Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Spaarder

Spaarder

25-05-2019 om 19:52

Spaargeld

Hoi allemaal,

Ik heb even een vraag, als jullie niet precies willen antwoorden is het niet erg ( ik heb een kleine indicatie nodig). Ik ben namelijk heel benieuwd hoeveel spaargeld een 16/17/18 jarige ongeveer heeft. Gewoon nieuwsgierigheid, verder niks bijzonders. Ik weet dat geld vaak een gevoelig onderwerp is.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
12345678910 schreef op 11-01-2022 om 10:57:

[..]

Als ze iets leuks wilt doen betaalt ze dat zelf. Telefoon betaalt ze zelf, ze gaat niet uit, daar is ze niet het type voor. Cadeaus etc betaalt ze zelf ja natuurlijk. Ik heb een zoontje van 7 die in Sinterklaas gelooft dus daar koop ik alles voor

Ik had zo'n 20.000 euro als 20 jarige student, zo'n 15.000 euro als 15 jarige. Gewoon netjes hard gespaard voor mijn toekomstige koophuis al die tijd en ik maar denken dat ik er dan wel zou komen. Natuurlijk bleek mijn spaargeld bijna niks te zijn in de grote mensen wereld dus ik heb dus ergens gespaard voor niks. Wist ik veel, de arme student die ik was vond het Heel Veel Geld,veel van mijn studiegenootjes hadden een studieschuld en we hadden allemaal sneue minimumloonbaantjes voor maar 24 uur of zo, dus dan lijkt het al snel veel natuurlijk. Nou ja nooit voor niks natuurlijk, maar het gaat niet naar een koophuis in elk geval. Kon er wel een huurhuisje mee inrichten en een auto mee kopen en de rest mag lekker weg rotten op de bank en verder groeien tot het einde der tijden.

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

11-01-2022 om 10:59

Rockstar schreef op 11-01-2022 om 10:58:

Ik had zo'n 20.000 euro als 20 jarige student, zo'n 15.000 euro als 15 jarige. Gewoon netjes hard gespaard voor mijn toekomstige koophuis al die tijd en ik maar denken dat ik er dan wel zou komen. Natuurlijk bleek mijn spaargeld bijna niks te zijn in de grote mensen wereld dus ik heb dus ergens gespaard voor niks. Wist ik veel, de arme student die ik was vond het Heel Veel Geld,veel van mijn studiegenootjes hadden een studieschuld en we hadden allemaal sneue minimumloonbaantjes voor maar 24 uur of zo, dus dan lijkt het al snel veel natuurlijk. Nou ja nooit voor niks natuurlijk, maar het gaat niet naar een koophuis in elk geval. Kon er wel een huurhuisje mee inrichten en een auto mee kopen en de rest mag lekker weg rotten op de bank en verder groeien tot het einde der tijden.

Ja dat is vaak het probleem, het lijkt heel wat maar als je echt noodzakelijk geld moet uitgeven is het ook niet meer zoveel. 

Rockstar schreef op 11-01-2022 om 10:58:

Ik had zo'n 20.000 euro als 20 jarige student, zo'n 15.000 euro als 15 jarige. Gewoon netjes hard gespaard voor mijn toekomstige koophuis al die tijd en ik maar denken dat ik er dan wel zou komen. Natuurlijk bleek mijn spaargeld bijna niks te zijn in de grote mensen wereld dus ik heb dus ergens gespaard voor niks. Wist ik veel, de arme student die ik was vond het Heel Veel Geld,veel van mijn studiegenootjes hadden een studieschuld en we hadden allemaal sneue minimumloonbaantjes voor maar 24 uur of zo, dus dan lijkt het al snel veel natuurlijk. Nou ja nooit voor niks natuurlijk, maar het gaat niet naar een koophuis in elk geval. Kon er wel een huurhuisje mee inrichten en een auto mee kopen en de rest mag lekker weg rotten op de bank en verder groeien tot het einde der tijden.

Zoals je zegt, geen studieschuld. Als je daarvoor al lekker gespaard hebt

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

11-01-2022 om 11:03

12345678910 schreef op 11-01-2022 om 10:46:

[..]

10 per week voor een uurtje lopen daarna deed ze er 2 en kreeg ze voor de 2e iets meer dus 30 per week

Moet ze voor haar studie sparen oid? 

