Elena2718
27-12-2025 om 09:06
Relatie dochter 14 jaar met jongen 16 jaar
Mijn dochter van 14,5 jaar heeft sinds 5 maanden een relatie met een jongen van 16 jaar. Jongen is begonnen aan vervolgopleiding, dochter zit nog op de middelbare (3 VWO). Ze spreken 2 keer per week af, op vrijdag na school en op zaterdag. Vanwege school en sporten kan dochter daarnaast weinig afspreken met vriendinnen. Het is meestal of afspreken met vriendje of met vriendin. En dan kiest ze al snel voor haar vriendje. Dochter heeft begin dit jaar een vervelende ervaring achter de rug op school met aantal meiden (pesten) en dat heeft behoorlijk impact op hasr gehad en daardoor is ze best kwetsbaar. Door haar vriendje is ze weer een stuk zelfverzekerder en sterker geworden.
Dochter gaf eerst aan nog lang niet toe te zijn aan seks. Maar opeens is de situatie veranderd. Ze is pas blijven slapen bij haar vriendje, omdat ze met zijn gezin een activiteit gingen ondernemen. Ze zouden pas tegen 23.30u thuis zijn en dan was naar huis reizen niet meer zo handig. Toen zei ze de volgende dag tegen me dat ze me iets moest vertellen 'we willen het met elkaar gaan doen'. Ze gaf aan er klaar voor te zijn en het te willen doen samen. Uiteindelijk gaf ze toe dat ze al wat hebben zitten klooien samen (al eerder dan tijdens het slapen). Beiden hebben geen ervaringen op seksueel gebied, ze zijn nog niet echt all the way gegaan maar bijna, maar hebben geen anticonceptie. Ik heb gezegd dat ik blij ben dat ze naar me toe is gekomen maar dat ik haar veel te jong vindt en me zorgen maak ivm haar kwetsbaarheid, maar ik weet ook dat ik ze niet tegen ga houden als ze echt willen (ik keur het niet goed). Ik heb aangegeven met haar naar de huisarts te willen voor de pil. En dat ze ook moeten zorgen voor condooms. Die jongen durft ze niet te kopen omdat zijn ouders alles controleren wat hij uitgeeft. Hij wil ook niet thuis niet hierover gaan praten want dan worden zijn ouders boos. Ik heb vervolgens wel met dochter en vriendje over de situatie gepraat. Dat ik er niet blij mee ben en dat ik ze nog te jong vindt, dat ze niets moeten doen wat ze niet willen, maar dat ze als ze toch besluiten seks te hebben (want ik snap dat ik dit niet ga tegenhouden) dat ze dit veilig moeten doen (pil en condoom). Ik maak me wel zorgen, dat heb ik hen ook gezegd, omdat ze nog zo kwetsbaar en jong zijn. Heb hen ook gezegd dat ze altijd bij mij terecht kunnen als ze iets willen bespreken. Nu geeft het me ook het gevoel alsof ik dit toesta. Terwijl ik er niet achter sta maar verbieden lijkt me ook niet de oplossing.
Ik maak me echt zorgen en weet niet zo goed hoe nu verder. Ik wil eigenlijk niet dat ze zo jong al seks heeft. Ze is stapelverliefd en ziet zich al met die jongen settelen. Ze is volwassener in haar doen en laten dan haar leeftijdsgenoten. En haar vriendje is een lieve jongen die haar met respect behandelt, maar af en toe vind ik hem kinderlijker dan mijn dochter.
Als ik dit met mijn man zou bespreken, zal die jongen niet meer bij ons thuis mogen komen en gaat hij mijn dochter het contact met die jongen verbieden. Dat lijkt me ook niet de oplossing. Ik twijfel of ik het met de ouders van die jongen moet bespreken. Ik heb ze 1 x gesproken, dus ken ze verder niet. En dochter en vriendje hebben gevraagd dit niet te doen. Ik wil ook het vertrouwen van mijn dochter niet schenden omdat ik wil dat ze nog ergens terecht kunnen als dat nodig is.
