Mischa83
04-05-2026 om 13:24
Pubers/jongvolwassene zelf de was laten doen?
Ik overweeg om mijn (grote) kinderen zelf hun was te laten doen. Ik doe nu samen met mijn man de was van ons allemaal. En ik vind het vrij veel 😅.
Mijn zoons zijn 19, 18 en 15. Ik ben altijd een pick your battles opvoeder geweest. Een stijl die goed bij mij en mijn man past. Langzamerhand denk ik dat de was een van mijn battles gaat worden. Ik heb namelijk veel werk aan de was, mede doordat de jongens makkelijk zijn met wat 'vies' is. Natuurlijk spreek ik ze hier op aan als ik zie dat er dingen in de was gegooid worden waarvan ik weet dat het amper gedragen is en ik vermoed dat in de was gooien makkelijker is dan opruimen. Zoals dat gaat met pubers gaat het dan weer een tijdje beter, totdat het weer verzandt. En ik ze weer aanspreek. En opnieuw. Daarnaast is er ook 'gewoon' vrij veel was voor 5 mensen natuurlijk.
Maar ja, ik voel me soms wel gekke Henkie, die continu de was aan het doen is voor die grote jongens.
Voor de ouders die mij zijn voorgegaan hierin; hoe heb je dit geimplementeerd? Heb je bijvoorbeeld vaste wasdagen afgesproken? Afspraken gemaakt over de wasmachine niet met een sok en een broek erin aanzetten? En doe je de gezamenlijke was (handdoeken enzo) wel nog zelf? Hoe pakten je kinderen dit op? Gingen ze eerst alles opsparen tot ze niks meer schoon hadden?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen/meningen!
Rekenenisleuktaalook
05-05-2026 om 17:14
MMcGonagall schreef op 05-05-2026 om 16:46:
Ik heb sinds vandaag een nieuwe wasmachine. Die heeft tig programma’s en je kunt hem ook instellen op minder kilo’s. Dat is dus wel heel handig voor halve wasjes. Je moet wel eerst de vierdaagse cursus volgen
Dat is handig! Wij zijn ook aan een nieuwe toe. Het ding heeft steeds storing. Hoe veel toeren kan de jouwe centrifugeren? En doet hij dat ook lang genoeg? Welke heb je?
Mijn schoonmaakster vind altijd dat de was hier zo lekker droog uit de trommel komt. De hare kan ook 1400 toeren maar dan is het alsnog natter dan mijn was, zegt zij. Zij wilde dezelfde als ik, maar is niet meer te krijgen.
Tuinfluiter
05-05-2026 om 18:45
Rekenenisleuktaalook schreef op 05-05-2026 om 17:14:
[..]
Dat is handig! Wij zijn ook aan een nieuwe toe. Het ding heeft steeds storing. Hoe veel toeren kan de jouwe centrifugeren? En doet hij dat ook lang genoeg? Welke heb je?
Mijn schoonmaakster vind altijd dat de was hier zo lekker droog uit de trommel komt. De hare kan ook 1400 toeren maar dan is het alsnog natter dan mijn was, zegt zij. Zij wilde dezelfde als ik, maar is niet meer te krijgen.
Mijn wasmachine centrifugeert op 1600 toeren en dat scheelt echt heel veel droogtijd.
Rekenenisleuktaalook
05-05-2026 om 18:46
Tuinfluiter schreef op 05-05-2026 om 18:45:
[..]
Mijn wasmachine centrifugeert op 1600 toeren en dat scheelt echt heel veel droogtijd.
Oké, klinkt nog beter, welke heb jij?
Tuinfluiter
05-05-2026 om 18:52
Rekenenisleuktaalook schreef op 05-05-2026 om 18:46:
[..]
Oké, klinkt nog beter, welke heb jij?
Ik heb een miele maar is nu al 14 jaar oud.
MMcGonagall
05-05-2026 om 21:53
Rekenenisleuktaalook schreef op 05-05-2026 om 17:14:
[..]
Een AEG LR86 PowerCare, 1400 toeren ook, maar ze hebben ook een uitvoering met 1600. Vond ik niet nodig, dan kreukt je was maar. Sowieso heeft hij meer toeters en bellen dan ik nodig vond, maar die zijn tegenwoordig allemaal standaard. De vorige was een Bosch en die heeft het dus 18 jaar gedaan. Deze hopelijk ook een tijd.
Rekenenisleuktaalook
05-05-2026 om 22:01
MMcGonagall schreef op 05-05-2026 om 21:53:
[..]
