Elinde
15-05-2013 om 18:21
Scooter?
Binnenkort wordt zoon 16. En af en toe heeft hij het erover dat hij dan als cadeau wel een (bijdrage aan) een scooterrijbewijs wil. Ik weet niet goed of ik dat wel een goed idee vind. Ik vind scooters namelijk nogal gevaarlijk. En een paar maanden later kan hij ook beginnen aan een auto-rijbewijs, maar hij zegt zelf dat hij dan nog niets heeft, want in een auto moet er altijd iemand met hem meerijden. En hij wil nou juist een scooter voor de ritten naar school en naar zijn vriendin (allebei wat verder weg). Wat te doen;scooter- of autorijbewijs?

Darts
19-05-2013 om 00:04
Gevaarlijk, vies en asociaal
Mijn vader was arts. Mijn ouders waren helemaal niet autoritair, maar één ding stond vast: wij zouden nooit een brommer mogen. Mijn vader kreeg namelijk de ongelukken binnen, vandaar.
We taalden er ook niet naar. Af en toe werd er nl. thuis wel eens iets over het werk besproken. Dan hoef je echt niet meer.
Brommer/scooter rijden is echt veel gevaarlijker dan auto rijden.
Het is bovendien ook veel vervuilender. De grootste vervuiling komt van brommers en scooters. Die uitlaatgassen zijn veel viezer dan van auto's.
En dus sta je als fietser voor het rode stoplicht recht achter een scooter die de uitlaatgassen recht in je gezicht, en nog erger, recht in het gezicht van je jonge kind spuit. Ja dat is slecht voor de gezondheid en levensverwachting, zeker.
Ken je die stickers van "de eerlijke brommer"?
"Het aantal brom- en snorfietsen is de afgelopen vijf jaar met 350.000 toegenomen tot een miljoen. De voertuigen zijn niet alleen vervelend voor overige verkeersdeelnemers, maar ook een gevaar voor de gezondheid van de fietser. Zo heeft de universiteit van Utrecht eerder vastgesteld dat een brommer per seconde meer schadelijk ultrafijnstof produceert dan een vrachtwagen. "Vroeger vonden de meeste mensen brom- en snorfietsen asociaal", zegt de actievoerder aan de telefoon. "Maar toen kwamen de scooters, en die vond iedereen hip en leuk.""
"De meeste scooterrijders weten niet eens dat hun uitlaatgassen kankerverwekkend zijn."
"Bij een op de vier ongelukken in Amsterdam is een scooter betrokken."
http://www.nzmagazine.nl/stadsridder-de-eerlijke-brommer/
Geef je kind alsjeblieft een fiets, een elektrische fiets of een elektrische scooter! En een helm.

Primavera
19-05-2013 om 14:31
Route? soort scooter?
Hier zal het niet mogen om de simpele reden dat de route van ons dorpje naar de stad hoe dan ook over een onoverzichtelijke weg gaat zonder fietspad waar de auto's 70 tot 90km/h mogen. De oudste mag om die reden ook niet met de fiets naar school.
Op een fiets of brommer/scooter ben je gewoon veel kwetsbaarder ook met helm. Ik heb genoeg ernstige gevallen gezien in de tijd dat ik stage liep op de EHBO en op de IC van neurochirurgie.
Als er een veiliger weg was geweest of als ze met een klein scootertje op een fietspad er naar toe had kunnen rijden dan had ik dat mischien kunnen overwegen.
Ik heb niet het idee dat we met het busabonnement wat ze nu heeft zoveel goedkoper uit zijn. Vooral ook opdat ze een duurdere optie heeft waarmee ze behalve van en naar school in de stad ook op andere tijden en naar andere dorpen toe kan reizen. Haar vergrootte onafhankelijkheid was ons echter die extra prijs wel waard.
Verder zou ik letten op wat de puber aan beweging doet. Is het een puber die fanatiek sport, dan kan dat fietsen wel gemist worden. Is dat fietsen echter een groot deel van de totale beweging die hij/zij krijgt dan zou ik er nog eens over na denken.

