Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Spaarder

Spaarder

25-05-2019 om 19:52

Spaargeld

Hoi allemaal,

Ik heb even een vraag, als jullie niet precies willen antwoorden is het niet erg ( ik heb een kleine indicatie nodig). Ik ben namelijk heel benieuwd hoeveel spaargeld een 16/17/18 jarige ongeveer heeft. Gewoon nieuwsgierigheid, verder niks bijzonders. Ik weet dat geld vaak een gevoelig onderwerp is.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Anoniemand schreef op 29-07-2021 om 01:19:

[..]

Ik moet er wel bijzeggen dat ik "de wind" niet per se mee heb, omdat veel wordt Betaald door mijn ouders.

Ik kost gwn heel weinig geld voor hun per jaar en zei willen toch wat bijdragen.

En even over huur, schoolkosten e.d.

Ik hoef geen huur te betalen omdat ik mijn ouders ook financieel ondersteun.

En schoolkosten kan je op het MBO gwn afbetalen door je studiefinanciering.

(Hoef je niet voor te werken vgm.🥱)

Dus ik kan begrijpen je denkt dat jou kinderen "zogenaamd" meer moeten betalen dan dat ik doe.



Maar dit is wel heel kort door de bocht.

De wind niet mee omdat veel wordt betaald door je ouders??? Maar je ondersteunt je ouders ook, maar je hoeft geen huur te  betalen. Ik snap het niet echt geloof ik. 

Ik had op mijn 17e echt véel minder geld, maar betaalde alles zelf buiten de basis om, en had dure hobby’s. 

Mijn 13-jarige heeft €300 op haar spaarrekening en wij sparen zilvervloot voor haar waar nu bijna 5000 op staat. Haar iets jongere zusje heeft ook ongeveer zoiets. Als ze 14 is wil ons geldwolfje graag aan het werk. 

12345678910 schreef op 04-01-2022 om 08:29:

mijn dochter is 2 maanden geleden 16 geworden en heeft nu 16.000 euro op haar spaarrekening staan. (Nadat ze salaris gestort heeft boekt ze het over naar haar spaarrekening zodat ze nooit meer dan €100 euro op haar betaalrekening heeft) Wij hebben daar elk jaar 100 euro op gezet en geven haar 5 euro zakgeld per week (beginnend met 50 cent op haar 6e en dan elk jaar er 50 cent bij). Nu is ze 16 en hebben we het verhoogd naar 5 euro. Laten we zeggen dat ze dus 2000 van ons heeft. De rest heeft ze zelf verdiend met eerst krantenwijken en nu een halfjaar in de Aldi. Ze spaart alles wat ze uitgeeft, als ze iets wilt kopen (wat bijna nooit voor komt) betalen wij het voor haar. Behalve als het echt onnodig is. Als zij bijv even langs de Mac gaat met vriendinnen betaalt ze dat natuurlijk gewoon zelf.
kleedgeld krijgt ze niet. En verder hoeft ze haar geld ook nergens aan uit te geven, dus zoveel financiële steun krijgt ze eigenlijk ook niet. Ze verdient nu in een schoolweek €115. En in de vakanties werkt ze extra. Verder zit ze in 5 vwo en heeft ze haar cijfers keurig op orde. Heeft verder de tijd om te voetballen en andere leuke dingen doen.

Dat is wel heel bijzonder voor een 16jarige. Met het minimumloon moet je daar meer dan 30 uur per week voor werken, of heeft ze een topbaan? Mijn dochter verdiende op die leeftijd meer dan 200 per maand en dat was echt al behoorlijk veel naast school. En zoveel is het minimumloon nou ook weer niet gestegen.  

Dus jouw dochter werkt 23 uur per week in de Aldi om 115 euro per week te verdienen? Knap hoor, naast een volle schoolweek.

skik schreef op 04-01-2022 om 12:43:

Dus jouw dochter werkt 23 uur per week in de Aldi om 115 euro per week te verdienen? Knap hoor, naast een volle schoolweek.

Als ze echt zoveel uur werkt naast school overtreedt de werkgever de arbeidstijdenwet. Dat doen er zoveel, want ze weten dat jongeren hun baantje graag willen houden en dus echt de arbeidsinspectie niet inschakelen. 

En waarom dan?
 16 jaar, alleen maar werken, niets hoeven te betalen en geen geld uitgeven. Tijd voor een hobby, lijkt mij.

Zou ze niet op zondag werken met dubbel uurtarief? En het is incl. vakantiegeld denk ik.
Maar desalniettemin is het aardig wat voor een normale schoolweek.

