Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Seks als we thuis zijn?

Wat vinden jullie ervan als je dochter of zoon van 16 met een vast vriendje/vriendinnetje seks heeft op haar/zijn kamer als jezelf thuis bent. Vraag is dus niet of je het goed vindt dat ze seks hebben maar dat ze het op hun slaapkamer doen terwijl jezelf beneden zit.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Koffiekwast ot

het fenomeen* met bikini /ondergoed onder de douche* doet zich in de sportschool en bijn de voetbalvereniging ook voor.
En dan vooral onder de jongeren ,van 16 tot 30 jaar ongeveer.
Ik vind het vooral heel onsmakelijk.
ga je lekker sporten,je zweet flink en dan ga je na afloop lekker douchen,met je ( bezwete )ondergoed nog aan: zo fris je lekker op!

Fiorucci

Fiorucci

11-08-2011 om 16:15

Mja

Ik zie in de sauna heel veel jongeren tussen 16 en 30 die geen enkel probleem hebben met bloot, hoor, in mijn tijd had je hele preutse jongeren en vrije jongeren. Het is net het echte leven..

Fio

inderdaad ,ik zie ook genoeg jongeren in de sauna.
maar douchen in je ondergoed is volgens mij echt iets van deze generatie.

Fiorucci

Fiorucci

11-08-2011 om 18:35

Sus-anne

Nou dat weet ik eigenlijk niet, in de sauna zie je ook zat volwassenen die de sauna ingaan in badpak...er zijn zelfs speciale dagen voor. En ook daar wordt gedouched in badpak,door die volwassenen.

Maylise

Maylise

11-08-2011 om 21:41

Voetbal

Bij mij zoon op de voetbal club douchen ze ook allemaal in onderbroek. Ik was helemaal verbaasd de eerste keer dat zoon dat vertelde. Volgens zoon is dat heel normaal en doen ze dat op alle voetbalclubs. Geen idee of dat zo is hoor. Ik kom nooit in de douches van voetbalclub. Zoon zegt dat het niet fijn is om je vrienden naakt te zien of als zij je naakt zouden zien. Ik ben zelf geen teamsporter dus het fenomeen van met elkaar douchen ken ik sowieso niet goed maar in de kleedkamer van het zwembad douchen bijna alle vrouwen ook met badpak aan. Natuurlijk is dat logischer omdat je dat badpak toch al aanhebt maar bij voetbal schijnt het dus ook normaal te zijn.

En dan?

Durven ze dan wel een droge onderbroek aan te trekken of gaan de kleren dan over de natte onderbroek aan ? Pffff ik dacht dat de Schotten preuts waren ;o)

Maylise

Maylise

11-08-2011 om 22:36

Shonagh

Dan trekken ze inderdaad kleren aan met de natte onderbroek nog aan of ze doen een handdoek om en dan wisselen ze zo de onderbroek om zonder dat iemand wat ziet. In elk geval wat er ook gebeurd ze blijven altijd bedekt. Ik heb geen idee of het een nieuw fenomeen is. Ik heb geen verstand van voetbal clubs en de gewoonten dar verder.

Maylise

Maylise

11-08-2011 om 23:44

Pelle

Maar dat zou dan niet verklaren waarom jongens nu met onderbroek aan douchen. Vroeger was het inderdaad een zeldzaamheid om besneden te zijn in Nederland maar tegenwoordig zijn er veel meer jongens besneden. Bij mijn zoons club en ook bij zijn vorige club is zeker de helft van de jongens (inclusief zoon zelf) besneden dus een zeldzaamheid is het niet. Ik kan me voorstellen dat als je de enige besneden jongen in een team bent je het inderdaad niet fijn vindt maar als er veel meer besneden zijn is dat misschien niet de reden.

Ik heb overigens aan zoon gevraagd en hij zegt dat alle jongens (onbesneden en besneden) op deze manier douchen. Nu weet hij vast ook niet wat bij alle clubs gebeurd al doet hij alsof maar in elk geval bij zijn clubs is het zo.

