Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Jip

Jip

28-10-2012 om 10:38

Seks met scharrels.

Dochter heeft toen ze 15 was ruim een jaar verkering gehad. Na ongeveer een half jaar vonden wij het goed dat vriendje bleef logeren (en seks hadden). We hebben hier altijd heel open over kunnen praten en dit is nooit een probleem geweest. Nu echter is dochter 17, heeft zo af en toe een vriendje en wil graag dat deze blijven slapen (lees seks hebben). Ik vind het echter niet zo'n prettig idee dat er hier verschillende jongens met haar in bed liggen. Op zich begrijp ik wel dat ze ouder wordt en dat ze haar eigen leven heeft en seks mag hebben met wie ze wil. Maar dat dat dan hier allemaal onder mijn dak gebeurt geeft mij toch wel buikpijn. Tegelijkertijd wil ik natuurlijk ook niet dat ze dan maar ergens buiten gaan liggen hoewel dat in de praktijk denk ik wel meevalt. Maar wat dan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Alleen als er iets serieus is.

Volgens mij weet een 17jarige heel goed verschil tussen een 'relatie' en 'scharrels'. Hier is het gewoon dat jongens die een potentiële relatie zijn hier thuis mogen komen en misschien als het wat verder is mogen blijven slapen. En 'scharrels' niet onder ons dak. En dat 'verder' kan vele vormen hebben en is niet altijd aan tijd gebonden.
groeten albana

koentje

koentje

28-10-2012 om 12:02

Niks hoor,

seks mag hebben met wie ze wil? Nou, ik zou daar toch wat zuinig in zijn.
Je schrijft dat zij recht heeft op een eigen leven en zo, maar jij hebt dat ook. Zo kan ik me goed voorstellen dat je geen zin hebt in allerlei los-vaste relaties die maar over de vloer komen en blijven slapen.
Daar zou ik onderscheid in maken. Het is volgens mij nog steeds een leeftijd waarop je waarden en normen meegeeft.

Jip

Jip

28-10-2012 om 12:12

Seks met wie ze wil

'Seks met wie ze wil', daar bedoel ik mee dat ik het haar niet kan verbieden. Uiteraard heb ik gezegd hoe ik daarover denk en ik hoop dat ze daar wat mee doet. Maar ik vroeg me wel af hoe andere ouders daar over denken en mee omgaan.

Niet in mijn huis

Een vaste vriend zou op de duur wel mogen blijven slapen, maar scharrels niet. Ik vind scharrels overigens niet passen bij een meisje van 17, ja een beetje zoenen enzo, maar echt mee naar bed gaan niet. Als ze volwassen is moet ze zelf maar weten wat ze doet, in haar eigen huis.

Marieke

Marieke

28-10-2012 om 13:05

Save en veilig

Buiten de dingen die al genoemd zijn, zijn er nog wat zaken die door mijn hoofd gaan.
Doet zij het veilig? Heb je dat gesprek al wel met haar gevoerd. Van AIDS ga je tegenwoordig niet meer per se dood, maar het is nog steeds een hele nare ziekte om te hebben. Van Candida kan ze ongemerkt haar vruchtbaarheid verliezen en zo zijn er nog wat nare SOA's. Als je zicht wilt houden op de knullen is het toch een goed idee om ze thuis uit te nodigen. Ze is nog maar 17 en daarmee jong en kwetsbaar. Wisselende contacten is wat mij betreft niet perse slecht, maar wel een beetje seks voor gevorderden. Wat weet ze van deze "scharrels"? De stelregel dat je iemand eerst beter moet kennen is niet zomaar moraalridderij, het is ook gewoon beter om een beetje zicht te hebben met wie je de koffer in duikt. Passie is een heel heftige emotie en met de mensenkennis van een 17 jarige is het niet gek om daar voorzichtig mee te zijn. Snappen die scharrels allemaal goed dat ze scharrels zijn en snappen zij dat afloop nog steeds? Om seks te hebben is het niet nodig om te blijven slapen. Ik zou geen zin hebben in iedere week een andere vreemdeling aan mijn ontbijttafel.
Over deze zaken zou je met je dochter kunnen gaan praten. Al zal zij het over die mensenkennis waarschijnlijk niet met je eens zijn

Maylise

Maylise

28-10-2012 om 13:38

Nee

Deze manier van omgaan met seksualiteit staat zo ver van mijn ideeën daarover dat ik hier niet mee akkoord zou gaan. Er zouden hier dus geen scharrels mogen blijven slapen. Ik zou uitleggen waarom. Hoewel dat laatste waarschijnlijk niet eens nodig zou zijn. Mijn kinderen weten natuurlijk al precies over hoe ik over deze dingen denk. Denken ze hier anders over dan ik dan staat het ze vrij om daar later in hun eigen huis op hun eigen manier mee om te gaan maar zolang ze nog thuis wonen gelden mijn regels.

