Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Tihama

Tihama

15-12-2011 om 10:06

Rijbewijs betalen voor je kind of niet?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

19-12-2011 om 08:38

Albana en p

Albana, wat jij schrijft klopt helemaal, behalve dan dat minister Kamp beter zou moeten weten aangezien hij wethouder geweest is in een klein Achterhoeks gat (Borculo volgens Wikipedia). Schijnbaar werkt Haags pluche in op het geheugen.
P, je vroeg: "Albana: wordt er binnen een uur reizen totaal nergens gewerkt door die mensen uit Roemenië en Polen?" Oh jawel hoor, die werken in de transportsector. (Kasteelt is hier vrijwel niet.) Dwars door alle wetten en arbo-regels heen, tegen een uurloon van 3 euro. Ondertussen worden chauffeurs links en rechts ontslagen en gaat het ene na het andere bedrijf failliet.
P, je schreef ook: "Verder: werken al die vrouwen al fulltime? Er moet wel wat gebeuren natuurlijk want ik vind ook dat alle ww'ers gewoon moeten werken als er werk is, drie uur rijden vind ik overdreven maar ik geloof niet dat er binnen die radius niets te vinden is."
Ik ben het met je eens, als er werk is moeten ww'ers gewoon werken. Het uwv is het ook met ons eens. Oh wacht, datzelfde uwv waarvan de vestiging hier in de regio dicht gaat? Ja, dat betekent dat ook daar ontslagen vallen, weer een aantal mensen op de arbeidsmarkt die mijn opleidingsniveau hebben, directe concurrenten dus. Die, zoals mijn werkcoach - ook dat nog-, bij de uitkeringsontvangers in hun portefeuille zitten uithuilen omdat ze op straat staan per 1 januari. Dan mag je als uwvklant je eigen werkcoach gaan troosten.
Oh wacht, maar dat zij hetzelfde opleidingsniveau hebben maakt niet uit, we nemen alles aan wat we kunnen. Zo heb ik laatst gesolliciteerd naar kantinemedewerker in een bedrijf, van 11 tot 14 uur, 5 dagen in de week, voor 8 euro 25 per uur. Het heeft mij een uur gekost om de intercedente van dat uitzendbureau te overtuigen dat ik met mijn opleiding toch écht bereid ben om dat werk te doen. Helaas, ik werd het niet.

Sancy

Sancy

19-12-2011 om 08:48

En dat uurtje reizen

Dat uurtje reizen, dat heb ik al lang doorgestreept. Ik kan met een auto naar mijn werk, heb geen hekel aan autorijden en heb me altijd gerealiseerd dat ik met mijn opleidingsniveau niet in een te kleine straal om mijn woning naar werk moet zoeken. Dus ik zoek ook op 2-3 uur afstand hoor. Ik rijd liever door het hele land - zeg ik nu - dan dat ik moet verhuizen. Oh, niet omdat ik per se hier wil blijven wonen (maar dat heeft wel mijn voorkeur) maar omdat een verhuizing te ontwrichtend werkt op het gezin, want hoe kunnen mijn ex man en ik het prima verlopende co-ouderschap voortzetten als ik naar een andere regio verhuis?

Tihama

Tihama

19-12-2011 om 09:41

Kamp en verstand

Inderdaad. Kamps plan mist elke logica. Hoe doe je dat met gezinnen met meerdere banen? Of met co-ouderschap? Of met niet-te-verkopen huizen? Of al die mensen die nu afhankelijk zijn van een sociaal netwerk om überhaupt te kunnen werken? Of de mensen die nu mantelzorg verlenen aan bijv. hun ouders?

En als je dan moet gaan reizen: ik heb meerdere keren heel lange reistijden gehad. De laatste keer was toen onze zoon 1 jaar was. Ik was toen 23 uur per week kwijt aan reistijd. Dat was ruim een halve werkweek in het OV. Mijn man reisde toen al een paar jaar 15 uur per week met de auto. We konden namelijk nog niet gaan verhuizen omdat ik eerst moest bevallen en een nieuwe baan zoeken, zodat we samen konden verhuizen.
Ik zou niemand willen verplichten tot zulke reistijden, want ik vond het slopend. Het was voor ons tijdelijk tot we een huis gevonden hadden.