Lizelotje

Lizelotje

12-08-2011 om 09:26

Zuiden

Misschien zit er toch wel iets in wat koffiekwast zegt.Wij komen het uit zuiden en ik vind mijn dochter en haar vriendinnen erg preuts.Ze kleden zich bv wel uitdagend met korte rokjes,maar daar doen ze wel een korte broek onder,geen onderbroekje met rechte pijpjes,maar een kort spijkerbroekje ofzo.Mijn dochter wil absoluut niet dat haar bh zichtbaar is,dus onder alle witte shrtjes gaat een wit hempje.Geen sauna,geen groepskleedkamer in het zwembad.Ik ben soms erg verbaasd over de preutsheid van mijn dochter en we hebben ook discussies over wat zij vindt, dat niet normaal is en dat het echt niet kan,dat ik haar toch duidelijk wil maken dat het wel kan en mag.Dat het prima is dat zij het zo niet wil,maar dat een ander het wel mag.

Raar he?

Ik heb de indruk dat het iets is van de laatste 10-15 jaar. Daarvoor was bij alle sporten gewoon douchen de standaard. Hoe kun je nou schoon worden onder een douche met kleren aan?

Maylise

Maylise

12-08-2011 om 12:14

Pelle

Dat zou inderdaad kunnen. Ik weet natuurlijk niet hoe het vroeger op (voetbal)clubs toeging dus mijn ervaring is beperkt tot wat de jongens mij vertellen. Volgens hun is het altijd zo geweest maar dat zei dat zeggen dat zegt mij dan weer niks want zij weten uiteindelijk net zomin als ik hoe het vroeger toeging. Bovendien heeft zeker mijn ene zoon de neiging om wat in zijn omgeving de gewoonte is als een soort standaard voor de hele mensheid door de eeuwen te zien. Dat klopt natuurlijk niet dus ik krijg daar verder geen antwoorden op dit fenomeen. Het zou dus best kunnen wat jij zegt.

Seks als we thuis zijn?

Om maar even op de beginvraag terug te komen.
Ja, als hij zijn onderbroek maar aanhoudt :o)

Tirza G.

Tirza G.

12-08-2011 om 22:08

O jaaaaaaa die beha's

Die jonge meiden willen ook allemaal perse padded beha's, met van die dikkige effen cups. Want stél je toch eens voor dat je een tepelreactie zou kunnen zien door je shirt heen.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

16-08-2011 om 20:14

Geen probleem

Toen het nog niet aan de orde was leek het mij niet zo geslaagd als dochter en een eventuele vriend seks zouden hebben terwijl wij thuis zijn. Gewoon onbekendheid met het fenomeen, daar gooi ik het nu maar op. Het leek me maar vreemd. Maar toen mijn dochter verkering had en netjes toestemming voor een eerste 'logeer'-moment vroeg heb ik ben ik er heel soepel in meegegaan. Geen punt dus hier, zolang ik er maar niet hoorbaar van mee hoef te 'genieten'.
(ben net terug van vakantie en heb nog geen andere reacties gelezen)

Kaaskopje

Kaaskopje

17-08-2011 om 01:26

"ook al zouden mijn kinderen al getrouwd zijn...'

Ook al zouden mijn kinderen al getrouwd zijn dan nog vind ik het niet gepast om seks te hebben als de anderen familieleden door het huis heen lopen. Overigens willen de meeste pubers over het algemeen liever ook geen deelgenoot zijn van het feit dat hun ouders seks hebben.===