+ Brunette +
19-05-2013 om 14:46
Hoe erg is een scooter?
Een moderne scooter is niet meer tweetakt maar viertakt. Er gaat gewone autobenzine in, dus het argument van "zo verschrikkelijk vervuilend" gaat niet meer op. In Spanje zijn al jaren geen nieuwe tweetakt brommers meer te koop. Het zou me niets verbazen als het een EU-maatregel betreft en ze in Nederland ook niet meer worden verkocht. En aangezien een scooter niet zoveel weegt als een auto, rijdt hij een stuk zuiniger.
Verder neemt een scooter een stuk minder ruimte in op de weg dus is in veel mindere mate verantwoordelijk voor natuurvernietiging voor wegen en parkeerplaats. Let eens op hoeveel mensen er in de meeste auto's zitten. Een of twee. Dat past ook wel op een scooter.
Vervuilender dan een fiets? Ja, maar voor langere afstanden veel handiger. Als fietsen te vermoeiend is of openbaar vervoer te traag (lopen naar de halte, wachttijd, overal stoppen).
Gevaarlijker dan een auto? Ja, maar volgens mij is het verschil tussen een fiets en een brommer niet zo groot, als je verantwoord rijdt. In Spanje is een fietshelm verplicht, dat is niet voor niets want je hebt er nauwelijks fietspaden. Dus dat de fiets in Nederland veilig is, heeft niet alleen met de snelheid te maken maar ook met het bestaan van fietspaden.
Een auto geeft onafhankelijkheid aan volwassenen, een scooter geeft die aan pubers. "Die paar jaartjes" gaat voor een puber niet op, die wil nú met zijn vrienden op stap.

liora
19-05-2013 om 16:15
Niet verbieden
Het zal hier nog wel even duren, maar ik kan me niet voorstellen dat ik het zou verbieden. Ik verbaas me ook wel over het gemak waarmee je iets zou verbieden wat wel gewoon toegestaan is, wettelijk.
Ik zou wellicht om wat tijd te rekken nog een drempel opwerpen (groot deel zelf bij elkaar sparen) maar verbieden vind ik eigenlijk not done.
Ik realiseer me wel dat als dit ooit echt gaat spelen het misschien anders loopt dan ik nu denk.
Liora

Elinde
19-05-2013 om 18:58
Onafhankelijke puber
Wij wonen in een middelgrote stad en hier rijden 's avonds geen bussen meer. Dan is het wel handig als zoon wat mobieler is. De afstand naar vrienden en vermaak is al gauw ruim 10 km. Nu is het zo dat ik hem 's avonds ga halen. Het is natuurlijk niet leuk als je altijd afhankelijk bent van je moeder. Met een scooter kan hij zelf gaan en staan waar hij wil. Ik denk er toch steeds meer aan om dan toch maar een scooterrijbewijs te laten halen. Een scooter (van man) staat al in de garage. En zoon zal er echt wel verstandig mee om gaan, dat scheelt natuurlijk wel.

Mascha
19-05-2013 om 18:59
Gezond verstand
Net als Liora vind ik het ook niet nodig om het te verbieden. Ik zou wel mijn kinderen op hun gezonde verstand aanspreken. Ik rij ook scooter en zie het niet als iets gevaarlijks, mits je er maar normaal mee omgaat. (maar dat is met een auto en motorfiets ook) keihard rijden, roekeloos inhalen, opvoeren, onder invloed rijden enz enz, dat zijn dingen die je met je kinderen kan bespreken. Hier rijden de jongens en meisjes (vrienden van mijn zoon) beslist geen brommer of scooter als ze uitgaan (een dorp verderop) gaan ze uiteraard wel op de fiets terug, ook wel met wat biertjes op, maar ze weten dat ze voorzichtig moeten zijn, op het fietspad moeten blijven, geen rare fratsen moeten uithalen.
(ik weet dat hier ook wel eens een discussie over fietsen en drank gevoerd is, maar ik zou niet weten hoe het anders moet als je buiten de stad woont en toch eens uit wil gaan. Trouwens ik rij ook op de fiets naar huis als ik bij een vriendin een wijntje gedronken heb, ga niet stomdronken over straat, maar ga dan ook geen taxi bestellen voor een ritje van 1 km.

Maylise
19-05-2013 om 19:56
Hier
Mijn zoon en dochter rijden ook allebei op een scooter. Waar wij wonen is het openbaar vervoer niet heel goed. Overdag gaat het nog wel maar 's avonds stoppen de bussen al vroeg. Fietsen is hier lastig en daarnaast zijn de afstanden ook wat te ver om echt dagelijks te doen. een scooter is dus een prima oplossing.
Ik heb er van bewust dat scooters redelijk kwetsbaar zijn en dat er veel ongelukken mee gebeuren. Ik heb er dus ook wel over na moeten denken maar uiteindelijk wel toestemming gegeven.
Beide kinderen zijn verantwoordelijk en kunnen technisch goed rijden. Natuurlijk hebben ze alleen controle over hun eigen gedrag dus er blijft altijd wat gevaar maar in dit geval heb ik besloten dat het ok is om het risico te nemen.

