Pirata
05-06-2017 om 18:00
Puber weigert in eigen tent te slapen deze zomer
Ik zat te twijfelen over de rubriek waar ik dit zou plaatsen, Puberteit, Vakantietijd of Zorgenkinderen.
Wij willen over een dikke maand voor 3 weken naar Frankrijk, met de caravan. Die is niet zo groot. Dit jaar is het zover dat het niet meer lukt om met zijn 4-en (ouders, puber 15 jr en broer 10 jaar) in één ruimte door te brengen:
- het kinderbed is maar voor 1,25 kind en zijn broertje is nu ook 1.40
- het puberritme wijkt teveel van ons ritme af. Elke avond wil hij tegen 12 uur gaan slapen en komt er pas uit rond 12. Daar heeft iedereen last van. Ik wil 's avonds niet gestoord worden en 's morgens mijn ontbijtje maken.
- puber maakt er ook nog eens een vieze puinhoop van en vertoont moeilijk, inflexibel gedrag, dus wij willen meer afstand.
Nu is het dus zover, dat hij botweg weigert in een eigen tent te gaan. Ook een slaaptent in de aanbouw van de voortent, niet goed genoeg voor hem. Dus wij hebben gezegd dat we niet gaan als hij niet van mening verandert (moesten we van hem nog maar een extra caravan meenemen).
Iemand nog ideeën hoe we hier uit gaan komen? Hij wil ook niet op kamp. Ik ga geen huisje huren o.i.d., ik wil met de caravan en dan op diverse plaatsen. Moeten wij dan nu de caravan uit ten behoeve van een lastige ASS-puber???

V@@s
05-06-2017 om 18:04
dat lijkt me gemakkelijk
Laat de tienjarige slapen in de aanbouw van de voortent. Die ass puber zou ik maar een beetje ontzien als jij wilt kamperen.

Angela67
05-06-2017 om 18:08
Wat is het issue precies?
Niet in tent willen of niet zonder jullie?
Indien hij tent/laag/matje e d niet wil: er zijn stretchers en dat soort dingen om op te slapen. Bij kringloopwinkel zag ik hier ook best veel goedkope tentjes en andere kampeerspullen, misschien dag hij daarmee zijn 'beeld'kan aanpassen en dat je voor weinig geld hem kan helpen.
Als hij niet durft,dan aanbieden dat één van jullie eerste nacht erbij slaapt?
Oefenen in de tuin?
Gr Angela

Pirata
05-06-2017 om 18:10
Maar
Puber maakt 's avonds bij het slapen gaan zó veel herrie, dat iedereen er last van heeft. Dat ie 's morgens "last" van ons heeft als ik ontbijt wil maken, is dan nog minder erg. Wel hinderlijk, want ik wil mijn leeftruimte in de caravan dan terug.
Eigenlijk is het punt: waarom moet ik en de rest van het gezin steeds naar de pijpen van puber dansen, omdat hij overal moeilijk over doet? Zóveel ASS heeft hij nou ook weer niet.

Pirata
05-06-2017 om 18:11
Angela
Hij durft wel, maar hij vindt dat hij recht heeft op de caravan. Dan moesten WIJ maar in het tentje gaan liggen. Notabene, zijn eigen tentje, vroeger lag hij er graag in.

Leen13
05-06-2017 om 18:11
Uitleggen
Ik zou vooral uitleggen hoe dat toegaat met een eigen tent. En misschien is het wel een mooie gelegenheid om samen een tent uit te zoeken. Hopelijk is het conflict nog niet te erg aangescherpt.
En geef hem inderdaad een keus als je kunt. Desnoods in de caravan. Met een beetje wennen is dat mogelijk niet meer nodig. Het is vooral de onvoorspelbaarheid, de onwennigheid, de nieuwe omgeving, een gevoel van veiligheid.
Mooie dikke slaapzak erbij, eigen zaklantaarn. Samen een keer naar een kampwinkel kan hopelijk het enthousiasme verhogen.
Eerst thuis even opzetten. Misschien als je een tuin hebt een keer proberen in de tuin.
Wat geduld en mooie perspectieven kan het verschil maken.

Lente
05-06-2017 om 18:13
Kan hij samen met broertje in een tent?
Bijvoorbeeld een versie waarbij ze allebei een eigen slaapdeel hebben.
Misschien dat broertje laat in de avond door zijn herrie heen slaapt.
Zou hij niet gewoon bang zijn om alleen te slapen. Maar dat niet wil zeggen en daarom nukkig gaat doen?