Marieke (ot)

Candida is geen Soa en door candida verlies je niet je vruchtbaarheid. Candida is een schimmelinfectie die ook met alle gemak bij nonnen voorkomt.
Ik denk dat je chlamydia bedoelt. Dat is een SOA en kan leiden tot onvruchtbaarheid.

Jip

Jip

28-10-2012 om 17:53

Save en veilig

Dochter slikt de pil en koopt zelf haar condooms. Over SOA's en met name Chlamydia hebben we het uitgebreid gehad, omdat deze onvruchtbaarheid kan veroorzaken. Ik vertrouw haar daar ook wel in in. Omdat dochter al een jaar seksueel actief is geweest is 'alleen zoenen' volgens haar voor kleuters.
Wat ik scharrels noem zijn meestal jongens die ze toch wel wat langer kent maar geen vaste relatie mee heeft en dan vind ik het dus niet goed dat ze blijven logeren. Ook haar ex-vriendje is zo'n scharrel (of seks-buddy). Dochter wil graag gewoon wat aanrommelen en het een en ander uit proberen zegt ze zelf. Ik word daar niet blij van maar kan het ook niet tegenhouden. Hier thuis vind ik het niet goed, maar als ze het bij een van de vriendjes wel goed vinden of er is niemand thuis is heb ik daar geen grip op.
Maar fijn om te weten dat ik niet de enige ben die er zo over denkt.

Tonny

Tonny

28-10-2012 om 18:34

' al een jaar seksueel actief '

En daarom moet ze dus maar los kunnen gaan met wie zich aandient ? Nou ja, dat is te algemeen, ze kent ze wel een beetje maar de relaties krijgen niet het etiket ' relatie '.
Ik vind het erg kort door de bocht, je hebt groot gelijk dat je dat thuis niet faciliteert en duidelijk bent in je gedachten hierover. Zoenen alleen voor kleuters... Gelukkig niet.
Sterkte ermee en veel wijsheid. Veilig gaat om veel meer dan alleen fysiek !

Marieke

Marieke

28-10-2012 om 19:33

Chlamydia

Mach, je hebt helemaal gelijk!

Kaaskopje

Kaaskopje

28-10-2012 om 19:52

Verliefd

Mijn dochter heeft een vrij lange verkering gehad, anderhalf jaar vind ik vrij lang voor een puber/18 jarige en toen werd er over en weer bij elkaar geslapen. Dat vond ik prima. Nu na een jaar is ze weer verliefd. Ze is al twee keer bij hem thuis geweest en vorige week was hij bij ons. Hij woont 3 uur treinreizen bij ons vandaan. In zo'n situatie vind ik het acceptabel als de vriend ook bij ons slaapt, ook al is het nog redelijk pril. Maar eerder dit jaar had ze ook even 'scharrel' met een jongen en bij die situatie voelde ik mij niet prettig. Mijn grens ligt dus blijkbaar ook bij dat ik gescharrel liever niet onder mijn dak heb. Dat is inderdaad seks voor gevorderden en daar hoef ik niet altijd maar van mee te genieten.
Mijn dochter is overigens 'jongvolwassen'. Dat maakt het misschien net even anders dan onder de 18, maar ook bij deze leeftijd vind ik dus niet alles maar even prettig.

krin

krin

29-10-2012 om 09:08

Omdraaien

Ik zou er niet blij van worden als ik over een jaar of wat elke zondag een ander onbekend meisje in de badkamer of aan mijn ontbijttafel tref. Vrij en blij experimenteren is tot daar aan toe, maar mijn huisvrede is ook wat waard. Ik zou het dus (denk ik nu, voorbarig) niet veto'en vanwege de seks, maar vanwege het gedoe, het idee dat ik opeens weer in in een studentenhuis terecht ben gekomen.
Misschien wordt dat haar duidelijker als je haar zou vragen zich voor te stellen dat ze elk weekend weer een andere scharrel van jou op de gang zou tegenkomen als ze vers uit bed komt.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-10-2012 om 09:42

