Anouk1234
26-11-2025 om 09:46
Pubers halen en brengen
Ik merk dat veel pubers regelmatig met de auto worden gebracht en / of gehaald. Bv als het regent naar school gebracht en naar de sportclub. Ik ben zelf niet zo’n curling ouder. Zo hoorde ik ook het verhaal dat de 16 jarige dochter van een vriendin 1x in de week standaard opgehaald wordt uit school, omdat ze anders alleen om 16 uur met de elektrische fiets 10 km naar huis moet fietsen. Dat zou ik nooit doen, alleen als het heel slecht weer is.Hoe zit dat bij jullie?
Gingergirl
26-11-2025 om 15:56
MamaE schreef op 26-11-2025 om 15:45:
[..]
Een les voorbereiden of dingen nakijken kan ook thuis. Bij mijn man op school is die vrijheid er wel. Er zijn kiss en ride stroken, maar als er erg veel leerlingen gebracht worden bij regen, is dat niet genoeg.
Maar goed, bij slecht weer zijn er weer veel minder leerlingen op de fiets die er hinder van zouden kunnen ondervinden en het is gelukkig ook niet elke dag slecht weer. Dat het verkeer anders verloopt bij slecht weer is algemeen bekend en kun je op inspelen door bv eerder van huis te gaan. Dat los je niet op door iedereen uitsluitend te laten fietsen, iedereen mag gelukkig zelf zijn reismethode kiezen.
Poezie
26-11-2025 om 16:04
Gingergirl schreef op 26-11-2025 om 15:56:
[..]
Maar goed, bij slecht weer zijn er weer veel minder leerlingen op de fiets die er hinder van zouden kunnen ondervinden en het is gelukkig ook niet elke dag slecht weer. Dat het verkeer anders verloopt bij slecht weer is algemeen bekend en kun je op inspelen door bv eerder van huis te gaan. Dat los je niet op door iedereen uitsluitend te laten fietsen, iedereen mag gelukkig zelf zijn reismethode kiezen.
Die paar leerlingen die er last van hebben zijn er al een paar teveel. Geef je puber gewoon een regenpak en laat het op de fiets gaan.
troelahoep
26-11-2025 om 16:07
BlairW schreef op 26-11-2025 om 13:12:
[..]
Maar wat leert mijn kind er van als ze in de stromende regen naar school moet lopen? Daar leert ze toch ook niks van?
Omgaan met tegenslag, leren dat afzien niet het eind van de wereld is, je voorbereiden op het slechte weer....
Ik hoorde laatst van iemand het verhaal wiens dochter op haar 20ste pas voor het eerst was natgeregend en toen heel veel zelfmedelijden had. De ouders schaamden zichzelf hier bijna voor.
troelahoep
26-11-2025 om 16:08
Frisdrank1972 schreef op 26-11-2025 om 15:50:
[..]
Het duurde bij mij schandalig lang voordat ik wist wat een kiss en ride strook was. Tot een paar jaar geleden dacht ik dat een soort tippelzone was.
Ted68
26-11-2025 om 16:14
Wat ik wel heel treurig vind is dat op sommige basis scholen geen verkeersdiploma meer gehaald word. En dat heeft nu niets met pubers te doen. Maar fietsen moet toch ieder kind kunnen?
Frisdrank1972
26-11-2025 om 16:14
troelahoep schreef op 26-11-2025 om 16:08:
[..]
![]()
Zag ook weleens een vrouw met wandelschoenen en een regenjas instappen bij een man en ik dacht bij mijzelf wat een casual look hahaha.
Bellebelle
26-11-2025 om 16:16
Frisdrank1972 schreef op 26-11-2025 om 15:50:
[..]
Het duurde bij mij schandalig lang voordat ik wist wat een kiss en ride strook was. Tot een paar jaar geleden dacht ik dat een soort tippelzone was.
Daar doet het mij soms wel aan denken, als ik dat zie bij de VO school.
Gingergirl
26-11-2025 om 16:19
Poezie schreef op 26-11-2025 om 16:04:
[..]