12345678910 schreef op 04-01-2022 om 08:29:

mijn dochter is 2 maanden geleden 16 geworden en heeft nu 16.000 euro op haar spaarrekening staan. (Nadat ze salaris gestort heeft boekt ze het over naar haar spaarrekening zodat ze nooit meer dan €100 euro op haar betaalrekening heeft) Wij hebben daar elk jaar 100 euro op gezet en geven haar 5 euro zakgeld per week (beginnend met 50 cent op haar 6e en dan elk jaar er 50 cent bij). Nu is ze 16 en hebben we het verhoogd naar 5 euro. Laten we zeggen dat ze dus 2000 van ons heeft. De rest heeft ze zelf verdiend met eerst krantenwijken en nu een halfjaar in de Aldi. Ze spaart alles wat ze uitgeeft, als ze iets wilt kopen (wat bijna nooit voor komt) betalen wij het voor haar. Behalve als het echt onnodig is. Als zij bijv even langs de Mac gaat met vriendinnen betaalt ze dat natuurlijk gewoon zelf.
kleedgeld krijgt ze niet. En verder hoeft ze haar geld ook nergens aan uit te geven, dus zoveel financiële steun krijgt ze eigenlijk ook niet. Ze verdient nu in een schoolweek €115. En in de vakanties werkt ze extra. Verder zit ze in 5 vwo en heeft ze haar cijfers keurig op orde. Heeft verder de tijd om te voetballen en andere leuke dingen doen.

Dat kan dus nooit. Of ben je mis met een nul?

Ze zou dan op haar 16e al 14.000 euro gespaard hebben door een baan. Onmogelijk gewoon.

En wat wil je hier mee? Laten zien dat je de super dochter hebt? Laten zien dat ze alleen voor geld gaat en niet voor de rest? Laten zien dat goed zijn in onze maatschappij alleen van geld af hangt? Arme dochter...

Annn schreef op 25-05-2019 om 22:42:

Hier

Onze dochter van 17 heeft zo’n 7100 euro. Werkt bij de supermarkt en zet elke keer als ze uitbetaald krijgt alles op haar spaarrekening. Verder krijgt ze geen kleedgeld en zakgeld. Haar rijbewijs is ze nog niet aan begonnen maar moet ze wel zelf betalen. Zit in de 5e en doet pas volgend jaar examen. Maar is dit veel voor een 17 jarige ?

Wat knap dat ze zo goed kan sparen !

Mijn net 16 jarige zoon heeft 1000 op zijn spaarrekening en nog iets van 300 op zijn lopende rekening.  Hij heeft niet zoveel uit omdat hij wil sparen voor als hij op kamers gaat. 

Mijn dochter van 14 heeft op dit moment 91 euro. Die geeft alles uit aan kleding, spullen voor haar paard en lunches met vriendinnen. Omdat het nu lockdown is staat er 91 euro op.  Anders was het 0 geweest. 

Het lijkt mij niet er toe doen hoeveel iemand, of via via, bij elkaar gespaard heeft. Het is wel prettig te lezen als iemand daar verstandig mee omgaat.
Persoonlijk vind ik vaak uitgaan, dure kleding of andere luxe zaken zoals roken of scooters pure geldverspilling.  Mijn kinderen mogen best hun geld besteden aan iets speciaals, maar ik ben ook blij als ze aangeven niet aan hun wensen toe te geven. De  zuinige instelling hebben ze niet van een vreemde.😉

Tja hoeveel spaargeld een puber heeft zegt toch helemaal niets?
Hangt van heel veel factoren af.
De ene puber werkt . En heeft bijvoorbeeld E500 gespaard.
De andere werkt niet, maar krijgt een ruim budget leefgeld. En heeft E750.
En de andere puber krijgt regelmatig wat toegestopt van familie en vrienden en heeft E1000
Een bedrag zegt helemaal niets.Niet over spaarzaamheid, inzet of wat dan ook.

Ted68 schreef op 08-01-2022 om 23:37:

En wat wil je hier mee? Laten zien dat je de super dochter hebt? Laten zien dat ze alleen voor geld gaat en niet voor de rest? Laten zien dat goed zijn in onze maatschappij alleen van geld af hangt? Arme dochter...

Ik wil hiermee laten zien dat je met niet veel werken toch wel een aardig bedrag kan sparen als je jong bent. Omdat ze verstandig met haar geld omgaat en het niet aan onzin uitgeeft

irmama schreef op 05-01-2022 om 12:15:

[..]

Dat kan dus nooit. Of ben je mis met een nul?