Ik kan even niet meer vinden wie dit geschreven heeft, maar wat een aparte mening. Stel dat het getrouwde stel 's morgens na het slapen seks wil, maar ze horen moeder/schoonmoeder de ontbijttafel klaarzetten dan horen ze het niet meer te doen? Zolang de rest het niet hoort is dat dan toch hun zaak?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf nogal benepen met seks om ga. Ik ga pas naar bed als er seksplannen zijn als mijn kinderen liggen te slapen. Ik ervaar het als zeer remmend als ik het gevoel heb dat een kind ons kan horen. Door onze situatie kan dat heel gemakkelijk gebeuren. Dus alleen als de kinderen in diepe slaap zijn of niet thuis zijn voel ik me vrijer/vrij. Dat mijn dochter seks heeft terwijl ze weet dat ik wakker ben vind ik eigenlijk alleen maar 'lief'. Ze voelt zich door die wetenschap niet geremd. Ik vind dat wel geruststellend. Ik heb mezelf nog lang afgevraagd wat mijn ouders zouden denken als ze geweten hadden dat ik... (en dan een bepaalde situatie). Ik hoop toch echt dat mijn dochters hier minder last van zullen hebben.
Ik vind het een heel interessant draadje, ook doordat ik zoveel reacties achter elkaar kan lezen. De mening van Maylise kende ik al. Ik weet niet goed wat ik ervan moet vinden. Haar opvattingen komen blijkbaar voort uit haar eigen achtergrond en worden waarschijnlijk versterkt doordat in Islamitische kringen los gedrag rond seks niet getolereerd wordt. Voor meisjes waarschijnlijk in meerdere mate dan voor jongens. Ik vind de opvatting van Maylise toch een beetje hypocriet. Zolang het maar niet bij ons thuis is, lijkt haar mening. Nou... dan verplaatst kindlief de vrijpartij toch naar de kamer van haar vriend? Of naar een hotelletje? En geschipper tussen mijn mening en een veel strengere mening van mijn man zou echt helemaal niets voor mij zijn. Ik bewonder Maylise dat ze een voor haarzelf acceptabele balans gevonden lijkt te hebben, maar ik zou zeker bij een relatie met iemand die er strengere regels op na blijkt te houden dan ik, van te voren al besloten hebben dat een huwelijk waarin allerlei beperkingen zouden gelden vanwege cultuur of geloof niet 'mijn huwelijk' zou zijn. Ik zou het dus uit maken, hoe leuk ik de man ook zou vinden.
Wat ik verder best interessant vind is dat de moeders die vooral van zich laten horen leeftijdsgenoten van mij zijn. Je zou zeggen dat mijn generatie wat makkelijker met de seksualiteit van hun kinderen om zou gaan dan de generatie van onze ouders, maar dat blijkt dus totaal niet in ieder gezin zo te zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-08-2011 om 01:45

Sus-anne

Nee ,ik geloof niet dat ik hier in mee zou gaan,mochten mijn kinderen dat vragen. ===
Jij zou dus vinden dat je zoon of dochter maar een mp3-speler moet aanschaffen en het volume moet opschroeven om jou geluiden niet te hoeven horen? Het lijkt mij echt niet prettig voor een kind, van welke leeftijd dan ook, om duidelijk te kunnen horen waar zijn moeder mee bezig is in de slaapkamer. Ik zou dus schrikken van zo'n verzoek en het serieus nemen. Lynna's zoon zal het vast niet makkelijk gevonden hebben om er iets van te zeggen. Ik vind dat een (volwassen) kind net zoveel recht heeft om kenbaar te maken dat zijn grenzen overschreden worden als een (iedere andere) volwassene. Niet voor elk wissewasje misschien, maar je moeder horen seksen vind ik geen wissewasje.

Kaaskopje

je begrijpt/leest mijn berichtje verkeerd.

ik bedoel: ik ga mezelf geen seks onthouden omdat mijn kinderen dat willen.
uiteraard hou ik rekening met hen,zij hoeven niet te horen dat ik seks heb.

Overigens

Mijn reactie kwam naar aanleiding van lynna :
*Mijn zoon heeft mij en mijn vriend gevraagd om geen seks meer te hebben als hij thuis is*.

dat gaat mij dus veel te ver,dat bepalen mijn kinderen niet.

Maylise

Maylise

17-08-2011 om 19:38

Kaaskopje

Nee, zoals ik eerder al schreef het is niet zo dat ik buitenshuis wel alles goed vind. Ik heb bepaalde ideeën over seksuele relaties die voortkomen uit o.a. mijn geloof. Ik denk dat seksuele relaties op zijn plaats zijn binnen een huwelijk of eventueel binnen een langdurige volwassen relatie. Ik denk niet dat een 16 jarige die 3 maanden samen is met een andere 16 jarige in een langdurige relatie verwikkelt is waarbij seks een rol zou moeten spelen. Persoonlijk denk ik dat het beter is om te wachten. Uiteraard vertel ik mijn kinderen over wat ik denk en waarom ik dat denk.

