Polletje Piekhaar
10-04-2013 om 10:05
Puber/adhd combinatie
Ik zit met een pittige puber thuis. Inmiddels begin ik me behoorlijke zorgen te maken over zijn gedrag want hij doet gekke dingen. Zoals roken in het draadje hierboven duidelijk is bijv. Achteraf gezien heb ik eruit gekregen dat hij van iemand 16 sigaretten heeft gehad die hij in 2 dagen heeft opgerookt. En dan weet ik nog niet eens zeker of ik het verhaal moet geloven hoe hij daaraan gekomen is. Volgens het verhaal heeft een vriendinnetje van hem dit meegenomen uit de bus waar iemand dit had laten liggen. En blik tabak; compleet met vloeitjes en een 'sigarettenmaker' erbij... Maar goed, roken dus en van huis wegblijven na school. Toen ik hem belde waar hij bleef weigerde hij pertinent naar huis te komen. In eerste instantie had hij zijn telefoon afgeklikt toen hij hoorde dat ik het was. Toen ik nog eens belde en hem sommeerde naar huis te komen om bepaalde tijd, gaf hij aan dit niet te gaan doen en deed dit ook niet. Hij kwam pas om half 7 thuis. Ook de dag ervoor was hij weggeweest en veel te laat thuis gekomen.
Nu weet ik heel goed dat de problemen nog veel ernstiger kunnen zijn/worden; drugs, drinken nachten wegblijven enz. maar daar weil ik nog niet zo aan denken. Hopelijk kunnen we dat juist voorkomen door stevig in te zetten op het tegenoffensief.☺
Gelukkig zijn er ook nog veel lieve/leuke en gezellige momenten. Het kost mijn man meer moeite om zich over de gebeurtenissen heen te zetten, dus met zijn vader ligt het iets ingewikkelder. Maar we hebben beiden nog een goede ingang en manieren om hem te belonen/leuke momenten te hebben.
Kortom probleem. Nu heeft hij ook ADHD en ben ik een boek aan het lezen over adolescentie en ADHD. In dat boek staat een beschreven sanctie als je kind ernstige problemen veroorzaakt. Dit is 'het nul-programma'. Dit is een programma verspreid over enkele weken of langer of korter en je kunt het meerdere keren inzetten als het nodig is. Het werkt als volgt:
-Je kunt zelf de keus maken of je de puber goed voorbereid of er een 'verassingsaanval' van maakt.
-Je haalt op een bepaald moment dan alle spullen van de puber weg; alles van zijn kamer. Dit zet je weg, achter slote en grendel. Dus al zijn cd's, radio/cd speler, speelgoed, kleding en zijn persoonlijke eigendommen. Ook telefoontjes en andere beeldschermdingen moeten dan worden weggehaald.
-Je puber krijgt alleen nog maar wat hij minimaal nodig heeft: een bed, kleding die je per setje geeft, voeding en zijn fiets om naar school te gaan zeg maar.
-Vervolgens of ervoor al, licht je de puber in over de regels van de komende tijd. Dit moet je dus van te voren goed voorbereiden en eventueel op papier zetten.
-Je onderwerpt hem/haar vervolgens dus aan een nieuw of herzien regiem waarin je eist dat hij/zij zich aan de regels houdt. Dat kan natuurlijk heel minimaal zijn; ík wil niet uitgescholden worden door je' dus, om het postief te labelen; er wordt hier met respect met elkaar omgegaan, je gaat niet tegen bepaalde verboden in enz.
-Die regels kun je uiteraard zelf bepalen, maar die moet je natuurlijk wel dusdanig maken dat ze niet ineens vanuit het niets komen: als eerder bepaald gedrag helemaal niet bestraft werd, dan moet je daar niet ineens nu mee beginnen. Dan kun je beter focussen op alles wat er gebeurt sinds hij pubert: echt het gedrag waar je strikt een einde aan wil maken en waar je je echt ernstige zorgen over maakt.
-Door zich aan de regel te houden kan je puber dan weer alle spullen langzaamaan terugverdienen.
- Bij iedere misstap kun je spullen terug innemen, of besluiten hem bepaalde dingen nog niet terug te laten verdienen.
Deze methode overweeg ik dus toe te gaan passen. Het punt is, dat ik het gevoel heb dat als ik nu niet echt ingrijp, ik hem binnenkort helemaal kwijt ben. Ik zie best dat de puberproblemen waar wij tegenaan lopen nog veel erger kunnen; maar ik ben bang dat als we veel langer wachten we hem niet meer bereiken.
Ik wil dit, als ik dit ga doen-want het is wel heel heftig, vind ik- goed overwogen doen en aan alles van te voren gedacht hebben. Ik vraag me bijv. ook af of dit op een of andere manier schadelijk kan zijn. Of schadelijke gevolgen kan hebben. Want, de dingen die hij nu doet kunnen sowieso schade veroorzaken, maar ik haal heel wat overhoop als ik dit programma uitvoer.
Ik denk ook dat hij behoorlijk in de paniek kan schieten en overstuur zal raken. Daarom ga ik sowieso niet zonder hem te hebben voorbereid aan dit programma beginnen. Maar hij wordt er wel mee geconfronteerd dat hij niet zomaar lak aan ons kan hebben, en hij afhankelijk is van ons.
Ik ben niet zo bang dat hij gekke dingen zal gaan doen zoals fysiek agressief worden naar ons en of weglopen of iets dergelijks. Hij zal wel echt heel erg boos zjn, maar zich dan mopperend aan de situatie aanpassen schat ik zo in.
Wat is jullie mening over deze methode? Waar heb ik volgens jullie niet aan gedacht? Zouden jullie dit doen in mijn situatie?

