Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Samenwonen op je 16e

Ik ben op zoek naar ouders met een puber die met 16/17 jaar is gaan samenwonen en/of een relatie heeft met een volwassene.


Moederkareltje schreef op 07-04-2024 om 18:52:

[..]

Een 16 jarige mag gewoonweg niet zonder toestemming van ouders iets huren of ergens anders wonen dus je hoeft niemand vast te binden. Dat scheelt.

Ik ging met 16 (bijna 17) op kamers, daar had zo een vriendje bij in kunnen trekken.

Kersje schreef op 07-04-2024 om 19:05:

Ah wacht, zie dat de openingspost inmiddels is aangepast, des te zorgelijk eigenlijk, want dan wil je niet de ware reacties horen. Serieus, wat is je verwachting van dit topic eigenlijk Mdep?

Onderzoekje. Eerste post 😉

Marianne76 schreef op 07-04-2024 om 17:49:

Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen een paar jaar alleen wonen voordat ze evt gaan samenwonen, zodat ze leren op hun eigen twee benen te staan en zelfvertrouwen daarin opbouwen. Daarom zou ik hier niet achter staan.

Ik ben met 20 gaan samenwonen,  lijkt me erg zonde van het geld, en de woonruimte ,om apart te gaan wonen? Vriend was 26.

Als deze man echt 34 is zou ik het afkeuren.

17 en 21 of 22 kan wel.

Herfstappeltaart schreef op 07-04-2024 om 19:07:

[..]

Onderzoekje. Eerste post 😉

Precies, zonde vd inspanning dus!


thanks Herfstappeltaart 🙏

Moederkareltje schreef op 07-04-2024 om 18:52:

[..]

Een 16 jarige mag gewoonweg niet zonder toestemming van ouders iets huren of ergens anders wonen dus je hoeft niemand vast te binden. Dat scheelt.

Dit is niet waar. Als de 16 jarige bij iemand intrekt dan kun je je daar als ouder alleen maar bij neerleggen. De politie gaat ze echt niet halen en al zouden ze dat doen dan gaan ze zo weer terug, dus daar heb je niets aan.

Miepjecody schreef op 07-04-2024 om 19:11:

[..]

Ik ben met 20 gaan samenwonen, lijkt me erg zonde van het geld, en de woonruimte ,om apart te gaan wonen? Vriend was 26.

Als deze man echt 34 is zou ik het afkeuren.

17 en 21 of 22 kan wel.


Ik ben als 22 à 23-jarige ingetrokken bij een man van 36.

Maar ik was toch héél blij dat mijn man eerst een paar jaar alleen had gewoond en zijn eigen huishouden beredderde.

En dat ik ook eerst een paar jaar op kamers had gezeten. Eerst maar eens mezelf in leven leren houden vooraleer ik een heel huishouden mee recht moest houden  .

en hoe gaat een 16 jarige dit financieren?
Want bij mij zou het zakgeld en andere bijdragen dan wel stoppen. Want niet meerderjarig, en als ouder blijf je wel verantwoordelijk, dus helaas.

Als hij echt betrouwbaar is zou hij er ook niet op aandringen maar remmen en je kind eerst haar opleiding laten afmaken.

Ysenda schreef op 07-04-2024 om 19:30:

en hoe gaat een 16 jarige dit financieren?
Want bij mij zou het zakgeld en andere bijdragen dan wel stoppen. Want niet meerderjarig, en als ouder blijf je wel verantwoordelijk, dus helaas.

Als hij echt betrouwbaar is zou hij er ook niet op aandringen maar remmen en je kind eerst haar opleiding laten afmaken.

Bwah ... Ik zie het nog gebeuren dat zo iemand zegt dat de huur en vaste kosten nauwelijks meer worden, dus dat hij dat wel zal blijven betalen  .

Dat ze dus hoogstens de helft van de boodschappen betaalt van haar weekendjob.

Bijkomend: Wat gebeurt er als de relatie strandt? Je kan je bij de woningbouw pas inschrijven vanaf je 18de (en je komt waarschijnlijk in de meeste plaatsen pas ten vroegste op je 25ste aan een dak boven je hoofd). Hanteer je als ouders een "vertrokken is vertrokken"-reactie en moet kind dan maar ergens een al-zowat-even-onmogelijk-te-vinden-kamer gaan zoeken? Of trekt kind dan toch maar weer in?

Marty1984 schreef op 07-04-2024 om 19:36:

[..]

Bwah ... Ik zie het nog gebeuren dat zo iemand zegt dat de huur en vaste kosten nauwelijks meer worden, dus dat hij dat wel zal blijven betalen .

Dat ze dus hoogstens de helft van de boodschappen betaalt van haar weekendjob.

Bijkomend: Wat gebeurt er als de relatie strandt? Je kan je bij de woningbouw pas inschrijven vanaf je 18de (en je komt waarschijnlijk in de meeste plaatsen pas ten vroegste op je 25ste aan een dak boven je hoofd). Hanteer je als ouders een "vertrokken is vertrokken"-reactie en moet kind dan maar ergens een al-zowat-even-onmogelijk-te-vinden-kamer gaan zoeken? Of trekt kind dan toch maar weer in?

Je vergeet kleding, reiskosten, school  verzekeringen etc. Kosten zijn niet alleen voeding natuurlijk.

Wat raar Mdep, vind je het feit dat de volwassene 34 is ineens niet meer relevant dat je dat gewist hebt? Geloof je het zelf?
Zo krijg je natuurlijk geen passende reacties.