Echter ik heb niet de illusie dat ik voor de volle 100% kan bepalen wat een 16jarige doet. Als een 16jarige besluit dat met z'n vriendinnetje waar hij net drie weken mee samen is naar bed te gaan een fantastische plan is dan kan ik dat niet tegenhouden. Ik ben er tenslotte niet 24 uur bij.

Ik kan echter wel bepalen wat er bij mij thuis gebeurd en daar zeg ik dat ik het niet wil hebben. Daarbuiten hoop ik uiteraard dat ze ook mijn ideeën in ere zullen houden maar ik ben realistisch genoeg dat ze ook hun eigen ideeën zullen ontwikkelen. Daar is ook niks mis mee verder maar daarom hoef ik onder mijn dak nog geen dingen toe te staan waar ik het niet mee eens ben. Dat vind ik ook niet hypocriet.

Bij mijn man speelt uiteraard een grote rol dat de meeste mensen uit zijn gemeenschap en familie het inderdaad zouden veroordelen als wij zulke dingen wel toe zouden staan. Natuurlijk speelt bij hem mee dat hij zijn reputatie en die van de kinderen wil beschermen. Dat is wat mij betreft secondair maar voor hem is het belangrijk. Dat snap ik ook goed. Natuurlijk is mijn man 100x strenger dan ik. Ik ben vergeleken met de meeste mensen hier op het forum aan de conservatieve en strenge kant maar thuis ben ik de liberale makkelijke ouder. Is geen slechte positie overigens. Ik heb het nooit gedaan.

En natuurlijk weet je dit soort dingen niet van te voren. Ik heb nooit een seconde gepraat voordat ik ging trouwen over hoe we dat later met partners van kinderen zouden doen. Had ook weinig zin gehad. Mijn man had nog geen kinderen en dat zou dus volkomen hypothetisch zijn geweest. Voor zijn hypothetische kinderen was hij sowieso vrijer dan hij in het echt leek te zijn. Ik had twee kleine kinderen. De connectie tussen die hummels en dat ze later verkering zouden krijgen had ik ook nog niet geestelijk gemaakt.

Verder is het sowieso soms wel verfrissend om met iemand samen te zijn die anders tegen zaken aankijkt. Dat dwingt mij ook weer meer tot nadenken. De uitdaging is en blijft altijd leuk.

In elk geval zegt mijn geloof net zo goed dat dit soort dingen uit de boze zijn. Dat het grootste deel van de katholieken zich er niks van aantrekt is natuurlijk wat anders. Dat ik zelf ook niet altijd braaf ben geweest is ook een feit maar in theorie denk ik ook redelijk conservatief over dit soort zaken.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-08-2011 om 00:57

Maylise

Nee, zoals ik eerder al schreef het is niet zo dat ik buitenshuis wel alles goed vind.===
Nee, dat neem ik ook niet aan Maar in de praktijk komt het daar wel op neer als je kinderen dat zouden willen. Als het bij jullie naar tevredenheid geregeld is, dan heb ik daar natuurlijk helemaal geen commentaar op te leveren. Door hoe mijn ouders ons opgevoed hebben, geloof ik echter dat het beter is om iets meer toe te staan en daar open mee om te gaan, dan bepaalde zaken te verbieden.

Tirza G.

Tirza G.

18-08-2011 om 10:50

Weet ik niet kaaskopje

Ik vind dat echt een moeilijk iets. Mijn kinderen mogen van mij niet roken en geen alcohol drinken onder de 18. Dat wil niet zeggen, dat ze het niet dóen - alleen, ze doen het niet thuis. Wellicht is dat hypocriet, maar ik denk dan: dat scheelt toch weer een sigaret/borrel in vergelijk met wél thuis toestaan.
Waarom is het zo lastig om dit soort waarden die je zelf heel diep voelt over te dragen terwijl het geen enkel punt is om een kind autorijden onder de 18 zonder rijbewijs te verbieden? Dat mag niet van De Wet, klaar af. Ook dát is geen garantie dat ze het nooit zullen doen, maar waarom voel ik me als moeder dan bij 'wettige' dingen steviger staan dan bij mijn eigen waarden?

