Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Samen slapen met 15 jaar

Mijn dochter van net 15 jaar heeft sinds een half jaar een vast vriendje. Hij is aardig, ik ken zijn ouders (hetzij oppervlakkig) en hij komt hier ook geregeld over de vloer. Mijn dochter wil nog niet aan de pil, omdat ze er, volgens eigen zeggen, nog niet aan toe zijn. Maar nu willen ze wel graag na een feestje, of gewoon in het weekend bij elkaar blijven slapen. De ouders van haar vriendje zijn zelden thuis, dus ze hebben gelegenheid genoeg, en al gehad, om samen te zijn. Ik vind het grote onzin! Ze zijn al zo vaak samen, waarom kan dit niet gewoon wachten. Ze is pas 15 jaar!!! Bovendien speelt mijn angst voor sex toch ook een grote rol in dit geheel! Kunnen deze jongeren zichzelf zo goed beheersen als ze naast elkaar liggen en hevig verliefd zijn. Vinden jullie mij erg ouderwets?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mark van Abcoud

Mark van Abcoud

17-08-2010 om 15:01

Kat op 't spek

Kun je een kat op 't spek binden en verwachten dat ze er niet van eet?

Een beetje een rhetorische vraag dus, jongeren van die leeftijd die verliefd zijn en helemaal alleen thuis? Dan kun je geen garantie verwachten dat er niks gebeurd.

Als jij niet wilt dat je dochter sex heeft (voor zover je dat echt kunt voorkomen als iemand dat per se wil) dan moet je dit niet toestaan. Jij alleen gaat over jouw normen en waarden en wat je je kinderen wilt meegeven, dus als jij niet wilt dat ze bij elkaar slapen dan sta je dat niet toe. Simpel en wat de rest van de wereld er van vindt, ouderwets of niet, moet je gewoon lekker koud laten.

Bastet

Bastet

17-08-2010 om 17:06

Tja

Dat kun je nie goed vinden,absoluut.Of het dan ook niet zal gebeuren,is een tweede.
Bastet

KatieM

KatieM

17-08-2010 om 17:06 Topicstarter

Het is minder simpel dat het lijkt

Ik begrijp je reactie,
maar het ligt toch wat ingewikkelder. Mijn dochters wonen in deeltijd bij mij (scheiding) en vader heeft een andere mening. Zijn oudste (van vier dochters) wordt blind vertrouwd en van hem mag het dus gewoon. Hij gelooft heilig dat ze "het" niet zal doen! Het moeilijke van deze situatie is dus dat zij als pion wordt gebruikt in het afschuwelijke spel tussen twee ouders. Van hem mag ze gerust bij hem blijven slapen. En dat zou na de zomervakantie ingaan. Ik probeer hier niet aan mee te doen, maar voel wel de verwijdering die het teweeg brengt. Natuurlijk heb ik haar verteld dat ik haar veel te jong vind, dat ze niet de afgelikte boterham van de middelbare school moet worden, etc. etc.. Maar het blijft verschrikkelijk moeilijk! Voor haar is dit vriendje wellicht wel DE VRIEND voor de toekomst. Met als voorbeeld zijn ouders (die het ook prima vinden) die ook al vanaf 15 jarige leeftijd bij elkaar zijn en het nog volhouden. Petje af hoor...

Tirza G.

Tirza G.

17-08-2010 om 18:18

Vertrouwen

Vertrouw je dochter. De mijne had vanaf 13 verkering, dik dik dik aan en was toch ook echt pas 16 voordat ze "het" echt deden. En er was gelegenheid genoeg. Ze waren er gewoon nog niet aan toe, klaar, basta.

Tirza

Inderdaad vertrouwen

Ze kent hem al een half jaar, hij is aardig en ze brengen al veel tijd met elkaar door. Ze geeft zelf aan nog niet toe te zijn aan sex. Daar zou ik dan ook maar vanuit gaan. Maar aan de andere kant: waarom ben je bang dat ze sex heeft? De situatie zoals je die omschrijft lijkt me juist niets om angstig voor te zijn maar behoorlijk mooie omstandigheden voor een eerste sexuele ervaring.

anderss

anderss

17-08-2010 om 20:29

Het lijkt erop

dat je weinig vertrouw hebt in je eigen opvoeding jammer maar ik denk dat je nu te laat bent

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-08-2010 om 20:30

Waar ben je bang voor?

