Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Puberdochter


Ik zou mezelf eens achter de oren krabben. Het ligt allemaal aan die vriendinnen. Je dochter is blijkbaar een arm meisje dat maar gedwongen wordt. Hallo wordt wakker!! Je dochter doet dit allemaal zelf hè. Ze maakt zelf die beslissingen. Het ligt niet aan de vriendinnen, het ligt aan haar. 

Je dochter is een echte puber, die heeft behoefte aan weten waar ze aan toe is. Je zegt dat jullie streng zijn maar ze mag doodleuk gewoon weer met de bus .. heb jij dat betaald? Zo wordt ze beloond ipv gestraft voor haar gedrag. 
Vapen zal ze toch wel blijven doen. Verbieden zal helpen, dan zal ze iig meer opletten of jullie niks merken. Maar ze doen het toch wel. 

Verder is je dochter een pester. Daar mag je echt wel meer bovenop zitten. Dat gedwongen worden door vriendinnen is natuurlijk onzin. Ze maakt altijd nog zelf die beslissing. Ze zal dan misschien niet de Queen Bee zijn maar wel een meeloper. Als iemand die gepest is zeg ik: even erg! 

Je bent geen jonge moeder, je bent al 13 moeder. Een jonge moeder is iemand die net een kind heeft gekregen. Of die 16 is of 40 maakt geen verschil. 

Je wilt onze mening, die krijg je en meteen spring je half uit je wel omdat je het als commentaar ziet. Tja je had kunnen verwachten dat niet iedereen jouw mening deelt. 

jullie weten dat ze uitgaat als ze zegt bij een vriendin te logeren (laat je dat gaan, of spreek je haar daarop aan / maak he daar afspraken over?). 
Je man vertelt pas dat hij op school op gesprek is geweest 2 weken geleden (Dat had hij meteen met jou moeten delen) en pas als jij ernaar vraagt. Zorg dat jullie met elkaar communiceren en 1 lijn trekken. 

Je hoeft niet naar dochter te schreeuwen, maar wel haar duidelijk te maken wat jullie verwachten van haar en wat voor consequenties er zijn als ze zich niet aan afspraken houdt.     

Jullie regels zijn volstrekt normaal. 5 km kun je prima fietsen, vapen is ongezond en dat mag niet met 13, stappen is ook nog erg jong en pesten is niet oké.
Ik vind het wel raar dat je nu opeens de bus gaat betalen voor haar. Dat is wel heel makkelijk. Stel je bent in de stad en ze wil een bepaald kledingstuk hebben. Jij wil het niet voor haar kopen en als ze zegt 'dan steel ik het' koop je het toch. Dit is een vergelijkbaar. Jij wil dat ze fietst. Zij zegt 'dan reis ik zwart' en jij gaat toch betalen. 
Als ze te laat komt, is dat haar probleem. Ze is 13, dan kun je prima inschatten hoeveel tijd je nodig hebt om op school te komen en tijdig vertrekken. Dat is haar verantwoordelijkheid.
Zo ook met haar pestgedrag. Het moest van vriendinnen. Nee. Het moet helemaal niet. Het is gewoon niet oké. Ze heeft zelf ook gezond verstand gekregen om na te denken en eigen keuzes te maken. Die vriendinnen zijn net zo fout, maar dat maakt je dochter nog geen slachtoffer. Zij is verantwoordelijk voor haar eigen gedrag. In alles. Zwartreizen, vapen, pesten. Allemaal dingen waar ze bewust voor kiest terwijl ze beter weet.
En dat mag best duidelijk gemaakt worden.

Afspraken werken inderdaad vaak beter dan regels maar heel eerlijk zie ik niet hoe je afspraken kunt maken over dingen als vapen en pesten. Daar is voor mij niet over te onderhandelen. 

moeder-van-3 schreef op 12-05-2022 om 07:01:

[..]

Heb haar deze ochtend een keer aangesproken over het nemen van de bus en ze gaf al snel toe dat ze nooit betaald heeft. Ze heeft dus veel geluk gehad dat er geen controle was..

Ik had het denk ik juist heel erg prettig gevonden als ze wél betrapt was. Had ze tenminste de consequenties van haar gedrag gevoeld. Nu heeft ze natuurlijk het gevoel dat ze er wel mee wegkomt, en trekt dat duidelijk ook door naar andere stomme dingen (vapen en pesten bijvoorbeeld).

