Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Sterfgeval in familie tijdens laatste toetsweek (PTA)


Gecondoleerd.
Bij ons ging ze over onder deze omstandgheden. 

Het nadeel is wanneer je een leerling in het voorexamenjaar over laat gaan met tekorten, deze tekorten ook meetellen voor het examen (ervan uitgaande dat er een tweejarig PTA is). Als docenten er vertrouwen in hebben dat ze dat kan ophalen zal er niet veel mis mee zijn om haar buiten de norm om te bevorderen. 
In dit geval zou ze bij ons bevorderd worden op grond van bijzondere omstandigheden of evt de mogelijkheid krijgen tot een herkansing na de vakantie. 

SuzyQFive schreef op 21-06-2023 om 13:56:

Het nadeel is wanneer je een leerling in het voorexamenjaar over laat gaan met tekorten, deze tekorten ook meetellen voor het examen (ervan uitgaande dat er een tweejarig PTA is). Als docenten er vertrouwen in hebben dat ze dat kan ophalen zal er niet veel mis mee zijn om haar buiten de norm om te bevorderen.
In dit geval zou ze bij ons bevorderd worden op grond van bijzondere omstandigheden of evt de mogelijkheid krijgen tot een herkansing na de vakantie.

Maar een en ander heeft natuurlijk ook te maken met de feitelijke omstandigheden. Nog even los van het feit dat ik het halstarrige gedrag omtrent de toetsen van de school niet echt kan waarderen, dit lijken me toch omstandigheden waaronder je maatwerk levert. 

Maar goed, heeft dochter ook daadwerkelijk slecht gepresteerd? Of heeft ze prima gepresteerd, maar stond ze er slecht voor? Er zal wel enigszins een oorzaak-gevolg aantoonbaar moeten zijn, gok ik. 

Caroline80 schreef op 21-06-2023 om 12:27:

Ik had mijn dochter gewoon de toetsen laten maken. Dan maar niet naar de uitvaart. Ik had tentamens op de universiteit toen het slecht ging met mijn opa (vader van mijn moeder). Mijn moeder zij toen zelf "Je gaat maar gewoon die tentamens maken." Uiteindelijk is mijn opa nog een tijdje blijven leven.

Als iemand niet warm of koud wordt van betreffende sterfbed en overlijden kan je dat doen natuurlijk


maar als er een goede band is dan is dat natuurlijk ontzettend jammer. Sterfbed bijwonen en uitvaart is onderdeel van een verwerking en kan maar eenmaal. Los van het feit of iemand zich überhaupt kan concentreren als er zulke grote dingen spelen

Anoniemst schreef op 21-06-2023 om 13:36:

Bedankt voor de reacties. Voorgeschiedenis is ook weer een lang verhaal, daar begin ik dus maar niet eens aan. Moet er immers toch met school uitkomen, maar aangezien dit de eerste keer met een dergelijke situatie was dat wij met deze school te maken hadden, had ik geen idee van wat normaal is en mijn hoofd loopt deze dagen gewoon een beetje over.

Zelf ben ik wel blij dat we wel afscheid hebben kunnen nemen van mijn moeder en ook dat zij er bij heeft kunnen zijn. Dat stukje zou ik dus sowieso niet anders hebben gedaan.

Wij vallen in de regio Midden, dus wel de eerste vakantieregio volgens mij. Ik heb contact gehad met zowel de mentor als met de examencommissie. Volgens de examencommissie was er normaal inderdaad sowieso een inhaalmogelijkheid geweest, maar magister zou vanaf vandaag op slot gaan, dus na gisteren kon het gewoon niet meer. Zelf vond ik dat eerst een apart verhaal en bovendien dacht ik dat je dan altijd op een later moment die cijfers nog digitaal kon verwerken, al zou dat dan volgend schooljaar zijn. Een gemiddelde kun je ook handmatig uitrekenen, maar morgen zijn ook al de overgangsvergaderingen.

Ik hoop dat ze rekening houden met deze situatie en anders probeer ik nog wel een revisie verzoek ofzo in te dienen. Bij negatief nieuws morgen, ga ik in ieder geval (uiteraard in overleg met dochter) nog niet meteen schakelen naar een plan B.
Nogmaals dank voor de reacties.

Wees met je revisieverzoek wel snel!