BlueFawn schreef op 11-01-2022 om 11:03:

[..]

Moet ze voor haar studie sparen oid?

Wij betalen haar studie zolang ze niet blijft zitten of stopt met haar studie. En ze wil gewoon “zo rijk worden dat ik later  niet 40u per week hoef te werken” naja denk niet dat ze dat op deze manier gaat halen maarja😂

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

11-01-2022 om 11:16

12345678910 schreef op 11-01-2022 om 11:12:

[..]

Wij betalen haar studie zolang ze niet blijft zitten of stopt met haar studie. En ze wil gewoon “zo rijk worden dat ik later niet 40u per week hoef te werken” naja denk niet dat ze dat op deze manier gaat halen maarja😂

Dan kan ze dus beter gaan beleggen met dat geld, dan is het nog wel mogelijk dat je met minder uren toekomt, sparen levert op de lange termijn niks op. 

BlueFawn schreef op 11-01-2022 om 11:16:

[..]

Dan kan ze dus beter gaan beleggen met dat geld, dan is het nog wel mogelijk dat je met minder uren toekomt, sparen levert op de lange termijn niks op.

Beleggen mag ze op haar 18e. Nu is het een risico omdat ze jong is.

Ik bedoelde niet uitgaan in de zin van naar een club of kroeg.Daar heeft mijn dochter nog niet eens de leeftijd voor.
Maar ergens een koffie drinken, dagje efteling, pizza eten met vrienden, bioscoop, in een andere stad winkelen, picknicken in het park, dagje strand  etc. Na het sporten blijven hangen met vrienden in de kantine.
Als ik kijk naar mijn puber doet ze veel van dit soort activiteiten en die kosten geld. Die ik niet bekostig, dus die moet ze zelf betalen.
Je kan toch niet alleen maar werken, sporten en school.

12345678910 schreef op 10-01-2022 om 23:10:

[..]

Ja, 14.000. Zoals ik al zei 2000 van haar ouders en de rest zelf gespaard sinds haar 11e, toen ze begon met een krantenwijk en nu dus Aldi.

Nee die 2000 had ik er al afgetrokken.  Je zei eerst 16.000

irmama schreef op 11-01-2022 om 11:24:

[..]

Nee die 2000 had ik er al afgetrokken. Je zei eerst 16.000

O foutje. Ze had eind 2021 ietsje meer dan 14.000 

12345678910 schreef op 11-01-2022 om 11:12:

[..]

Wij betalen haar studie zolang ze niet blijft zitten of stopt met haar studie. En ze wil gewoon “zo rijk worden dat ik later niet 40u per week hoef te werken” naja denk niet dat ze dat op deze manier gaat halen maarja😂

Ik hoop dat ze het echt heel goed doet op school want anders kan dit een erg onveilig gevoel geven.

Lotte78 schreef op 11-01-2022 om 11:21:

Ik bedoelde niet uitgaan in de zin van naar een club of kroeg.Daar heeft mijn dochter nog niet eens de leeftijd voor.
Maar ergens een koffie drinken, dagje efteling, pizza eten met vrienden, bioscoop, in een andere stad winkelen, picknicken in het park, dagje strand etc. Na het sporten blijven hangen met vrienden in de kantine.
Als ik kijk naar mijn puber doet ze veel van dit soort activiteiten en die kosten geld. Die ik niet bekostig, dus die moet ze zelf betalen.
Je kan toch niet alleen maar werken, sporten en school.

Ze doet heus wel zulke dingen, maar ze verdiend meer dan 100 per week dus Ehm ja dit kan zij makkelijk betalen

Moxxie schreef op 11-01-2022 om 11:27:

[..]

Ik hoop dat ze het echt heel goed doet op school want anders kan dit een erg onveilig gevoel geven.

Wij hebben dit als regel om te voorkomen dat ze niet haar best doet op school. Als ze het zelf zou betalen zou ze zeker wel haar best doen maar als wij het betalen zou ze nog kunnen denken dat ze niet zo goed haar best hoeft te doen want ze betaalt het toch niet zelf. Zo bedoelde ik het 

Je kunt je heel erg focussen op 12345678910 en zijn/haar dochter en het proberen onderuit te halen. Je kunt het ook gewoon negeren.

