Liesbeth11
22-06-2025 om 19:05
Schoolfeest
hoi,
Mijn dochter is 14 en heeft een feestje op school. Hardstikke leuk! Alleen zitten mij man en ik er mee dat er ook introducees mogen komen. Het duurt ook van negen uur tot twee uur en is in een club in het centrum van Rotterdam. Is dit normaal op haar leeftijd en moeten we haar laten gaan of niet? Wat zouden jullie doen? En waarom?

Ginevra
22-06-2025 om 22:14
SuzyQFive schreef op 22-06-2025 om 20:18:Ik had mijn directeur ook echt scheef aangekeken als ze van ons zouden verwachten tot 2:00 op een schoolfeest te zijn.
Dat vind ik dan ook sowieso al een indicatie dat dit geen feest van school is.
Toen ik zelf nog op school zat betekende een schoolfeest: ín de school, beslist geen alcohol, beslist geen introducees, en er waren wat docenten op de achtergrond aanwezig. En dus was het ook bijtijds afgelopen want die wilden ook om een uur of twaalf wel naar huis.
dat de leerlingenraden daarnaast nog andere feesten elders organiseerden, tja dat was een ander verhaal maar dat was dan ook geen schoolfeest.

mana_sutiyuq
22-06-2025 om 22:30
schoolfeesten zijn hier wel in een club in het centrum maar geen introducees, wel docenten en het is om 1 uur afgelopen.
Onder- en bovenbouw zijn gescheiden feesten.

Anne1234!
22-06-2025 om 22:31
Hier zijn schoolfeesten op school, georganiseerd door school en onder verantwoordelijkheid van school en afterparty's en 'schoolfeesten' op een externe locatie georganiseerd door de leerlingenraad en buiten de verantwoordelijkheid van school. Daar zou ik mijn 14 jarige niet heen laten gaan.

Temet
22-06-2025 om 22:38
mana_sutiyuq schreef op 22-06-2025 om 22:30:
schoolfeesten zijn hier wel in een club in het centrum maar geen introducees, wel docenten en het is om 1 uur afgelopen.
Onder- en bovenbouw zijn gescheiden feesten.
Hier net zoiets. Ik was behoorlijk verbaasd toen ik hoorde van een feest in een club, maar het was op een dinsdagavond, dan is er waarschijnlijk geen gewoon publiek. En de school heeft de rotzooi niet, dus eigenlijk was het geen gek idee. Ook sympathiek was dat vlakbij de club de tramhalte lag voor de tram naar de buurt waar de school staat en bijna alle leerlingen wonen.
Hoe dan ook: niet tot 2 uur (ik meen tot 12), geen alcohol, wel docenten, geen introducees.

Tijgeroog
22-06-2025 om 22:45
Hier jaarlijks een schoolfeest op dinsdagavond, op een externe (afgehuurde) locatie. Geen alcohol, geen introducees, wel georganiseerd door de school, verkocht boven tot het einde ergens rond middernacht, hoe hogere klas, hoe later de eindtijd.

Netherfield
22-06-2025 om 22:52
Bornholmstraat is geen tippelzone meer, maar ik zou er ‘s avonds ook niet langs fietsen. Dochter had haar eindgala op het Suikerterrein in Groningen, er waren docenten aanwezig. Introducees mochten mee, daarvoor moest de leerling dan een extra kaartje kopen. Er was alcohol voor de 18-plussers, die kregen een bandje bij de deur. Het duurde tot 12 uur en er was een normaal parkeerterrein.
Maar voor kinderen van 14 en het duurt tot 02:00? No way…

Poezenmeisje
22-06-2025 om 23:54
Ik vind het Suikerterrein verschrikkelijk slecht bereikbaar met de fiets. Je moet helemaal doorfietsen naar die luchtbrug waar ik het ook wat luguber vind.
Met de auto gaat het Suikerterrein prima.
Vandaag hield "Mr. Suiker" Paul Grimmius nog een verhaaltje op het Tiny Houses Festival bij Westpark.

