Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Pubers halen en brengen

Bakblik schreef op 27-11-2025 om 16:34:

[..]

Daarom leg ik het ook zo uitgebreid uit. Iedereen denkt altijd dat we daar met een man of 10 wel redden en dat is dus niet zo. Met 2 man op een post om in het verkeer goed te kunnen zien wie wat doet en wat de een niet ziet ziet de ander dan. Met kou en regen houdt je dat geen 4 uur vol dus 2 shifts van 2 uur. Als we dan om de minuut een kind laten vertrekken dan kunnen er in 4 uur tijd 200 kinderen het rondje fietsen. Wij zijn dan al voor 8.00 ter plaatse om het sartterrein op te bouwen en als de laatste binnen in kunnen we inpakken en weg. We hopen altijd op mooi weer, want na een regendag moeten alle vestjes met rugnummers gewassen en gedroogd worden.

Hier stonden we soms ook wel alleen op een post, dat scheelt uiteraard. Maar op drukke punten wel met 2 ouders. Als je de hele dag zat, dan kreeg je ook een lunch aangeboden tussendoor. Ik heb ook nog een keer geholpen toen onze zoon al op de middelbare school zat omdat er te weinig ouders waren om te helpen. 

Orakel schreef op 27-11-2025 om 16:43:

grappig

Mijn zoon is acht en die gaat alleen naar zijn training om zes uur in de avond en hij gaat ook alleen van de bso naar huis.

Dat is natuurlijk ook afhankelijk van de omgeving waar je woont en hoe de route is naar de sport. Hier mochten de kinderen al wel alleen naar de sport met 9 jaar ongeveer maar nog niet alleen naar de bieb dat kwam door een onoverzichtelijk kruispunt waar ze overheen moesten. 

Inmiddels is het erg onrustig in het dorp en wordt ik aanstaande woensdag naar een vergadering gebracht en gehaald, omdat we het als gezin geen fijn idee vinden als iemand na 22.00 nog alleen over straat moet. Of dat op de fiets of met de auto wordt hangt nog even van het weer af en de andere activiteiten binnen het gezin. 

inderdaad afhankelijk van de route en het seizoen. Ik wil niet dat mijn 12jarige brugklasser in het donker alleen fietst. Dus in de winter eerder naar huis vanaf vrienden in het volgende dorp (route door weilanden, weinig ander verkeer). Zelfde geldt voor sport, want route door bos. Qua afstand zou ze dat prima kunnen. Ze reist met fiets-ov-fiets naar school, dat kan ze ook prima zelf. 

Orakel schreef op 27-11-2025 om 16:43:

grappig

Mijn zoon is acht en die gaat alleen naar zijn training om zes uur in de avond en hij gaat ook alleen van de bso naar huis.

Maar dat is dan weer vrij uitzonderlijk. Ik kom zelden kinderen op die leeftijd tegen die al zelf naar huis gaan, of om 6 uur 's avonds (ook nu in het donker?) alleen op straat mogen. Een enkeling die tegenover de bso woont bijvoorbeeld. Is het misschien heel dichtbij en/of hoeft hij niet te fietsen?

troelahoep schreef op 27-11-2025 om 18:48:

[..]

Maar dat is dan weer vrij uitzonderlijk. Ik kom zelden kinderen op die leeftijd tegen die al zelf naar huis gaan, of om 6 uur 's avonds (ook nu in het donker?) alleen op straat mogen. Een enkeling die tegenover de bso woont bijvoorbeeld. Is het misschien heel dichtbij en/of hoeft hij niet te fietsen?

8 jaar is niet zo jong. Op die leeftijd reed ik al het dorp rond om boodschappen te doen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.