Karmijn
10-04-2013 om 13:02
Glen mills
Ik reageer nu even primair en vanuit onze eigen situatie (zoon met adhd en dysthyme stoornis, dat zijn chronische depressieve gevoelens met een negatief zelfbeeld)
Als wij dit bij onze zoon zouden doen, zouden wij het vertrouwen van hem in ons kwijtraken. Hij zou zich volledig van ons afkeren. Misschien zou hij zelfs wel weer suicidaal worden, of weglopen.
Ik vind het ongenuanceerd machtsmisbruik en ik zou er nooit aan beginnen dus.
Ik geloof erin om pubers (ook met adhd) te behandelen als medemensen. En dus in gesprek te gaan met ze. Als ze dat gesprek weigeren, zou ik daar nog wel wat manieren voor vinden. Bijvoorbeeld zorgweigeren.
Maar ik zou nooit zo een inbreuk maken op zijn privacy, autonomie en zelfbeschikking, zoals jij beschrijft. Ik heb een beeld van hoe mijn kinderen gezond en verstandig kunnen opvoeden. Ik wil heel graag dat dat beeld uitkomt. Maar uiteindelijk is het HUN leven. En niet het mijne. Dus als zij er voor kiezen om 'het verkeerde pad' op te gaan, dan is dat hun keuze.
Ik ben een ouder geen gevangenisbewaarder.

Maylise
10-04-2013 om 13:37
Drastisch
Het is een hele drastische maatregel. Het zal erg per kind verschillen of dit helpt of juist helemaal niet. het is heel lastig als buitenstaander om daar iets van te zeggen omdat wij je zoon nu eenmaal niet kennen.
Ik heb deze maatregel nog nooit genomen maar ik heb wel eens alle 'leuke' spullen afgepakt. dat werkte toen goed, voor dat dat kind.
Het kan zijn dat dit een 'wake up call' voor hem is en dat het wel helpt. Het kan ook zijn dat hij zich juist verder van jullie af gaat keren. Zonder hem te kennen is het onmogelijk om te zeggen wat zijn reactie zal zijn en of dit een goed plan is.

