Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Pubers halen en brengen

Wilgenkatje- schreef op 26-11-2025 om 14:22:

[..]

Ehm... ik kom best volwassenen tegen die nauwelijks weten 'hoe het OV werkt'. En die ook vrijwel nooit op een fiets zitten (niet vanwege hun gezondheid/beperkingen, maar omdat de auto hun voorkeur heeft, ook voor 2 kilometer binnen het dorp). Die het ook best een beetje zielig vinden, merk ik, dat er mensen zijn die met het OV moeten reizen of daar zelfs voor kiezen). Al die overlast, de lange reistijd, de prijzen!!

Ik heb ergens halverwege dit jaar voor het eerst sinds mijn studietijd (ruim 20 jaar geleden) weer een trein moeten pakken. En ik vond dat best spannend en ik wist eigenlijk ook gewoon niet meer hoe dat werkte

Wij wonen in een buitendorp, hebben daar (of vlakbij) geen fatsoenlijk openbaar vervoer en ik ben dus gewend om alles met de auto te doen. Als ik bijvoorbeeld zoals laatst met de trein naar het vliegveld ga, moet ik toch eerst de auto pakken om bij het dichtstbijzijnde treinstation te komen. Dan is het vaak net zo gemakkelijk om dan maar gewoon door te rijden naar het vliegveld.

Ga je ook zelf altijd op de fiets, Anouk?

Ik vind nog best vaak dat de mensen die klagen dat kinderen nu zo verwend zijn, ondertussen zelf wel lekker de dikke auto pakken naar de supermarkt.

MamaE schreef op 26-11-2025 om 14:23:

Maar als er bij een VO-school in de ochtend een heleboel mensen hun kinderen komen brengen en in de middag weer halen, krijg je daar wel enorme opstoppingen en verminderde veiligheid qua verkeer voor kinderen die wel moeten fietsen.
Dat vind ik ook een reden om, zeker bij loopafstand, niet te brengen en halen. Ik ga zelf bij regen liever lopend met paraplu dan op de fiets.

Dat is echt niet overal zo, hier niet in ieder geval. Ik werk zelf op een VO school; personeel begint om 8.00 uur en leerlingen pas om 8.30 uur. Als de ouders hun kind afzetten is het personeel al binnen dus zij hebben er geen last van, als aanvulling op je eerdere post. De meeste leerlingen komen lopend of met het OV. De groep die fietst heeft echt geen last van de leerlingen die gebracht wordt. Verkeer is toch wel druk in de stad, dat is iedereen wel gewend.

Kinderen leren vooral dat het normaal is om zelfstandig van punt a naar punt b te komen en daar niet over te miepen. 

Wilgenkatje- schreef op 26-11-2025 om 14:22:

[..]

Ehm... ik kom best volwassenen tegen die nauwelijks weten 'hoe het OV werkt'. En die ook vrijwel nooit op een fiets zitten (niet vanwege hun gezondheid/beperkingen, maar omdat de auto hun voorkeur heeft, ook voor 2 kilometer binnen het dorp). Die het ook best een beetje zielig vinden, merk ik, dat er mensen zijn die met het OV moeten reizen of daar zelfs voor kiezen). Al die overlast, de lange reistijd, de prijzen!!

Maar weten die mensen niet hoe het OV werkt omdat ze als kind uitsluitend  met de auto gebracht zijn of omdat ze ergens wonen waar het OV bv nauwelijks aanwezig is? Want dat zijn natuurlijk twee verschillende dingen. Je benoemd al  dat het om een dorp gaat, meestal is in dorpen het OV niet heel goed geregeld dan bv in een grote stad, dan snap ik wel dat je eerder voor de auto kiest ook voor korte afstanden.

OV kost natuurlijk geld, een auto is net zo goed niet gratis. Fietsen is in sommige gevallen ook best duur en geen pretje. Dat merken we nu bij Gingerboy; begin september begonnen op het VO en gaat op de fiets naar school, fiets is al 4 keer kapot geweest en reparaties zijn ook kostbaar. 