Ginny Twijfelvuur
05-06-2017 om 18:18
Dit ga je niet redden
Jij wil dit mwt ratio oplossen en als dat niet lukt zeg je: dan gaan we maar niet met de caravan.
Ik zou of allemaal in een tent of voor een huisje gaan.
Ik snap je dilemma, maar weet je die kinderen van ons zijn al overprikkeld doordat alles anders dan anders is. Die hebben een fijne plek nodig om zich terug te trekken. Een tent is dat blijkbaar niet voor jouw oudste.
Persoonlijk zou ik voor die laatste 3 jaar kiezen voor een kortere maar wel luxere vakantie.

Kyana
05-06-2017 om 18:18
Advies
Ik vind het moeilijk om advies te geven omdat je aangeeft dat hij ASS heeft. Ik weet dus niet hoeveel je van hem kan vragen en hoe goed hij functioneert.
Maar goed als het om mijn kind zou gaan dan zou ik hem zeggen dat hij geen keuze heeft. Ik zou hem vragen waarom hij niet zou willen en als hij een goede reden zou hebben dan is het een ander verhaal. Bijvoorbeeld eng (maar dan kan hij wel in de voortent) of ligt minder goed (dan kunnen we een matras voor hem meenemen bijvoorbeeld). Maar als hij geen goede reden heeft dan zou hij gewoon in een eigen tent moeten slapen. Punt uit.
Ik zou niet accepteren van een 15 jarige dat hij iets gewoon niet wil, als het niet handig is.
Tenzij hij bereid zou zijn om eerder naar bed te gaan en 's avonds rustig aan te doen en 's ochtends eerder op te staan. Als hij dat niet wil dan heeft hij pech.
Niet op vakantie gaan doe je broertje tekort mee natuurlijk. Kan hij niet bij oma/opa logeren als jullie op vakantie gaan?
Bij ons thuis zou ik duidelijk maken dat er over dit punt niet onderhandelt kan worden.
Maar goed ik weet natuurlijk niet hoe zwaar de handicap van je zoon is en of je dat van hem kan vragen.

Pirata
05-06-2017 om 18:23
Hij heeft dus een eigen tent en alles
Maar hij weigert. Toen stelde ik die slaaptent in de voortent voor. Ook niet goed. Hij wilde alleen thuis blijven (ja, dan is ie maar liefst 2 weken 15, dan kun je wel 3 weken alleen.....)
Ik krijg nu de neiging om zelf maar in die aanbouw te gaan liggen op een luxe luchtbed. Alleen, ik vind het te ver gaan. Het lijkt een probleem met onze autoriteit te zijn. Want ja, die hebben wij als ouders natuurlijk.
Broertje is zeer flexibel trouwens. Die is in staat om in de disselbak te gaan liggen als de vakantie maar leuk verloopt. Maar eigenlijk heeft hij veel last van de nukken van zijn broer. Het is dat broertje (hierin) zo gemakkelijk is.

Ginny Twijfelvuur
05-06-2017 om 18:27
Dan echt
Dit jaar op luxe zodat het voor iedereen leuk wordt, en volgend jaar puber thuis laten.
Was jij niet degene van pick your battles?

Pirata
05-06-2017 om 18:28
Kyana
Dat vind ik dus ook. Want normaal gesproken functioneert hij goed genoeg. Dus ik heb mijn punt gemaakt, maar dan zitten we straks met zijn allen thuis ipv in Frankrijk. Hij beweert dat hij rustig zal doen en op tijd op zal staan (maar dat gaat echt niet gebeuren).
We hebben vorig jaar al een verre reis gemaakt met zijn allen, toen sliep hij vaak in een apart huisje of eigen hotelkamer. Zonder probleem. Dit jaar willen we (allemaal) met de caravan. Ik had al een camping uitgezocht met zwembad en aan het strand en bij stadjes en natuur etc. Wil meneer liever rondtrekken met de caravan. Kan er geen touw aan vastknopen.

