Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Ilva

Ilva

09-10-2012 om 10:53

Rijke kinderen vaker naar het vwo

Ik vond dit bericht.

http://www.nu.nl/binnenland/2929031/rijke-kinderen-veel-vaker-vwo.html

Dat rijke kinderen vaker naar het VWO gaan. Nu gaat mijn oudste ook naar het VWO maar wij zijn niet rijk. Mijn man verdient niet slecht hoor en ik heb er twee kleine banen bij maar rijk zijn we ook niet. Mij lijkt het redelijk logisch. Rijke ouders hebben vaak een betere opleiding en dat zit deels in je genen dus vaak kunnen deze kinderen ook beter leren. Dus komen ze automatisch sneller op het VWO. Is je vader vrachtwagenchauffer (zoals de mijne was) ga je meestal naar een wat lagere opleiding (mavo in mijn geval). Mijn man heeft wel gestudeerd en ja, daar hebben mijn kinderen het van denk ik. En natuurlijk stimuleer we het leren wel maar dat komt misschien omdat we in onze omgeving slimme kinderen hebben zien afzakken van havo naar VMBO kader omdat de ouders zich totaal niet interesseerde voor de kinderen. Maar pushen, nee, ze moeten het wel zelf willen. Wat denken jullie en als jullie kinderen op het VWO hebben, zijn jullie dan rijk? Volgens mij valt het wel mee.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yvonne

Yvonne

09-10-2012 om 11:34

Eens met ilva

Ik denk dat wat jij zegt klopt: een hogere opleiding levert meer inkomen op, een hogere opleiding kun je volgen als je beter kunt leren en dat is (deels) genetisch bepaald.
In de praktijk: ik zat op het VWO en kom uit een helemaal niet rijk gezin. Mijn ouders waren schoolkind in de oorlog en hebben niet een volledige opleiding kunnen doen, mijn vader was fabrieksarbeider, moeder huisvrouw. Mijn man zat op het VWO en komt uit een onderwijzersgezin. Mijn zoon zit op het VWO en komt wel uit een rijk gezin ).
Yvonne

koentje

koentje

09-10-2012 om 11:55

Tja, mjn zoon

zit op een praktijkschool en heeft meerdere klasgenootjes die zo'n beetje uit de villawijk komen.

Miek

Miek

09-10-2012 om 21:44

Och

hier ook iemand van 'arme' ouders die op de uni is geëindigd. maar het gaat om de grote groep, en dan geloof ik het ondezoek wel. Ben het met Ilva eens.

Ik zie bij mijn kinderen in de klas op ouderavonden etc een hele grote groep ouders niet aanwezig. Geen interesse in informatie vanuit school. Vriendinnetjes die geen steun krijgen van hun ouders als ze moeten leren (topo enzo). Zijn niet/nauwelijks voorgelezen toen ze klein waren omdat ouders 'niet van lezen houden'. allemaal kleine dingen waaruit ik merk dat een kind niet gestimuleerd wordt om te lezen of iets te leren.

Ik denk soms wel eens wat een verschil het zou maken als zo'n kind bij ons zou wonen en mijn dochter bij haar ouders, zouden de resultaten dan nog zover uit elkaar liggen als dat ze nu doen?

koentje

koentje

10-10-2012 om 10:41

Nou p.,

en hoezo is het dan flauw???
Heel veel kinderen met ADHD of PDD of zo komen op een PRO; maar vaak in combinatie met een laag IQ. Dus is het ook nog maar ten dele waar wat je zegt.
Slimme kinderen met een stoornis komen vaak zat gewoon wel iets lager uit dan het nivo wat ze eigenlijk hebben, maar als je op een pro komt ben je niet echt slim. Sorry, maar thats live!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-10-2012 om 11:07

Och miek

Dat zou nou toch wel een heel interessante proef zijn. Zouden ze daar ook vrijwilligers voor krijgen?

Volgens het onderzoek vallen wij in de categorie rijk. Nou eerlijk gezegd voelt dat helemaal niet zo. Oudste zit op het VWO en ik ben wel eens bij sommigen van zijn nieuwe klasgenoten thuis geweest, en ja die zijn inderdaad rijk.