Haha

Dan krijg je een 'Ieuw'

Vic

Vic

29-10-2012 om 10:17

Jee

Jullie zouden het serieus geen probleem vinden als je 17-jarige op deze manier om gaat met seks? De overtuiging die ze heeft (zoenen is voor kleuters want ik ben al heel ervaren), geeft mij het idee dat zij het idee heeft dat seks vooral iets fysieks is en voor de leuk. Het stukje verbondenheid mis ik een beetje. Dat lijkt me voor volwassenen (die over het algemeen meer ervaring hebben en wellicht ook wat teleurstellingen) minder schadelijk dan voor een kind. Het gaat toch niet alleen om het kunstje?

Eens met vic

Ik vind het ook een beetje een vreemd idee van een meisje van 17. Zó ervaren is ze toch ook nog niet. Wat zijn wij dan met onze tientalle jaren.....?????
Misschien moet je dat is bespreekbaar maken, als ze nu zichzelf al 'ervaren' vind hoe denkt ze dan over zichzelf over 5 jaar? Ze is ja net aan begonnen.....en dan al zoveel willen...en zo gemakkelijk.
Ik zie dat als het grootste probleem. Ik denk ook dat het omdraaien van krin goed zal werken...
groeten albana

krin

krin

29-10-2012 om 10:50

Hangt ervan af, vic

Hoe die dochter verder in haar vel zit. Als ik ervan overtuigd was dat er niets mis is met haar eigenwaarde, dat ze het niet doet om erbij te horen of puur om in de smaak te vallen, niet zich een slag in de rondte flirt om een of ander gemis te compenseren, dan zou ik er niet al te veel problemen mee hebben. Denk ik. Zo te lezen gaat het ook niet om wildvreemden die ze vanuit de kroeg mee naar haar hol sleept, maar om (een aantal) friends with benefits. Er is zelfs wat voor te zeggen om ervaring op te doen met goede vrienden waar geen al te diepe emotionele gijzelarijen bij te pas kunnen komen. Seks om de seks is wmb niet fout of gevaarlijk, mits met gezond verstand aangepakt.
Maar goed, die discussie zou een draadje als die over alcohol kunnen opleveren. Want wat behelst dat gezonde verstand?

Kaaskopje

Kaaskopje

29-10-2012 om 11:45

Eens met krin

Albana zegt Wat zijn wij dan met onze tientalle jaren.....?????
Nou... ik weet het niet. Iemand van 40 kan op seksueel gebied best nog net zo kwetsbaar zijn als een puber.
Ik heb gemerkt dat ik mijn dochter gevoelsmatig het liefst wil beschermen tegen teleurstellingen, maar slik een gesprek over 'weet je wel wat je doet?' wel in. De beste leermeester is, hoe vervelend ook, toch die teleurstelling. Als je die niet nog een keer wilt, kijk je beter uit. En anders calculeer je die teleurstelling in en gaat vrolijk verder. Ik zei dat ik gescharrel ook meer iets voor ervaren gebruik vind, maar ik moet mezelf daar dan toch weer een beetje in tegenspreken. Hoe kun je 'ervaren' worden als je die ervaring niet op doet? Een relatie van 3 jaar maakt je niet minder kwetsbaar op je, noem eens wat, 24ste. Maar ook niet op je 40ste na een relatie van 20 jaar.
Ik ben overigens geen tegenstander van 'scharrelen'. Je hoeft niet met iedereen waar je seks mee hebt, meteen een relatie te hebben. Ik denk dat vooral meisjes/vrouwen wel de neiging hebben om dat ervan te verwachten. Maar als je dat los kunt laten, kan seks om de seks ook gewoon heel leuk en prettig zijn.
Iemand die ik ken, had een vriendin die zei dat ze gelovig was en om die reden niet tot het eind wilde gaan op gebied van seks, dat wilde ze alleen als ze zeker wist dat ze daarmee verder zou gaan. Alles was toegestaan, maar het stukje 'gemeenschap' mocht dan weer net niet. Tja, dan kun je naar mijn idee toch net zo goed maar tot het eind gaan. Ik vind het bovendien nogal hardvochtig om van een jongen/man te verwachten dat hij netjes stopt op dat punt aangekomen.

Vic

Vic

29-10-2012 om 11:56

"Ik vind het bovendien nogal hardvochtig om van een jongen/man te verwachten dat hij netjes stopt op dat punt aangekomen."
Hierover zouden we ook nog een hele discussie kunnen voeren. Waarom vind je dat niet voor een meisje/vrouw? Tot wanneer mag je dan nog met goed fatsoen 'nee' zeggen?

