Anouk1234
26-11-2025 om 09:46
Pubers halen en brengen
Ik merk dat veel pubers regelmatig met de auto worden gebracht en / of gehaald. Bv als het regent naar school gebracht en naar de sportclub. Ik ben zelf niet zo’n curling ouder. Zo hoorde ik ook het verhaal dat de 16 jarige dochter van een vriendin 1x in de week standaard opgehaald wordt uit school, omdat ze anders alleen om 16 uur met de elektrische fiets 10 km naar huis moet fietsen. Dat zou ik nooit doen, alleen als het heel slecht weer is.Hoe zit dat bij jullie?
Nick90
06-12-2025 om 03:21
Kimdekim schreef op 05-12-2025 om 18:40:
[..]
Dan zeg je sorry maar ik ga niet meer met je uit. Ik geloof je niet meer. Maar je laat niemand dronken achter.
Dit.
Rosemary00
06-12-2025 om 07:31
Kimdekim schreef op 05-12-2025 om 18:40:
[..]
Dan zeg je sorry maar ik ga niet meer met je uit. Ik geloof je niet meer. Maar je laat niemand dronken achter.
Je kan haar niet verbieden om naar de bar te gaan en mijn dochter gaat haar avond niet verpesten omdat een iemand haar drinkgedrag niet in de hand kan houden.
Decembermamma
06-12-2025 om 08:24
Rosemary00 schreef op 06-12-2025 om 07:31:
[..]
Je kan haar niet verbieden om naar de bar te gaan en mijn dochter gaat haar avond niet verpesten omdat een iemand haar drinkgedrag niet in de hand kan houden.
Precies!
Rosemary00
06-12-2025 om 09:25
Decembermamma schreef op 06-12-2025 om 08:24:
[..]
Precies!
Ik denk als zo´n dronken iemand hard op zijn of haar bek gaat dat ze het overmatig drinken wel afleren. Als ze steeds geholpen worden zonder dat er consequenties zijn hou je dat gedrag in stand. En in mijn dochters geval kan ze niet iemand uit de vriendengroep zetten en ze gaat zichzelf ook niet verbieden om met haar vriendinnen uit te gaan omdat mevrouw-te-diep-in-het-glaasje-gekeken-heeft er ook is. Daarnaast is het ook ontzettend betuttelend om aan een volwassenen te eisen dat ze minder moeten drinken.
Ysenda
06-12-2025 om 09:31
Rosemary00 schreef op 06-12-2025 om 09:25:
[..]
Ik denk als zo´n dronken iemand hard op zijn of haar bek gaat dat ze het overmatig drinken wel afleren. Als ze steeds geholpen worden zonder dat er consequenties zijn hou je dat gedrag in stand. En in mijn dochters geval kan ze niet iemand uit de vriendengroep zetten en ze gaat zichzelf ook niet verbieden om met haar vriendinnen uit te gaan omdat mevrouw-te-diep-in-het-glaasje-gekeken-heeft er ook is. Daarnaast is het ook ontzettend betuttelend om aan een volwassenen te eisen dat ze minder moeten drinken.
Dat is juist NIET betuttelend, dat is preventief en je verantwoordelijkheid nemen, als iemand al dronken is kun je die daar niet meer op aanspreken.
Als je in mijn buurt te veel drinkt dan zal ik je 1x naar huis helpen maar daarna wel het gesprek met je aangaan dat dit echt niet gezond is, en ik niet van plan ben je nog een keer van de straat te plukken, dus dat jij als mijn vriend de verantwoordelijkheid moet nemen over je eigen drank gebruik of dat het anders einde oefening is, dan ga ik alleen nog met je lunchen en verder niet. Ik ga niet van hun probleem mijn probleem laten maken. Als ik nuchter ben ben ik namelijk wel verantwoordelijk voor hun veiligheid en dat vind ik in eerste instantie toch echt de verantwoordelijkheid van de drankmisbruiker.
Nick90
06-12-2025 om 13:07
Rosemary00 schreef op 06-12-2025 om 09:25:
[..]
Ja als ze in dronken toestand misbruikt is zal ze vast haar lesje wel leren.
Rosemary00
06-12-2025 om 13:15
Nick90 schreef op 06-12-2025 om 13:07:
[..]
Ja als ze in dronken toestand misbruikt is zal ze vast haar lesje wel leren.
Ik zou als ik mijn dochter was en uiteindelijk weer verantwoordelijk voor haar was gewoon de politie bellen. Dan lossen die het maar op. Dan is vriendin veilig en leert ze haar lesje.
DeOnbekende
06-12-2025 om 18:07
Poezie schreef op 05-12-2025 om 13:45:
[..]
Die ouders hebben het wel begrepen.
Ik hoop toch altijd zo dat jij geen kinderen hebt 
Bakblik
06-12-2025 om 18:17
DeOnbekende schreef op 06-12-2025 om 18:07:
[..]
Ik hoop toch altijd zo dat jij geen kinderen hebt
Nou inderdaad. Je zal ouders hebben met haar mening, dat lijkt mij echt heel eenzaam.
Euphoria
06-12-2025 om 19:46
Frisdrank1972 schreef op 26-11-2025 om 12:46:
Waar ik wel een hekel aan heb is taxi spelen. Ik had wel eens mijn dochter moeten halen van het uitgaan en toen had ze twee vriendinnen mee, die niet met de trein wilde en die gingen er ook vanuit dat ze thuis afgezet werden. Weer 20 minuten extra. Dat was de eerste en laatste keer. Ik wil wel graag van te voren weten of ik meerijders krijg en dan zet ik ze gewoon bij ons thuis af. Ik ga niet het hele dorp doorrijden. Ze waren alle 3 16plus trouwens en er kon geen bedankje vanaf.
Wij brengen en halen veel. En wij halen ook aan de deur op en leveren aan de deur af. Samen uit, samen thuis.
Wij zouden het hartstikke fijn vinden wanneer we dit met andere ouders zouden kunnen delen. Daarom proberen we veelal het goede voorbeeld te geven in de hoop dat wanneer wij het wel eens aanbieden een ander dat ook doet. Helaas stoten we daar gigantisch onze neus.
Nick90
06-12-2025 om 19:48
Rosemary00 schreef op 06-12-2025 om 13:15:
[..]
Ik zou als ik mijn dochter was en uiteindelijk weer verantwoordelijk voor haar was gewoon de politie bellen. Dan lossen die het maar op. Dan is vriendin veilig en leert ze haar lesje.
Ja die hebben daar ook echt tijd voor, en zijn ook echt voor taxi spelen voor zatte vrienden, je dochter is te dom om zelf een oplossing te bedenken? Of is het voooral geen poot uitsteken om een vriend (in) te helpen want die moeten maar zichzelf kunnen helpen?