wil40
10-04-2013 om 14:24
Erg star.
Mijn zoon is ook 14 en gelukkig is er (meestal) prima met hem te praten. Als hij zou gaan roken zou ik er zeker niet blij mee zijn. Maar na een stevig gesprek is het voor mij klaar. Als hij wil roken en het zelf kan betalen is het zijn keuze. Van mij geen sponsoring voor sigaretten.
Je zoon kwam niet thuis op de afgesproken tijd. Erg overtuigend rebels vind ik het niet. Hij was er om half 7, net te laat voor het eten? Jammer dan, het eten is al op en misschien ligt er nog een snee brood. Mijn zoon is niet op tijd thuis omdat ik het "sommeer". Hij is op tijd thuis omdat hij weet dat ik eten gekookt heb, op hem zit te wachten en dat het tijdstip van thuiskomen samen is overlegd. Als hij weet dat het later wordt moet hij me even bellen. Ik ben zijn moeder, geen restauranthouder.
Je zoon is 14, de mijne ook. Ik vind het echt een leeftijd waarop ze vrijheid willen, hun grenzen opzoeken en zelf keuzes willen maken. Aan de andere kant vindt hij het nog super gezellig als ik `s avonds even op de rand van zijn bed kom zitten om even te kletsen. Deze jongens, tussen tafellaken en servet, hebben hun moeder nog ontzettend hard nodig. Willen voor groot aangezien worden en toch niet afgewezen worden als ze weer even klein willen zijn.
Ik kan van alles gaan verbieden en afstraffen, uiteindelijk maakt hij zijn eigen keuzes.
Natuurlijk krijgt mijn zoon ook wel eens straf. Maar dan heeft de straf direct te maken gehad met de oorzaak. Als hij te lang achter de computer zit en zijn huiswerk niet maakt gaat het internet eraf. Maar ik zie het verband niet met roken.
Als ik jou lijstje lees met strafmaatregelen is de gevangenis er nog gezellig bij. En ik lees geen zware misdaden die je zoon begaan heeft. Is hij al in aanraking geweest met bureau halt bijvoorbeeld? Ben je serieus bang dat hij in de goot beland? Dan zou ik hulp inschakelen. Misschien een orthopedagoog of een cursus hoe je om kan gaan met moeilijk pubergedrag?

Evanlyn
10-04-2013 om 15:06
We weten toch wel iets van het kind:
Hij heeft ADHD. Dat betekent vaak dat een kind problemen heeft met impulsbeheersing. Problemen vragen om een oplossing en niet om repressie. Ik denk niet dat het gaat helpen en vrees voor jullie relatie. Het is zo al moeilijk genoeg om met een puber in gesprek te blijven, vind ik. Misschien een beloning ipv een straf, als hij dingen wel goed doet?
Hebben jullie hulp (gehad)?

janneke
10-04-2013 om 15:24
Brr
Ik ken je kind natuurlijk niet. Maar ken puber die echt kwalijk gedrag vertoonde en ouders moesten op advies van therapeut juist alleen het goede gedrag belonen. Bv hele week zonder gezeur opstaan en dan mocht kind kiezen wat er gegeten werd. Duidelijke afspraken vooral. En geen geld als beloning. In het begin werd het gedrag erger, maar ze hebben goede band nu. Het kind had grenzen nodig, maar ook het vertrouwen van de ouders.