Je schrijft "Bovendien speelt mijn angst voor sex toch ook een grote rol in dit geheel!"
Angst voor sex? En dan jouw angst? Ik weet niet wat je precies bedoelt te zeggen, maar 'angst voor sex' komt op mij vreemd over. Sex is niet iets waar jij (of beter gezegd je dochter, want het gaat over haar) bang voor zou moeten zijn. Sex hoort er bij, is puur natuur, en ja, daar gaat jouw dochter ook op enig moment aan doen.
Je schrijft dat je haar 'nog veel te jong vindt'. Als ik zoiets lees, vraag ik mij altijd af: wanneer vind jij haar wel oud genoeg? Als ze 16 is? 17? 18? Of wil je dat ze eerst getrouwd is? Volgens mij is er geen goed of fout hoor, maar ben wel benieuwd wat je hier van vindt. En waarom. En praat je hierover ook met jouw dochter? Wat vindt ze hier zelf van?
Het argument 'afgelikte boterham' vind ik persoonlijk niet zo'n goed argument, ik denk dat het ook weinig zoden aan de dijk zet bij een puber.
Tot slot denk ik dat je sex niet tegen kan houden. En ook niet moet willen, tenminste niet bij een meisje van 15 met vaste verkering.

Snap het wel, maar

Ik snap het best, ik vind 15 ook erg jong. Mijn dochter is bijna 12, dus ik heb nog even, maar ik zou er ook moeite mee hebben. Maar als ze al een tijd met elkaar gaan en regelmatig samen alleen zijn, dan is de mogelijkheid er allang geweest. Mijn eerste sexuele ervaring was niet tijdens een nacht blijven slapen bij een vriendje, maar overdag..
En het zou geen vluggertje met een onenightstand zijn maar met een vast vriendje, tja, dan is het minder 'erg'
Ik denk dat ikzelf nog eens met haar zou bespreken dat ze het alleen moet doen als ze het zelf wil. En het eventueel toch over condooms hebben? En benadrukken dat ik haar eigenlijk nog te jong vind en het van mij eigenlijk niet mag... dan heeft ze nog een beetje een (hulp) stok achter de deur om nee te zeggen, hoop ik dan.Maar ik zal wel hopeloos ouderwets zijn.

Vertrouwen

Als jouw dochter eerlijk aangeeft nog niet aan sex toe te zijn,dan zou ik daar op vertrouwen.
ik zou haar wel adviseren om voorbehoedsmiddelen aan te schaffen (de pil,condooms),want de kans is groot dat ze er over een week of een maand wél aan toe is.
ze heeft een half jaar een vriend ,dus ik zou het niet vreemd vinden als ze ook sex zouden hebben.
en van mij zou ze ook mogen blijven slapen bij haar vriend,Ze kan immers overal sex hebben waar ze wil,dat hoeft niet speciaal in bed of snachts.
en dat kan jij echt niet tegenhouden,hoe graag je dat ook zou willen.

Nog een vraag

waar komt jouw angst vandaan?
waar ben je bang voor?
voor een zwangerschap?
voor een soa?
voor een *afgelikte boterham * als dochter?
sex en angst gaan voor mij niet samen,integendeel.

Tirza G.

Tirza G.

17-08-2010 om 22:00

Afgelikte boterham

Ja, het is denigrerend en ja, het is ouderwets, maar het is wél een argument, althans: in een gemeenschap. Ik woon in een klein provinciestadje met een VO-school en kan de afgelikte boterhammen van die school zó aanwijzen - bij wijze van spreken. En nog altijd altijd altijd, zoveel jaar na de sexuele revolutie, werkt het níet in je voordeel om als zodanig te boek te staan als meisje.
Nou denk ik dat de kans daarop voor de dochter van KatieM niet zo groot is, tenslotte heeft ze deze knul al een half jaar. Maar er zíjn jongens die niet weten hoe snel ze hun "verovering" de hele school rond moeten bazuinen. En nee, dat is niet eerlijk en nee, dat is niet terecht - maar het gebeurt wél. Nog altijd.

