens twee mensen van Veilig thuis op de stoep bij Jeanette. Gelukkig geloofden ze dat die dochter had overdreven, anders had het meisje zo uit huis geplaatst kunnen worden." En dan je hoofd schudden alsof je blij bent dat zulke dingen elders, maar niet bij jou thuis gebeuren. Zo hoef je niet te vertellen dat je in haar telefoon hebt gekeken. In de tijd van mijn dochter was er nog nauwelijks whatsapp, maar toen was Hyves een broedplaats voor ellende.

Zilver_gray
12-09-2025 om 13:12
Dymo schreef op 12-09-2025 om 10:36:
Wat ik vaak deed als ik het vermoeden had dat er iets aan de hand was, of als ik via via iets gehoord had en de verteller niet wilde verlinken: ik deed alsof het iemand anders was overkomen. In het geval van TO zou ik zeggen: "Marietje, ik hoorde nou zo'n raar verhaal van mijn collega Jeanette! Haar dochter had allerlei onwaarheden aan een vriendin verteld, dat ze geen eten kreeg als haar moeder boos was."(Niet dezelfde dingen noemen die dochter aan haar vriendje vertelde, maar juist andere voorbeelden bedenken). "Ze zou ook niet mee mogen op vakantie omdat ze vervelend was geweest. Die vriendin had het tegen haar moeder verteld en die moeder had Veilig Thuis gebeld, want dat zijn natuurlijk wel serieuze beschuldigingen. Stonden er ineens twee mensen van Veilig thuis op de stoep bij Jeanette. Gelukkig geloofden ze dat die dochter had overdreven, anders had het meisje zo uit huis geplaatst kunnen worden." En dan je hoofd schudden alsof je blij bent dat zulke dingen elders, maar niet bij jou thuis gebeuren. Zo hoef je niet te vertellen dat je in haar telefoon hebt gekeken. In de tijd van mijn dochter was er nog nauwelijks whatsapp, maar toen was Hyves een broedplaats voor ellende.
Hahaha ook een manier ja. Maar ik denk dat ik het niet overtuigend had kunnen overbrengen, mijn dochter zou me meteen doorhebben vrees ik