absor
23-06-2025 om 00:35
ik zou niet direct nee zeggen maar ook niet meteen ja
Zou checken of het idd van school uit gaat en of er alcohol geschonken gaat worden enz, of er op gecontroleerd wordt.
Indien het allemaal klopt dan afspraak maken over de eindtijd. En dat kan bij hoge uitzondering een keer 1 uur worden. Ik zou wel gaan halen trouwens

watertoren
23-06-2025 om 08:47
Ginevra schreef op 22-06-2025 om 22:14:
[..]
Dat vind ik dan ook sowieso al een indicatie dat dit geen feest van school is.
Toen ik zelf nog op school zat betekende een schoolfeest: ín de school, beslist geen alcohol, beslist geen introducees, en er waren wat docenten op de achtergrond aanwezig. En dus was het ook bijtijds afgelopen want die wilden ook om een uur of twaalf wel naar huis.
dat de leerlingenraden daarnaast nog andere feesten elders organiseerden, tja dat was een ander verhaal maar dat was dan ook geen schoolfeest.
Dan zijn wij echt wel zo te lezen van een andere generatie. Ik ben nu 60 en feesten op school was toen altijd met veel alcohol. Introducees niet maar wel leraren die zatter waren dan ik. Ik heb toen mijn leraar geschiedenis naar zijn fiets moeten brengen.
Als ik terug denk aan vroeger dat kan niet meer in deze tijd.

mana_sutiyuq
23-06-2025 om 08:56
watertoren schreef op 23-06-2025 om 08:47:
[..]
Dan zijn wij echt wel zo te lezen van een andere generatie. Ik ben nu 60 en feesten op school was toen altijd met veel alcohol. Introducees niet maar wel leraren die zatter waren dan ik. Ik heb toen mijn leraar geschiedenis naar zijn fiets moeten brengen.
Als ik terug denk aan vroeger dat kan niet meer in deze tijd.
natuurlijk kan dat niet, en dat is maar goed ook. We hebben nu veel meer kennis van de schadelijke invloed van alcohol. Nix18 is er niet voor niets. En school heeft zich nu eenmaal aan de wet te houden en naast dat ook een voorbeeld functie.
Zouden ze op sportverenigingen ook moeten hebben, schenk geen alcohol bij jeugdtoernooien bijvoorbeeld. Maar helaas is die omzet nodig om de verenigingen rendabel te houden.

Anoniemvoornu
23-06-2025 om 09:12
Poezenmeisje schreef op 22-06-2025 om 23:54:
Ik vind het Suikerterrein verschrikkelijk slecht bereikbaar met de fiets. Je moet helemaal doorfietsen naar die luchtbrug waar ik het ook wat luguber vind.
Met de auto gaat het Suikerterrein prima.
Vandaag hield "Mr. Suiker" Paul Grimmius nog een verhaaltje op het Tiny Houses Festival bij Westpark.
To heeft het over een club in Rotterdam ... ik weet niet welke club maar de clubs die ik ken daar zijn daar goed te bereiken met zowel ov als auto.
To ik zou mijn kind laten gaan maar wel ophalen.

Liesbeth11
23-06-2025 om 09:15
er zijn bij dit feest ook docenten aanwezig en het is alcohol en rookvrij. Het wordt georganiseerd door een bond op school die al dit soort activiteiten regelen. Dat doen ze samen met docenten. We hebben nu nee tegen haar gezegd en daar is ze erg teleurgesteld om. We hebben al vaker gezegd dat ze niet naar een feest mag. Maar al haar vriendinnen en klasgenoten gaan wel en hebben ook aangegeven dat ze willen dat mijn dochter ook komt, en ze dan ook extra op haar zullen letten. Moeten we haar toch laten gaan?

absor
23-06-2025 om 09:18
Liesbeth11 schreef op 23-06-2025 om 09:15:
er zijn bij dit feest ook docenten aanwezig en het is alcohol en rookvrij. Het wordt georganiseerd door een bond op school die al dit soort activiteiten regelen. Dat doen ze samen met docenten. We hebben nu nee tegen haar gezegd en daar is ze erg teleurgesteld om. We hebben al vaker gezegd dat ze niet naar een feest mag. Maar al haar vriendinnen en klasgenoten gaan wel en hebben ook aangegeven dat ze willen dat mijn dochter ook komt, en ze dan ook extra op haar zullen letten. Moeten we haar toch laten gaan?
Ja natuurlijk moet je haar laten gaan!! Ze kan veel beter eerst met dit soort feestjes oefenen (rook en drinkvrij, klasgenootjes om je heen, docenten aanwezig)
wat voor reden zou er zijn om haar helemaal niet te laten gaan?

Anoniemvoornu
23-06-2025 om 09:22
Liesbeth11 schreef op 23-06-2025 om 09:19:
dat er introducees komen waardoor we niet weten wie er binnen is.
Je kent alle kinderen van haar school??