Suzanne
01-11-2012 om 21:45
Spoed: uitgaan - wie betaalt het (12 jaar e.o.)?
In andere draadje geen antwoord op deze vraag (draadje begon ook anders), maar graag jullie reactie: hoe doen jullie het al jullie (jongere) kinderen (die van mij 12) uitgaan?
Dus kosten van disco/feest/toegang en kosten van drankjes?
Wie betaalt wat?
NB Ze krijgt iets van 10 euro per maand zakgeld moet daar (tot nu toe) 5 cadeautjes (a ca 5 euro) per jaar van betalen en tot nu toe betalen wij de prepaidkosten.
Ze gaat trouwens nu naar de disco met een verjaardag, maar ze moeten (wellicht) zelf de drankjes betalen (toegang wordt nu wel betaald). En ook als ze andere keren naar disco of feestjes gaat: wat doen jullie?

wil40
01-11-2012 om 23:22
Afhankelijk van hoogte zakgeld.
Als je dochter 10 euro per maand krijgt kan ze daar haar drankjes niet zelf van betalen. Tien euro per maand=120 euro en daar gaat 25 euro af aan cadeautjes. Als ze niet meer dan 95 euro per jaar zakgeld heeft en daar alles mee doet, dan moet ze water drinken in de disco. Of hanteren ze lagere prijzen in een kinderdisco? Mijn zoon krijgt ook niet zo veel zakgeld, dus als er iets bijzonders is geeft ik wat extra.
Als er teveel leuke uitjes zijn in korte tijd moet hij soms kiezen. Ik sponsor met mate.

Yta Chalne
02-11-2012 om 07:28
Yep
Met dit bedrag aan zakgeld lijkt me dat jij betaalt. Maar met 12 jaar is een verhoging van zakgeld het overwegen waard, als je graag wil dat ze zelf prioriteiten leert stellen en met geld leert omgaan. Is ze weer ouder en kan ze zelf zorgen voor (een deel van het) zakgeld dan wordt het weer anders, voorlopig ben jij de provider.

Tineke
02-11-2012 om 09:18
Hangt er vanaf af
Als jij kinderdisco en uitgaan leuk vindt, belangrijk en iets om te stimuleren: ja, dan financier jij het.
Als je het helemaal niks vindt, maar vindt dat je het niet kan tegenhouden: dan betaalt ze het zelf. Ze moet er dan flink voor sparen, dus uitgaan kan dan maar beperkt.
Als je er wat neutraler instaat en als ze de waarde van geld moet leren, dan kan ze op termijn altijd een folderwijk nemen om het uitgaan te bekostigen.

Maylise
02-11-2012 om 12:08
Hangt er vanaf
10 euro per maand is een vrij bescheiden bedrag dus daar zal ze niet veel van kunnen doen. Ik zou haar dus wat geld meegeven. Als dit soort activiteiten in de toekomst vaker voor komen kan je haar zakgeld verhogen. Ze kan dan zelf kiezen of ze haar geld wil besteden aan uitgaan of aan andere dingen.
Ik heb er geen probleem mee om af en toe een extra activiteit te betalen maar uitgaan vind ik wel typisch iets wat ze zelf moeten betalen. Van 10 euro kan dat inderdaad niet zo goed dus ik zou haar dus nu wel wat extra meegeven.
Ik betaal overigens niet voor activiteiten waar ik zelf niet achter sta. Een colaatje in het buurthuis is best maar ik ga niet de commercie achter Frisfeesten en dergelijke sponsoren. Nog afgezien van dat ik sowieso mijn kinderen daar niet wil hebben.

Astrid
02-11-2012 om 12:23
10 euro
10 euro is echt heel weinig in de brugklas. Mijn kinderen kregen wel wat meer maar dan zat daar ook het mobielabo in. Ze konden dan ook zelf bepalen of ze in de pauze eens iets lekkers kopen op school en ze weten dat ze dat aan mij niet hoeven te vragen. Dan kunnen ze ook besluiten om iets te kopen als ze uitgaan.

Tinus_p
02-11-2012 om 15:05
Puberdisco
Hoeveel kost die disco? Als t een echte puberdisco is, dan zijn de prijzen daar vaak ook op afgestemd.
De lokale groep-8 disco heeft gratis toegang, geloof ik, en met 2 euro meegeven voor een glaasje prik kom je een heel eind.

sus-anne
02-11-2012 om 20:08
Kan wel hoor
Hier is de kinderdisco (van 10 tm 12 jaar) in het buurthuis.
Entree gratis ,en drankjes zijn 1 euro.
Kinderen gingen daar altijd heen op eigen kosten.
Ten eerste om dat het heel goedkoop was,en ten tweede om dat ze niet vaker dan 1x per maand er heen mochten.
Dus dat was goed te betalen van hun zakgeld.
Vanaf 18 mogen ze hier pas elk weekend uit.

A zorac
13-11-2012 om 00:54
Meer geld
Onze oudste heeft sinds ze 12 is een budget van 50 euro per maand gekregen. We hebben samen een lijst gemaakt van alles wat ze daarvan moet betalen, zoals kleding en telefoon en uitgaan. Af en toe komen er nog dingen bij die lijst waar we niet aan hebben gedacht, zoals schoenmaker en kapper. Als ze 13 wordt kijken we even of het budget toereikend was. Ik ben heel tevreden dat we dit gedaan hebben; dochter voelt en betoont zich verantwoordelijk en we zijn van een hoop nadenken over wie betaalt wat af.

Vic
13-11-2012 om 21:57
A zorac
Heb je er al zicht op of ze enigszins uitkomt met die 50 euro? Volgens het Nibud is het minimale kleedgeldbudget voor meisjes 51 euro per maand. Daar zit jij dan onder en dan moet er ook nog telefoon- en zakgeld vanaf. Ik merk bij mijn dochter dat ze kleine dingetjes (onderbroeken, hemdjes, sokken)over het hoofd ziet, of in ieder geval zich op de kosten verkijkt. Gelukkig voor haar neem ik dan wel eens 'per ongeluk' iets mee bij de Hema wat ik dan niet verreken