Leen13
05-06-2017 om 18:30
Vraag het eens
Wat heb je nodig om wel goed in je eigen tent te kunnen zijn. Misschien maakt hij zich wel druk om eten en drinken. Dat kun je oplossen. En heeft de caravan een toilet? Je kunt aanbieden dat hij je met zijn mobiel kan waarschuwen zodat je meegaat naar het toilet.
Ik weet het, heb ook wel eens een ass puber gedwongen om mee te gaan (niet van mijzelf) maar die kon ik beslist niet achterlaten.
Wat hier hielp was ook wat extra zakgeld om zelf te kunnen voorzien in zaken. Om het voor hemzelf comfortabel te kunnen houden. Kan het ook nog zijn dat hij bang is niet te kunnen internetten? Daar zijn ook oplossingen voor. Ik had hier een soort lanparty met extra (verleng)snoeren.

Lente
05-06-2017 om 18:33
Impulsief idee
Wat als jullie een tweepersoonstent meenemen waar jij en je man in gaan slapen?
Dan kunnen jullie gaan slapen wanneer je wil. Broertje kan in caravan, aangenomen dat hij kan slapen als oudste herrie maakt.
Zo haal je de angel eruit en kan het echte overleg beginnen, desnoods pas ter plekke.
In de ochtend ga je gewoon de caravan in om ontbijt te maken. Jammer dan als oudste daar last van heeft. Hij mag elk moment met jullie ruilen van slaapplek. Zijn keus.
Pick your battles

Knutselkei
05-06-2017 om 18:35
Geen ervaring met ASS
Maar wel met pubernukken. Zoon zegt nee als we ja willen( wordt nu iets minder, is nu 18, maar kan dr nog steedswat van) lijkt wel of hoe meer oplossingen we aandroegen hoe meer hij steigerde.
Negeren werkt bij hem vaak t beste. Gewoon niks zeggen na de mededeling en verder praten met zus of vader( dat is moeilijk!)
Ik zou gewoon 2 tentjes meenemen, 1 voor jongste en dan kan hij in t plaatsje van jongste en evt 1 voor hem. Of is in zijnn tentje plaats voor 2?. Geen haar op mn hoofd om uit de caravan te gaan. Rustig plekje voor ASS oke, maar dat kan ook in een tent.
Veel lawaai savonds is lawaai smorgens is hier de regel, jullie mij wakker maken, dan maak ik jullie smorgens wakker. Dat werkte hier wel goed. Ze proberen in ieder geval zachtjes te doen. Dit lijkt me in een caravan wel lastiger.

Leen13
05-06-2017 om 18:47
Het zelfde
Je ziet dat hij het op een zelfde manier wil als vorig jaar. Hij is bang dat de vakantie hem heel veel energie gaat kosten. Dat kun je ook navragen en bevestigen als dat zo is. Leg hem uit dat hij thuis mag blijven als hij 18 jaar is en niet eerder en dat hij tot die tijd zo goed mogelijk meedraait in het gezin.

Phryne Fisher
05-06-2017 om 18:50
Hmmm
Ik ben eigenlijk altijd wel tegemoet gekomen aan de wensen cq nukken van mijn ASS'er. We gaan altijd in een huisje dus dat was vrij makkelijk te realiseren (eigen kamer). Dit jaar is ze 18 en ik heb al aangekondigd dat het het laatste jaar is dat ze mag kiezen waar en hoe we op vakantie gaan
Kunnen jullie geen comfortabele tent met luxe luchtbed voor jezelf meenemen? Over autoriteitsdingen zou ik me niet druk maken. Het is hier echt wel duidelijk wie het voor het zeggen heeft, ik wil alleen best meedenken zodat iedereen het leuk heeft.

Pirata
05-06-2017 om 18:54
Wij beginnen nu te neigen naar een SUPERDELUXE bijzettent voor onszelf. Met een waanzinnig matras, minbar, tv en 3 butlers. Zal je zien dat hij binnen 2 dagen onze tent inpikt!!!
Ik vind het zo lastig, pick your battles, maar wij picken/pikken al zoveel van hem.