Tirza

Tirza

dat komt, omdat de wet voor iedereen geldt :o)

Kaaskopje

Kaaskopje

18-08-2011 om 11:29

Mag niet, klaar uit

Bij 'mag niet, omdat ik het zeg' vinden kinderen vaak dat het een dooddoener is die bovendien van tafel geveegd kan worden met (vinden zij) 'bij anderen mag het wel', terwijl bij 'mag niet van de wet' ze snappen dat ouders daar wel een heel goed argument mee hebben.

Tirza G.

Tirza G.

18-08-2011 om 13:53

Hahhaha

Dan ken je mijn kinderen niet Allebei ervaren debaters en niet te beroerd om de kracht van de wet te toetsen aan eerdere uitspraken van mij zoals bijv. 'altijd zelf blijven nadenken'.
Bij alcohol en sigaretten is het niet zo moeilijk: dat is vies en ongezond; slecht voor je hersenontwikkeling enzovoort. Bij seks is dat anders; ik denk dat op jonge leeftijd seks hebben slecht kan zijn voor je psychische gezondheid, maar dat is natuurlijk wel een heel vaag gebied. Er zijn zo ontzettend veel invloedsfactoren.
Alcohol en sigaretten zijn wat dat aan gaat eenvoudiger: dat is altijd slecht voor je, klaar. Maar autorijden onder je 18e? Mwah. Dat is maar een arbitraire grens. Er zijn landen waar het wél op jongere leeftijd mag. En trouwens, hier gaan ze het ook op proef veranderen naar 17 - dus blijkbaar is die wet niet zo heel erg 'vast'.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

18-08-2011 om 22:10

Mijn vader vatte dat in 1 woord samen: "Think!"
Wat de auto betreft kun je zo veel over de wet praten als je wilt, maar zolang die wet er is ben je strafbaar onder de 18 en dat vinden mijn dochters dan toch wel begrijpelijke taal.

Heintje Davids

Heintje Davids

20-08-2011 om 13:29

De seksende ander

Veel mensen hebben er grote moeite mee zich voor te stellen dat anderen seks met elkaar hebben, en dat geldt al helemáááál voor kinderen t.o.v. ouders en vice versa. De vraag hier is dus meer in hoeverre je deze diepgevoelde aversie emotioneel benadert of rationeel.

Voor de uitkomst maakt het verder geen moer uit, tot onvrijwillig celibaat heeft dit wederzijdse afgrijzen nog nimmer geleid. Getuige ook de hilarische verhalen van mijn schoonzussen en zwagers, die 16 waren begin jaren '70 in een streng katholiek gezin. Ze deden het gewoon, stiekem. Wel zo leuk trouwens.

Verbieden geeft aanleiding tot....

... stiekem gedrag.

Mijn dochter is nu nog maar 14, maar als ze een jaar of 16 is, zou ik het niet zo'n probleem vinden. Natuurlijk moet je als ouders bepaalde regels en grenzen hanteren. Een ander verhaal wordt het voor mij wanneer dit vriendje pas net in beeld is of als het om de haverklap andere vriendjes zouden zijn. Het ligt ook wel aan het type vriendje. Een 'player' maakt hier bijv. weinig kans.

Ik begrijp dat er vanuit de islamitsiche cultuur strenger gedacht en gehandeld wordt. Maar ik denk echt dat als je dingen ten strengste gaat verbieden dat je het stiekeme in de hand werkt.
Als het gaat om seks, roken en of alchohol dan denk ik dat je als ouders een taak hebt om ze de voordelen en nadelen te vertellen. Laatst was ik op een informatieavond over alchohol. Nou, dan zie je wel wat dat kan doen met jongeren. Mijn dochter was er zelf ook behoorlijk van onder de indruk.
Het is jammer als je man strenger is dan jijzelf. Voor kinderen is dat niet altijd makkelijk.
Mijn vader was ook een hele strenge man en ik verzweeg daarom veel voor hem. Dat voelde niet prettig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.