Maar Albana en Sancy beschrijven wat ik bedoel: in grote delen van het land is OV helemaal geen realistische optie. Ik lijd blijkbaar niet aan geheugenverlies, want ondanks het feit dat ik al sinds mijn 19e in steden woon, weet ik nog steeds dat het OV niet zaligmakend is. Ik wil ook per se niet meer in een dorp wonen, maar ik beschouw het hebben van een rijbewijs wel als een manier om alle opties qua werk open te houden.

Het kan natuurlijk best zo zijn dat wij over 3 jaar (als zoon zo ver is) helemaal geen geld meer hebben om het te doen. Tot nu toe heeft de crisis ons nog niet geraakt, maar ik zeg nooit nooit.

Maar als we kunnen, zullen we het dus wel doen. Ik beschouw het als een extra deur die ik openzet voor later.

Tihama

Kaaskopje

Kaaskopje

19-12-2011 om 13:31

Ov-gebieden en geen ov-gebieden

Ik heb makkelijker praten omdat ik in omgeving woon waar je met het ov makkelijk uit de voeten kunt. Als mijn man al niet aan de Waagtoren vastgeroest zat zou het gemak van het ov en de stadse zaken mij hier ook houden, zuiver omdat ik geen auto heb. Ik denk dat je kunt concluderen dat je met het ov een heel eind komt, maar buiten 'trein-steden/dorpen' juist niet of een stuk minder.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-12-2011 om 20:23

Ik denk het niet,

maar ik denk ook dat het uitmaakt wat kind gaat doen later. Wij willen de kinderen best een handje helpen en als één van de 2 een rijbewijs heel erg nodig gaat hebben, dan willen wij vast wel wat bijdragen. Maar het is niet iets wat vanzelfsprekend is voor ons.
Een rijbewijs hebben is dat trouwens ook niet. Ik heb geen rijbewijs, nooit nodig gehad ook. Man heeft wel een rijbewijs, er staat ook een auto voor de deur. Maar die heeft vorig jaar wel 3100 km gereden Het is makkelijk om er eentje te hebben als je eens naar de stort moet of een dagje uit wil. Maar verder kunnen wij hier prima zonder.

Dendy

Kamp

Kamp bedoelt toch enkel de bijstand-gerechtigden? Mensen waarvan de partner een inkomen heeft, ontvangen doorgaans geen bijstand of de partner moet erg weinig inkomen genieten, weinig uren werken. Mensen met een eigen huis moeten hun huis "opeten" dwz ze krijgen wel bijstand maar daar tegenover staat een schuld op de overwaarde in hun huis -die kun je m.i. niet verplichten. Plan Kamp is volgens mij vooral proefballon. Ik zie daar niet veel van terecht komen. Hoe ga je dat in regeltjes vatten?

Kaaskopje

Kaaskopje

20-12-2011 om 01:30

Volgens hoe ik het begrijp bedoelt Kamp ook WW'ers. Die zullen een baan op afstand moeten accepteren. Hoe hij mensen vanuit de bijstand op grote afstand van huis wil laten werken is voor mij echt de vraag. Die mensen hebben geen cent ruimte in de eerste periode van een nieuwe baan om zoveel benzine te betalen, of zoveel treinkosten, of een pension, enz..

Ja hoor, óók w.w.