Het leest alsof jullie dochter serieus aan het ontsporen is. Gezien alles wat ze uithaalt een link met school en haar 'vriendinnen' daar heeft zou ik toch echt overwegen om haar op een andere school te plaatsen. Als je nu start met een onderzoek naar de alternatieven kan ze vast volgend schooljaar wel ergens terecht. En dan zou ik dus vooral kijken naar sociaal klimaat en hoe streng school is. Blijkbaar is je dochter op school ook nog niet bestraft voor haar pestgedrag.

Dit is zo veel tegelijk, daar zou ik als ouder ook niet zo 1-2-3 van weten hoe ik ermee om moet gaan. Daarom zou ik om te beginnen met haar mentor in gesprek gaan over hoe je dit gedrag om kunt buigen. En misschien is nog meer hulp nodig. Opvoedingsondersteuning in welke vorm dan ook. Misschien via de huisarts? Ik vind het gedrag dat je dochter laat zien echt flink problematisch. Ik zou het zeker niet voorzichtig aanpakken en denken dat je er met een paar goede gesprekken bent. Hier is meer nodig naar mijn idee. Maar ik heb hier zelf nooit mee te maken gehad, dus ik weet niet precies wat. Misschien systeemtherapie? In ieder geval niet alleen je dochter ergens naar toe sturen, jullie als ouders hebben echt hulp nodig om je dochter te kunnen blijven steunen en bij te sturen.

Ja, kleine meisjes worden groot...... en ouders horen daar in mee te groeien....Als er een ouder gesprek op school is, ga je daar toch samen naar toe?
En inderdaad 5 km is niets, maar als ze de enigste is die op de fiets moet is dat wel heel lastig....

moeder-van-3 schreef op 12-05-2022 om 08:34:

[..]

Heb haar vandaag niet zwart laten rijden. Ik heb haar een kaartje laten kopen. Het is trouwens niet “de volgende ochtend”. Dit is al 3 maanden bezig. Ik ben een jonge moeder en wil het beste voor mijn kinderen, of mag dat ook al niet meer?

Ik vroeg om jullie mening en niet om jullie commentaar over hoe ik omga met ze.

“Jij bent niet streng”…dat is dan jouw probleem als je dat denkt. Ik lig daar niet wakker van hoor. Ze was al te laat vertrokken, dus liet ik haar gewoon de bus nemen. Ik ben geen moeder die ‘s ochtends, in het bijzijn van de andere 2 kinderen, tegen een puber ga zitten roepen, want dat heeft toch geen zin.

Ze was te laat, waarom ga je dat probleem voor haar oplossen? Laat haar maar te laat op school komen en nablijven. 

Ze blijft bij een vriendin slapen en gaat stiekem op stap en jullie zeggen niet dat ze dan maar niet meer gaat logeren?

Ze kiest ervoor te vapen, zwart te rijden en een meisje in het toilet op te sluiten en ipv haar op haar ju te geven leg jij haar bij haar vriendinnen (waar ze ook zelf voor kiest)

Ze is pas 13, als je het nu niet onder controle krijgt wordt het alleen maar erger. En nee, roepen en schreeuwen heeft geen enkele zin, maar consequenties laten ervaren wel.  Duidelijke consequenties stellen voor slecht gedrag dát is streng zijn.

Temet schreef op 12-05-2022 om 08:16:

Ik vind het inderdaad ook wel opmerkelijk dat je al die tijd niet hebt gezien dat haar fiets niet werd gebruikt, maar goed, misschien fietsen jullie zelf ook wel nooit en zien jullie dus nooit dat er in de berging een fiets staat die eigenlijk ergens anders hoort te zijn.

Nou, dat kan best. Mijn dochter nam ook de bus naar school tegen de afspraak in. Maar die reed weg op haar fiets, parkeerde die bij de bushalte 5 min. verderop en nam vanaf daar de bus. En zodoende kwam ze ook aan het eind vd schooldag weer thuis met haar fiets. Het heeft echt even geduurd voordat ik dat doorhad,  totdat ik ineens 100 moest storten op de ov kaart. Ik begreep er niks van.