Ginny Twijfelvuur
10-04-2013 om 15:50
Heftig
Een beetje te heftig naar mijn mening. Ik ben overigens wel van mening dat je een daad moet stellen. Impulsbeheersingsproblemen of niet, hij heeft bewust lak aan je gehad en dat raakt de basis van respectvol met elkaar omgaan. Ik vind dat er een grens is aan wat je aan een storing kunt ophangen, ook ADHD-ers moeten uiteindelijk "gewoon" opgevoed worden. En ik ga er hoe dan ook van uit dat ik bij een 14 jarige nog steeds de baas ben, en blijf.
Om echt een daad te stellen lijkt mij het afpakken van de leuke spullen voldoende. Zijn kleren etc. vind ik veel te ver gaan. Dat vind ik vernederend. Verder vind ik ook dat een straf bij het vergrijp moet passen. Ik zou dus eerder overwegen om zijn vrijheid in te perken. Al helpt soms goed doorpakken op een straf die aankomt beter.
Ik zou in dit geval dus gaan voor huisarrest en als dat niet mogelijk is: inleveren van alle gadgets voor een aantal dagen. Ik wil best meeveren met mijn kind, en best ver ook, maar er zijn grenzen. Dit zou zo'n grens zijn voor mij.

Karmijn
10-04-2013 om 17:26
Na nadenken
Ik moet er de hele tijd aan denken, aan dit draadje. Ik vind die maatregelen zo ontzettend ver gaan. Ik had het er met mijn zoon over en hij vindt het ronduit gemeen, als dit soort maatregelen op een kind worden uitgevoerd. Hij zegt: 'Kinderen hebben toch ook rechten?' En: 'Kijk, als die jongen ook adhd heeft, dan doe je gewoon heel veel dingen, zonder dat je er bij nadenkt. Dan is het al gebeurd, voordat je aan de consequentie denkt. Dat is dan wel stom, maar eigenlijk bedoel je het dan niet zo verkeerd. Dan ben je toch niet gelijk een crimineel?'
En dat ben ik met hem eens. Met deze methode haal je al zijn rechten weg. Hiermee straf je hem, alsof hij een zwaar delict heeft gepleegd. Daar ben ik het dus principieel me oneens.
Ik zou het eerder zo doen: Te laat komen voor het eten: geen eten, maar een boterham. Roken: geen zakgeld om sigaretten te kopen. Ouders niet beantwoorden of wegdrukken van de telefoon: telefoon inleveren,of geen geld meer voor een abonnement. Of in plaats van de smartphone, tijdelijk een of andere lullige pre-paid, zodat je hem wel kunt bellen. Van dat soort dingen.
Dus consequenties verbinden, die te maken hebben met het gedrag wat hij vertoont. En dan van te voren waarschuwen: Jongen, we maken ons zorgen over je. Dit loopt uit de hand. Wij zijn je ouders en moeten je beschermen, vandaar dat we van plan zijn om het volgende te doen: .....
En dan zou ik daarnaast met hem in gesprek gaan: Ik merk dat je nu al twee keer te laat thuis bent gekomen. Wat is er aan de hand? Misschien vergeet hij wel gewoon de tijd (adhd). Misschien heeft hij stoere vrienden, waar hij geen afscheid van durft te nemen, voordat zei weggaan. (dan zul je dat moeten oefenen met hem). Misschien is hij zo ver weg, dat het naar huis toe fietsen gewoon te veel tijd kost. Misschien kunnen jullie afspreken dat hij wel later thuis mag komen, maar dat hij het dan wel van te voren moet aankondigen. Misschien... Ik kan wel honderd redenen bedenken.