Iemand advies?
Frisdrank1972
29-12-2025 om 07:57
Ik snap Rosemary wel. Ik had vroeger ook een vriendje gehad die studeerde aan de uni. Ik heb zelf geen opleiding gevolgd en werkte in een supermarkt. Zijn ouders en vriendengroep keken erg op mij neer. Uiteindelijk werd hij zowat gedwongen om de relatie met mij te beeindigen. Ik heb hier heel erg verdriet om gehad. Misschien zijn de tijden veranderd, maar ik zou het niemand toewensen om in zo'n relatie te zitten.
Schoondochter
29-12-2025 om 07:59
Frisdrank1972 schreef op 29-12-2025 om 07:57:
Ik snap Rosemary wel. Ik had vroeger ook een vriendje gehad die studeerde aan de uni. Ik heb zelf geen opleiding gevolgd en werkte in een supermarkt. Zijn ouders en vriendengroep keken erg op mij neer. Uiteindelijk werd hij zowat gedwongen om de relatie met mij te beeindigen. Ik heb hier heel erg verdriet om gehad. Misschien zijn de tijden veranderd, maar ik zou het niemand toewensen om in zo'n relatie te zitten.
Volgens mij is dat een negatieve ervaring door de mensen zoals Rosemary, en niet zoals jouw ex.
FruitMoeder
29-12-2025 om 08:03
Ik heb zelf MBO gedaan, maar ik merk dat de ouders op mijn dochters school die hebben gestudeerd heel erg uit de hoogte doen. Ik zou daar geen relatie mee willen hebben. Eentje had zelfs het lef om mijn grammatica te verbeteren terwijl ik aan het praten was. Het is niet hun maar hen werd er dan gezegd toen ik midden in mijn verhaal zat.
tsjor
29-12-2025 om 08:03
Elena2718 schreef op 28-12-2025 om 19:17:
Mijn dochter wordt niet onder druk gezet door de jongen om het te doen. Meerdere malen besproken. Hij doet al vanaf het begin niks wat zij niet wil.
Mijn dochter laat zich ook niks verbieden of zich beperken. Haar schoolwerk lijdt niet onder de relatie en zij sport 3-4 x per week en doet ook aan wedstrijden. Dat staat bij haar op nummer 1. Ze heeft altijd een sterke wil gehad. Is altijd verantwoordelijk geweest in haar doen en laten. Maar ze weet wat ze wil en is altijd vastberaden. Ze gelooft oprecht dat ze samen oud zullen worden. Ze voelt zich 'thuis' bij hem.
Ik ga zeker met haar naar de huisarts en tuurlijk hoop ik dat ze nog van gedachte verandert. Maar als zij een stap verder wil gaan in de relatie zal zij dat doen.
De jongen wordt door zijn ouders erg kort gehouden. Hij moet iedere dag om 21.30u gaan slapen, ook in het weekend, tenzij er iets bijzonders is. Hij moet altijd thuis alles afstemmen/vragen. Zijn ouders controleren zijn uitgaven (waar het voor gebruikt is) en hij moet veel zelf betalen (o.a. ook zijn studie). Hij heeft een bijbaantje. Hij rookt niet, vapet niet, drinkt niet en houdt niet van uitgaan. Als ze afspreken is dat meestal bij hem thuis of bij ons. Hij is wel eens met ons gezin mee geweest op een uitstapje en mijn dochter ook met zijn gezin. Mijn dochter wordt door zijn ouders altijd met open armen ontvangen. Eerlijk gezegd denk ik dat als mijn dochter het niet goed met zijn gezin kon vinden, zij niet meer samen een relatie zouden hebben. Wat zijn ouders vinden, vindt hij over het algemeen belangrijk. Dit wil hij thuis niet vertellen omdat zijn ouders mijn dochter te jong vinden. Mochten ze er achterkomen als het al gebeurd is, zullen ze eerst boos op hem worden en zullen vervolgens flauwe opmerkingen gaan maken.