Tinus_p

Tinus_p

29-10-2012 om 12:12

Wat is het probleem precies?

Het helpt, juist in je houding tov je dochter, als je de vinger goed op het probleem kunt leggen.
Wat is er mis met one-night-stands? Ben je er principieel tegen (vanwege 'geen verbondenheid'), of vanwege het imago-probleem, of meer vanwege de huishoudelijke impact ('ik vind het best, als ik er maar nix van merk').

En als je tegen bent, wil je dan ook actief je dochter afremmen (zodat het ook niet gebeurt), of wil je afkeuring laten blijken maar wachten tot je dochter zelf van mening verandert (zodat het wel gebeurt en je dochterz elf ondervindt wat de voor- en nadelen van one-night-stands zijn)?

Jip

Jip

29-10-2012 om 13:05

Stof te nadenken.

Iedereen bedankt voor de tips en meningen, het geeft voldoende stof tot nadenken. Dochter is een meisje dat behoorlijk volwassen is voor haar leeftijd. Heeft voldoende zelfvertrouwen en doet dit ook absoluut niet om erbij te horen o.i.d. Meer vanuit een bepaald soort behoefte, de kreet ´friends with benefits´ is voor haar wat ik scharrels noem.

Mijn probleem heeft denk ik twee oorzaken. Ten eerste wil ik natuurlijk liever niet dat zonder een vaste relatie te hebben met iemand seks heeft. Maar goed dat is dus uiteindelijk haar keus. Ze weet ondertussen precies hoe ik daar over denk. Zij heeft daar haar eigen mening over en die probeer ik te respecteren.

Ten tweede vind ik het niet prettig als er iemand ´vreemds´ blijft logeren die ik dus ´s nachts tegen het lijf kan lopen. En zeker niet als dit regelmatig wisselt.

Maar dan nog. Dochter wordt over enkele maanden 18, haalt als alles goed gaat aan het einde van dit schooljaar haar diploma en gaat dan studeren in een andere stad en op kamers wonen. Dan ben ik sowieso het overzicht kwijt.

Vic

Vic

29-10-2012 om 13:13

Dan

"Maar dan nog. Dochter wordt over enkele maanden 18, haalt als alles goed gaat aan het einde van dit schooljaar haar diploma en gaat dan studeren in een andere stad en op kamers wonen. Dan ben ik sowieso het overzicht kwijt."
Dan is het een heel andere situatie, in haar eigen huis kan ze doen en laten wat ze zelf wil. Maar tot die tijd zou ik de scharrels niet laten slapen, al was het maar om je eigen privacy.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-10-2012 om 14:08

Vic

Als iemand uit geloofsovertuiging elke keer tot het gaatje en niet verder gaat, dan ben je toch raar bezig vind ik. Of doe het of doe het niet, maar ga een jongen of (zoals je wilt) een meisje niet net zover brengen dat ze/hij eigenlijk niet meer terug kán door de opgebouwde opwinding om dan de benen over de bedrand te zwaaien met 'verder mag ik niet gaan van mijn geloof'.
Een praktijkvoorbeeld van járen terug: Een collega had mij naar huis gebracht. We hadden al het een en ander gedronken en thuis dronken we nog wat, kort en wel... van het een kwam het ander. Tot puntje bij paaltje kwam en hij zei 'ja maar, ik ben verloofd. Verder dan dit kan ik niet maken!' Tja, dat vind ik dus ontzettend hypocriet. Net of vrijen tot net niet het uiterste niet vreemdgaan is, of dat het dan wel goed is 'van het geloof'. Natuurlijk heb je altijd het recht om 'nee' te zeggen, maar speel niet met de gevoelens van degene die dat 'nee' moet respecteren.

Paal

Paal

29-10-2012 om 14:23

Dochter vertelde

Over vriendin , net 17, ook al langer sexueel actief, vanwege 2x een jaar verkering. Meisje had scharrel, met een jongen die wel een relatie heeft. Duo spreekt af, heeft uiteindelijk sex met elkaar, dochter volledig in shock. Jongen is klaar gekomen. Op mijn: wat had je dan gedacht? Wist ze niets anders te zeggen dat dat het ergst is omdat je dan letterlijk wat geeft.

