Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Stiefzus als stiefmoeder

Dweedledee schreef op 22-05-2026 om 20:21:

[..]

Joh. Jij begint dit drama. Niet ik. Het is echt nergens voor nodig om je zo aangesproken te voelen over iets wat totaal niet over jou gaat. Laat staan, om als reactie daarop, vals te gaan doen. Siert je niet.

Daarnaast ging mijn punt ook niet over arm of rijk. Dat maak jij er met je projectie zelf van. Wél over intergenerationele patronen. Iets wat vaker in de lagere sociale klasse (zo heet dat gewoon, dat verzin ík niet) voorkomt.

Nogmaals je had het niet over een lagere sociale klasse maar over een lagere klasse en haalde er een berg namen bij die door die zogenaamde lagere klasse gebruikt wordt en dat dit soort situaties vaker voorkomen bij deze klasse mensen. Nu is het in mijn ogen ook niet normaal bij de sociaal economisch lagere klasse om een seksuele relatie aan te gaan met je stiefdochter. Je begint zelf met het uitlachen van mijn zogenaamde ontwetendheid en dan ben ik zogenaamd vals 

Anoniemvoornu schreef op 23-05-2026 om 13:24:

[..]

Nogmaals je had het niet over een lagere sociale klasse maar over een lagere klasse en haalde er een berg namen bij die door die zogenaamde lagere klasse gebruikt wordt en dat dit soort situaties vaker voorkomen bij deze klasse mensen. Nu is het in mijn ogen ook niet normaal bij de sociaal economisch lagere klasse om een seksuele relatie aan te gaan met je stiefdochter. Je begint zelf met het uitlachen van mijn zogenaamde ontwetendheid en dan ben ik zogenaamd vals

Ik denk dat wij wel uitgesproken zijn. Je leest niet goed, je neemt van alles aan, je reageert enorm uit emotie en het ontbreekt je hierin ook aan zelfreflectie. Heeft weinig zin om verder te discussiëren. 

Dweedledee en Anoniemvoornu, mag ik jullie verzoeken de onenigheid op een andere plek te bespreken? 

Zeespiegel schreef op 23-05-2026 om 11:36:

[..]

Het woord "lagere" op zich suggereert dat er op neer gekeken wordt. Dus ik snap dat je over die term valt.

Het is volgens mij totaal niet van deze tijd om in lagere en hogere klasse te denken. Behalve het koningshuis is er effectief eigenlijk geen adel meer.

Het onderwijs is zo ingericht dat iedereen in principe gelijke kansen krijgt. (Hoewel dat omzetten van de stufi van gift naar lening hier wat afbreuk aan doet.)

Dat laatste is niet zo. Voor iedereen is de stufi naar lening omgezet en ook weer terug naar stufi voor iedereen. Voor studenten met ouders met een laag inkomen, bestaat er de aanvullende beurs.

Mugske schreef op 23-05-2026 om 21:42:

[..]

Dat laatste is niet zo. Voor iedereen is de stufi naar lening omgezet en ook weer terug naar stufi voor iedereen. Voor studenten met ouders met een laag inkomen, bestaat er de aanvullende beurs.

Dat klopt maar het maakt wel uit of je ouders kunnen helpen met aflossen of niet. Of voorkomen dat je überhaupt moet lenen.

Ysenda schreef op 23-05-2026 om 21:46:

[..]

Dat klopt maar het maakt wel uit of je ouders kunnen helpen met aflossen of niet. Of voorkomen dat je überhaupt moet lenen.

Ik denk oprecht dat studerende kinderen van middeninkomens er regelmatig slechter voor staan dan kinderen van lagere inkomens. Vriendin van mij woonde op kamers met 2 huisgenoten.  Haar ouders hadden 4 kinderen maar verdiendenn te veel voor een aanvullende beurs.  De huisgenoten hadden toevallig beide een alleenstaande moeder zij kregen een behoorlijke aanvullende beurs.   De ouders van mijn vriendin konden niet meebetalen aan de studie en mijn vriendin heeft zich haast een burnout gewerkt om zonder al te veel schuld haar studie door te komen.  Dit soort verhalen hoor ik vaker.  Ik vind dat eigenijk best oneerlijk maar zie ook niet echt een oplossing.  

Kimdekim schreef op 23-05-2026 om 22:26:

[..]

Ik denk oprecht dat studerende kinderen van middeninkomens er regelmatig slechter voor staan dan kinderen van lagere inkomens. Vriendin van mij woonde op kamers met 2 huisgenoten. Haar ouders hadden 4 kinderen maar verdiendenn te veel voor een aanvullende beurs. De huisgenoten hadden toevallig beide een alleenstaande moeder zij kregen een behoorlijke aanvullende beurs. De ouders van mijn vriendin konden niet meebetalen aan de studie en mijn vriendin heeft zich haast een burnout gewerkt om zonder al te veel schuld haar studie door te komen. Dit soort verhalen hoor ik vaker. Ik vind dat eigenijk best oneerlijk maar zie ook niet echt een oplossing.

