Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Saaie kerstlunch?

met kerst komen mijn zus en nichtjes van 10 en 13 hier lunchen. Mijn zoon is 15 en heeft niks met ze. Hij vertrekt het liefst na een uur of anderhalf naar boven om te gamen. 
snap ik, maar vind het een beetje raar om dat toe te staan als de rest beneden zit. Maarja, ga hem ook niet vragen om met ze te spelen. 
hoe doen jullie dat met nichtjes/neefjes die niks gemeen en ook geen klik hebben?


Vraag of hij een vriend wil uitnodigen die ook aansluit bij de kerstlunch. Of anders gezamenlijk iets doen na de lunch, zoals een spel. 

Wij hebben een grote familie met kinderen van 2 tot puberleeftijd. Dit jaar is het plan opgevat om een spelcomputer  mee te nemen en na het eten en een wandeling om Mario Kart oid te gaan spelen. Vinden veel kinderen leuk en ook de volwassenen. 
Misschien een idee om een gamehoekje te maken met een gezellig spel wat de meeste jongeren leuk vinden zoiets als Mario Kart zodat de drie dat met elkaar kunnen doen. 

Ik vind een uur of anderhalf al heel wat voor een puber. Probeer een gezamenlijke activiteit te verzinnen, bordspel of film. En anders lekker laten gaan, het is voor hem ook kerst

Hier mag dochter zich gewoon terugtrekken als ze dat wil. Soms vind ze het ook gewoon te druk en wil ze even lekker rustig op haar kamer zitten. Ik vind alles prima, ook met kerst

je kan hem vragen of hij een game heeft of weet dat geschikt is voor de leeftijd van zijn nichtjes en dat geschikt is voor 2/3 personen (bijv een racespel oid). De mijne zouden het leuk vinden om bij zo’n spel te helpen, wegwijs te maken, kortom de grotere neef uit te hangen. En anders een film op tv (tv in een andere kamer) waar de pubers het bankhangen kunnen oefenen! 😘

Het is familie geen vrienden. Met familie heb je niet altijd een klik, jammer maar helaas.
Ik zou het prima vinden als zoon na het eten zijn eigen ding zou doen op die leeftijd. 
Jongens van 15 en meisjes van 10 en 13 dat zijn andere planeten. 

Een vriend vragen is een leuk idee, maar met kerst hebben die waarschijnlijk ook familieverplichtingen. Hier heeft dochter (7) een nichtje van zes en een neefje van acht. Die kunnen het goed vinden samen (meestal dan).
Iets van een spel spelen lijkt me voor iedereen wel leuk, ook als je niet per se heel veel met elkaar hebt. Of samen met de nichtjes een game spelen (uiteraard ook voor hun leeftijd geschikt).
Wat wil hij zelf?

hier ook een puber in dezelfde leeftijd. Ze is de oudste van het stel. De rest is nogal wat jonger en ze heeft er weinig tot niks mee. Ik ben niet zo van het verplichten van erbij zitten. Natuurlijk is ze erbij met lunch of diner. Maar daarna mag ze lekker haar gang gaan. Ze trekt jonge kinderen over het algemeen slecht.

Ik vraag haar wel altijd of ze mee wil doen met een spel of zo en blijf zoeken naar verbinding. Maar de keuze ligt bij haar. 

erinhanson schreef op 15-12-2022 om 06:48:

hier ook een puber in dezelfde leeftijd. Ze is de oudste van het stel. De rest is nogal wat jonger en ze heeft er weinig tot niks mee. Ik ben niet zo van het verplichten van erbij zitten. Natuurlijk is ze erbij met lunch of diner. Maar daarna mag ze lekker haar gang gaan. Ze trekt jonge kinderen over het algemeen slecht.

Ik vraag haar wel altijd of ze mee wil doen met een spel of zo en blijf zoeken naar verbinding. Maar de keuze ligt bij haar.

Dit zou ik ook doen. Erbij zitten met het eten en evt voorstellen iets als Mario Kart gaan doen, dat vindt ze wel leuk. Mijn dochter is 13 en haar nichtje 5 jaar jonger, meestal gaan ze wel even samen iets doen, maar niet de hele tijd. En mijn oudste dochter zit tegenwoordig gezellig bij de volwassenen. 

leuke spelletjes bedenken of een film opzetten? Dan hoeven ze niet met elkaar te praten maar zijn ze toch samen. 

Hoe is het gegaan? 

Mijn zoon scheelt drie jaar met zijn oudere nichtje, die zijn sinds ze grotere pubers zijn heel leuk samen. Eerder alleen op de scouting waar ze qua leeftijdsgroep steeds twee jaar niet en één jaar wel bij elkaar zaten.
We hebben ze nooit verplicht om "gezellig samen" iets te doen.

Laat iedereen lekker vrij in zijn/haar doen en laten. Van opgedrongen situaties is nog nooit iemand gelukkig geworden. 

Supermama82 schreef op 26-12-2022 om 18:44:

Laat iedereen lekker vrij in zijn/haar doen en laten. Van opgedrongen situaties is nog nooit iemand gelukkig geworden.

Wat een ontzettende helpende reactie, ook zo fijn dat je met suggesties komt en meedenkt.

Gr Angela

Angela1967 schreef op 26-12-2022 om 20:17:

[..]

Wat een ontzettende helpende reactie, ook zo fijn dat je met suggesties komt en meedenkt.

Gr Angela

nou jouw reactie helpt ook enorm. 

Friezinnetje schreef op 26-12-2022 om 21:18:

[..]

nou jouw reactie helpt ook enorm.

Ja? Omdat ik geen suggesties doe mag ik niet zeggen dat iemands reactie nergens op slaat?

Gr Angela 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.