Want juist naar aanleiding daarvan was die hele discussie met mijn collega's, zo heeft Kamp het meermalen ook gezegd.
Pas geleden was er zo'n kaartje in de media waarop de reistijden werden aangegeven zowel met o.v. alsook met de auto, de gemiddelde reistijden, spits e.d. meegerekend. Vanuit onze procincie waren de reistijden in het énelangste 'tijdsvak', samen met Groningen,Friesland en Limburg. De enige provincie die er lánger over deed was Zeeland. Onze reistijd gemiddeld naar álle delen van het land was alles meergerekend ong.2,5 uur. En dan kun je dus wel bedenken dat dat in spitstijden (werktijden dus) zo een uurtje of 1,5 erbij is.
En nu de praktische kant.......Stél je néémt een baan aan zelfs als is het tijdelijk aan de andere kant van het land.........En je vrouw vindt het oké, zij blijft haar baan houden dus je rijd heen en weer.
Dan moet je pak'm beet om 4.00 uur vertrekken om om 7.00 uur op tijd op je werk te zijn? En dan wel met de auto want o.v. hebben we hier pas vanaf 7.00 uur. En dan werk je tot 17.00 uur en kom je als je erg geluk hebt met de spits rond 20.00 uur thuis? En met een beetje pech om 21.00 uur?
Hoe realistisch is dat?
Ik denk niet dat er veel tijd over blijft om te co-ouderen en eten moet je dan in de auto maar doen denk ik.
En dan heb ik het nog niet eens over reiskosten. Een carpooler meenemen denk ik ook dat je wel kan vergeten over zo'n afstand. Dat betekend denk ik een volle tank per dag of een volle tank per 2 dagen. Ook een beetje afhankelijk van het verbruik van je auto en de grootte. Je 'opbrengst' qua werk per dag, wat je verdient dus,is w.s. net genoeg om die kosten op te hoesten. Is natuurlijk ook weer afhankelijk van wel werk je doet en welk salaris je krijgt. Van de reisvergoeding kán je het niet eens doen.......de bezineprijzen overstijgen de maximalen allang.
Even terug naar de topic.
Hier is ov en voor studenten die naar school gaan is dat nog wel te doen. De schooltijden zijn ook ov-tijden. En hoewel het o.v. hier volkomen onbetrouwbaar is en de overstaptijden belabberd kom je daar in je opleiding nog wel mee weg.
Een groter probleem wordt het als je stage moet lopen.
Veel stageadressen hanteren 'werktijden', dus vroeg beginnen en als je verder weg woont is het o.v. nog niet wakker dus die tijden red je niet. Moet je al helemaal niet in een gehucht wonen en eerst met de fiets/bus moeten, dan is het vrijwel onmogelijk.
Oudste (17) kreeg hier eerst een stage op zo'n 50 km afstand. Nog geen ov ,want geen studiebeurs nog. En ook onmogelijk gezien de reistijden/aanvangstijden. Er was ingrijpen van ons (ouders) nodig want anders had ze niet eens een ander adres gekregen/kunnen zoeken.
Want hoe denkt school dat ze daar komt? Dat wij (haar ouders dus) haar vóór ons werk nog even brengen? O,ja waren ze even 'vergeten' dat ze nog geen 18 was.....
Hier halen kinderen die 18 zijn dus bijna allemaal al snel hun rijbewijs. Of ze betalen het half/half of de ouders of (zoals in ons geval) de opa's/oma's. Veel van haar klasgenoten hébben al een rijbewijs (zijn ouder). En een heleboel ook een auto. Brikkie's dat weer wel.
Of ze hebben tijdelijk een auto voor die stage's. Is ook een voordeel. Dochter wordt heel vaak nu 'gebracht en gehaald' o.a. als ze uitgaan of een feestje hebben(ook dan is er geen o.v.). Een tegenprestatie wordt er nog niet verwacht zolang ze nog geen 18 is of in bezit van rijbewijs. Toch pakken de meesten het ov áls het kan. Dat heeft ook voordelen. Het is gezellig, je kan kletsen enzo en je kan allemaal wat drinken en het is minder duur omdat ze studenten zijn.
groeten albana

Tirza G.

Tirza G.

20-12-2011 om 16:20

Albana overdrijft niet zo heel erg hoor

hier (ja ja, Zeeland calling) is werk op een bepaald niveau toch wel een uur rijden. OV is er niet, of althans, daarmee ver(drie)dubbel je de reistijd. Daarbij is er afgelopen week een groot Zeeuws bedrijf omgedonderd, dat betekent honderden werklozen, gemiddelde leeftijd 53 jaar. In alle categorieen. Zul je toch nog verder moeten en dan zit je zo op 2 uur reizen enkele reis met auto zonder files.