Mijn ouders waren gescheiden, maar mijn vader verdiende te veel. Ik kreeg dus ook geen aanvullende beurs, al betaalde hij niks mee en kon mijn moeder niets bijdragen. (Om zijn inkomen niet mee te laten tellen moest je toen aantonen dat je hem al zoveel jaar niet gezien had, wat natuurlijk niet ging als ze pas net een jaar gescheiden waren of zo.)
Overigens hebben de 3 kinderen na mij ook hun universitaire studie afgerond en op kamers gezeten, maar hoe die gefinancierd werden weet ik niet. Ik kreeg in ieder geval niets van mijn moeder behalve  het treinabonnement toen ik eerder begon dan 18. 

De uitwonende beurs was toen wel een stuk hoger dan nu, maar toen had je in ieder geval geen financieel excuus om niet te gaan studeren. 

Valeria schreef op 24-05-2026 om 07:48:

[..]

Mijn ouders waren gescheiden, maar mijn vader verdiende te veel. Ik kreeg dus ook geen aanvullende beurs, al betaalde hij niks mee en kon mijn moeder niets bijdragen. (Om zijn inkomen niet mee te laten tellen moest je toen aantonen dat je hem al zoveel jaar niet gezien had, wat natuurlijk niet ging als ze pas net een jaar gescheiden waren of zo.)
Overigens hebben de 3 kinderen na mij ook hun universitaire studie afgerond en op kamers gezeten, maar hoe die gefinancierd werden weet ik niet. Ik kreeg in ieder geval niets van mijn moeder behalve het treinabonnement toen ik eerder begon dan 18.

De uitwonende beurs was toen wel een stuk hoger dan nu, maar toen had je in ieder geval geen financieel excuus om niet te gaan studeren.

Tegenwoordig is dat beter geregeld met de regeling weigerachtige ouders. “Als een kind kan aantonen, dat het al tenminste een jaar lang geen alimentatie ontvangt, kan hij of zij een beroep doen op deze regeling van de DUO. Voor de studiefinanciering wordt het kind dan losgekoppeld van de ouders. Hij of zij krijgt dan de aanvullende beurs met terugwerkende kracht.”

[..]

Ik denk oprecht dat studerende kinderen van middeninkomens er regelmatig slechter voor staan dan kinderen van lagere inkomens. Vriendin van mij woonde op kamers met 2 huisgenoten. Haar ouders hadden 4 kinderen maar verdiendenn te veel voor een aanvullende beurs. De huisgenoten hadden toevallig beide een alleenstaande moeder zij kregen een behoorlijke aanvullende beurs. De ouders van mijn vriendin konden niet meebetalen aan de studie en mijn vriendin heeft zich haast een burnout gewerkt om zonder al te veel schuld haar studie door te komen. Dit soort verhalen hoor ik vaker. Ik vind dat eigenijk best oneerlijk maar zie ook niet echt een oplossing.

Het gaat om het inkomen van beide ouders, dus alleenstaande moeder is geen criterium. Alleenstaande vader ook niet.

Wel als 1 of beide ouders duurzaam weigeren bij te dragen zoals Valeria ook meldt en je dit aan kunt tonen. 

Dat is namelijk de crux in deze regeling, de ouderbijdrage is niet verplicht maar wel noodzakelijk in het budget als je de tijd nodig hebt om te studeren ipv te werken bij een voltijds studie.

[..]

Hoe lang geleden is dat? Onze oudste studeert en krijgt nog een behoorlijk bedrag aan aanvullende beurs, terwijl ik niet vind dat wij slecht verdienen.

Vroeger kreeg ik zelf geen aanvullende beurs, maar kon wel leven van mijn uitwonende beurs. Mijn ouders betaalden het collegegeld, de rest betaalde ik zelf. Ik had wel het geluk dat ik een redelijk goedkope kamer had.

Schemerlampje schreef op 24-05-2026 om 10:46:

[..]

Hoe lang geleden is dat? Onze oudste studeert en krijgt nog een behoorlijk bedrag aan aanvullende beurs, terwijl ik niet vind dat wij slecht verdienen.

Vroeger kreeg ik zelf geen aanvullende beurs, maar kon wel leven van mijn uitwonende beurs. Mijn ouders betaalden het collegegeld, de rest betaalde ik zelf. Ik had wel het geluk dat ik een redelijk goedkope kamer had.

Ik heb 2 studerende kinderen en krijg niks aanvullends.  En ik vind niet dat we super veel verdienen ( maar wel bovenmodaal). Maar dat is dus relatief.  

Wat een gejengel weer over iets wat totaal niet met dit topic te maken heeft. Wij weten niet wat TO op haar loonstrookje heeft staan. En dat maakt ook niet uit, want of je nou werkeloos op de bank ligt of CEO bent van de Hema, ik denk dat maar weinig mensen haar keuzes maken. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.