Dochter heeft net 1000,- op haar spaarrekening. Maar was voor corona een festival type. Alle festivals werden afgegaan met vriendengroepen, ze gingen vaak uit eten, of op vakantie; soms naar de waddeneilanden maar ook naar Azie en Zuid-Afrika en Zuid Europa. Ze is nu 24 maar heeft al heerlijk 'geleefd'. Ik zou het zonde vinden als ze haar hele jeugd had doorgebracht met geld verdienen, daar kan je je hele leven nog mee bezighouden. Ze heeft trouwens wel altijd gewerkt, vanaf haar 16e zo'n beetje (horeca) maar dat was bijzaak, zodra er weer genoeg geld was ging ze weer op pad.

afgelopen week heeft ze gewerkt, 100 euro verdiend, verder wel elke dag op het voetbalveld geweest en was elke avond weg (3 avonden werken en 4 avonden met vrienden). Ze heeft prima de tijd voor alles , zoveel tijd is zij niet bezig met werken. Ze doet tussendoor genoeg leuke dingen. 

_Anoniem_ schreef op 11-01-2022 om 11:43:

Dochter heeft net 1000,- op haar spaarrekening. Maar was voor corona een festival type. Alle festivals werden afgegaan met vriendengroepen, ze gingen vaak uit eten, of op vakantie; soms naar de waddeneilanden maar ook naar Azie en Zuid-Afrika en Zuid Europa. Ze is nu 24 maar heeft al heerlijk 'geleefd'. Ik zou het zonde vinden als ze haar hele jeugd had doorgebracht met geld verdienen, daar kan je je hele leven nog mee bezighouden. Ze heeft trouwens wel altijd gewerkt, vanaf haar 16e zo'n beetje (horeca) maar dat was bijzaak, zodra er weer genoeg geld was ging ze weer op pad.

Ik noem het verstandig. Dochter kan het huis niet uit met 1000 euro.

12345678910 schreef op 11-01-2022 om 11:31:

[..]

Wij hebben dit als regel om te voorkomen dat ze niet haar best doet op school. Als ze het zelf zou betalen zou ze zeker wel haar best doen maar als wij het betalen zou ze nog kunnen denken dat ze niet zo goed haar best hoeft te doen want ze betaalt het toch niet zelf. Zo bedoelde ik het

Ik snap je gedachtengang hoor, maar er zijn ook kinderen die heel hard hun best moeten doen om mee te komen en dan is zo'n regel erg hard.

Maar jij kent je dochter dus ze zal vast een goede leerling zijn die als ze haar best doet niet hoeft te doubleren.

En nee, in je tienerjaren zoveel verdienen dat je de rest van je leven kan part-timen in plaats van full-timen gaat niet lukken maar daar komt ze vanzelf achter. Heel lang geleden had ik ook zo'n soort wereldbeeld 😂.

Moxxie schreef op 11-01-2022 om 11:59:

[..]

Ik snap je gedachtengang hoor, maar er zijn ook kinderen die heel hard hun best moeten doen om mee te komen en dan is zo'n regel erg hard.

Maar jij kent je dochter dus ze zal vast een goede leerling zijn die als ze haar best doet niet hoeft te doubleren.

En nee, in je tienerjaren zoveel verdienen dat je de rest van je leven kan part-timen in plaats van full-timen gaat niet lukken maar daar komt ze vanzelf achter. Heel lang geleden had ik ook zo'n soort wereldbeeld 😂.

Zij is hier slim genoeg voor, deed in de onderbouw echt helemaal niks en ging over. Nu in de 4e en 5e moet ze wel iets gaan doen maar gaat haar nog steeds goed af. 

Haha ja, komt ze idd zelf ook nog achter.

Moxxie schreef op 11-01-2022 om 11:59:

[..]

Ik snap je gedachtengang hoor, maar er zijn ook kinderen die heel hard hun best moeten doen om mee te komen en dan is zo'n regel erg hard.

Maar jij kent je dochter dus ze zal vast een goede leerling zijn die als ze haar best doet niet hoeft te doubleren.

En nee, in je tienerjaren zoveel verdienen dat je de rest van je leven kan part-timen in plaats van full-timen gaat niet lukken maar daar komt ze vanzelf achter. Heel lang geleden had ik ook zo'n soort wereldbeeld 😂.

Als ze de rest van haar levenpartime wil werken. Kan ze zich beter richten op haar studie. En een baan vinden die boven modaal betaalt. Kan ze met partime werken, een modaal salaris hebben.