Ze zou dan op haar 16e al 14.000 euro gespaard hebben door een baan. Onmogelijk gewoon.

Ja, 14.000. Zoals ik al zei 2000 van haar ouders en de rest zelf gespaard sinds haar 11e, toen ze begon met een krantenwijk en nu dus Aldi.

Jesse_1 schreef op 05-01-2022 om 11:58:

Zou ze niet op zondag werken met dubbel uurtarief? En het is incl. vakantiegeld denk ik.
Maar desalniettemin is het aardig wat voor een normale schoolweek.

Inclusief vakantiegeld klopt. Werkt niet op zondag want dan is de Aldi dicht hier. 6 eu per uur en niet op zaterdag

GinnyTwijfelvuur schreef op 04-01-2022 om 17:25:

En waarom dan?
16 jaar, alleen maar werken, niets hoeven te betalen en geen geld uitgeven. Tijd voor een hobby, lijkt mij.

Voetbalt 3x in de week bij haar club en gaat regelmatig (2 of 3 x per week) een hele middag voetballen op een veldje in de buurt . Ze is helemaal gek op voetbal en sport ook elke ochtend om haar conditie goed te houden 

12345678910 schreef op 10-01-2022 om 23:10:

[..]

Ja, 14.000. Zoals ik al zei 2000 van haar ouders en de rest zelf gespaard sinds haar 11e, toen ze begon met een krantenwijk en nu dus Aldi.

Ondertussen 15.700. Ik wil zeker niet opscheppen hiermee. Alleen laten zien dat het mogelijk is. 

Bijtje82

Bijtje82

11-01-2022 om 01:44

bicyclette schreef op 25-05-2019 om 23:40:

Annn

"Onze dochter van 17 heeft zo’n 7100 euro. ... Maar is dit veel voor een 17 jarige ?"

Er zijn massa's volwassenen die nooit zo'n bedrag op hun spaarrekening zullen hebben. Ja, 7100 euro is enorm veel geld voor een 17-jarige. Maar dat snap je zelf toch ook wel?

Is iets veel omdat een ander het niet heeft? Onze oudste 10jr heeft in verhouding net zoveel. Wij sparen voor onze kinderen en hebben het vast laten zetten tot hun 25e.

Daarbij sparen ze alle drie ook contant in hun spaarpotje.

Toen ik 17 was verdiende ik ook zo'n 1200 gulden per maand met m'n bijbaan. Daarvan spaarde ik de helft, en de andere helft ging door twee. Deel voor mezelf en een deel kostgeld. Al vond ik 300 pm kostgeld nogal pittig.

Ik leer m'n kinderen dat alleen ademen gratis is. Voor zolang dat nog duurt 🙈

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

11-01-2022 om 05:47

12345678910 schreef op 10-01-2022 om 23:20:

[..]

Ondertussen 15.700. Ik wil zeker niet opscheppen hiermee. Alleen laten zien dat het mogelijk is.

Tja dat is ook zo op hoor, tuurlijk kan je goed sparen als je verder nul kosten hebt. 


PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

11-01-2022 om 05:59

irmama schreef op 05-01-2022 om 12:15:

[..]

Dat kan dus nooit. Of ben je mis met een nul?

Ze zou dan op haar 16e al 14.000 euro gespaard hebben door een baan. Onmogelijk gewoon.

Het lijkt mij ook sterk gezien als ik zie wat mn buurmeisje van toen 13 met haar folderwijkje verdiende, die kreeg 20 euro per maand ofzo. 

Dat en folderen mag niet als 11 bent.

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

11-01-2022 om 09:06

GinnyTwijfelvuur schreef op 11-01-2022 om 08:59:

Dat en folderen mag niet als 11 bent.

Klopt. Ik zou me met zulke enorme bedragen voor iemand van 16 vooral druk maken of die niet als ezeltje wordt gebruikt.

Ik denk eigenlijk dat we het er op moeten houden dat de dochter van 12345678910 een gelukkige uitzondering is, want wie verdient er nu op zo’n jonge leeftijd al zoveel geld met folderen en lukt het om op haar 16 naast 20 uur per week werken nog voldoende tijd over te houden voor prima cijfers op VWO-niveau en hobby’s? Voor mijn kinderen geen realistisch scenario.

12345678910 schreef op 10-01-2022 om 23:20:

[..]

Ondertussen 15.700. Ik wil zeker niet opscheppen hiermee. Alleen laten zien dat het mogelijk is.