Tirza

Nou het is práktijk

Alles wat er bekend was van het plan van Kamp, hebben wij te uit en te na bekeken, bediscusseerd etc. Er wordt géén rekening gehouden met werkende partners of kinderen. Er wordt zelfs bij vermeld dat dát er niet toe doet.
En zulke belachelijke plannen zijn voor je het weet werkelijkheid.
Want half Nederland staat te juigen om zo'n praktisch onuitvoerbaar plan, dat w.s. meer gaat kosten dan opbrengt, géwéldig die vreselijke luie thuiszitters die niet wíllen werken worden nu eens aan het werk 'gezet'.
Die zijn te dom om de onuitvoerbaarheid ervan in te zien en de rest te bevooroordeeld en wonende in de Randstad dus geen idee van de situatie in de rest van het land.
Die vrouwen werken zo goed als fultime. Naast een baan in de zorg van rond de 27 tot 37 uur kán je niets erbij doen, ja bij dezelfde baas, niet bij een andere. Want wij 'medewerkers in de zorg' moéten fléxibel werken. Het kan zo zijn dat je morgen opeens moet werken terwijl je dat vandaag niet wist. En ons werk gaat altijd maar door....Geen fabriekstijden ofzo.
Wil je daar 'iets' bij doen.....dat ziet zo'n baas jouw aankomen....Nou sorry,ik kan toch morgen niet komen omdat mijn andere baas me heeft ingepland opeens.
Natuurlijk werken en solliciteren wij wel in Duistland. Maar voor iemand in de bijstand is dat geen optie. Het o.v. houd namelijk op bij de grens
Alweer zoiets waar de meeste randstedelingen geen idee van hebben. Jaha we kúnnen met het o.v., met een omweg van zo'n 100 km (50 naar die grens waar het spoor de grens oversteekt) en dan die km in Duitsland dan nog). Willen we in onze 'buurgemeente' komen met het o.v. is dat dus 100 km, het is in werkelijkheid ong.20 km.
Nou ja dat is nog wel te doen op de fiets.........Denk ik.
Maar verder, zul je dus alleen vérder in D. moeten reizen.
Geweldig hé?
groeten albana

Irene

Irene

20-12-2011 om 19:32

"ik sta te juichen dat die luiwammessen eindelijk eens gaan werken"
Ik hoop dat je een grapje maakt P, anders is het wel een hele hele domme opmerking.
Mijn man (universitaire opleiding) zit sinds kort in de ww. Zijn vorige baan is wegbezuinigd. Hij solliciteert zich al een jaar lang suf, heeft elke week wel een paar gesprekken maar nog steeds geen baan. Hij werkte 4 dagen per week en is nu net zoveel en soms zelfs meer tijd kwijt aan het solliciteren en netwerken. En elke afwijzing komt weer een beetje harder aan...
Nee dat doe je echt voor je lol, in de ww gaan zitten.

Ik vermoed......

Ik vermoed dat Tirza de afstand van Zeeland tot de Randstad bedoeld, dit plan van Kamp gaat over heel Nederland. Is er voor iemand uit Zeeland dus werk in Groningen dan zal die zeelander dus nog meer reistijd nodig hebben. Ook dat onderzoek naar reistijden ging om gemiddelden qua reistijden over heel ned. Ik denk dat Groningen voor een Zeelander nog iets verder is qua reistijd. Wij kunnen dat niet eens redden in die tijd en dan rijden we nog wel over Duitsland en ook nog buiten de spits Vorige maand nog gedaan
Sta je echt te juigen? En vind je echt die mannen luiwammesen?
Dat zijn gewoon harde werkers, die er al 20 jaar fulltime op hebben zitten en die nu werkloos zijn door faillisementen dankzij de crisis. Die hebben die ww die ze nu ' opstrijken' al tig keer zekf betaald! Sterker nog zijn partner betaald ook al jaren lang.........en die werkt nog steeds!
En w.s worden ze wel aan den lijve ermee geconfronteerd. Hoe denk je dat het voelt als je moet solliciteren van het werkplein verplicht op vacatures waarvan je al weet dat het hopeloos is? Qua afstand en ook fnancieel en praktisch en die baas wil je w.s. ook niet i.v.m. de reiskosten. Kortom bizar plan, onuitvoerbaar en brengt alleen last en zal niks opbrengen. Ws ook voor bazen. Weer een reden om je vacature niet bij het uwv aan te melden.
En buien dit alles, morgen kan jouw man,broer buurman of weet ik het wat werkloos worden. Of jij.....moet je misschien verplicht solliciteren bij ons Zal ik de koffie doen en neem jij dan koeken mee? Kunnen we even real discuseren
Groeten albana

O,ja (p)

En als mijn man in de ww komt ( kan zomaar, bij zijn bedrijf gaat het ook niet erg goed) dan heb ik in ieder geval nog genoeg voorraad om je zelfs nog op een etentje te tracteren. Natuurlijk uit mijn eigen keuken
Gr albana

Rekenen

Nou die dommerikken kunnen overal wonen, ook hier en b.v. nooit zonder auto gereisd en nooit tegenslag gehad. De rest is een kwart en die randstedelingen daarvan blijft dan 1 achtste over. Lijkt me een redelijke inschatting en ja, ik denk niet dat de gemiddelde randstedeling enh zelfs politiek den haag ooit hun plannen of meningen toepassen of zich zelfs maar voorstellen in minderbevolkte gebieden. Ik kan er zo wel tig noemen.
Gr albana