Ik kom helemaal niet uit een rijk gezin, maar mijn ouders zijn wel intelligent. Maar hebben door omstandigheden beiden niet door kunnen leren. En hebben mij dus heel wel erg gestimuleerd om te doen wat zij vroeger niet gekund hebben.
Man komt wel uit een rijk gezin en is vroeger helemaal niet zo gestimuleerd. En hoewel man denk ik ongeveer even slim is als ik heb ik het toch verder geschopt, qua opleiding en inkomen. Ik had namelijk van huis uit een drive om te leren meegekregen. En hij niet. En die drive is volgens mij minstens net zo belangrijk als aanleg. En die probeer ik dus ook aan mijn kinderen mee te geven.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-10-2012 om 11:51

Titel en stimuleren

Wat de titel van Ilva betreft had mijn dochter in de brugklas wel opvallend veel rijkere kinderen in de klas. Echt rijk dus, grote huizen, zwembad, alles duur.
In aansluiting op de reactie van Ginny heb ik mijn dochters in reactie op mijn eigen opvoeding juist niet teveel achter de vodden gezeten om het beter te doen dan hun best. Ik heb die druk als puber als zeer negatief ervaren en ben er niet harder mijn best door gaan doen.
Het is misschien jammer van de tijd als het door gebrek aan motivatie op het juiste moment wat langer duurt om de eindstreep te halen, maar als ze eenmaal weten waar ze het voor doen komt het met de motivatie hopelijk ook wel goed. Ik zie dat ook bij collega's op mijn werk. Jongens en meisjes van rond de twintig die nu wel weten wat ze willen doen en daarvoor naar school gaan. MBO en HBO. Mijn jongste dochter lijkt nu ook te weten waar haar interesses liggen, iets wat ze tot vorig jaar echt nog niet wist, ondanks haar leeftijd (toen 18). Haar kennende gaat het allemaal wel lukken.

Denise

Denise

10-10-2012 om 17:01

Wat is rijk?

Ik denk dat dit veel sterker voor het gymnasium geldt.
Ik vind rijk een raar begrip. Wij hebben een goed inkomen, maar ook 4 kinderen, dus zijn wij rijk? Er zijn heel wat gadgets en merk-gedoe waar wij niet aan meedoen; geen wintersport of tropische vakanties of naar een ander continent, wij kamperen in Frankrijk bij de boer. Voor al deze zaken hebben wij geen geld (over?) Waar we wel geld voor hebben is om onze kinderen op dyslexie te testen en RT te geven (ze zijn te oud voor vergoeding verzekering) Ik weet van verschillende leeftijdsgenootjes dat ouders wel dyslexie vermoeden, maar geen geld (over?) hadden om te testen en bijles te laten geven. Hun kinderen kwamen op een lager schooltype of vallen zelfs ongemotiveerd uit. Bij ons in huis vind je niet de nieuwste game computer, maar wel boeken en een overvloed aan knutselmateriaal. In ons huis is er een klimaat van leren, leren en bezig zijn is normaal en pa en ma leren ook nog steeds bij Ik denk dat dit soort zaken belangrijker zijn dan de bankrekening.

Denise

Denise

10-10-2012 om 17:04

Verwachtingspatroon leraar gr. 8

Een tijdje terug was er een onderzoek dat kinderen van allochtone ouders structureel een lager schooladvies kregen dan autochtone kinderen. Wellicht dat bij welgestelde ouders/kinderen een vergelijkbaar, maar omgekeerd mechanisme meespeelt. En allochtone kinderen zijn helemaal met een lampje te zoeken op het categoriaal gymnasium.

Tirza G.

Tirza G.

10-10-2012 om 22:02

Wat mij dan meer opviel

Zoon heeft afgelopen zomer gymnasium afgerond in een middelgrote provinciestad. Wát er aan allochtonen in de klas zat, was Aziatisch. Twee meisjes, twee jongens. Vond ik dan ook weer zo stereotype-bevestigend.

Tirza

Elisabeth B.

Elisabeth B.

12-10-2012 om 10:04

68.000

In dit onderzoek ben je rijk als het gezinsinkomen minimaal 68.000 euro is: Van de kinderen van ouders met een hoger inkomen (minimaal 68.000 euro), die in 2005 zijn begonnen in de brugklas, zat 4 jaar later 29 procent op het vmbo en ruim 44 procent op het vwo. Ter vergelijking: van de kinderen van ouders die jaarlijks minder dan 37047 euro verdienen, gaat 70 procent naar het vmbo en slechts 13 procent naar het vwo. Ook voor leerlingen met ouders die een bedrag tussen de 37.000 en 68.000 euro verdienen, geldt dat er meer naar het vmbo gaan, dan naar het havo of het vwo.