Ik denk dat jij en je man vanavond een hartig woordje met jullie dochter moeten spreken. Want als je nu niet ingrijpt wordt het alleen maar erger. Ze is pas 13 jaar en naar mijn mening al lichtelijk aan het ontsporen. De mantel der liefde werkt hier niet, dus mag je best een keer met harde hand ingrijpen. 

1. Zwart rijden gebeurt dus niet meer. Als je erachter komt dat ze dat nog 1x doet is de consequentie dat je samen met haar naar de vervoersmaatschappij en ga je samen met haar aangeven dat zij zwart gereden heeft en moet ze excuses maken en de eventuele consequenties van het bedrijf maar aanvaarden. Dat deed mijn vader bij mijn broer en geloof mij maar dat ik het niet eens in mijn hoofd haalde om nog te gaan zwartrijden na dat voorval.

2. Vapen, hoe komt ze aan die pen? Die levert ze mooi in. 

3. Als ze wil slapen bij vriendinnen, dan mag dat. Maar wel onder jullie voorwaarden, gebeurt dat niet dan is het over met de pret en slaapt ze thuis. 

4. Pesten mag niet. Nooit. Ook niet als het zogenaamd moet van anderen. Nog een melding van school en de consequentie is dat ze iets wat ze heel leuk vindt niet meer mag doen. 

Dit wordt geen leuk gesprek maar is kennelijk wel nodig. Mijn neefje van inmiddels  19 begon ook zo en is nu helemaal ontspoord met schulden van hier tot Tokio. Dus ik zou er wel bovenop gaan zitten. Maar ook zeggen dat dit een eenmalig gesprek is en dat het daarna klaar is em dat jullie het er verder niet meer over zullen hebben. Het is duidelijk wat wel en niet mag en wat de consequenties zijn als ze zich niet aan de regels houdt en daarmee is het klaar.

ze zit zowat in haar puberteit? Joh meiden zitten er op die leeftijd allang in.

Je loopt achter de feiten aan. Opvoeden nu. Je zegt dat die meiden geen vriendinnen zijn omdat ze jouw dochter meenemen in het pesten. Jóuw dochter is ook geen aardige klasgenoot voor degene die is opgesloten. Wat verschrikkelijl om mee te maken. Mijn huis zou te klein zijn als mijn kind pest! Ik zou me doodschamen. 

Te laat en dan met de bus incl fietsen en een overstap? Ik denk dat 5 km fietsen net zo snel was of anders maar te laat. 

Nogmaals: ga eens opvoeden, streng zijn. Geen logeerpartijen als je ziet dat haar fiets bij de bushalte staat, vaper inleveren, contact met school, heel streng als ze nog eens pest en excuses aan het gepeste meisje 

@TO, wat vind je er van wat er hier geschreven wordt?
En hoe ging het gesprek met je man en dochter?

PinkFlower schreef op 12-05-2022 om 09:42:

[..]

Verder is je dochter een pester. Daar mag je echt wel meer bovenop zitten. Dat gedwongen worden door vriendinnen is natuurlijk onzin. Ze maakt altijd nog zelf die beslissing. Ze zal dan misschien niet de Queen Bee zijn maar wel een meeloper. Als iemand die gepest is zeg ik: even erg!
[..]

Zo mee eens. Ik vraag me dan af of moeder zelf vroeger ook een pester is geweest, dat ze het niet zo heel erg een big deal vindt...

Ik vind dat er in de meeste reacties erg wordt gefocust op streng zijn, straffen, regels en consequenties. Ik zou juist voorzichtig zijn met nu opeens heel streng worden. De kans is groot dat je dochter zich dan alleen maar harder gaat afzetten, nog meer gaat liegen en je steeds verder van haar af komt te staan. Ik geloof meer in blijven werken aan de relatie tussen jou en dochter en veel met haar praten over wat ze doet, waarom ze dingen doet, waarom bepaalde dingen niet verstandig zijn, hoe ze dingen anders aan zou kunnen pakken etc. Zolang je met haar in contact blijft staan kan je beter sturen op haar gedrag.

tsjor schreef op 12-05-2022 om 09:16:

Mijn mening: 'Heb een heel gesprek gehad met haar en ze zei dat ze mee moest doen van haar vriendinnen, omdat ze anders een “watje” was. Het kan aan mij liggen, maar dat noem ik geen echte vriendinnen…'
Hier verplaats je het probleem naadloos weg van je dochter naar de verkeerde vrienden. Ik zou ervoor kiezen om mijn kind te leren dat ze ertegen kan als anderen haar een 'watje' vinden omdat ze niet een meisje durft op te sluiten in de wc, als ze wel 5 km. fiets en als ze niet rookt. Je draagt zorg voor je eigen kind. Nu ben je je kind aan het faciliteren om te voorkomen dat anderen haar een 'watje' vinden. Maak haarzelf sterker.