Anoniemst schreef op 21-06-2023 om 13:36:

Volgens de examencommissie was er normaal inderdaad sowieso een inhaalmogelijkheid geweest, maar magister zou vanaf vandaag op slot gaan, dus na gisteren kon het gewoon niet meer. Zelf vond ik dat eerst een apart verhaal en bovendien dacht ik dat je dan altijd op een later moment die cijfers nog digitaal kon verwerken, al zou dat dan volgend schooljaar zijn. Een gemiddelde kun je ook handmatig uitrekenen, maar morgen zijn ook al de overgangsvergaderingen.

Dat is natuurlijk een kulargument om geen herkansingen te bieden. Als magister op een bepaalde datum op slot gaat dan zorg je dat óf alle toetsen ínclusief herkansingen voor die tijd afgehandeld zijn, óf dat er een workaround is voor mensen die nog moeten herkansen.

Als je volgens het toetsreglement recht hebt op een herkansing, dan kan dat niet beperkt worden door de systemen.

Ik ben thuis in het hbo, niet in het vo, maar het lijkt me dat dat principe hetzelfde blijft. Dus daar zou ik een punt van maken als het nodig is.

Caroline80 schreef op 21-06-2023 om 12:27:

Ik had mijn dochter gewoon de toetsen laten maken. Dan maar niet naar de uitvaart. Ik had tentamens op de universiteit toen het slecht ging met mijn opa (vader van mijn moeder). Mijn moeder zij toen zelf "Je gaat maar gewoon die tentamens maken." Uiteindelijk is mijn opa nog een tijdje blijven leven.

Als dat je eigen keuze is prima. Maar dat er in ons ‘moderne leven’ niet eens ruimte zou zijn om samen met de rest van je familie afscheid te nemen van een grootouder, omdat de planning van school zo strak is en een digitaal systeem dicht gaat, dat vind ik enorm emotioneel en sociaal armoedig. Vind je dat dat van mensen verwacht mag worden? Ook als ze er zelf wel waarde aan hechten? 

Anoniemst

Anoniemst

21-06-2023 om 14:44 Topicstarter

Dochter stond er ook al niet super voor voor deze week. Dat is een lang verhaal en heeft niet met niet kunnen te maken.
Dochter was tot vorig schooljaar volgens alle docenten een typische vwo leerling. Tot die tijd ging het gewoon allemaal op rolletjes. In de meivakantie vorig schooljaar is ze bijna verdronken. Gelukkig is dat allemaal goed gekomen, maar door het zuurstofgebrek en de traumaklachten heeft ze de periode daarna flinke concentratieproblemen gekregen. Vorig jaar hebben we er in die reden voor gekozen dat ze nu naar havo 4 ging. Begin van het schooljaar was het nog even worstelen, maar gedurende het schooljaar ging het steeds beter. Deze toetsweek was daarom wel cruciaal voor haar. De laatste maanden gingen echt lekker en ook haar mentor gaf eerder (voor dit gebeuren) aan dat hij vond dat ze over moest als ze in de bespreekzone zou eindigen. Die staat dus achter ons. Voor de kernvakken staat ze prima, dat zal ook geen probleem zijn, dus ik hoop dat het goed komt.

Mijn andere dochter is overigens sinds kort docent op dezelfde school en zij gaf aan dat het met een overgang van systemen te maken had dat magister dicht ging. Volgens haar geen keuze van de school. Hoeft natuurlijk nog steeds niet te kloppen, maar dat is in ieder geval wat de docenten te horen hebben gehad.

Kan je geen contact zoeken met het overkoepelend orgaan waar school bij aangesloten is? ik ben even de naam kwijt. Ik bedoel niet het bestuur maar het orgaan waar informatie over leerlingen, scholen uitgewisseld wordt. Joh, ik kom er niet op.

Ik denk dat het belangrijk is, omdat dadelijk alles op slot gaat en je snel moet kunnen handelen, dat je op de hoogte bent van de mogelijkheden. Scholen zijn daar ook niet altijd van op de hoogte. En als jij als ouder op de hoogte bent, til je het gesprek met school meteen naar een hoger plan. Het is namelijk heel vervelend om de vakantie in te gaan zonder dat je weet waar je aan toe bent.

Echt weer een school waar de ondersteunende diensten het onderwijs bepalen (zucht ja even een ergenis er uit). Magister gaat niet automatisch op slot. De school bepaald zelf wanneer dat gebeurt (als het al gebeurt). En examenreglement is examenreglement. Daar kan een school (en zeker een ondersteunende dienst) niet zomaar dwars over heen. 