Volgens een woordvoerster van het ministerie van Onderwijs is er een aantal verklaringen, dat vooral samenhangt met het opleidingsniveau van de ouders. ?We weten dat het opleidingsniveau van de ouders zeer bepalend is voor de leerroutes van kinderen en dat inkomen en opleiding met elkaar samenhangen.? Bij het verschil speelt volgens het ministerie mee dat hoog opgeleide ouders vaak meer kennis hebben van het onderwijssysteem en beter geïnformeerd zijn. Ook nemen hoger opgeleide ouders een sterkere positie in tegenover scholen en leraren en stimuleren zij hun kinderen meer om ook thuis, spelenderwijs te leren.

Sinds de jaren 60 van de vorige eeuw probeert het ministerie het verschil aan te pakken, bijvoorbeeld door te investeren in de kwaliteit van scholen en de aanpak van taalachterstanden bij jonge kinderen. Die aanpak blijkt succesvol, aangezien het verschil kleiner wordt. Nederland doet het bovendien internationaal gezien goed als het aankomt op het terugdringen van het verschil. Zo blijkt dat het algehele opleidingsniveau is gestegen en dat kinderen van 'arme' ouders vaker een hogere opleiding afmaken. Elk jaar gaan er meer leerlingen naar het havo en vwo. Bovendien stromen er meer leerlingen het hoger onderwijs binnen. In 1960 besloot slechts 8 procent van de mensen tussen de 18 en 25 jaar naar het hoger onderwijs te gaan, in 2010 was dat 40 procent.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

12-10-2012 om 10:06

Vwo

Vwo = atheneum en gymnasium samen. Er is 1 vwo examen, enige verschil tussen atheneum en gymnasium is grieks en latijn op het gymnasium. Verder is het curriculum en het examen identiek.

Ella2007

Ella2007

12-10-2012 om 14:17

Gymnasium en rijk

Ben zelf naar het gymnasium gegaan maar mijn ouders waren niet rijk. Vader vroeg halfwees geworden, dus moest op zijn 16e gaan werken, moeder dochter van mijnwerker in Limburg. Maar: mijn ouders zijn wel denk ik bovengemiddeld intelligent, hebben zeer brede interesse, weten over veel dingen. Omdat zij nooit de kans hebben gehad door te leren hadden ze geen banen waar je rijk van wordt. Op mijn school (categoriaal gymnasium) zaten wel veel kinderen van rijke mensen, nieuw geld, en ook veel oud geld, soms adel (ik heb het nu over 30 jaar geleden...). Kinderen waarvan de vaders arts of notaris waren (oud geld) of iets deden in de top bij Akzo Nobel of Unilever (nieuw geld). En natuurlijk waren die laatsten lid van de Rotary. Van mijn klas zat dan ook 80 % op hockey.

Het is mij niet gelukt om mijn intelligentie om te zetten in financiele beloning, ik heb andere keuzes gemaakt (onbewust, maar ook bewust). Zoals iemand terecht opmerkt, er is meer nodig om rijk te worden dan een hoog IQ en goed kunnen leren. Ondernemerszin, durf, drive etc. Dat ontbreekt bij mij, niet erg, maar draagt niet bij tot het najagen van een mooie carrière....
Mijn man heeft een Havo-diploma, en is daarna gaan werken, niet verder gestudeerd, samen verdienen we wel redelijk maar niet riant. We wonen in een rijtjeshuis, waardoor we wel geld hebben voor bv. paardrijles, ballet en zeilen voor de kinderen, en (niet ieder jaar) wintersport, maar zeker geen luxe vakanties van bv. tienduizend euro.

Zoonlief had een Nio-score van boven de 135, zit nu ook op een gymnasium, en wij hebben gekozen voor een categoriaal gymnasium vanwege de kleinschaligheid van de school. Als ik zo'n beetje bekijk met wie hij samenreist en in de klas zit vind ik niet dat dat rijke mensen betreft. Geen villa's, geen zwembaden. Daar zie ik wel verschil met vroeger. Alhoewel er in die tijd nog geen zwembaden waren in de tuinen.
Wel betrokken ouders, maar dat lijkt me niet uniek, mijn ervaring is dat ouders van kinderen op andere scholen net zo betrokken zijn, ook als het ouders betreft van kinderen die naar praktijkschool of VMBO gaan. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen ,maar die zijn er op het gym ook.