Passende arbeid

Voor mensen die in de ww zitten gelden de richtlijnen passende arbeid. Daarin staat o.a. < >
Zie: http://www.st-ab.nl/wetwwor1rpa08.htm
Dat hier misschien niet heel erg streng op gecontroleerd wordt (met consequenties), is iets anders. De proefballon van Kamp betreft de bijstandsgerechtigden (en misschien het strenger toezien op de regels die al lang gelden voor de ww-gerechtigden). Kamp zegt het ook zelf: http://pauwenwitteman.vara.nl/Fragment-detail.1548.0.html?&tx_ttnews%5Btt_news%5D=24650&tx_ttnews%5BbackPid%5D=116&cHash=2b4f1a273e4d91e4102ab784d16fab20 laatste minuut van het gesprek. Daarbij: ik geloof niet in deze proefballon. Maar tegelijk: dat het CDA vandaag op de in de eerste kamer akkoord ging met de strengere regels voor de bijsandgerechtigden met thuis-wonende verdienende kinderen na een wassen neus toezegging van de staats-secretaris vind ik onbegrijpelijk asociaal. Zie: http://www.nrc.nl/nieuws/2011/12/20/eerste-kamer-akkoord-met-strengere-bijstand/

Passende arbeid

Hierbij de tekst die weggevallen is:
c. Reisduur

Als algemene regel dient te worden aangehouden dat tijdens het eerste halfjaar van de werkloosheid een werkaanbod passend is, voor zover de reistijd niet meer bedraagt dan rond twee uur per dag, tenzij in het oude beroep langere reistijden voor betrokkene gebruikelijk waren. Na het eerste halfjaar kunnen langere reistijden met een maximum van rond drie uur per dag (tenzij voorheen een langere reistijd gebruikelijk was) in beginsel geen belemmering vormen voor het aanvaarden van een werkaanbod. Bij voortdurende werkloosheid is het feit dat voor het aanvaarden van een baan zou moeten worden verhuisd als zodanig geen argument om een baan als niet passend te beschouwen

Voor wwers

Was er al zo'n regeling en daarvan is de bedoeling dat ook dáárop strenger wordt gecontroleerd. Dat valt onder de regeling 'passend werk', werk waarvoor je moet verhuizen wordt naar mate je langer werkloos bent ook verder weg 'passend', hoe langer w.w., hoe verder weg je moet solliciteren.
Dit soort dingen schijnen al mee te gaan spelen als je langer dan een half jaar werkloos bent (dat half jaar gaf het uwv zelf aan, 1 van deze heren heeft ernaar gevraagd) je vrouw of je gezin doet er niet toe er waren wel andere 'omstandigheden' die ertoe deden, maar die wij belangrijk achten niet. Een paar van deze heren zijn langer dan een half jaar werkloos (niet allemaal). En nadat ze er zelf achter waren gekomen wilden ze zich inschijven als vrijwilliger bij mij, want dát zou 1 van die redenen kunnen zijn. We hebben er daarom heftige gesprekken over gevoerd, ook met hun partners. Ik vond het namelijk geen goede motivatie om die heren dus daarom maar in te schrijven. Maar begrijp best hun angsten en nachtmerrie. Het bleek zelfs dat de meesten allang vrijwilligerswerk deden....Bijna allemaal zijn ze actief bij hun sportvereniging, dus toen de gemoederen enigzins bedaard waren ben ik nogmaals het gesprek aangegaan om hun uit te leggen dat dat óok vrijwilligerswerk is. Terwijl zij dachten dat dat een 'hobby' was.
Afijn de gemoederen zijn weer bedaard....Ze geloven nu ook wel dat het zo'n vaart niet loopt. Maar dat zit me denk ik het meeste dwars.
Dat politiek Den Haag het geweldig vindt momenteel om proefballonetjes op te laten over vage populistische onuitvoerbare maatregelen.....Volgens mij om geen enkele andere reden dan zich in de picture te spelen, want de praktische onuitvoerbaarheid moet Kamp zich ook realiseren, die is heus niet gek.
En de enigen die er écht wakker van liggen zijn zulke mensen die al zoveel tegenslag hebben gehad en niets anders willen dan morgen weer beginnen. Want die langdurige werklozen die al jaren van kort baantje, ww, bijstand heen en weer zwalken, die zullen er geen nacht minder om slapen. Die hebben zich misschien allang ingedekt door ergens anders vrijwilligerswerk te doen en waren misschien ook niet zo eerlijk om hun w.w. uitkering als motivatie op te geven.
groeten albana