Anoniemst

Anoniemst

21-06-2023 om 15:18 Topicstarter

Philou schreef op 21-06-2023 om 15:05:

Kan je geen contact zoeken met het overkoepelend orgaan waar school bij aangesloten is? ik ben even de naam kwijt. Ik bedoel niet het bestuur maar het orgaan waar informatie over leerlingen, scholen uitgewisseld wordt. Joh, ik kom er niet op.

Ik denk dat het belangrijk is, omdat dadelijk alles op slot gaat en je snel moet kunnen handelen, dat je op de hoogte bent van de mogelijkheden. Scholen zijn daar ook niet altijd van op de hoogte. En als jij als ouder op de hoogte bent, til je het gesprek met school meteen naar een hoger plan. Het is namelijk heel vervelend om de vakantie in te gaan zonder dat je weet waar je aan toe bent.


Bedoel je ouders en onderwijs? Die kunnen normaal wel advies geven, maar scholen mogen dit soort regels wel zelf bepalen. En ja, volgens het examenreglement heb je recht op een inhaalmogelijkheid, maar daar staan geen 2 termijnen in. Ze heeft nu 2 dagen extra gehad, ok dat waren de dagen van condoleren en crematie, dus school zou in principe voet bij stuk kunnen houden, als ze dat zouden willen.

Normaal is het zeker geen onwelwillende school, maar ik denk dat ze nu zelf ook en beetje in de knoop zitten door verschillende omstandigheden. Ik hoop toch dat ze de menselijkheid blijven laten zien en dat dit ook van hun kant gewoon overmacht was. 

Dochter heeft vandaag al docenten gesproken die vonden dat ze het ondanks alles zo netjes had gedaan en die vonden dat ze over moest. Ik hoop dat de meerderheid dat morgen vindt. Ze weten in ieder geval van de situatie. 

En misschien maak ik me gewoon druk om niets. Kan natuurlijk goed zijn dat ik nu ook gewoon even weinig kan hebben door afgelopen week.

Ik kan me niet voorstellen dat school haar niet over laat gaan. Zeker als je nu hoort dat de docenten daar ook zo over denken. Maar ik snap je onzekerheid, wil zelf zoiets ook graag eerst zwart op wit hebben.

Dat samenwerkingsverband is waarschijnlijk te vinden via de website van school. Daar even zoeken en dan de bijbehorende website zoeken en bellen: binnenkort is iedereen met vakantie (en niemand pakt nog met liefde een nieuw vastbijtertje op).  

Ouders en onderwijs is niet wat ik daarmee bedoel: is dat niet een telefoonnummer waar je als ouder informatie kan vragen? Ben het nummer kwijt, maar ze hebben me daar enorm op weg geholpen. Dus, ik zou daar zeker ook dit voorleggen. Dat is dus ook iets dat je kan proberen.

Je moet van alle mogelijkheden op de hoogte zijn want school stuurt nu al aan op het magister kast-muur verhaal. 
En ik snap dat je hoofd heel ergens anders naar staat. 

Als je wilt dat ze over kan gaan, dan denk ik dat ze in de plannen van school meegeteld moet worden (al dan niet voorlopig) en de kans kleiner wordt als je daarvoor pas kan pleiten als je dat na de vakantie doet. Na de vakantie komen met een voorstel dat ze een taak doet of een herkansing maakt, zal ‘m niet snel worden. 

Kunnen jullie zelf met een aantal oplossingen komen? Ik kan me voorstellen dat ze nu wel over kan en dat die herkansingsmogelijkheid volgend schooljaar is bijvoorbeeld. Zodat haar PTA in ieder geval omhoog kan gaan. Of voor de zomer herkansen en dat dan de resultaten na de vakantie ingevoerd/aangepast worden. Of dat ze overgang vooral baseren op wat ze eerder gezien hebben en deze toetsweek buiten beschouwing laten/mild mee laten wegen op het totaal. 
Bij ons zou bij een dergelijke situatie meegedacht worden, maar op sommige plekken zijn systemen helaas belangrijker dan mensen. 

Wat een nare periode voor jullie. Gecondoleerd met jullie verlies.

Mijn zoon heeft bij de overgang van 5 naar 6 vwo door ziekte 2 examens gemist die meetelden voor het eindexamen. Hij stond er wel goed voor ging gewoon over en heeft die examens in de zesde klas dus na de zomervakantie gedaan. 

De school waar mijn kinderen opzaten dacht in zulke situaties altijd goed mee en ik vind de manier waarop de school van jouw dochter handeld raar. 
Mijn mening heb je helaas niets aan maar ik zou zeker in het pta kijken of ze nog recht op een herkansing heeft als ze over gaat, omdat het cijfer ook meeteld voor het eindexamen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.