Lente
05-06-2017 om 19:02
Klinkt goed!
Zorg vooral dat jullie stroom hebben in jullie superdeluxe tent zodat de mobiel telefoons weer opgeladen zijn, de reader ook en ook de TV
Hij heeft dat immers niet nodig

danh
05-06-2017 om 19:14
ik denk: Topidee, die bijzettent voor jullie zelf! Daarin je keukenspullen zodat je in de ochtend vooruit kunt

Lente
05-06-2017 om 19:15
Oeps, die was ik vergeten
En wat vind je van wifi alleen voor jullie?
Daar moet een puber last van krijgen.....

minnie
05-06-2017 om 19:53
ach herkenbaar
En deels is het ook gewoon *oke* om genoeg van al het aanpassen te krijgen! Zelfs van een puber met ass moet je afstand gaan nemen, om los te kunnen laten!
Maar pas vd andere kant ook op...een *beetje ass* is nogal zowat...
Ass is vooral moeilijk invoelbaar, en lastig in te schatten. Zou zomaar kunnen dat hij het vet lastiger heeft dan jij ziet..
Vakantie is wat mij betreft gewoon simpel, trouwens. Ik zorg áltijd voor een eigen slaapkamer voor puber met ass. En vorig jaar heeft ander kind dat wél flexibel is in woonkamer geslapen maar dat ga ik dit jaar ook niet meer vragen. In een andere situatie zou ze dat makkelijk doen, maar steeds zien dat broer privacy krijgt die zij ook wel zou willen is ook best lastig. Ik pas me hieraan , dan frustreert het ook helemaal niet. (al is het duur!)

Pirata
05-06-2017 om 20:22
ooit
Ooit was deze caravan een uitkomst, want dan had hij overal zijn eigen hokkie. Ook al moest hij het dan delen. En hij kocht zelfs zijn eigen bijzettentje, met zijn hokkie als terugval. En nu is ie er wellicbt té verknocht aan geraakt. Hij heeft net nogmaals aangegeven dat we vooral niet meer dan 3 nachten op dezelfde plek moeten blijven, anders is het saai. ☺
Jammer dat broertje er anders over denkt.
Ik ga straks maar eens zoeken naar decadente kampeerspullen. Gnagnagna

40er
05-06-2017 om 20:32
Geen ervaring
Met ass, dus daar kan ik niets zinnigs op zeggen. Ik zou er geen probleem mee hebben om zelf in de tent te slapen, maar ik wilde wel op mijn normale tijd in de caravan kunnen voor bv het ontbijt. Helaas voor mijn puber zijn wij echte ochtend mensen en zou hij waarschijnlijk vroeg wakker worden.

Ginny Twijfelvuur
05-06-2017 om 20:45
Hij heeft...is het saai.
Nou daar zou ik dan wel weer zo klaar mee zijn. Dat bepaalt een net droog achter de oren 15-jarig wat mij betreft niet.

Ginny Twijfelvuur
05-06-2017 om 20:47
Aanvulling
Daarom: eigen plekje, kan ie vanaf dag 4 lekker op zijn eigen stekje gaan mokken.

Pirata
05-06-2017 om 20:53
jaja
Daarom blijven we ook zeker een week staan op de eerste camping.
Hij is er teveel aan gewend dat we naar zijn pijpen dansen, dat was dan natuurlijk vaak wel met een reden (voorkomen van escalaties). Arme puber, moet ie meer dan een week op een camping aan het strand met een zwembad doorbrengen. Ik krijg haast medelijden.

Angela67
05-06-2017 om 21:02
pirata
ik zou de vakantie niet gebruiken om zijn wil te breken . . . en om hem te laten merken 'dat je naar zijn pijpen hebt gedanst'. Dan had je eerder moeten beginnen denk ik.
Ik vind het ook best wel onaardig eigenlijk, als je het er zo over hebt. Alsof je vooral boos bent op jezelf dat je het zover hebt laten komen - terwijl jij de volwassene bent (zonder ASS neem ik aan).
Volgens mij hou je zelf ook geen vakantiegevoel hieraan over, als je geen 'positieve' draai kunt maken ermee. Wat die positieve draai precies kan zijn is inderdaad moeilijk, maar als je deze insteek houdt dan voelt het in ieder geval niet positief.
Is het trouwens echt nodig om samen op vakantie te gaan? Is de tijd misschien toch al gekomen om vakanties anders in te richten? Wellicht vroeger dan je hoopte, maar toch.
gr Angela

minnie
05-06-2017 om 21:21
saai
Tsja, saai betekent bij pubers natuurlijk vanalles en kan lastig zijn voor een puber.
Voor een puber met ass kan saai al helemaal vanalles betekenen en ondraaglijk lastig zijn.
Een puber met ass kan moeilijk omgaan vaak met situaties die zelf ingevuld moeten worden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.