P
19-05-2013 om 21:42
Biene
Als jij werkelijk denkt dat een fiets of een bus de oplossing is in een buitengebied met kassen waar je soms midden in de nacht naar toe moet op toch een behoorlijke afstand en waar Pman soms wel 4 uur of langer zit bij een storing en waar hij elke ochtend in weekenddagen of feestdagen al standaard van 7-10 uur moet zijn dan zijn we uitgepraat want ik snap werkelijk waar niet waarom mijn man geen scooter meer zou mogen rijden van jou.

Kaaskopje
19-05-2013 om 22:39
Ik denk, maar wie weet zit ik ernaast, dat Biene bedoelt dat jij de fiets kunt pakken als Pman de auto mee moet nemen naar buitengebied e.d.. Met andere woorden: waarom zou er een scooter moeten komen voor spoedklussen terwijl er een auto is en jij eventueel de fiets of bus kunt pakken.
Ik voeg toe dat het mij niet uitmaakt of jij er een scooter bij wilt hebben, maar Biene heeft wel een punt met haar opmerkingen

Tineke
20-05-2013 om 10:05
Wow p (ot)
Een zin van meer dan 80 woorden, en dat zonder enige interpunctie!

P
20-05-2013 om 15:09
Aha is dat het?
Storingsdienst is 24/7 een week lang dus en ik werk ook gewoon op 16 km afstand, en daarvoor moet ik elke dag voor half 8 de deur uit maar blijkbaar mag ik de boodschappen in het weekend en mijn werk op de fiets doen omdat jullie vinden dat een scooter een verboden vervoersmiddel moet worden.
Ik las nog een goed punt: jongeren zijn ook in de auto gevaarlijk dus blijkbaar moet de auto ook verboden worden.

Kaaskopje
20-05-2013 om 15:55
Ik hou mijn hart dan ook vast als mijn dochter straks in haar eerste auto rijdt. Nog een paar weken en dan mag ze. ..

P
20-05-2013 om 16:29
Kaaskopje
Ik kan me voorstellen dat het extra spannend is als je en je man geen rijbewijs hebt!

Kaaskopje
20-05-2013 om 19:33
Ja dat speelt misschien wel mee, maar ik heb eigenlijk wel vertrouwen in haar kunsten. Dus als het nieuwtje eraf is, wen ik er ook wel weer aan

Jade
21-05-2013 om 18:43
Hier wel...
Mijn zoon heeft sinds zijn 16e een scooter (hij is nu 18).
Ik heb daar geen problemen mee.
Dus mijn zoon is gevaarlijk, vies en asociaal. Weten we dat ook weer
Ik vond overigens de wielrenners, die ervoor zorgden dat mijn zoon de berm in moest rijden (en hij reed al langzaam en uiterst rechts), waardoor hij schade heeft opgelopen aan zowel scooter als kleding, behoorlijk achterlijk, maar goed, daar hebben we het maar niet over

Jade
21-05-2013 om 18:51
Snorscooter...
Ik snap dat eigenlijk niet: ik word regelmatig in de stad ingehaald door mensen op snorscooters (en ik rij keurig 30 op de scooter). Die mensen hoeven dus geen helm op.....dat vind ik toch behoorlijk link, zelfs met die snelheid kun je een rare smak maken. Helemaal erg als ik ze zie rijden met een kind achterop (dus ook zonder helm).
Maar goed, daar gaat deze posting niet over, maar ik wilde toch even reageren....
Elinde, wij hebben de scooter betaald. Het is overigens geen nieuwe scooter geworden, dat vond ik net een slag te duur
Gezien het feit dat hij werkt mag hij de benzine etc. zelf betalen. Dat was ook onze voorwaarde: geen geld voor benzine etc. dan ook geen scooter. Naar een autorijbewijs taalt hij (nog) niet. Hij heeft ook een OV-kaart (student), dus bij slecht weer gaat hij met de bus.
Het is een afweging die je maakt. Een ander kan je advies geven (altijd fijn om even een andere mening te horen), maar jullie moeten zelf gaan beslissen