Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Regels en afspraken

Naar aanleiding van een ander topic waar ik er achter kwam dat ik echt een andere opvoeding heb dan de meeste ouders hier,  vraag ik me af wat zijn regels of afspraken met jullie pubers?

Ik heb zelf heel weinig harde regels ( zoon van 17 een dochter van 15)  Over het meeste valt wel te praten.  Enige vaste regels zijn,  behandel elkaar ( en anderen) met respect en niet alleen s avonds laat over straat. 


Als je een goed plan kan presenteren mag er veel. 
Als pubers maakten ze ook echt een plan op papier 

  • Wat wil ik doen
  • Wat wil ik eten en drinken
  • Hoe ga ik daar naartoe
  • Hoeveel kost het totaal
  • Wie gaat wat betalen

Dan spraken we samen het plan door een afhankelijk van wat wij er als ouders van vonden mocht het wel of niet. Eventueel na aanpassing van het afgekeurde plan zeiden we toch nog ja. 
Tot 18 jaar geen drank, drugs, piercings of tattoos in de plannen. 

Bakblik schreef op 11-04-2023 om 10:29:

Als je een goed plan kan presenteren mag er veel.
Als pubers maakten ze ook echt een plan op papier

  • Wat wil ik doen
  • Wat wil ik eten en drinken
  • Hoe ga ik daar naartoe
  • Hoeveel kost het totaal
  • Wie gaat wat betalen

Dan spraken we samen het plan door een afhankelijk van wat wij er als ouders van vonden mocht het wel of niet. Eventueel na aanpassing van het afgekeurde plan zeiden we toch nog ja.
Tot 18 jaar geen drank, drugs, piercings of tattoos in de plannen.

Dit vind ik een goede. Zo leer je pubers ook om vooraf al na te denken over dingen en zo nodig iets te regelen. 

Wij mochten vroeger ook best veel. Niet alleen over straat in de avond/nacht. Laten weten waar je bent. En laten zien dat je het verkregen vertrouwen ook verdient.

Verder wel rekening houden met school/werk/andere verplichtingen. Dus niet doordeweeks logeren of tot halverwege de nacht uitgaan.

Mijn kind is nog geen puber, maar ze mag nu ook al best veel, hoewel mensen ons soms ook wel streng vinden.
Wat ik belangrijk vind is dat ik een 'nee' kan beargumenteren. Daar kan en mag mijn kind het dan niet mee eens zijn, maar dat is dan haar probleem.

Ik had ook weinig harde regels in de pubertijd,  ik ben een makkelijke moeder.

Het enige wat ik wilde weten is waar ze waren en met wie. En thuis hou je je aan afspraken: je ruimt je eigen zooi op en er wordt niet ziek gemeld omdat je gisteren te laat thuis was. Dat vond zoon nog weleens het proberen waard   

Ziekmelden als je niet ziek bent was bij ons ook uit den boze, maar stond ook volstrekt niet er discussie. Maar dat vind ik niet streng of een regel die ik moet uitleggen, dat is toch gewoon vanzelfsprekend?

MamaE schreef op 11-04-2023 om 11:42:

Ziekmelden als je niet ziek bent was bij ons ook uit den boze, maar stond ook volstrekt niet er discussie. Maar dat vind ik niet streng of een regel die ik moet uitleggen, dat is toch gewoon vanzelfsprekend?

Vind ik ook, maar toch moest dat zeer regelmatig worden uitgeprobeerd door de puber. Vandaar dat ik het noemde. 

MamaE schreef op 11-04-2023 om 11:25:

[..]

Dit vind ik een goede. Zo leer je pubers ook om vooraf al na te denken over dingen en zo nodig iets te regelen.

Wij mochten vroeger ook best veel. Niet alleen over straat in de avond/nacht. Laten weten waar je bent. En laten zien dat je het verkregen vertrouwen ook verdient.

Verder wel rekening houden met school/werk/andere verplichtingen. Dus niet doordeweeks logeren of tot halverwege de nacht uitgaan.

Mijn kind is nog geen puber, maar ze mag nu ook al best veel, hoewel mensen ons soms ook wel streng vinden.
Wat ik belangrijk vind is dat ik een 'nee' kan beargumenteren. Daar kan en mag mijn kind het dan niet mee eens zijn, maar dat is dan haar probleem.

Hier ging het om inderdaad. Leuk dat jij als 14 jarige met vrienden naar de Efteling wil maar hoe kom je daar?  Weet je wat het gaat kosten, inclusief vervoer? Wat ga je doen met maaltijden? De gewone lunch van een schooldag mag je meenemen,  een frietje als lunch betaal je zelf. 

Wat doe je als je de laatste trein mist of er gaat ineens geen bus meer dit een ongeval?  

Inmiddels zijn de plannen meestal overcompleet. Maken ze al een plan b voor de als.... dan.... situaties.

Regels hier: 
- Niet roken, niet drinken tot 18 (is natuurlijk niet helemaal gelukt, zo naïef ben ik niet, maar in ieder geval weinig) en geen drugs.
- Laat weten waar je bent als je niet thuis bent om te eten of te slapen. Als je veel later thuis bent dan ik je verwacht: ook graag even een seintje. 
- Als je iets wil: kom maar met een plan.
- Ziekmelden van school alleen als ze duidelijk echt ziek zijn. Anders probeerden ze het maar gewoon. 
- Ruim je zooi achter je op. Verdere klussen in huis hoefden ze niet te doen, maar ze zijn allebei heel behulpzaam dus dat is nooit een punt geweest. 
- Telefoons niet mee naar boven als ze gingen slapen. 
- Begrenzing aan de tijd op de PlayStation van zoon, want dat was nodig. Sowieso heb ik hem meer aan moeten sturen, want hij heeft ASS en had/heeft zelf het overzicht niet om de dingen te regelen die geregeld moeten worden. Dat zijn niet zozeer regels als wel hem herinneren aan dingen die hij zelf ook belangrijk vindt. 
Dochter is op dit moment aan het backpacken door Zuid-Amerika, dat is pas een oefening in loslaten. 

