Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Oude Wijn

Oude Wijn

25-06-2012 om 15:08

Rokende puber

En ja hoor: ook de jongste (16) blijkt nu aan het roken te zijn geslagen, hoewel hij het tot dusver stelselmatig bleef ontkennen. We hebben er zo vaak gesprekken gevoerd, maar tevergeefs, zo blijkt nu opnieuw. Het voelt dan ook aan alsof we gefaald hebben als opvoeders.
Wat nu?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Primavera

Primavera

12-07-2012 om 15:59

Maar tirza

Tirza:"Okee, ze moeten één puberzonde, één Vreselijk Uitprobeer Ding doen. En dan zijn dit de vijf die ik bij elkaar verzonnen krijg. En daar mogen ze dan uit kiezen )) "
Dat is allemaal wel leuk bedacht, maar wie geeft jouw de garantie dat ze het bij eentje houden?
Het beroerde is juist dat deze dingen elkaar beinvloeden en versterken.
Volgens het RIVM hebben rokende jongeren bijna zeven keer grotere kans om alcohol te drinken of op jonge leeftijd seks te hebben. De kans op cannabisgebruik is bij rokende jongeren bijna 22 keer zo groot als bij niet-rokende jongeren. Ze vertonen eerder asociaal gedrag (zoals bushokjes in elkaar rammen) of rijden onder invloed.
Jongeren die alcohol drinken hebben een 7 keer grotere kans op roken en een negen keer grotere kans op cannabis-gebruik om nog maar niet te spreken van joyrijden of bushokjes molesteren, wat ook een stuk makkelijker gebeurd onder invloed van alcohol en/of drugs.
Drinken, roken, drugsgebruik en asociaal gedrag blijken bij jongeren vooral te clusteren. Ik krijg daarbij visioenen van een groep rokende, lamzatte, stonede jongeren die met een ontvreemde auto bushokjes tot scroot verwerken Dat is vast niet de bedoeling.
Maar goed, tot nog toe heb ik makkelijk praten. Puberdochter heeft tot nu toe alleen maar in haar hoofd gehaald dat ze geen rundvlees meer wil eten, omdat ze Hindoe wil worden. Nee, niet vegetarisch, want dan moet ze teveel peulvruchten in haar dieet en daar houdt ze niet van. En dus nu eet ze dus zo'n 6 maanden heel religieus geen rundvlees meer. Aangezien ze alleen wat eten betreft zo strikt is en verder helemaal niets met de rest van het Hindoe-geloof wil doen, zie ik het meer als het zich afzetten van een puber dan als een werkelijke geloofskwestie.
Aangezien het niet slecht voor haar gezondheid is en ik er verder geen last van heb ga ik daar verder geen battle over aan en schrijf braaf op briefjes over speciaal dieet op schoolreisjes: geen rundvlees.
Groeten Primavera

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.