Die paar leerlingen die er last van hebben zijn er al een paar teveel. Geef je puber gewoon een regenpak en laat het op de fiets gaan.
O wees gerust hoor, hij fietst meer dan dat hij gebracht wordt ook bij regen. Iedere situatie waarbij iemand ergens last van heeft willen voorkomen is natuurlijk niet haalbaar. Er zijn ook genoeg mensen die last hebben van fietsers, dat wil niet zeggen dat fietsen dan maar niet zou mogen. Rekening houden met elkaar is dan een beter uitgangspunt.
BlairW
26-11-2025 om 16:22
troelahoep schreef op 26-11-2025 om 16:07:
[..]
Omgaan met tegenslag, leren dat afzien niet het eind van de wereld is, je voorbereiden op het slechte weer....
Ik hoorde laatst van iemand het verhaal wiens dochter op haar 20ste pas voor het eerst was natgeregend en toen heel veel zelfmedelijden had. De ouders schaamden zichzelf hier bijna voor.
Zoals ik al zei, ik moet vaak ook gewoon werken en dan regent ze wel nat. Afgelopen week dus nog met een natte broek op school gezeten 😊 maar ik vind het niet nodig om haar zeiknat te laten regenen als ik gewoon de tijd heb om haar even weg te brengen. Daarmee leer ik haar dat ik om haar geef en dit voor haar over heb. Dat is ook wat waard.
Gingergirl
26-11-2025 om 16:23
Ted68 schreef op 26-11-2025 om 16:14:
Wat ik wel heel treurig vind is dat op sommige basis scholen geen verkeersdiploma meer gehaald word. En dat heeft nu niets met pubers te doen. Maar fietsen moet toch ieder kind kunnen?
Tja dat ligt eraan wat je gewend bent denk ik. Ik ben van huis uit gewend te fietsen, al doe ik het nu nog maar zelden want ik heb er een hekel aan( rij ook geen auto). Maar hier in de stad veel mensen uit andere culturen die dat niet gewend zijn, en het ook niet missen. Mijn jongste zit nog op de basisschool en het merendeel van de kinderen heeft geen fiets. Vandaar ook al een paar jaar geen fietsexamen meer ( theoretisch wel, geen praktijk).
Theekopje
26-11-2025 om 16:34
in principe fietsen ze zelf naar school en sport. Maar nu in het donker mag ze niet meer zelf fietsen naar voetbal. Er is hier de laatste tijd veel overlast, veel vandalisme en dit durven we niet aan. Hele groepen staan buiten herrie te trappen.
Met regen breng ik niet naar school maar soms met heftige storm of onweer wel.
Meesje
26-11-2025 om 17:06
Nog niet alles gelezen. Maar TO, jij hebt toch geen tieners? Of wel? Ik meen me te herinneren dat jij in topics over tieners altijd precies weet te melden hoe jij het beter zou doen. Als je tieners zou hebben. Voor mij is dat een beetje het zelfde als al die mensen zonder kinderen die weten hoe hun hypothetische kinderen wél alles zouden eten en heerlijk zouden slapen van 19 uur tot 7 uur. Namelijk: ingegeven door heerlijke onwetendheid.
Wellicht mosterd, maar ik kon me na de OP niet beheersen. (heb zelf overigens ook nog geen tieners, dus, komt tijd komt raad)
Auwereel
26-11-2025 om 17:17
Mijn kinderen zijn opgevoed zonder auto in het gezin, dus als er gehaald of gebracht werd, ging dat op de fiets of met OV.
yette
26-11-2025 om 17:25
troelahoep schreef op 26-11-2025 om 16:07:
[..]
Goed verhaal.
Mijn kinderen kunnen omgaan met tegenslag, ze weten hoe je je voorbereidt op slecht weer èn ze beseffen dat je echt niet dood gaat van een pittige fietstocht.
Ik kan ze dus met een gerust hart halen en brengen!
Ysenda
26-11-2025 om 18:06
Poezie schreef op 26-11-2025 om 16:04:
[..]
Zonde van het geld voor een regenpak, dat trekken ze toch niet aan. Liever nat en koud dan in een regenpak gezien worden.