Chantal
10-04-2013 om 20:09
Geen ervaring met adhd
Ik heb geen ervaring met ADHD. Pubers zonder ADHD zoeken de grenzen op, maken fouten, experimenteren, imponeren etc. Dat is nodig voor hun ontwikkeling. Ik kan me goed voorstellen dat dit volstrekt normale pubergedrag behoorlijk wordt versterkt door ADHD.
Ik geloof niet in repressief opvoeden als basismethode. Zelfs in een gevangenis staat repressief handelen niet centraal. Misschien is een straf soms noodzakelijk maar je moet kinderen, pubers vertrouwen geven. Samen tot afspraken komen, consequenties laten inzien wanneer dit niet lukt. Als je een afspraak maakt om om bv 11 uur thuis te zijn en dat gebeurt niet. Dan kun je dus de volgende keer niet weer zo'n afspraak maken. Dat is geen straf dat is een consequentie.
Het uiteindelijke doel is om te komen tot aanvaardbaar gedrag. Kinderen groeien niet van straf. Kinderen groeien van verantwoordelijkheid, onvoorwaardelijke liefde, geloof in eigen kunnen, loslaten. En dat gaat met vallen en opstaan. En een ADHD-er zal wat vaker struikelen en wat harder vallen.
En roken is voor mij geen pubergedrag dat zo streng bestraft moet worden. Het hoort erbij. Met of zonder ADHD. Het hoort bij het experimenteren, grenzen opzoeken, afzetten. Dat is een essentieel onderdeel van hun ontwikkeling. Hoe lastig dit ook voor jou als ouder is. Hoe vreemd het ook klinkt; je moet je juist zorgen gaan maken als een puber dit gedrag NIET vertoont.

FayW
11-04-2013 om 08:24
Te streng
Roken en te laat thuis komen is niet leuk, maar om er dan thuis een strafkamp van te maken is erg overtrokken.
Ik vind dat je een drama maakt van redelijk normaal pubergedrag. Ook pubers zonder ADHD doen dit soort dingen. Zoek echte hulp/ondersteuning in de opvoeding, om je eigen reacties op pubergedrag te normaliseren.
Ik vraag mij af of je zoon echt een pittige puber is, of een redelijk normale met ouders die overal op letten en in alles een teken van afglijden zien.
Je kunt best reageren op fout gedrag, maar dat kan beter direct zijn en een duidelijk verband hebben met dat gedrag. Mijn moeder heeft mij niet gestraft toen ze merkte dat ik rookte (ik was ook 14 en heb al jaaaaren geen sigaret meer aangeraakt). Maar ze liet wel merken erg teleurgesteld te zijn hierover. Vreselijk vond ik dat!
Concentreer je op de leuke dingen. Maak er geen oorlog van.

mari39
11-04-2013 om 09:55
Polletje
ik heb zelf nog geen kind in deze fase, maar ik kan me voorstellen dat dit volledig verkeerd uit kan/gaat pakken. In ieder geval bij mijn zoon. Het zou een hele goede relatie tussen ons verpesten, en ik vraag me af of hij het me ooit echt zou vergeven. Dat zou ik niet willen tussen zoon en mij, dat dit er altijd tussen zou staan.
ik kan me ook voorstellen dat zoon hierdoor helemaal de andere kant doorschiet, dus juist de kant waar je hem niet wilt hebben.
Ik vraag me ook af waar je deze methode vandaan hebt. Het klinkt als een aanpak die ze in een soort van heropvoedingskamp gebruiken. Zoals jij het beschrijft zit jouw zoon helemaal niet in die fase. Ik heb me nog niet echt verdiept in puberen enzo, maar ik heb toch sterk de indruk dat, ook onder zgn. deskundigen, een aanpak van in gesprek gaan, positief blijven, vertrouwen geven, etc op zijn minst net zo effectief is.
mij viel op in je berichtje het woord "sommeerde" om naar huis te komen. Tja, dat werkt bij pubers niet meer zo. Zoals Karmijn zegt: niet op tijd voor het eten thuis, dan geen eten. Dat zou dan eerder mijn aanpak zijn.
Succes

