Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Pubers halen en brengen

Ik deed mijn fietsexamen in groep 8. Ik mag hopen dat je dan zelfstandig kan fietsen. Ik weet nog dat het best een stuk was door het dorp. Wel 10km.

FruitMoeder schreef op 27-11-2025 om 09:50:

Ik deed mijn fietsexamen in groep 8. Ik mag hopen dat je dan zelfstandig kan fietsen. Ik weet nog dat het best een stuk was door het dorp. Wel 10km.

Lengte van de route is niet zo belangrijk.  We willen de kinderen kunnen beoordelen op inzicht en gedrag in diverse verkeerssituaties. Bij ons kan dat in een rondje van 6.5 km. Stoplichten zitten bij ons niet in de route,  binnen de bebouwde kom nog maar 1 kruispunt met stoplichten en die erbij pakken levert gevaar op voor de controlepost die past fase eigenlijk niet en iedere minuut en fietser die vertrekt gaat daar dan groepjes vormen.  Het stoplicht kan niet iedere minuut even groen worden. 

Zoon wilde maar één keer gebracht worden. Dat was toen hij als brugklassertje én klein voor zijn leeftijd, letterlijk terug werd geblazen naar huis.

Als het k*tweer is, speelt mijn man voor taxi. Ik word dan gebracht en gehaald.

Bij zoon gaat de fiets achterop de auto, dan heeft hij toch zijn vrijheid en is hij op tijd op school/stage/werk...

Nichtje was verbijsterd toen bleek dat haar schoolgenoten in Groningen niet in staat waren om tien kilometer te fietsen voor het schoolkamp.

Zij en zoon fietsten gewoon 70 kilometer naar hun scoutingkampen. 
Zoon was zo klein voor zijn leeftijd, die moest het eerst ook nog op een 26" fietsje doen. Zonder mopperen.

Afhalen was wel altijd wenselijk, na een paar dagen kamp konden ze zelfs staande tegen een boom slapen. Ophalen ging scouting ook van uit.

Poezenmeisje schreef op 27-11-2025 om 10:21:

Nichtje was verbijsterd toen bleek dat haar schoolgenoten in Groningen niet in staat waren om tien kilometer te fietsen voor het schoolkamp.

Zij en zoon fietsten gewoon 70 kilometer naar hun scoutingkampen.
Zoon was zo klein voor zijn leeftijd, die moest het eerst ook nog op een 26" fietsje doen. Zonder mopperen.

Afhalen was wel altijd wenselijk, na een paar dagen kamp konden ze zelfs staande tegen een boom slapen. Ophalen ging scouting ook van uit.

Dat klinkt wel herkenbaar ja. Mijn kinderen zitten ook op scouting hebben ook ervaren dat sommige kinderen op school heel weinig gewend zijn op dat gebied. Nu vind ik dat ze bij scouting soms wel heel dappere dingen doen die ik niet eens doe (inderdaad 70 of zelfs een keer 100 km fietsen, of een wandeltocht van ruim 30 kilometer als je nog maar 11 bent, in de winter buiten slapen), maar het heeft zo zijn voordelen. Ze klagen bijna nooit!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.