Tirza

Niet ouderwets

Het kan best zijn dat jouw dochter er niet aan toe is, het kan ook zo zijn dat er al gelegenheid genoeg is en was, maar de nacht doorbrengen met een vriendje met wie zij in pubertermen al een eeuwigheid "heeft", is in mijn ogen inderdaad de kat op het spek binden. Het gaat niet alleen om vertrouwen in je dochter maar ook om vertrouwen in de zelfbeheersing van de jongeman in kwestie. En dat een hele nacht lang... Plus daarbij de sociale druk waar die knul mee te maken krijgt. Want reken maar dat zijn vrienden zullen informeren of HET al gelukt is. Is hij daar ook tegen bestand?
Mijn dochter heeft een zeer vergelijkbare situatie meegemaakt. Het heeft haar een akelige ervaring bezorgd. Was ik toen maar ietsje minder ruimdenkend en goed van vertrouwen geweest...
Noem het bescherming in plaats van ouderwets strengheid, want bescherming is het.
Onyx

Kaaskopje

Kaaskopje

18-08-2010 om 00:13

Buitenwereld

Tops, als een jongen en meisje al een flinke tijd verkering hebben en dan voor het eerst seks hebben, is het dan iets wat de buitenwereld aangaat? Een half jaar verkering vind ik om eerlijk te zijn al best lang, wanneer heb je lang genoeg verkering om toestemming van je ouders te krijgen voor seks?

Kaaskopje

Kaaskopje

18-08-2010 om 00:21

Afgelikte boterham en angst voor het onbekende

Van de meisjes die ik ken via mijn dochters weet ik werkelijk niet wie er al seks heeft gehad en wie wel. Ik vermoed wel wat maar ik wéét het niet. Van de meisjes waarvan ik het vermoed weet ik dat ze echt verkering hebben (gehad) en dus niet met elke flierefluiter het bed in duiken. Dat vind ik als 'buitenstaander' van die meisjes veel verschil maken. Als het elke maand een ander is, tja... dan neigt het naar die afgelikte boterham, maar niet na een paar maanden verkering. Ik vind 15 ook erg jong, maar als dochter en vriend al een flinke tijd verkering hebben en dochter zegt er aan toe te zijn, zou ik het niet verbieden. In geval van KatieM zegt dochter dat er niks gebeurt. Daar zou ik vrees ik ook maar niet teveel vanuit gaan. Met je kleren aan knuffelen is toch iets anders dan in nachtgoed, verliefd en loom bij elkaar in bed liggen. Dan moet je wel héél zeker weten dat je niet verder wilt gaan dan knuffelen.
Voor ons is het inmiddels geen ver van mijn bed onderwerp meer en ik denk dat mij dit 'milder' heeft gemaakt. Ik weet niet of het spreekwoord helemáál goed van toepassing is maar 'Een mens lijdt dikwijls het meest door het lijden dat hij vreest.' komt in de buurt met wat ik wil zeggen. Als ouder hik je toch tegen bepaalde ontwikkelingen aan. Je wilt je kind beschermen. Er gaan allerlei scenario's door je hoofd misschien. Maar beschermen door simpelweg van alles te verbieden is niet altijd de juiste weg. Het is naar mijn idee belangrijker dat een kind ervan doordrongen is dat hij of zij altijd op je terug kan vallen en overal over kan praten, dan dat je kind precies voldoet aan wat jij verstandig vindt.

tonny

tonny

18-08-2010 om 12:17

Andere insteek

Beperk het logeren tot momenten waarop het 'logisch' is en niet gewoon elk weekend.

Ze is 15. Misschien blijkt het eeuwige liefde met dit vriendje, maar waarschijnlijker is dat het op een dag weer uitgaat (en owowow wat een verdriet...)
Dan is het gat zó groot!