Ik heb nooit full time gewerkt. Begon gewoon meteen met 4 dagen. Daardoor had ik ook voldoende energie om er nog allerlei studies bij te blijven doen. En kon daardoor weer hoger op komen. 

Lotte78 schreef op 11-01-2022 om 12:18:

[..]

Als ze de rest van haar levenpartime wil werken. Kan ze zich beter richten op haar studie. En een baan vinden die boven modaal betaalt. Kan ze met partime werken, een modaal salaris hebben.

Ik heb nooit full time gewerkt. Begon gewoon meteen met 4 dagen. Daardoor had ik ook voldoende energie om er nog allerlei studies bij te blijven doen. En kon daardoor weer hoger op komen.

Ze haat school haha. Wil liever geld verdienen met niks doen (beleggen) en zo over een aantal jaar rijk worden zodat ze helemaal niks meer hoeft te doen

12345678910 schreef op 11-01-2022 om 10:46:

[..]

10 per week voor een uurtje lopen daarna deed ze er 2 en kreeg ze voor de 2e iets meer dus 30 per week

30x52x5= maximaal 7800 euro.

Dat is inderdaad best serieus geld, maar niet de 14.000 euro waar jij nu mee schermt.

Maakt mij verder niet uit hoor, want we hadden al vastgesteld dat onze kinderen diametraal anders zijn. 

Rockstar schreef op 11-01-2022 om 11:57:

[..]

Ik noem het verstandig. Dochter kan het huis niet uit met 1000 euro.

Ze is inmiddels het huis uit, huurt samen met haar vriend. Dat betaalt ze inmiddels van haar salaris en ze heeft nog steeds 1000 euro op haar rekening en begint zoetjes aan samen met haar vriend te sparen. Ik vind een leuke jeugd hebben ook belangrijk, het leven draait immers niet alleen om werken en geld verdienen.

Rockstar schreef op 11-01-2022 om 11:57:

[..]

Ik noem het verstandig. Dochter kan het huis niet uit met 1000 euro.

En moet ze het geld om "het huis uit te kunnen" dan al pakweg tien jaar voor die tijd bij elkaar verzamelen? 

Tja, het kan. Je kan ook al op de middelbare school je uitzet bij elkaar sparen via verjaardagen en sinterklaas. 

Het kan. Maar de lol van jong zijn lijkt mij toch vooral dat je je níet met dat soort dingen bezig houdt. Het hoeft juist allemaal nog niet zo verstandig. 

Een van onze kinderen is expres op zijn 16e pas begonnen met een bijbaan. Daarvoor vond hij het salaris té laag.

Weeromstuit schreef op 11-01-2022 om 19:59:

[..]

En moet ze het geld om "het huis uit te kunnen" dan al pakweg tien jaar voor die tijd bij elkaar verzamelen?

Tja, het kan. Je kan ook al op de middelbare school je uitzet bij elkaar sparen via verjaardagen en sinterklaas.

Het kan. Maar de lol van jong zijn lijkt mij toch vooral dat je je níet met dat soort dingen bezig houdt. Het hoeft juist allemaal nog niet zo verstandig.

Dat dus. Ik mis de lol in dit hele verhaal.

GinnyTwijfelvuur schreef op 11-01-2022 om 17:13:

[..]

30x52x5= maximaal 7800 euro.

Dat is inderdaad best serieus geld, maar niet de 14.000 euro waar jij nu mee schermt.

Maakt mij verder niet uit hoor, want we hadden al vastgesteld dat onze kinderen diametraal anders zijn.

Dat is niet alles, van 11-12 1 krantenwijk per week. 12-14 2. 15 tot nu 4, is ze overigens per week maar 6,5 uur mee bezig en verdient er 55 euro per week mee gemiddeld. Nu sinds zomervakantie bij de Aldi 9 uur per week 6 euro per uur.

Jesse_1 schreef op 11-01-2022 om 20:04:

Een van onze kinderen is expres op zijn 16e pas begonnen met een bijbaan. Daarvoor vond hij het salaris té laag.

Krantenwijk is op elke leeftijd net zoveel 

12345678910 schreef op 11-01-2022 om 21:35:

[..]

Krantenwijk is op elke leeftijd net zoveel

Net zo weinig is mijn ervaring. Folderwijk tenminste. Krantenwijk is toch pas voor boven de 18?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.