16/17 en 34 vind ik absoluut niet gezond en zou ik ook niet mee akkoord gaan.
Die situatie is geenszins gelijkwaardig. Gewoon niet. De beste man heeft een eigen huis, baan, financiën en je kind zit nog op de middelbare school of is nog bezig met een opleiding. Natuurlijk kun je op kamers gaan wonen op die leeftijd, maar dat is anders dan intrekken bij iemand met een volledig huishouden inclusief alle verantwoordelijkheden die daarbij komen kijken.

Hij is op een leeftijd dat een kinderwens heel reëel is, terwijl het voor je dochter nog absoluut verre van ideaal is. Hoe staan ze daar in?

Kan best een prima kerel zijn verder, maar op dit moment is de inbreng van je dochter in de relatie onmogelijk gelijkwaardig aan die van hem. 

Ysenda schreef op 07-04-2024 om 19:30:

en hoe gaat een 16 jarige dit financieren?
Want bij mij zou het zakgeld en andere bijdragen dan wel stoppen. Want niet meerderjarig, en als ouder blijf je wel verantwoordelijk, dus helaas.

Als hij echt betrouwbaar is zou hij er ook niet op aandringen maar remmen en je kind eerst haar opleiding laten afmaken.

Ysenda laat hier heel goed zien dat het scheef is, dat kan je beter echt niet ontkennen
Hoe erg je de relatie ook aanmoedigt en erachter staat
Het kan namelijk allebei, er vierkant achterstaan en alvast fantaseren over oma zijn én met een schuin oog de boel in de gaten houden zodat ze alsnog die zelfstandige volwassene kan worden 

Ik zou haar geenzins financieel afhankelijk maken met zo'n leeftijdsverschil
Ook zou ik haar niet van school halen om het financieel een beetje gelijk te trekken
Was ze zonder vriend ook met haar 16e op kamers gegaan en hadden jij/jullie dat dan voor haar gefinancieerd, doe dat nu ook
Stort het op de rekening zodat hij ziet dat hij is wat hij is, haar vriendje met een vriendinnetje wat nog financieel afhankelijk is

Eigenlijk, zorg dat je de moeder blijft die je ook zonder volwassen partner zou zijn voor haar
Want 16 is echt 16
En 34 is echt 34 

En wie weet is deze relatie niet eeuwigdurend, maar moet haar levenspartner nog geboren worden over 2 jaar
Op alles voorbereiden dus en niet overschatten, dat is het enige advies wat ik kan geven

Beertjelief schreef op 07-04-2024 om 20:38:

[..]

Ysenda laat hier heel goed zien dat het scheef is, dat kan je beter echt niet ontkennen
Hoe erg je de relatie ook aanmoedigt en erachter staat
Het kan namelijk allebei, er vierkant achterstaan en alvast fantaseren over oma zijn én met een schuin oog de boel in de gaten houden zodat ze alsnog die zelfstandige volwassene kan worden

Ik zou haar geenzins financieel afhankelijk maken met zo'n leeftijdsverschil
Ook zou ik haar niet van school halen om het financieel een beetje gelijk te trekken
Was ze zonder vriend ook met haar 16e op kamers gegaan en hadden jij/jullie dat dan voor haar gefinancieerd, doe dat nu ook
Stort het op de rekening zodat hij ziet dat hij is wat hij is, haar vriendje met een vriendinnetje wat nog financieel afhankelijk is

Eigenlijk, zorg dat je de moeder blijft die je ook zonder volwassen partner zou zijn voor haar
Want 16 is echt 16
En 34 is echt 34

En wie weet is deze relatie niet eeuwigdurend, maar moet haar levenspartner nog geboren worden over 2 jaar
Op alles voorbereiden dus en niet overschatten, dat is het enige advies wat ik kan geven

Wat wil je met die ouders TO ?
Hoop je op positieve verhalen. Dat het prima gaat en is ?
Ik hoop dat je ze niet vindt . Want 17 en 34 is echt een groot verschil. En zorgelijk dat beiden hier voor kiezen.

Mijn schoonzusje is jaaaaaren geleden als 16-jarige bij haar vriend van toen 34 ingetrokken, tegen de zin van haar ouders in. Gestopt met school en huisvrouwtje gaan spelen. Ik noem het expres 'spelen', ze was nog maar een kind. Zonder startkwalificatie, dat kon toen nog. De dag na haar 18e verjaardag zijn ze getrouwd en in vijf jaar heeft ze vier kinderen gekregen. Nu zijn de kinderen het huis uit, haar man is met pensioen, het huwelijk is waardeloos en ze kan geen kant op, want alles is van hem (huwelijkse voorwaarden die ze op haar 18e heeft getekend zonder te snappen wat ze inhielden). Ze heeft geen diploma's, geen werkervaring, geen geld. Wel heel veel spijt. Ik heb de trouwvideo gezien, een man van ruim in de dertig met een kindbruidje in een witte poefjurk. Ik moest er bijna van huilen. Het waren andere tijden, maar als het mijn kind was, klaagde ik de vent aan voor pedofilie en sleurde ik mijn dochter aan haar haren terug naar huis en zorgde ik dat ze in ieder geval een diploma haalde. Desnoods bracht ik haar elke dag persoonlijk naar school. 
Mijn eigen dochter kreeg op haar 18e een vriend van 23, die heel netjes kwam vragen of dat wel oké was. Zij zijn pas na 6 jaar, toen ze beiden waren afgestudeerd, gaan samenwonen. Prima jongen dus, die het allerbeste met dochter voorheeft.  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.