Karmijn
11-04-2013 om 10:11
Glen mills werkt in ieder geval niet
De aanpak die je beschrijft, doet mij erg denken aan de aanpak van Glen Mills scholen. Je pakt alle privileges en rechten af, en dan moet het kind die terug verdienen, middels goed gedrag. (Het ging hierbij om jeugddelinquenten. Wel een andere doelgroep dan je zoon.)
Het experiment is gestopt omdat het niet effectief bleek.http://nl.wikipedia.org/wiki/Glen_Mills_School
Het lijkt mij zeer slecht om daar dan thuis mee gaan te experimenteren. Echt niet doen hoor Polletje!
Weet je, in het beste geval, leer je je zoon aan, dat hij zich moet gedragen zoals jullie het zeggen dat het moet. Je breekt hem. Wil je dat? Ik vind het zelf geen mooi streven. Maar in het ergste geval, vervreemd je je kind van je. Mijn zoon en mijn man (eentje zeker adhd, de ander waarschijnlijk) zeggen allebei: als mij dat zou overkomen, zou ik dat mijn ouders nooit meer vergeven. Het is zo een vernedering, dat vergeet je nooit meer. Ik zou van huis weglopen, want als mijn ouders dit bij mij zouden doen, betekent dat dat ze niet van mij, zoals ik ben, houden. Dat ze willen dat ik iemand ben die ik niet kan zijn.

Karin*
11-04-2013 om 11:18
Véét te streng
Het lijkt me gewoon pubergedrag. Niet op tijd thuis komen, beginnen met roken, telefoon niet opnemen. Waar gaat het over? (wel jammer, dat roken, maar de andere dingen zijn niet schokkend)
Als je deze straf toepast voor deze vergrijpen, wat moet je dan nog als hij echt iets strafbaars of ontoelaatbaars zou doen?
Een stevig gesprek en zakgeld inhouden lijkt me al genoeg.

esta
11-04-2013 om 19:14
Veel te streng
Heb het hier even mijn pubers voorgelegd. De oudste was duidelijk: als jij dat zou doen dan loop ik weg. Daar was mijn andere puber het roerend mee eens. Volgens mij win je met deze aanpak niets.

mijk
12-04-2013 om 16:19
Ken je dit boek?
http://www.bol.com/nl/p/hoezo-lastige-puber/1001004010981641/
Dat geeft heel mooi aan over hoe je over al dit soort onderwerpen in gesprek blijft met je kind. Een van de sterke kanten van het boek is dat het ook heel veel pubers over de relatie met hun ouders aan bod laat. Heel leerzaam om zo even uit je eigen perspectief te stappen. het is al even geleden dat ik het gelezen heb maar er zitten daadwerkelijke stappen plannen in hoe je met dit soort situaties om moet gaan..
Ik denk ook dat praten en contact houden heilzamer is dan hem te straffen en zo de deur uit te jagen.. Als hij weg is heb je helemaal geen invloed meer!
Mijk

Polletje Piekhaar
12-04-2013 om 16:43
Bedankt voor de tips voor zover...
we gaan het inderdaad niet doen. Het voelt niet echt goed om zo'n programma uit te voeren voel ik bij me zelf. Maar soms ben je zo wanhopig dat je tot het uiterste zoekt naar iets om de controle te houden.
We zijn wel bezig om hem strikter aan te pakken op allerlei dingen. Hoewel ik het heel moeilijk vind bij bepaalde dingen een passende straf te bedenken. Zo scheldt hij soms behoorlijk en daarvoor sturen wij hem eerder naar zijn kamer in de avond. Hij is dan niet welkom meer zeg maar.
Als hij veel te laat thuis komt en wij hebben gegeten ga ik hem echt niet zonder eten naar boven sturen. Dat vind ik nou weer een straf die ongezond is. Ik stuur hem wel met zijn bord naar boven. En we zorgen dan wel dat het op zijn kamer niet te leuk is met beeldschermen en zo.
En zo ploeteren we maar door.
Suggesties blijven welkom!!