Bakblik schreef op 11-04-2023 om 11:45:

[..]

Hier ging het om inderdaad. Leuk dat jij als 14 jarige met vrienden naar de Efteling wil maar hoe kom je daar? Weet je wat het gaat kosten, inclusief vervoer? Wat ga je doen met maaltijden? De gewone lunch van een schooldag mag je meenemen, een frietje als lunch betaal je zelf.

Wat doe je als je de laatste trein mist of er gaat ineens geen bus meer dit een ongeval?

Inmiddels zijn de plannen meestal overcompleet. Maken ze al een plan b voor de als.... dan.... situaties.

Dit ja. Zo zeiden mijn ouders als we vroeger op tienertoer gingen dat we niet op de laatste trein moesten gokken, want stel je mist die...kunnen wij helemaal naar de andere kant van het land gaan reizen om je op te halen.

Je had nog geen smartphones dus altijd een briefje mee met meerdere trein- en reisopties, inclusief welk spoor. 
Dat is inderdaad een leerproces. Wij kregen op een gegeven moment ook vakantiegeld om dingen van te doen/kopen in de vakantie. Geen gedoe meer met bonnetjes, voorschieten, teruggeven en discussies over wat wel/niet en hoe vaak. Dit is het bedrag, doe er wat leuks mee en op=op.

Alles mag, zolang het niet gevaarlijk is, er dingen stuk gaan of er mensen last van hebben. Dat zijn natuurlijk ruime begrippen dus sommige werden wel ingekaderd. Een 14-jarige moet voor het donker thuis zijn of opgehaald worden, een 17-jarige mag de tijd zelf bepalen maar bij voorkeur alleen samen naar huis fietsen.

Hier ook wel de afspraak dat ze altijd mogen bellen als ze "in nood" zijn. Hoe klein de nood ook is. Ben weleens mijn 16 jarige zoon van de bushalte gaan halen op klaarlichte dag. Hij had gevraagd of de jongens achter hem willen stoppen met steeds tegen zijn stoel tikken. Die jongens beginnen meteen te dreigen: Als jij uitstapt gaan wij ook uit de bus en timmeren je helemaal in elkaar en met van dat soort taal. Hij appje gestuurd naar mij en ik stond op de bushalte toen hij aankwam. Van die "stoere praatjes" bleef weinig over. 

Mijn zoon is inmiddels 30 maar wij waren niet streng en er waren niet veel regels. We hebben ook nooit problemen met hem gehad. Wat ik wel eens hoor en lees over de puberteit dan zijn wij daar makkelijk doorheen gerold. En ja, ik heb hem dus wel eens ziek gemeld op maandagochtend als hij op zondag op stap was geweest. Dat deed mijn moeder vroeger ook voor mij.

Wat een leuke vraag Kimdekim. Ik heb de reacties in je andere topic gelezen en ik hoop dat hier de sfeer wat prettiger zal blijven.
Ik heb zelf altijd weinig regels gehanteerd bij de opvoeding van mijn kinderen. Vooral gekeken naar hoe ze zich ontwikkelden en welke verantwoordelijkheden ze aan zouden kunnen. De één mocht daarom al vroeger meer dan de ander. Ik heb er eigenlijk nooit echt bovenop gezeten, ik had wel veel vertrouwen in de zelfredzaamheid van mijn kroost. Dat pakte meestal goed uit, een enkele keer ging het mis. De belangrijkste regel was toch eigenlijk wel:
Zorg dat je mijn vertrouwen niet beschaamt.

Ik heb niet zoveel regels. Veel kan als het maar in overleg is. 
Maar hier is wel t/m 14 jaar: telefoon/tablet naar beneden om 21:00. 
Geen alcohol, drugs, roken 
Eet je mee dan ben je om half 6 thuis

Overigens betekent een afspraak of regel met de een, niet automatisch dat de ander het ook mag of niet mag. Elk kind is anders. 

Kimdekim

Kimdekim

11-04-2023 om 13:31 Topicstarter

rutiel schreef op 11-04-2023 om 13:17:

Wat een leuke vraag Kimdekim. Ik heb de reacties in je andere topic gelezen en ik hoop dat hier de sfeer wat prettiger zal blijven.
Ik heb zelf altijd weinig regels gehanteerd bij de opvoeding van mijn kinderen. Vooral gekeken naar hoe ze zich ontwikkelden en welke verantwoordelijkheden ze aan zouden kunnen. De één mocht daarom al vroeger meer dan de ander. Ik heb er eigenlijk nooit echt bovenop gezeten, ik had wel veel vertrouwen in de zelfredzaamheid van mijn kroost. Dat pakte meestal goed uit, een enkele keer ging het mis. De belangrijkste regel was toch eigenlijk wel:
Zorg dat je mijn vertrouwen niet beschaamt.

Bij ons is dat ook zo dat we wel echt kijken naar het kind.  Zo ben ik bij mijn dochter die dus jonger is gemakkelijker met alcohol.  Mijn zoon heeft ADHD een die zijn doorgaans verslavingsgevoelig. Dit is uitvoerig met hem besproken en hij heeft besloten om niet te drinken.  Niet voordat hij 18 is en niet daarna ( kan natuurlijk nog veranderen maar nu is hij daar heel stellig in, hij is ook helemaal geen stapper). 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.