Een AEG LR86 PowerCare, 1400 toeren ook, maar ze hebben ook een uitvoering met 1600. Vond ik niet nodig, dan kreukt je was maar. Sowieso heeft hij meer toeters en bellen dan ik nodig vond, maar die zijn tegenwoordig allemaal standaard. De vorige was een Bosch en die heeft het dus 18 jaar gedaan. Deze hopelijk ook een tijd.
Dank je wel!
T@sje
05-05-2026 om 23:46
Ik doe de was voor het hele gezin. Omdat ik geen zin heb in halflege trommels en een enorm wasmiddelverbruik doe ik dat liever zelf. Als het droog is vouw ik het op en iedereen krijgt het dan in zn kamer bezorgd. Na het wassen duurt het vaak wel even voordat het van het droogrek afkomt en gevouwen wordt, en vaak wordt iets alweer van de lijn gehaald voordat ik het heb kunnen wegvouwen. Dikke prima, scheelt mij tijd en moeite...
Ik was op woensdag en donderdag en alles wat dinsdagavond niet in de wasmand zit wordt niet meegewassen die week.
Beide pubers kunnen wassen, doen dit (in overleg) ook wel eens als het zo uitkomt. Jongste puber vindt strijken rustgevend dus die mag dat doen. En oudste sorteert en vouwt eigenlijk altijd de mand met sokken. Rotsklusje wat ie vaak zo lang uitstelt dat de mand alweer half leeg is omdat iedereen z'n sokken er uitgevist heeft...
Stresskipje
06-05-2026 om 12:54
Rekenenisleuktaalook schreef op 05-05-2026 om 10:41:
Wat veel posters die schrijven dat ze dat aan hun kroost leren! Kinderen moet je misschien leren om de was te doen, maar een jongvolwassene kan dat toch gewoon zelf uitvogelen? Met het instructieboekje of een A4 van de verkorte versie.
Dat valt toch ook onder leren? En het is niet alleen het letterlijk leren aanzetten van de wasmachine, met de juiste verhouding wasmiddel in het juiste bakje, maar ook het hele proces. Dat het niet vanzelf gaat enzo. En dat het in hun systeem komt het werk te zien, en je daarmee kunnen ontlasten. Ik heb mijn kinderen leren "huishouden", deels door voor en samendoen ,deels door lekker laten aanmodderen. En ja, dat gaf soms rommel en gedoe. Maar als ik nu op zondag uitslaap is de vaatwasser uitgeruimd, draait de eerste was, en staan er verse afbakbroodjes en gekookte eitjes klaar. Heerlijk toch. Ik ben wel moeder,maar geen huissloof.
Iemand hierboven noemde youtubefilmpjes om het te leren. Ik vind het leuk om mn kinderen dingen bij te brengen dmv voordoen, samendoen en tips/instructies geven. Dat hoort voor mij ook bij opvoeden. Ik heb heel veel geleerd van mn pleegmoeder wat ik ook op internet had kunnen vinden. Maar hier heb ik naast de persoonlijke ervaring ook nog eens mooie herinneringen aan.
Netherfield
06-05-2026 om 13:19
Ik doe thuis de was. Man snapt niet welke kleur bij wat hoort (ik was licht, donker, roze-rood en handdoeken, hoe moeilijk kan het zijn...), beddegoed is meteen een trommel vol. Ik was alleen volle trommels, lukt meer dan prima met twee puberdochters. Ook hang ik wel eens iets terug in de kast wat niet vies is. Jongste dochter draait zelf wel eens een was, als ze iets nodig heeft. Ze belde mij toen (was op mijn werk) en sindsdien weet ze hoe het moet. Oudste doet dat dan weer niet, die trekt dan dingen nog een keer aan of kiest iets anders.
Happyapple
06-05-2026 om 17:09
Hier nog basisschool kinderen en ik doe de was. Man hing alles altijd gekreukt op en verwachtte dan wel een soort strijkservice van mij. Dat dacht ik dus niet 🙄 Hij strijkt nu alleen zijn eigen overhemden en ik strijk niet 😉
Gedragen kleding gaat over een stoel, zeker niet terug de kast in, dat vinden we dus niet zo fris.
Evaluna
06-05-2026 om 17:33
Vriend mag ook niet aan de was zitten. Toen ik hem leerde kennen vertelde hij altijd de was te doen toen hij met zijn ex samen was.
Dat bleek dus alles bij elkaar en door elkaar en daarna in de droger.
Ophangen aan de waslijn heeft hij ook een andere standaard voor. Ik doe het dus graag zelf.
Puber dochters kunnen wel wassen, maar met 12 en 14 doe ik het nog graag voor ze.
Mischa83
07-05-2026 om 17:00
Dank allemaal voor jullie verhaal🙏🏼.Leuk om te lezen hoe dit bij andere gezinnen gaat. Ik neem er een aantal praktische tips en een aantal overwegingen uit mee!