Jade
13-04-2013 om 13:48
Polletje piekhaar:
"Als hij veel te laat thuis komt en wij hebben gegeten ga ik hem echt niet zonder eten naar boven sturen. Dat vind ik nou weer een straf die ongezond is."
Hij zal vast niet omdonderen van de honger en in de loop van de dag zal hij toch wel hebben gegeten? Als ze hier te laat zouden zijn mogen ze lekker zelf hun eten klaarmaken (uiteraard de gewone warme prak of boterhammen
Je geeft hem nu een signaal af van: ik kan te laat komen, want eten krijg ik toch wel.
Maar da's mijn mening

Leen13
13-04-2013 om 16:19
Hotel mama
Ik denk dat het handiger is om je neer te leggen bij je rol als hotel mama. Als je minder verwacht blijkt het heel erg mee te vallen. En naar jezelf kijken.
Ik neem mijn plannen voor de week door met mijn kinderen, meestal op zondag. Ik herinner ze s'morgens aan de gezinsagenda, zelf later thuis, wie er mee gaat boodschappen doen en hoe laat, is er een doktersafspraak, is er een bezoeker. En dat doen mijn kinderen ook, zo meestal weet ik vooraf of ze later thuis zijn of er andere zaken zijn.
Soms ontkomt het ze en dan bewaar ik gewoon een bord warm eten of ik sms waar ze blijven. Soms duurt het antwoord daarop wat langer dan je zou willen.
Ik vind het belangrijker dat ze gemotiveerd zijn voor school en hun ontwikkeling en dat ze zich sociaal goed ontwikkelen en goed met zichzelf en met andere mensen omgaan. Als er dan eens iets is vind ik het niet nodig om inderdaad in de rol van gevangenisbewaarder te schieten. En inderdaad, je kunt kinderen niet voor alles bewaren. Je hoeft het ook niet te bevorderen. Kinderen groeien op en maken eigen keuzes. Ik denk dat strijd met je kinderen al snel afleidt waar het werkelijk om gaat. Sigaretten zijn niet gezond en een aanslag op je zakgeld, je hebt je tijd weer vergeten doordat het zo leuk was met vrienden en nu heb je geen tijd genoeg meer voor je huiswerk. Hoe doe je dat beter de volgende keer. Het leven zelf heeft genoeg consequenties daar hoef ik niet aan toe te voegen. Voor mij dient dat met mijn kinderen geen doel.

Leen13
13-04-2013 om 16:39
Vrienden en verleidingen
Misschien is het handiger om je zorgen uit te spreken tegenover je zoon maar wel de verantwoordelijkheid bij hem te laten. Hoe ga je om met vrienden, dat is een grote behoefte op deze leeftijd. En soms doen vrienden of jijzelf dingen die niet goed zijn en wat doe je dan, kun je dan nog zelf keuzes maken? Vragen stellen is belangrijker denk ik dan voortdurend oordelen en afwijzen. En wat zijn de consequenties voor jezelf van de verleidingen van middelengebruik, weten ze dat wel, onderschatten ze dat? Hoe sta je er zelf in? Van mijn ouders mocht ik thuis niet roken. Toen ik dat ging proberen wisten mijn ouders dat wel maar thuis rookte ik niet. Inderdaad van mijn eigen zakgeld, dat was vroeger toch ook wat makkelijker denk ik weleens om zelf op jonge leeftijd verantwoordelijkheid te dragen en geld te verdienen dan nu.
En hoe ga je met je impulsiviteit om? Weten kinderen dat dat bij de leeftijd hoort en dat je jezelf soms bedenktijd moet geven om problemen te voorkomen. Of dat je na kunt denken hoe je dat kunt voorkomen als er negatieve consequenties zitten aan zaken?
En mogen ze dan ook in de fout gaan omdat ze ook leren en oefenen? Of moeten ze perfect als robotjes doen wat jij goed acht?

xarian
26-04-2013 om 14:11
Jij snapt het helemaal!
Deze methode werkt zeer goed wanneer er geweld tegen het gezin wordt gebruikt. Dat zie ik nu nog niet gebeuren dus lijkt dit de verkeerde methode.Ernstige problemen kan ik dit niet noemen.
Waarom probeer de de stakings-methode niet? Meer geschilt voor deze problematiek en werkt ook erg goed.