Het is gewoon niet wijs duurzaam zoveel vrije tijd en zoveel weekends exclusief samen te zijn op deze leeftijd. Zorg dat er genoeg tijd en energie is voor andere dingen/andere vrienden.

ann

ann

18-08-2010 om 17:31

Ieder zijn mening

Wanneer jij vindt dat je dochter nog te jong is,dan had je ze ook geen verkering moeten toelaten,want vroeg of laat komt "sex" er toch aan te pas.Of ze dit nu doen wanneer ze bij elkaar blijven slapen of elders,maakt het verschil niet.Als ze intiem willen zijn,dan zullen ze daar wel een mogelijkheid toe vinden.
Wanneer je echt niet helemaal gerust bent in de zaak,zou ik toch nog eens met haar praten en voorstellen om uit voorzorg toch maar met de pil te starten.Het kan natuurlijk best zijn,dat ze er nog niet aantoe zijn,maar ze zijn jong en een moment van zwakte kan altijd.
Toch moet je laten voelen dat je haar vertrouwd.Je hebt per slot van rekening ingestemd met de relatie.

Is het dan echt zo jong?

Is 15 echt zo jong vinden jullie? Ik heb daar een beetje mijn twijfels over. Dat ligt vast ook aan het feit dat ik in een grote stad ben opgegroeid (was redelijk jong streetwise daardoor denk ik). Maar ik was zelfs nog jonger dan 15 toen ik voor het eerst (met een vast vriendje!), vree. En het grootste deel van mijn vriendinnen ook. Ligt dat voor jullie heel anders dan?

Vic

Vic

18-08-2010 om 21:45

Swaen

Ja, dat is echt jong. De gemiddelde leeftijd voor de eerste keer ligt rond de 17. Volgens mij lag die leeftijd toen ik zo oud was (20 jaar geleden) nog hoger. In ieder geval wel in mijn vriendinnenkring.

Ff op internet gezocht

De site van Soa Aids Nederland zegt in een stuk uit 2005 het volgende:

De leeftijd waarop jongeren voor het eerst geslachtsgemeenschap hebben, is niet verder gedaald. Voor de groep 12- tot en met 18-jarigen is de gemiddelde leeftijd nog steeds 15,1 jaar. Jongens beginnen iets eerder met geslachtsgemeenschap dan meisjes. Vanaf het 17de levensjaar halen de meisjes de jongens in. Vanaf 20 jaar hebben jongens en meisjes ongeveer evenveel ervaring.

Toen ik 15 was (toch ook alweer 18 jaar geleden) lag dat gemiddelde vast hoger en was ik er dus inderdaad vroeg bij.

17 jaar

in het werk van Beerthuizen, gerenormeerd wetenschapper, Anticonceptie op Maat vind ik de gemiddelde leeftijd van eerste gemeenschap op 17 jaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-08-2010 om 00:24

Swaen

Man grapt wel eens dat hij zijn dochters pas met hun 30ste wil 'vrijgeven'. 1 Dochter heeft zich alvast niet aan dat plan gehouden.
Ik vind 14/15 jaar inderdaad erg jong. Je denkt op die leeftijd dat je al heel wat bent, maar dat is niet zo.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-08-2010 om 01:09

Tops

Aanmoedigen vind ik iets anders dan 'door de vingers zien'. Ik ben best ouderwets in deze zaken. Ik ben soms verbijsterd hoe meisjes van 13/14 jaar al over jongens en seks kunnen praten. Ik vind het om eerlijk te zijn neigen naar ordinair. Een meisje die op haar 14/15de al seks heeft... ik probeer er dus mild tegenaan te kijken, maar ik vind het nog steeds te jong. En dat wisten mijn dochters ook toen ze die leeftijd hadden. Ook hier was dus algemeen genomen geen sfeer van alles maar goed vinden.
Om eerlijk te zijn kan ik mij niet zo goed voorstellen dat een jongen die al een half jaar verkering heeft zijn vriendin naar beneden wil halen door op het schoolplein grof op te scheppen. Meiden die besproken worden hebben over het algemeen niet eerst een half jaar verkering. Als mijn dochter iedere maand een ander verslijt zou ik zeker wel een hartig woordje met haar spreken. Als je je reputatie snel om zeep wilt helpen moet je het zo doen.
Jij zegt: waar moet je naar toe als er dingen misgaan? Ik ga bij jongeren van 15 jaar ervan uit dat ze bij de ouders slapen en niet ergens op een achterafje zitten. Stel dat mijn dochter acuut naar huis zou willen dan geloof ik zeker dat de vader of moeder van haar vriend haar naar huis zal brengen. (Zij is 17, dus al wat ouder.)
Dit draadje is gestart met de melding dat de dochter van KatieM een half jaar verkering heeft en nu bij haar vriend wil slapen. Onder die omstandigheden en na een goed gesprek denk ik dat ik toestemming zou geven, ondanks mijn 'ouderwetse' opvattingen.
Met 'simpelweg verbieden' bedoelde ik niks persoonlijks overigens.