Als mijn dochter van 22 naar een feestje gaat en een drankje wil doen,  breng en haal ik haar nog steeds. Onze oude woonplaats waar haar vriendengroep woont,  is op een half uur rijden,  ov gaat er in ons dorp niet op een beetje gezellig tijdstip en als ze in de auto stapt met een borrel op,  breek ik allebei haar benen. Soms is blijven slapen een optie,  meestal niet omdat ze vaak ook in het weekend vroeg op moet. 

In hun puberjaren heb ik mijn dochters veel gebracht en gehaald als het zo uitkwam. Vast hartstikke curling,  maar zie je me boeien 😉.

Gingergirl schreef op 26-11-2025 om 14:43:

[..]

Dat is echt niet overal zo, hier niet in ieder geval. Ik werk zelf op een VO school; personeel begint om 8.00 uur en leerlingen pas om 8.30 uur. Als de ouders hun kind afzetten is het personeel al binnen dus zij hebben er geen last van, als aanvulling op je eerdere post. De meeste leerlingen komen lopend of met het OV. De groep die fietst heeft echt geen last van de leerlingen die gebracht wordt. Verkeer is toch wel druk.

Bij mijn man op school is dat dus wel een probleem. Personeel begint niet per definitie om acht uur, die hebben ook wel eens een eerste uur vrij bijvoorbeeld. Of staan in de file. De buurt rondom de school is gewoon niet ingericht op leerlingen die massaal gebracht worden. Natuurlijk is het druk op tijdstippen dat veel leerlingen komen en gaan, maar al die auto's blokkeren enorm de wegen. 

Mijn vader heeft ons wel ooit een paar weken gebracht toen mijn zus haar voet in het gips had. Dan waren we om 8 uur op school en werden pas om 16 uur opgehaald. Dan kostte hem dat alsnog minimaal 2 uur per dag verlof. 
Dat is voor een paar weken nog te overzien, maar niet voor structureel elke dag. 

Wieder schreef op 26-11-2025 om 14:57:

Als mijn dochter van 22 naar een feestje gaat en een drankje wil doen, breng en haal ik haar nog steeds. Onze oude woonplaats waar haar vriendengroep woont, is op een half uur rijden, ov gaat er in ons dorp niet op een beetje gezellig tijdstip en als ze in de auto stapt met een borrel op, breek ik allebei haar benen. Soms is blijven slapen een optie, meestal niet omdat ze vaak ook in het weekend vroeg op moet.

In hun puberjaren heb ik mijn dochters veel gebracht en gehaald als het zo uitkwam. Vast hartstikke curling, maar zie je me boeien 😉.

Ik ben 42 en mijn ouders zeggen nog steeds dat ze liever hebben dat ik ze bel om me op te halen als ik gedronken heb dan dat ik zelf ga rijden.

Nu ben ik wel een verantwoordelijk mens verder, dus als ik wil drinken ga ik met de fiets of ik regel dat ik met iemand mee kan rijden of opgehaald wordt. Of ik ga met de auto en drink niet. Soms is het leven keuzes maken.

Onze kinderen kunnen prima zelf reizen, maar als dat een keer niet veilig of makkelijk kan, dan brengen en/of halen we ze. Gewoon omdat het een kleine moeite is en ze ermee geholpen zijn. Ik geloof echt niet dat ik daardoor opvoedkundig gezien leermomenten mis. 

Naar school brengen was destijds niet aan de orde, zowel de basisschool als de middelbare school waren binnen 10 minuten met de fiets of lopend te bereiken. Studeren was wel iets verder weg maar daar ging hij met de bus heen of bij mooi weer op de fiets. 
Sporten of andere buitenschoolse activiteiten vonden ook plaats in het dorp.

Ik kan me echter best voorstellen dat er situaties zijn waarbij je (soms) wel brengt en/of haalt. 

MamaE schreef op 26-11-2025 om 14:58:

[..]

Bij mijn man op school is dat dus wel een probleem. Personeel begint niet per definitie om acht uur, die hebben ook wel eens een eerste uur vrij bijvoorbeeld. Of staan in de file. De buurt rondom de school is gewoon niet ingericht op leerlingen die massaal gebracht worden. Natuurlijk is het druk op tijdstippen dat veel leerlingen komen en gaan, maar al die auto's blokkeren enorm de wegen.