Als ik zie waar de voorkeur van zoon ligt denk ik niet dat hij een beroep kiest waar je gruwelijk veel geld mee gaat verdienen. Hij is geen Moscovitz zeg maar. Maar goed, als men in dit onderzoek al vindt dat je met 68.000 per jaar rijk bent....We zitten er niet ver onder, maar ik moet zeggen dat ik dat ook niet echt rijk vindt hoor. Kun je geen villa van betalen, max. hypotheek is dan 3 ton, daar koop je geen villa voor.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-10-2012 om 18:36

Ja dat vond ik ook nogal ruim genomen

Die 68.000. Wij zitten daar wel boven, maar om nou te zeggen dat we rijk zijn? Nou nee zo voel ik dat nou toch ook weer niet.

Ik vraag me daarom ook af of ook naar de populatie gekeken is. Hoeveel procent van de bevolking heeft een inkomen dat hoger is dan 68.000 euro?

Dat neemt overigens nog niet weg dat bij de lagere inkomens blijkbaar het merendeel van de kinderen niet naar HAVO of VWO gaat. Dat is naast opmerkelijk ook wel verklaarbaar denk ik.

Wat ik nou niet hoop is dat dit soort onderzoeken leraren gaat beinvloeden bij het geven van schooladvies.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

12-10-2012 om 20:12

Ginny

"Wat ik nou niet hoop is dat dit soort onderzoeken leraren gaat beinvloeden bij het geven van schooladvies."
Dat hoef je helaas niet meer te hopen. Onderzoek na onderzoek wijst uit dat leerkrachten zich laten beinvloeden door de sociaal-economische status van de ouders.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-10-2012 om 22:14

Had niet anders verwacht.

En dit gaat dan natuurlijk, helaas, niet helpen.

Jammer is dat toch!

Tinus_p

Tinus_p

13-10-2012 om 12:50

68k

Ginny:
"Die 68.000. Wij zitten daar wel boven, maar om nou te zeggen dat we rijk zijn? Nou nee zo voel ik dat nou toch ook weer niet."
Met die 68K zit je zomaar bij de rijkste 10-15% van NL, schat ik zo. In die zin ben je dus rijk.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-10-2012 om 14:29

Gale

Staat genoteerd..

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-10-2012 om 14:33

Nou tinus

Dan zit er toch wel een grote spreiding in de bovenste 10-15% Ik heb namelijk soms weleens het idee dat ik de rijkste ben van een gezelschap, maar heel vaak toch ook niet. En ik heb huizen gezien van klasgenoten van oudste (die inderdaad op het VWO zit), nou in de hal alleen al past zowat onze hele woonkamer... Sterker nog ik mensen die, met zijn 2e bijna aan die 68k komen en absoluut geen cent te makken hebben...

Damn wat doe ik dan fout???

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-10-2012 om 14:38

Dat was wel heel slecht...

Sterker nog ik KEN mensen die, met zijn 2en, bijna aan die 68k komen en absoluut geen cent te makken hebben.

En dan bedoel ik dus mensen die ieder tegen modaal aan verdienen en nog moeite hebben om de eindjes goed aan elkaar te knopen...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-10-2012 om 14:55

Tinus

Denk dat je wel gelijk hebt:

http://www.gemiddeld-inkomen.nl/inkomens-boven-ton.php

Al gaat het hier om besteedbaar inkomen, maar het beeld is wel duidelijk ja...

Thea

Thea

13-10-2012 om 22:30

Ginny

Maar... huishoudens kunnen nogal verschillen. Een alleenstaande WAO-er, een net-schoolverlater, een kostwinnersgezin, etc. Ik ben ervan overtuigd dat de mediaan en andere grenzen naar rechts opschuiven als je 'gezinnen met twee volwassenen met kinderen' als norm neemt. Dan ligt die 10-15% grens ongetwijfeld anders.

Er zijn meer dan 10% gezinnen met een > 45.000 besteedbaar (68.000 bruto) jaarinkomen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-10-2012 om 16:15

Thea

Ja dat kan. Maarre, wat wil je daarmee zeggen?

Fred de Velde

Fred de Velde

15-10-2012 om 23:31

Goeie reden.

Goeie reden om als de school naar het 'beroep ouders' vraagt, iets als neurochirurg of professor in te vullen. haha.

Je kind Sophie noemen ipv Shaniqua helpt ook al, hoef je niet eens voor te liegen.