Zelf zou ik geen scharrels willen laten slapen, puur vanwege privacy. Dochter wil zelfs ex, met wie ze eigenlijk bezig is uit te zoeken of dat ex achterwege kan blijen, niet laten slapen. Hij komt al meer dan een jaar bij ons. Maar zij wil eerst zeker weten dat ze de intentie hebben om verder te gaan. Ze is 18

Vic

Vic

29-10-2012 om 14:32

Kaaskopje

Dat zijn twee aardige voorbeelden. Zou jij tegen je dochter zeggen dat wie A zegt, ook B moet zeggen? Dus dat ze niet meer terug kan als ze met een jongen in bed ligt en hij duidelijke signalen heeft gekregen dat ze seks gaan hebben? 'Ja jammer meid, maar anders is het voor die jongen ook zo lullig'.

krin

krin

29-10-2012 om 14:45

Vic

Of je doet het, of je doet het niet. Ik zou dus tegen die dochter zeggen dat ze vooraf moet bedenken tot hoever ze wil of mag gaan, en dat ook moet vertellen aan de partner. En als je bang bent dat het er in het heetst van de strijd toch van komt, moet je er gewoon niet aan beginnen. Is ook een stuk effectiever, want om twee seconden voor penetratie nog eens te bedenken dat je moet ophouden is wel de kat op het spek binden, natuurlijk. Dat is de kat compleet in het spek wikkelen en alvast een flink stuk in zijn mond stoppen (maar niet slikken, pas op!)
Repent before. Voordat je het weet kun je niet meer terug.

Maylise

Maylise

29-10-2012 om 15:48

Kaaskopje

Dat vind ik nou helemaal niet. Als een meisje alles wil doen behalve 'dat' dan moet dan maar gewoon kunnen. Mag ze zelf weten. Die jongen is niet verplicht om er in mee te gaan. Hij kan ook zeggen dat hij dan liever helemaal niks doet.

Overigens ken ik het fenomeen goed. In mijn jeugd al waren er talloze meisjes die alles deden behalve 'dat' want zo konden ze wel fijn als maagd trouwen. Ook nu weet ik van mijn dochters dat er heel veel meisjes zijn die zo zijn. Wel zoenen en andere handelingen maar niet 'dat' zodat ze wederom als brave maagden kunnen trouwen. Dat is dan wel de letter der wet volgen maar niet de geest van de wet.

Ik vind het persoonlijk nogal hypocriet maar ik vind wel dat het verder niet raar is. Als een meisje daar voor kiest dan is het prima. Die jongen heeft dan maar pech gehad.

Maylise

Maylise

29-10-2012 om 15:52

Persoonlijk

Persoonlijk zou ik wel teleurgesteld zijn als een van mijn kinderen zo los met seksaliteit om zou gaan en het niet meer als speciaal zou beschouwen maar als een soort van hobby. Ik zou daarover zeker met ze spreken. Uiteraard zou ik het bij ons thuis niet willen. Later kunnen ze hun eigen keuzes maken maar zolang ze nog thuis wonen gelden onze regels. Die zijn misschien streng en ouderwets en conservatief en weet ik veel maar dat maakt me niks uit. Ze hebben het er maar mee te doen.

Dat is dan meer het praktische aspect. Ik zou wel proberen om hier het gesprek over aan te gaan. Niet dat dit misschien veel zou opleveren maar ik zou wel willen dat ze weten hoe ik er over denk.

krin

krin

29-10-2012 om 22:42

Izar (ot)

Wat een eensgezindheid weer.
Misschien kom ik mezelf over 10 jaar nog wel tegen. Wie weet hoe ik er dan tegenover sta, mocht zoon zich ontpoppen tot een vreselijke player met aan elke arm een meisje.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-10-2012 om 23:33

Vic

Het kan natuurlijk zijn dat een meisje opeens niet meer zo zeker van haar zaak is. De jongen in kwestie zal dat helaas voor hem moeten respecteren. Maar als een meisje bijvoorbeeld uit geloofsovertuiging, wel tot de een na laatste fase gaat en dan voor 'het doen' opeens zegt 'ja maar dat doe ik niet hoor!' dan zou ik zo'n meisje niet erg aardig vinden. Dat noem ik spelen met de gevoelens van de ander.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-10-2012 om 23:46

Maylise

Dus jij vindt het niet raar dat voor zo'n meisje alles is toegestaan, zolang ze 'het' maar niet doen? En dat de jongen dan maar pech heeft?
Zou jij zo behandeld willen worden?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.