Ook voor p

Dat gemiddelde randstedelingen bepaalde proefballontjes, plannen etc. toejuigen gezien vanuit hun eigen situatie lijkt me trouwens ook niets om je voor te schamen.
Dat lijkt me vrij 'normaal'. Dat doe ik ook. Dat doet heel Nederland. Dus waarom zouden mensen wonend in de randstad wél aan ons denken, terwijl wij ook in eerste instantie aan onszelf denken?
Pas ergens dáárna zou je kunnen denken aan de rest.
Lijkt me vrij normaal.
Maar de politiek zou daar een uitzondering op moeten zijn. Ik vindt het hun plícht om bepaalde zaken die ze bedenken meteen te moeten kunnen bedenken op álle plaatsen in ons land. En niet voor alleen drukbevolkte gebieden waar het grootste gedeelte van de politici toch woont. Dat is hun plicht omdat hun kiezers in héél ned. wonen. Ook in dunbevolkte gebieden.
Toch is de werkelijkheid anders. Er worden enorm veel maatregelen al járen lang genomen en vooral m.b.t. vervoer (o.v. snelwegen), voorzieningen etc.
De leefbaarheid in kleine dorpjes is er met de jaren alleen maar slechter op geworden. Hier ter plaatse valt dat nog wel mee omdat wij een best grote woonplaats zijn.
Maar 'vroeger' waren in vrijwel alle kleine kernen naast de kerk en het cafe, ook een school een bakker en een kruidenier en een krantengedoe dat tegelijkertijd postagenschap en bank was. Nu is dat niet meer. Nu is er alleen dat cafe en in de kerk zit een gezin dat druk met verbouwen is . De bus reed langs alle kleine kernen....ook dat is niet meer, want al die kilometers maakten niet genoeg 'rendement' (lees: te weinig passagiers). Alles wordt gemeten en gewogen naar "Haagse maatstaven" of het wel genoeg opbrengt, oplevert. En nee, natuurlijk doet het dat niet, gezien de veel kleinere aantallen die daar wonen. Zoveel kilometer moet zoveel passagiers opleveren. Dat dat praktisch gezien compleet onmogelijk is, is vaak al voor de invoer van maatregelen te zien. Er wónen daar niet eens zoveel mensen op die kilometers, dus zelfs als de hele bevolking an masse instapt halen ze dat niet. Dus bus geschrapt. Dat die mensen in 1 straat in Den Haag wonen snappen wij heus wel...maar dat hier net zoveel mensen op 5 kilomter wonen lijkt niet door te willen dringen bij de regelgevers.
Nou ja en zo gaat het met heel veel regelgeving.
groeten albana

Tinus_p

Tinus_p

21-12-2011 om 13:13

Kamp

myar:
"Voor mensen die in de ww zitten gelden de richtlijnen passende arbeid. Daarin staat o.a."
Maar welk probleem lost zo'n verhuisplicht op? Zo'n plicht heeft zin, als er ergens een soort 'werklozentekort' is, en het dus zin heeft om groepen mensen te laten verhuizen van een regio met veel werklozen naar een regio met een tekort aan werklozen. Anders heeft deze plicht maatschappelijk geen nut.

Tinus_p

Tinus_p

21-12-2011 om 13:14

Overigens; hubbertpiek

Het draadje heeft een wat onverwachte wending genomen, maar om terug te komen naar het begin: heeft het wel zin om kinderen nog hun rijbewijs te laten halen, aangezien benzine alleen maar duurder gaat worden vanwege de Hubbertpiek -en autorijden dus onbetaalbaar.

Tihama

Tihama

21-12-2011 om 13:51

Hahaha, tinus

"Het draadje heeft een wat onverwachte wending genomen, maar om terug te komen naar het begin: heeft het wel zin om kinderen nog hun rijbewijs te laten halen, aangezien benzine alleen maar duurder gaat worden vanwege de Hubbertpiek -en autorijden dus onbetaalbaar"

Ik moet opeens denken aan een opmerking van een collegastudent in 1985. Er werd over gesproken dat autorijden zo duur werd. Klaag, klaag. Hij zei toen: "Nee, joh, dat is juist prima. Ik heb straks een goeie baan, dus dan kan ik het wel betalen. Dan wordt het tenminste eindelijk rustig op de weg".