Werk ook

Pas geleden hadden wij op werk 'invalkrachten' nodig. Flexibele mensen die zo nu en dan kunnen 'bijspringen' voornamelijk voor de vroege ochtend, de avond en de weekenden. Het liefst (natuurlijk) zo goedkoop mogelijk. Jeugd kwam in aanmerking want goedkoop. Dus kwam er een stoet jongeren...ik was bij een aantal gesprekken en ik merkte dat bij afweging van wie nemen we aan ook 'achtergrond' meespeelde. Waar woont iemand, in welke straat (goede of slechte buurt), wat doen zijn ouders (als ze daar info over hadden desnoods van eigen jeugd). Ik vond iemand erg geschikt en enthousiast die uit niet zo'n goeie buurt kwam en volgens de geruchtenmolen uit niet zo'n geweldig gezin. Die is het niet geworden en ik denk mede daardoor. Ik was de enige die haar zag zitten, ik denk dat die geruchtenmolen mij doorgaans ook niet bereikt of ik 'vergeet' zulke dingen a la minuut. Het boeit me niet zo dus sla ik het niet op. Ik vond het ook niet kloppen. Maar ja, alleen kun je de wereld niet veranderen, aannemen van sollicitanten is een democratisch proces....Meeste stemmen tellen bij verschil van mening. Niet dat er iets mis was met die anderen, welnee...maar zij sprong er wat mij betreft net iets meer uit door haar enthousiasme. Ik vind het nog steeds zonde...dat zij het niet werd. Maar er is hoop, 1 van de anderen (uit een goede buurt en goed gezin) functioneerd niet naar behoren en w.s. moet die eruit nog in de proeftijd en kunnen we dat andere meisje alsnog bellen.
groeten albana

Kaaskopje

Kaaskopje

18-10-2012 om 00:17

Sentinella o.t.

Je kunt een woord of zinsdeel ook tussen haakjes plaatsen als je het sarcastisch bedoelt.

Ja precies

Kaaskopje heeft het goed. En het woord 'invalkrachten' vind ik zowiezo een rotwoord. Het is dan wel bedoeld voor zo nu en dan, maar zo nu en dan ben je net zo goed personeelslid toch?
groeten albana

mar42

mar42

21-10-2012 om 16:30

Lekker belangrijk....

Alle reacties lezende bekroop mij steeds meer het gevoel van "wat een onzinnige discussie dit"....
Zelf heb ik op het VWO gezeten en nee, ik had geen rijke ouders, wel intelligente. Na het VWO ben ik een MBO opleiding gaan doen en werd verpleegkundige. Geen flitsende carrière dus, maar wel werk dat nog steeds bij mij past en waarin ik volop geniet (en wat prima te combineren is met mijn gezin).
Mijn oudste twee dochters zitten op het VMBO-tl en doen het fantastisch. Heerlijke meiden die weten wat ze willen, sociaal zeer vaardig zijn, niet te beroerd zijn om de handen uit de mouwen te steken; daar ben je pas rijk mee, vind ik!
Als alleenstaande moeder kom ik bij lange na niet aan die 68.000 euro inkomen per jaar, maar wat zou dat? Ik ben gelukkig, kan me prima redden, heb prachtige kinderen (waarvan de jongste waarschijnlijk naar VMBO-k zal gaan)en ben dus rijk!!
Ik word wel eens een beetje moe van al die (arme of rijke)ouders die hun kind koste wat kost op het VWO willen zien, niet eens zo zeer om het kind maar vooral ter meerder eer en glorie van zichzelf....

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-10-2012 om 18:39

Mar42

Ik ook. Maar wat heeft dat met deze discussie te maken?

Enne, het is statistiek hè. Dan heb je altijd afwijkingen naar boven en naar beneden. Je weet wel, van die uitzondering die de regel bevestigt enzo...

Ginny

Je voelt je niet rijk met een inkomen van boven de 68.000 euro? Ik denk toch wel dat je het erg ruim hebt met 68.000

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-10-2012 om 21:46

Karin*

Ik klaag ook niet. Maar ik voel me ook niet rijk. Rijk in de zin dat het veel gaat uitmaken voor de schoolresultaten van mijn kinderen.

Rijk ben je in mijn ogen met een eigen inwonende nanny, een zwembad in de tuin en een niet-14 jaar oude ford op de oprit. Snap je wat ik bedoel?

Ik had deze opmerking overigens wel verwacht.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.