Mijn vader heeft ons wel ooit een paar weken gebracht toen mijn zus haar voet in het gips had. Dan waren we om 8 uur op school en werden pas om 16 uur opgehaald. Dan kostte hem dat alsnog minimaal 2 uur per dag verlof.
Dat is voor een paar weken nog te overzien, maar niet voor structureel elke dag.

Hier moet je dan ook gewoon om 8 uur beginnen, je bent niet vrij het is gewoon een werkdag, maar goed dat is een andere discussie. Als de omgeving van school er niet op ingericht is, en alle wegen geblokkeerd raken is de verkeerssituatie niet meer passend bij de huidige tijd. Hier heeft de gemeente bij veel scholen kiss and ride stroken gemaakt en dat scheelt al een boel.

Het gaat hier in het voorbeeld ook niet om dagelijks brengen en halen. Want inderdaad; zeker bij afstanden zoals bij jou is dat niet te doen. Op veel plekken is het veel minder tijdrovend.

Ik breng mijn kinderen zeker weleens. Ik vind dat hele waardevolle momenten waardoor je tot gesprekken kunt komen die je anders niet voert. Dat laat onverlet dat mijn kinderen zelfstandig met het OV kunnen, soms door de regen fietsen en 's avonds buiten sporten, het hele jaar door. En 's avonds in het donker naar hun sport fietsen. Ze zijn 16 en 14. 
Ik vind de overlast van brengende ouders vooral erg bij de basisschool hier in de buurt. De hele straat wordt geblokkeerd door auto's waardoor het fietsen voor jonge kinderen ook erg gevaarlijk wordt. Ik kan me echt niet voorstellen dat al die ouders linea recta weer door moeten naar hun werk. Bij de VO school is het meer langsrijden, afzetten en weer door. 

Als ik mijn dochter door de regen naar school bracht, stond er voor de school een hele rij auto’s van ouders die ook hun kind weg brachten. Idem voor het ophalen. Als het mij uitkwam en ik hoefde zelf nergens heen of te werken, wilde ik best even heen en weer rijden.
Zelf heb ik een pokkehekel aan het OV en nog erger aan fietsen. Dat probeer ik dus zoveel mogelijk te vermijden. Ik voel me al zielig als ik ‘s morgens door weer en wind over het parkeerterrein van mijn werk loop. Dat mag en ik betaal er grotendeels zelf voor. Mijn werkgever vergoedt alleen het OV 100%. Ik ben dan weer nergens onzelfstandig en ik zou best een OV-route kunnen uitstippelen. Net als mijn kinderen trouwens.

Gingergirl schreef op 26-11-2025 om 15:19:

[..]

Hier moet je dan ook gewoon om 8 uur beginnen, je bent niet vrij het is gewoon een werkdag, maar goed dat is een andere discussie. Als de omgeving van school er niet op ingericht is, en alle wegen geblokkeerd raken is de verkeerssituatie niet meer passend bij de huidige tijd. Hier heeft de gemeente bij veel scholen kiss and ride stroken gemaakt en dat scheelt al een boel.

Het gaat hier in het voorbeeld ook niet om dagelijks brengen en halen. Want inderdaad; zeker bij afstanden zoals bij jou is dat niet te doen. Op veel plekken is het veel minder tijdrovend.

Een les voorbereiden of dingen nakijken kan ook thuis. Bij mijn man op school is die vrijheid er wel. Er zijn kiss en ride stroken, maar als er erg veel leerlingen gebracht worden bij regen, is dat niet genoeg.

MamaE schreef op 26-11-2025 om 15:45:

[..]

Een les voorbereiden of dingen nakijken kan ook thuis. Bij mijn man op school is die vrijheid er wel. Er zijn kiss en ride stroken, maar als er erg veel leerlingen gebracht worden bij regen, is dat niet genoeg.

Het duurde bij mij schandalig lang voordat ik wist wat een kiss en ride strook was. Tot een paar jaar geleden dacht ik dat een soort tippelzone was.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.