tonny

tonny

19-08-2010 om 12:01

Zelden thuis?

Nog even terug naar de startposting waar Katie schrijft: 'De ouders van haar vriendje zijn zelden thuis'
Vind ik een wat treurig gegeven. Hoeveel contact hebben ze met hun zoon? Hoe weten ze hoe hij deze relatie beleeft?

Ik vind 15 ook jong. Zoals Kaaskopje al schreef, je denkt dat je al heel wat bent, maar ondertussen.
Beperk dat blijven logeren tot momenten waarop het hout snijdt - na een feestje of zo- en maak er geen vaste gewoonte van.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-08-2010 om 12:20

Tonny

Man en ik zijn tijdens een werkweek ook zelden thuis. Nou ja... tijdens 3 werkdagen is er tot kwart voor 7 geen ouder aanwezig. Tot voor kort waren dat 4 dagen. Ik ben op zaterdag gaan werken ipv op maandag. Tijdens de rest is er altijd 1 thuis of in de buurt.
Wat noem je ´zelden´ thuis? Twee werkende ouders, of een alleenstaande werkende ouder wordt (of is al) steeds normaler en voor een puber laat je meestal geen oppas meer opdraven. Dat kan ik niet treurig noemen. Als de ouders om de haverklap op vakantie gaan of op stap gaan en kind dan voor het gemak alleen thuislaten, tja dat zou ik wel sneu vinden, maar dat is hier vast (hoop ik) niet het geval.

ann

ann

19-08-2010 om 12:55

Ja, dit is jong

Misschien behoor ik ook wel tot de oude stempel,maar persoonlijk vind ik 14-15 jaar inderdaad nog zeer jong en niet alleen wat de "sex" betreft,zelfs wat vaste verkering aangaat.Heb zelf een dochter van 14 en ik probeer hierin zeer open te zijn naar haar toe.Wanneer ze morgen met een vriendje aan de deur zou staan,ben ik wellicht de laatste hier in huis die dat zal toejuichen,wat niet wil zeggen dat ik het helemaal zou verbieden.Ik zou in ieder geval grenzen en regels vastleggen.Het hangt er ook vanaf hoe je hier als ouder mee omgaat toch?Verliefd zijn wil nog niet zeggen dat je als ouder zomaar alles moet toelaten.Natuurlijk hoeven ze niet bij elkaar te blijven slapen om "sex" te hebben,maar op die leeftijd moeten ze toch nog een beetje respect tonen en het besef blijven behouden dat ze nog zeer jong zijn en er nog zoveel andere dingen te beleven vallen.Dàt is trouwens ook een punt dat vaak vergeten wordt.Ik vind het zonde dat ze op zo'n jonge leeftijd zich reeds binden en daarbij vaak belangrijke dingen zoals vrienden en familie een beetje op de achtergrond schuiven.De relatie slorpt alle tijd en energie op.Vaak vallen deze in een diep gat wanneer hun liefdesavontuur stopt.Ik zou het triest vinden moest mijn 14-jarige dochter zich nu reeds binden aan iemand.