D
Mijn dochter boeit het niet dat hij een MBO opleiding doet. We kijken bij ons thuis niet neer op mensen die lager opgeleid zijn.
Ik ken diverse koppels waarvan 1 HBO/universitair opgeleid is en 1 MBO opgeleid. Of die MBO opgeleid zijn en zich middels bijscholingen opwerken.
Het is een fatsoenlijke jongen; aardig, beleefd en respectvol. En het is altijd gezellig als hij er is. Mijn dochter wilde bijv. niet dat ik op de 1e date al met hem kennismaakte. Ze wonen een stuk van elkaar af. Openbaar vervoer is erg omslachtig. Dus heb ik haar naar de date gebracht. Hij kwam vervolgens naar de auto toe om zich aan me voor te stellen.
En ook het gesprek dat we pas samen hadden over deze situatie liep respectvol. Weliswaar wat ongemakkelijk maar met fatsoen en begripvol naar mij toe.
Verbieden gaat niet werken. Dan gebeurt het toch maar zal ze me niet meer in vertrouwen nemen. Ik ben er zeker niet blij mee, vindt haar echt nog te jong, maar heb toch liever dat ik weet dat het veilig gebeurt. Ik denk dat ze misschien eerder iets van de huisarts zal aannemen.
Ik zou toch echt zeggen: laat je dochter en haar vriendje samen naar de huisarts gaan en zich goed laten voorlichten. En bespreek met hen hoe ze dat zien in de relatie tot de vader (dochter) en de ouders (vriendje). Ik snap dat je heel blij en trots bent dat ze jou vertrouwen, maar wil je dan ook dat ze het geheim houden tegenover de andere ouders, ook al schilder je ze nogal negatief af? Wil jij het geheim houden tegenover je man? En is het iets wat jij moet oplossen of moeten ze daar zelf mee om zien te gaan, ook met de eventuele gevolgen als het wel bekend wordt?
Ik deel niet de visie dat seksualiteit iets is wat bij ons net is als bij de dieren, een onontkoombare drift gericht op voortplanting. Dat met die voortplanting hebben we al onder de knie gekregen. En aan 'het gebeurt toch' moet echt instemming vooraf gaan. Die instemming kun je gelukkig ook weigeren. Het ligt allemaal wel degelijk binnen de mogelijkheden van je eigen beslissingen nemen. Maar die beslissingen gaan wel over het hele terrein, ook over de anti-conceptie, ook over omgaan met de mening van ouders.
Netherfield
29-12-2025 om 08:46
Rosemary00 schreef op 28-12-2025 om 16:38:
[..]
Ik zie gewoon geen toekomst in de relatie doordat het opleidingsniveau zo verschilt. Ik ken ook niemand in mijn omgeving waar 1 partner heeft gestudeerd en de andere een MBO opleiding heeft gedaan. Als jij daar een voorbeeld van hebt zou ik het graag willen horen.
Ik heb een bachelor van de universiteit en mijn man heeft MTS gedaan. We zijn 28 jaar samen waarvan 20 jaar getrouwd.
EmmaT
29-12-2025 om 09:14
Due-scimmie schreef op 29-12-2025 om 07:36:
[..]
🙋
Present. En inmiddels heeft mijn man een hogere en beter betaalde functie dan ik
.
Daarnaast hoeft mbo geen eindstation te zijn. Mijn broer ging van 4 havo naar mbo, naar hbo en is vorig jaar universitair afgestudeerd.
Die zin dus: 'het hoeft geen eindstation te zijn'. De meeste mbo'ers stromen niet door naar hbo of universiteit. In mijn ogen is dat geen 'eindstation'. Je kunt je leven lang alle kanten op.
Dat de man hoger opgeleid is dan de vrouw is niet zo bijzonder hoor. Omgekeerd zie je minder vaak, ook nu nog.
FruitMoeder
29-12-2025 om 09:17
Ik vraag mij af hoeveel mannen willen dat een vrouw hoger opgeleid is dan hen. Dat kan betekenen dat zij meer verdient. Voor veel mannen is dat toch wel een ego dingetje.
