Tihama
15-12-2011 om 10:06
Rijbewijs betalen voor je kind of niet?
De afgelopen week had ik met een paar mensen een gesprek over het betalen van het rijbewijs voor je kind. Er lijken twee stromingen te zijn. Degene die zeggen: 'ik moest het zelf betalen, dus mijn kind ook". En degenen die het vanzelfsprekend vinden dat je het voor je kind betaalt, meestal zodra het kind 18 is.
En daar tussendoor is nog vaak de vraag over noodzaak. Vooral stedelingen zien het niet als erg belangrijk. Als je het niet kúnt betalen, is het natuurlijk een ander verhaal. Maar als je het wel kunt betalen, dan is het voor mij vanzelfsprekend om je kind rijles te geven.
Mijn man en ik hebben allebei ons rijbewijs betaald gekregen door onze ouders. We woonden ook allebei in een dorp en de stad betekende ver en gevaarlijk fietsen. Voor ons spreekt het voor zich dat we straks ons kind rijles geven. Hoewel we nu in een stad wonen met uitstekend openbaar vervoer.
Tussen de steden gaat het allemaal best goed. Je moet het niet laat willen maken, maar overdag is de reistijd niet veel langer. Maar zodra het om dorpen gaat neemt de reistijd exponentieel toe. Ik vond het vreselijk om in een dorp te wonen, maar toen ik mijn rijbewijs had werd de wereld gelukkig groter. Daarom woon ik nu ook in een stad
Wie betaalt het rijbewijs wel of niet en waarom?
Ik ben gewoon nieuwsgierig.
Tihama

mirreke
22-12-2011 om 14:56
Tihama kansen
Inderdaad hebben grote culturen een levensduur van zo'n tweeduizend jaar, en daarna komt er weer wat nieuws, na een wat chaotische overgangsperiode.
Inmiddels laat onze tijd zien dat het consumisme en ook het kapitalisme niet werken, getuige de grote ongelijkheid in de wereld, van eten, tot gezondheid tot kansen, alles is ongelijk verdeeld. Hoog tijd voor een wat eerlijker situatie. Ik vind het persoonlijk een enorm interessante tijd, ben heel benieuwd naar wat komen gaat. Wel vind ik het tegelijkertijd, hoe dubbel, ook een beetje eng, maar dat komt meer omdat ik kinderen heb. Ook voor hen is het kansrijk natuurlijk, maar ook onzeker, en ook wel eng omdat ik zelf denk dat de veranderingen heel groot worden...

Kaaskopje
22-12-2011 om 14:56
Mirreke
Paarden poepen ook
Ik denk dat het nogal meevalt met die voorspelling van de Maya's. Op den duur is de aarde misschien op ja, maar dat zou hij toch ooit wel een keer raken. Met of zonder onze vervuiling.

FayW
22-12-2011 om 18:29
Albana, niemand staat te juichen
Helemaal jouw eigen hersenspinsel, die juichende mensen (bij jou met een g).
Dit schreef jij erover, door de 2e alinea legde ik de link met de Randstad:
"Want half Nederland staat te juigen om zo'n praktisch onuitvoerbaar plan, dat w.s. meer gaat kosten dan opbrengt, géwéldig die vreselijke luie thuiszitters die niet wíllen werken worden nu eens aan het werk 'gezet'.
Die zijn te dom om de onuitvoerbaarheid ervan in te zien en de rest te bevooroordeeld en wonende in de Randstad dus geen idee van de situatie in de rest van het land."
Geen idee waar jij die juichende mensen meent te zien, laat staan dat half Nederland staat te juichen.
En juichen is dus met CH. En nou hou ik erover op ).

mirreke
22-12-2011 om 19:09
Maya's
Ik denk niet dat de Mayavoorspelling inhoudt dat de aarde vergaat, maar dat deze zou kunnen staan voor een nieuw tijdperk, en dat kan ook symbolisch zijn, een ander tijdperk. Laat dit nou zo ongeveer samenvallen (in kosmische termen dan) met een periode in de aardse geschiedenis die op alle fronten nogal onstuimig is. Het heeft niets te maken, of nauwelijks iets, met dat de aarde opraakt. Zonder onze moderne technologie zou ze trouwens niet opraken, de mens mijnt en vist de aarde leeg, maar dit terzijde. Het heeft meer te maken met komende veranderingen, en dat die moeten komen is mi. wel duidelijk.
En nogmaals veranderingen betekenen ook nieuwe kansen. Dus hoeft helemaal niet negatief te zijn. Wel voor de Wildersen onder ons, trouwens, die wanhopig proberen het oude vast te houden en alle veranderingen als bedreigend zien.

mirreke
22-12-2011 om 19:10
En overigens
geloof ik niet zo in voorspellingen, maar in dit geval (Maya en toestand in de wereld) valt het toevallig wel mooi samen.