emma43

emma43

19-08-2010 om 14:55

Katiem

Lastig dit.Ik vind je niet ouderwets,eerder zuinig op je dochter.
Wij hebben het ook meegemaakt.Het is dubbel.Je zegt zelf dat ze al veel alleen samen zijn,dus als ze sex willen hebben,hebben ze daar kans genoeg voor.Daar gaat het dan volgens mij niet om.Aan de ander kant als ze een hele nacht naast elkaar liggen en knuffelen dan heb je wel de kans ,dat het moment dat ze sex willen, er zo is.Hier blijven ook vriendinnen slapen voor de gezelligheid,mijn dochter zag het verschil niet zo.Ook na de nodige uitleg,vond ze het nog onzin.
Haar vriend is 1 keer blijven slapen ,na een feest.Ik weet dat het toen bij slapen is gebleven.Later hebben ze wel sex gehad,maar toen bleven ze niet bij elkaar slapen.Toen het net uit was,is de jongen nog wel hier blijven slapen,bij dochter op de kamer,zonder sex,op aparte matras.Was wel door omstandigheden,maar wel als blijk van vriendschap van dochter uit.
Mijn dochter zou niet zomaar zonder reden,voor de gezelligheid mogen logeren bij een jongen,ook nog niet na een jaar verkering,maar wel als er een reden voor is,na een feest ofzo.

Jade

Jade

19-08-2010 om 14:58

*owww*

KatieM: "...dat ze niet de afgelikte boterham van de middelbare school moet worden, etc. etc.."

Zo zeg, ben jij als een olifant door een porseleinkast gedenderd zeg.....da's toch wel heel erg wat je tegen haar hebt gezegd. Het gevaar van zo'n felle reactie is dat ze je straks misschien niks meer vertelt.

Wie zegt overigens dat ze al geen sex heeft gehad??

Ik moet zeggen dat ik 15 jaar ook te jong vind. Je bent groot, maar eigenlijk ook weer niet. Lastig......helemaal omdat haar vader het wel goed vindt en jij niet.

KatieM

KatieM

19-08-2010 om 16:43 Topicstarter

Ouders niet thuis

Ja, ik vind ook dat het geen goede zaak is dat deze knul heel erg vaak alleen of met zijn een jaar oudere broer dagen alleen thuis verblijft. Bovendien geeft hij juist zelf aan dat hij het gezellige gezinsleven zoals hij dat bij mijn dochter in haar thuissituaties ervaart zo prettig vindt.
Maar om op die leeftijd terug te komen. Ik vind dat je als 15 jarige (net he..een maandje) nog niet de volledige consequenties kunt overzien van hetgeen wat op dat moment juist lijkt! Wil je dit werkelijk? of dringt de tijd.. "ik ben al een half jaar samen"? Mijn dilemma hangt grotedeels hiermee samen. Ze heeft verder al vaker keuzes gemaakt die achteraf niet de juiste bleken te zijn en ook impulsief gedrag vertoond waar ze later veel spijt van heeft. Ik wil niet ouderwets zijn, maar haar wel behoeden voor een ev. te snel gemaakte keuze die of door haar vriendje, of door de omgeving, zogenaamd als NORMAAL wordt gezien...

KatieM

KatieM

19-08-2010 om 16:45 Topicstarter

Jawel hoor.

Het is een welvarend gezin. Ouders gaan zeer geregeld een weekendje ertussenuit. Er ligt dan een geldbedrag klaar voor de knullen "zoek het je maar uit"!

KatieM

KatieM

19-08-2010 om 16:48 Topicstarter

Klein kringetje

Wellicht is dat ook wel een angst die me bezighoudt. Nu al is zijn wereld haar wereld. In het weekend mag ze van mij een avond naar hem toe of hij mag hier komen tot 24.00 uur. En overdag kan ik het niet tegenhouden. Maar ik merk wel dat ze nieuwe vriendschappen krijgt uit de kringen van haar vriend. Ik waak er enorm voor dat ze ook haar eigen vrienden niet verwaarloosd. Maar als je zo verliefd bent en vaak samen wil zijn, dan kun je dat maar heel moeilijk voorkomen.
Gelukkig sport ze door de week erg veel en hebben ze dan alleen maar PC/tel/SMS contact... Hiernaast moet er natuurlijk ook nog huiswerk worden gemaakt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.