Tsjor

En die vriendinnen vertellen tegen hun ouders waarschijnlijk hetzelfde als de grond onder hun voeten wat te heet wordt. Nee, mama, het ligt niet aan mij, maar aan x en y. 

Biscuitje schreef op 13-05-2022 om 10:04:

Ik vind dat er in de meeste reacties erg wordt gefocust op streng zijn, straffen, regels en consequenties. Ik zou juist voorzichtig zijn met nu opeens heel streng worden. De kans is groot dat je dochter zich dan alleen maar harder gaat afzetten, nog meer gaat liegen en je steeds verder van haar af komt te staan. Ik geloof meer in blijven werken aan de relatie tussen jou en dochter en veel met haar praten over wat ze doet, waarom ze dingen doet, waarom bepaalde dingen niet verstandig zijn, hoe ze dingen anders aan zou kunnen pakken etc. Zolang je met haar in contact blijft staan kan je beter sturen op haar gedrag.

In een normale situatie kun je met pubers best overleggen en afspraken maken en compromissen sluiten. Over de tijd waarop ze thuis moeten zijn, hoogte van zakgeld, gametijd, dat soort dingen. Maar niet over stelen (want in feite is zwartrijden dat), pesten en roken. Wat wil je afspreken dan? Dat ze af en toe mag roken? Dat ze mag pesten als het niet te ernstig is? Dat ze af en toe mag zwartrijden?

Het waarom is blijkbaar groepsdruk. Leer je kind om stevig in haar schoenen te staan en nee te zeggen tegen dingen die volgens de algemeen geldende normen en waarden niet oké zijn. 


Het waarom is blijkbaar groepsdruk. Leer je kind om stevig in haar schoenen te staan en nee te zeggen tegen dingen die volgens de algemeen geldende normen en waarden niet oké zijn.

Helemaal eens met bovenstaande. Ik denk alleen  niet dat je kind dit leert als je gaat verbieden, straffen, je heel streng opstelt en daardoor het contact en het zicht op wat kind doet verliest. 

Juist bij serieuzere zaken zoals zwartrijden, pesten en middelengebruik is het van groot belang dat kind begrijpt waarom bepaalde dingen niet kunnen, gevaarlijk of verboden zijn en wat de gevolgen, risico's en consequenties kunnen zijn. Hiervoor is een goed contact en het voeren van gesprekken noodzakelijk. Is dat goede contact er niet dan volgt er zodra kind het gevoel heeft dat er een preek aan zit te komen een diepe zucht, een hier heb ik echt geen zin in gevolgd door een klap met de deur en weg is kind. Dan heb je dus niks bereikt.

Tevens is het goed om samen met je kind naar die groepsdruk te kijken en hoe daar mee om te gaan. Voor pubers is dat heel ingewikkeld. Ze denken dat ze geen vrienden meer hebben als ze niet mee doen en dan zijn ze nog liever dood want wat voor leven heb je zonder vrienden. Klinkt heel dramatisch maar zo zwart wit denken veel pubers. Om uiteindelijk eigen en juiste keuzes te maken is het heel belangrijk dat ze met hun ouders hierover kunnen praten en zich gesteund voelen. Juist dan zullen ze uiteindelijk in staat zijn voor zich zelf op te komen, afstand te nemen van 'foute vrienden" en zich te gedragen volgens de algemeen geldende normen en waarden. Het gedrag verander je op die manier misschien niet van de 1 op de andere dag terwijl je met verbieden wellicht denkt dat het direct afgelopen is maar het proces op deze manier met je kind samen doorlopen zorgt er uiteindelijk voor dat kind sterker en bewuster is van zichzelf, zijn omgeving en de geldende normen en waarden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.