Heeft ze nu in 7 dagen weer €1.700 verdiend? Als dat zo is ga ik vandaag nog bij de Aldi solliciteren want dat wil ik ook wel.

BlueFawn schreef op 11-01-2022 om 05:59:

[..]

Het lijkt mij ook sterk gezien als ik zie wat mn buurmeisje van toen 13 met haar folderwijkje verdiende, die kreeg 20 euro per maand ofzo.

10 per week voor een uurtje lopen daarna deed ze er 2 en kreeg ze voor de 2e iets meer dus 30 per week

Toen ik zelf in de 5 en 6e klas, werkte ik ook 20 uur per week er naast. Spaarde ook wel maar gaf ook flink uit. Aan vakanties (want wilde ook zelf nog weg en niet alleen met mijn ouders), pretpark, kleding, cadeaus, uiteten en uitgaan.
Juist je tiener/studenten jaren zijn nog zo lekker onbezorgd. 
Ik had kleed en zakgeld maar dat was de basis (en daar moest ook telefoon en ziektekostenverzekering van worden betaald) en niet toereikend voor mijn wensen. Stond nooit rood en had een klein zakcentje. Maar wat heb ik geleefd. 
Toen ik klaar was met de studie. Had ik een vaste baan. Toen een paar maanden heel hard gespaard. Zo kon ik mijn koophuis meteen inrichten.
Waarom al zoveel sparen als puber? Wat is daarvan het nut?
Mijn puber heeft wat spaargeld . Heeft voor zich zelf als stelregel, als mijn telefoon kapot is, wil ik in staat zijn meteen de nieuwste te kunnen kopen. 
Maar leeft ook. En dat kost geld. Ze had flink gespaard voor de kerstvakantie. Want ze had allerlei plannen. Nu was er lockdown. Maar alsnog dure maand voor haar. Cadeaus voor ons, sint met haar eigen vrienden. Schaatsen op de ijsbaan. Online ecapespel gedaan met vrienden etc. Zelf sushi maken.
Geeft je dochter dan niks uit? 

BlueFawn schreef op 11-01-2022 om 09:06:

[..]

Klopt. Ik zou me met zulke enorme bedragen voor iemand van 16 vooral druk maken of die niet als ezeltje wordt gebruikt.

Kiest er zelf voor. Kwam op haar 10e al mee dat ze geld wou, hebben we toen een krantenwijk gedaan op naam van haar nicht die wel 13 was. Als ze het niet meer wil stopt ze er zo mee

Moxxie schreef op 11-01-2022 om 09:14:

[..]

Heeft ze nu in 7 dagen weer €1.700 verdiend? Als dat zo is ga ik vandaag nog bij de Aldi solliciteren want dat wil ik ook wel.

Met haar krantenwijk aangebeld met de kerstkaartjes, heeft ze laatst gestort €1100. En salaris gekregen 

Lotte78 schreef op 11-01-2022 om 10:49:

Toen ik zelf in de 5 en 6e klas, werkte ik ook 20 uur per week er naast. Spaarde ook wel maar gaf ook flink uit. Aan vakanties (want wilde ook zelf nog weg en niet alleen met mijn ouders), pretpark, kleding, cadeaus, uiteten en uitgaan.
Juist je tiener/studenten jaren zijn nog zo lekker onbezorgd.
Ik had kleed en zakgeld maar dat was de basis (en daar moest ook telefoon en ziektekostenverzekering van worden betaald) en niet toereikend voor mijn wensen. Stond nooit rood en had een klein zakcentje. Maar wat heb ik geleefd.
Toen ik klaar was met de studie. Had ik een vaste baan. Toen een paar maanden heel hard gespaard. Zo kon ik mijn koophuis meteen inrichten.
Waarom al zoveel sparen als puber? Wat is daarvan het nut?
Mijn puber heeft wat spaargeld . Heeft voor zich zelf als stelregel, als mijn telefoon kapot is, wil ik in staat zijn meteen de nieuwste te kunnen kopen.
Maar leeft ook. En dat kost geld. Ze had flink gespaard voor de kerstvakantie. Want ze had allerlei plannen. Nu was er lockdown. Maar alsnog dure maand voor haar. Cadeaus voor ons, sint met haar eigen vrienden. Schaatsen op de ijsbaan. Online ecapespel gedaan met vrienden etc. Zelf sushi maken.
Geeft je dochter dan niks uit?

Als ze iets leuks wilt doen betaalt ze dat zelf. Telefoon betaalt ze zelf, ze gaat niet uit, daar is ze niet het type voor. Cadeaus etc betaalt ze zelf ja natuurlijk 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.