Maar we denken natuurlijk niet aan benzine. Er is nu al een mooie stroom aan electrieke auto's op de markt. Leg je dak vol met zonnepanelen, miniwindturbine erbij, smart grid en je tankt je auto vol via je huis. Komt helemaal goed.

Tihama

Tinus_p

Tinus_p

21-12-2011 om 13:57

Embedded energy

Tihama:
"Er is nu al een mooie stroom aan electrieke auto\'s op de markt. Leg je dak vol met zonnepanelen, miniwindturbine erbij, smart grid en je tankt je auto vol via je huis. Komt helemaal goed."
En hoe zit t met de aardolie die nodig is om die auto, zonnepanelen, en windturbines te maken? Een auto vertegenwoordigt een enorme hoeveelheid 'embedded energy'; energie die nodig is om die auto te produceren (denk bv aan hoogovens om staal te smelten). Als energie durder wordt, wordt over de hele linie alles duurder.

Dit nog afgezien van bepaalde probleempljes met zeldzame aardmetalen en China?

Tihama

Tihama

21-12-2011 om 14:42

Helemaal goed, tinus (we gaan ot)

Wat jij nu zegt is precies wat ik al een hele tijd betoog (werk en zo). We zouden NU alle olie moeten gebruiken om juist energievoorzieningen voor de toekomst te bouwen. Want als we eenmaal echt peakoil bereiken dan is er te weinig productiecapaciteit om in de energie te voorzien. We maken nu financiële berekeningen met terugverdientijden die gebaseerd zijn op huidige energieprijzen met een klein stukje stijging. En dan roep ik steeds: de olieprijs is te laag. We hebben een kabinet dat investeert in kolencentrales en kerncentrales (er is nog voor 70 jaar plutonium en uranium). Kolen zijn goedkoop met dank aan de winning in China, dat 40% van de mondiale kolen levert. Jaarlijks duizenden doden. Olie is nodig voor het transport van al die kolen. We baseren onze berekeningen op huidige prijzen, terwijl je kunt bedenken dat die prijs op 2 manieren zal stijgen: 1. Door de transportprijzen als de olieprijs stijgt. 2 Met groeiende welvaart zal er ook een hogere arbeidsprijs aan de olie komen hangen.

Ik geloof helemaal niet in kleine stijgingen: ik denk dat het een asymptoot is met diverse fluctuaties. En het ergste moet nog komen.

Ik merk dat veel mensen denken dat het allemaal vanzelf goed komt. Ik spreek ook mensen die ervan overtuigd zijn dat de vraag zal dalen door apparatuur met veel lager verbruik. Maar door de tekorten aan materialen, zul je zien dat er eerst weer efficiëntieverlies zal zijn als er overgestapt moet worden op andere materialen. Dat heb je ook gezien toen we de CFK's aan het uitbannen waren in de chemische industrie.

Bovendien hebben we voorlopig nog flink last van de Jevonsparadox.

En dan China. Producent van de meeste zonnepanelen (70%), houder van de meeste zeldzame materialen (ook 90%), grootste stijger in bevolkingsgroei én grootste stijger in de energieconsumptie. Het effect van China op de wereldenergiemarkt zal gigantisch zijn. Ik ben vorig jaar op studiereis in China geweest en ik krijg ademnood als ik me probeer voor te stellen welk effect dit op de wereldmarkt zal geven.

Maar mijn voorbeeld had wel realisme naar mijn eigen huishouden
Man zei wel dat we tegen die tijd afweergeschut nodig zullen hebben tegen zonnepaneeldieven....

Tihama

Tinus_p

Tinus_p

21-12-2011 om 15:29

Peakoil

Tihama:
"Want als we eenmaal echt peakoil bereiken.."
Daar zijn we waarschijnlijk al. Misschien al wel sinds Thanksgiving 2005 (http://www.princeton.edu/hubbert/current-events-04-01.html). Ik vind het niet helemaal toeval dat de amerikaanse huizenbubbel klapte in 2008, nadat stijgende benzineprijzen veel amerikaanse huishoudens in de problemen brachten.