Netherfield
29-12-2025 om 09:21
FruitMoeder schreef op 29-12-2025 om 08:03:
Ik heb zelf MBO gedaan, maar ik merk dat de ouders op mijn dochters school die hebben gestudeerd heel erg uit de hoogte doen. Ik zou daar geen relatie mee willen hebben. Eentje had zelfs het lef om mijn grammatica te verbeteren terwijl ik aan het praten was. Het is niet hun maar hen werd er dan gezegd toen ik midden in mijn verhaal zat.
Met zulke ouders zou ik ook niet willen omgaan. De arrogantie vooral, gatver.
Schoondochter
29-12-2025 om 10:09
FruitMoeder schreef op 29-12-2025 om 09:17:
Ik vraag mij af hoeveel mannen willen dat een vrouw hoger opgeleid is dan hen. Dat kan betekenen dat zij meer verdient. Voor veel mannen is dat toch wel een ego dingetje.
Het zal je verbazen, maar niet alle mannen (en trouwens, ook vrouwen) zijn hetzelfde. Het zijn net mensen zeg maar, ieder zijn eigen karakter enzo.
Mijn vent vindt het bijvoorbeeld prima.
Kersje
29-12-2025 om 10:10
Rosemary00 schreef op 28-12-2025 om 20:51:
Ok dan niet veel zijn het met mij eens. Ik vind het gewoon jammer dat zo´n slimme meid niet een jongen kan vinden die haar bij kan houden. Dat gaat de relatie uiteindelijk opbreken. Zeker als hij geen condooms mag kopen van zijn ouders en daardoor een verhoogde kans is dat ze zwanger kan raken.
IQ staat volledig los van EQ, wat minstens zo belangrijk is! Een universitair opgeleide partner met een laag EQ heb je ook weinig aan.
Joszy
29-12-2025 om 10:14
TO ik vind het klinken als een hartstikke leuk eerste vriendje voor je dochter. Ik denk dat ze hier later met veel plezier op terug kan kijken.
Anoniemvoornu
29-12-2025 om 10:28
Rosemary00 schreef op 28-12-2025 om 20:51:
Ok dan niet veel zijn het met mij eens. Ik vind het gewoon jammer dat zo´n slimme meid niet een jongen kan vinden die haar bij kan houden. Dat gaat de relatie uiteindelijk opbreken. Zeker als hij geen condooms mag kopen van zijn ouders en daardoor een verhoogde kans is dat ze zwanger kan raken.
Je vroeg zelf om voorbeelden he omdat je ze niet kende... hier ook hoger opgeleid dan mijn man .. toch betaald zijn baan een stuk beter.
Anoniemvoornu
29-12-2025 om 10:34
Frisdrank1972 schreef op 29-12-2025 om 07:57:
Om mensen als Rosemary om je heen te hebbben bedoel je ? Ze bestaan nog steeds dat soort mensen.. die minder hoog opgeleide mensen als dom wegzetten, ze is echt niet de enige
Due-scimmie
29-12-2025 om 10:39
EmmaT schreef op 29-12-2025 om 09:14:
[..]
Die zin dus: 'het hoeft geen eindstation te zijn'. De meeste mbo'ers stromen niet door naar hbo of universiteit. In mijn ogen is dat geen 'eindstation'. Je kunt je leven lang alle kanten op.
Dat de man hoger opgeleid is dan de vrouw is niet zo bijzonder hoor. Omgekeerd zie je minder vaak, ook nu nog.
Ik bedoel gewoon eindstation als opleiding. In de zin van laatst voltooide opleiding. Zit geen waarde aan. Voor sommige is dat havo, voor sommige uni. Je kunt het ook laatst genoten opleiding noemen.
Due-scimmie
29-12-2025 om 10:39
FruitMoeder schreef op 29-12-2025 om 09:17:
En voor heel veel mannen tegenwoordig niet mee.