Kaaskopje
22-12-2011 om 19:40
Mirreke
Wilders zal moeten leren leven met de Mokka-mens en die hoeft niet Joods of Christelijk te zijn.
Nostradames heeft ook interessante voorspellingen gedaan waar je o.a. de Tweede Wereldoorlog uit kunt halen als je wilt en onrust in het Midden-Oosten die de wereld bedreigt. Tja... Wat moet je ermee? Ik stel voor dat we gewoon blijven ademhalen volgend jaar en dan zien we het wel

albana
23-12-2011 om 10:27
Die juichende reacties
Zag ik in de telegraaf (online) pagina's vol, overigens uit heel veel verschillende plaatsen.
Normaal lees ik die niet, maar 1 van die collega's wees me erop...Het waren reacties op het 'nieuws' hierover.
Het schijnt dat dat wat ik gelezen heb maar een 'schijntje' was, er waren toen al meerdere stukken hierover gepubliceerd en dus ook zoveel reacties.
groeten albana

krin
23-12-2011 om 14:27
Die juichende reacties
komen van de Telegraaf-reaguurders die maar een of twee antwoorden hebben op elke denkbare mededeling: 'ga eens eerlijk werk doen', of 'rot op naar je eigen land'.
Ik vraag me soms af waar die mensen de tijd vandaan halen om op alles dezelfde hatelijke mopperteksten in te typen. Of zouden ze misschien geen eerlijk werk doen?

Monet
25-12-2011 om 10:45
Terug naar de topic
Onze zoons kregen van hun oma een leuke schenking waarvan ze beiden gelijk hun rijlessen hebben bekostigd. Ze slaagden in 1 keer met een pakket van 20 lessen, dus hielden ook nog een leuk stuivertje over
Daarnaast hebben ze beiden een OV-jaarkaart, en een fiets, en een brommer. Helaas nog geen eigen auto, want daar zien ze het nu nog niet van in zolang ze in die van mij mogen rijden. Echter, ik heb hem dagelijks zelf mee, dus gebruiken de heren veelvuldig hun OV-kaart als ze ver buiten onze stad moeten zijn. In de stad fietsen ze vooral, ook in de stad waarin één van hen studeert en met het OV naartoe reist heeft hij een fiets staan.
De brommer wordt vooral gebruikt bij ritjes naar omliggende dorpen als de auto niet voor handen is.
Er zijn plannen om samen een auto te kopen, die deels wordt gefinancierd door hun vader (zonder rijbewijs) zodat hij over 2 chauffeurs kan beschikken

Shonagh
26-12-2011 om 16:49
Moeder
Motivatie om goed je best te doen ? Bij rijlessen is deze motivatie volgens mij altijd wel aanwezig, ze mogen daarna dus zelf rijden ! Ik denk dat jouw kinderen nog geen rijlessen hebben ? Hier waren zenuwen 2 van de 3 kinderen de baas en ook wat "pech", er komt ook zeker een portie geluk om de hoek (geen lastige situaties bv). De oudste heeft 5 x rijexamen moeten doen, de tweede 6 x en de jongste gelukkig maar 1 keer. Ze hebben meer dan hun best gedaan !!

Tinus_p
27-12-2011 om 19:22
Jetteke
Jetteke:
"maar er zijn ook regio's waar voldoende (ongeschoold) werk is, en waar toch heel veel (ongeschoolde) mensen een uitkering hebben. Natuurlijk is het niet fijn als je voor slecht betaald werk een uur of meer moet reizen, maar sommige mensen gaan dan wel beter hun best doen om dichter bij huis een baan te vinden."
Waarom? Deze redenering begrijp ik niet.
Als je niet wil werken op 30 minuten van je huis, wil je dat zeker niet op 90 minuten van je huis.
Jetteke:
"Ik weet zeker dat een financiele prikkel (flinke korting op uitkering) ze in beweging gaat brengen en dat dat op de lange duur voor henzelf beter is."
Misschien (hoewel een strafkorting niet helpt tegen slachtofferschap, dat slachtofferschap eerder erger maakt).