Albana (ot)

Fijn dat jij begrip hebt voor de juichende Randstedelingen. Alleen: die bestaan helemaal niet, die heb jij helemaal zelf verzonnen! Ik heb om mij heen nog niemand zien of horen juichen. Het is jouw verzinsel.
En juichen is dus met CH.

Maar............

Ik zei dat half nederland staat te juigen bij bepaalde populistische 'nieuwe idee-en' uit politiek den haag.
Ik mag toch hopen dat half ned. niet in de randstad woont, wel? Tenminste daar ging ik wel van uit.
En dat de randstedelingen onder die groep juigen, omdat het gezien hun eigen situatie prima is lijkt me juist zeer logisch, de rest van die groep (wonende in andere delen van het land w.s.) doet dat toch ook, als het in hun straatje past? En andere mensen staan weer te juigen bij andere plannen.Dat bedoel ik meer plastisch,niet letterlijk en volgens mij snappen jullie dat best.
Daarmee bedoel ik niet alleen dit plan, maar ook een heleboel andere plannen..........
groeten albana

Juichen, albana

Maar we kunnen best een poll houden hoe hoog het aantal randstedelingen op OO is. Er wonen per definitie meer mensen in de verstedelijkte gebieden dan daarbuiten.

Ik woon idd in de randstad, maar dan wel aan de rand. Geen station, bijvoorbeeld.

Tihama

Tihama

22-12-2011 om 10:52

Deffeyes

Ik kende wel de benadering van Rifkin, energie als motor achter de economie. Dus toen de economie zo goed ging dat de prijs van de barrel te hoog werd, werd het onbetaalbaar om de motor te laten draaien.

Ik heb net even op Deffeyes gewikid. Ik kwam deze briljante uitspraak tegen:
"The economists all think that if you show up at the cashier's cage with enough currency, God will put more oil in ground."

Tihama

mirreke

mirreke

22-12-2011 om 13:06

Tihama en tinus

Ik heb veel geleerd van dit draadje. Over Hubbert's Peak en dergelijke. Dingen die je wel beredeneert, zelf, maar waar ik me nooit voldoende in verdiept heb om te ontdekken dat daar idd en natuurlijk hele wetenschappelijke theorieën over zijn.
Over China, ja Tihama, dat is idd mind boggling, ik probeer het ook wel eens me voor te stellen (trouwens, wat dacht je van India, ook 800 miljoen mensen).
Ik denk zelf dat die voorspelling van de Maya's wel eens zou kunnen gaan uitkomen. Onze wereld zoals wij die kennen is echt aan zijn eindje, we moeten dringend nieuwe oplossingen gaan vinden, en onze 'leiders' falen tot nog toe jammerlijk. Lange-termijn visies zijn zo goed als niet bestaand. Iedereen praat alleen maar over het klimaat, en zelfs daarover bereikt men geen eenduidigheid.
En dat rijbewijs, tja, misschien een ruiterbewijs, voor later... (grapje hoor).

Tihama

Tihama

22-12-2011 om 14:16

Filosofische gedachten

Hoewel ik er zowel vakmatig als persoonlijk mee bezig ben (en zoals ik meestal hoor: behoorlijk gedreven, heb ik geen last van pessimisme. Ik hoorde ooit van een docent Thermodynamica het volgende: "Alles bereikt uiteindelijk weer een evenwicht. De enige vraag is of we er als mens nog getuige van zullen zijn".

Jared Diamond beschrijft in zijn boek "Collapse" de ondergang van diverse naties. Culturen komen en culturen gaan. Als je je niet op tijd aanpast aan je omgeving, vasthoudt aan je oude patronen en ruziemaakt met je buren: dan ga je onderuit. Vroeg of laat.

Maar hoe erg is dat?

Doet me denken aan een uitspraak van Einstein: "Met welke wapens de 3e wereldoorlog uitgevochten zal worden, weet ik niet. Maar in de 4e wereldoorlog zal met stokken en stenen gevochten worden".

We (als mens) zullen het verlies van olie als bron vast wel overleven. Het zal onze samenleving (as we know it) wel drastisch veranderen.

Intussen ga ik voor een stuk mee met de flow, en voor een ander stuk druis ik tegen de norm in. Volgens Len Fisher (Zwermintelligentie) is dat De Tactiek om te volgen als je met een grote groep op weg bent naar de nooduitgang

Tihama

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.