Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Straf voor een 16 jarige

hallo,
Ik heb jullie hulp nodig.

Ik heb een 16 jarige dochter. Ze is het persoon die eigenlijk nooit iets fout doet, maar wel erg lompe opmerkingen maakt als grap. Deze carnaval had ik met haar afgesproken dat ze één dag carnaval mocht vieren. Ze drinkt niet meer dan 1 pilsje en komt normaal gesproken altijd haar beloftes na. Ze beloofde mij dat ze om half 2 snachts thuis zou zijn, omdat ze pas laat kon beginnen vanwege haar werk wat eindigde om 21:30. Om 2 uur snachts was ze nog steeds niet thuis. Ze reageerde niet op smsjes en telefoontjes. Uiteindelijk ben ik om 3 uur de omgeving waarin ze carnaval zou vieren rond gereden om haar te zoeken. Ze was om half 4 thuis gekomen. Ik was kwaad en heb haar 3 maanden straf gegeven, waaronder een maand lang niet afspreken en geen feestjes, het downloaden van een app waarop ik haar locatie en app gebruik kan zien en 3 maanden niet tot later dan 21:00 uur werken. Ze zei dat ze in slaap was gevallen bij een van haar vrienden en dat ze haar vergeten waren wakker te maken. Ze gaf ook aan dan ze geen beltegoed meer had en ze heeft geen 4g dus ze kon niet terug appen of bellen.

Ben ik te streng geweest of verdient ze het?
Ik hoor het graag!


Bij zo'n straf denk ik eerder aan een heel zwaar vergrijp. Vind het niet in verhouding staan tot elkaar.

Dit vind ik heel veel te streng. Ze komt 1x te laat thuis, ze heeft geen zwaar vergrijp gepleegd ofzo. 

Ja je bent veel te streng geweest. Als ze zich altijd aan afspraken houdt en nu een keer niet, komop zeg, een maand lang niet afspreken en minder werken? pffff, ik zou zijn gaan muiten als 16jarige.
Straf moet, als je het al wil geven, meteen plaatsvinden en een direct verband hebben met het 'delict', anders heeft het geen effect. Dus een aantoonbaar en verplicht beltegoed van zoveel euro, anders niet uit, zoiets dergelijks. Meteen uitvoeren anders heeft het geen zin. Echt niet meer.

IdolizedMouse16

IdolizedMouse16

09-04-2023 om 23:25

Ik heb oprecht medelijden met je dochter.

Veel te streng inderdaad. Straf staat niet in verhouding tot wat ze heeft gedaan.

Ik vind 3 maanden erg lang. En waarom beltegoed? Bij Hollands Nieuwe heb je een sim only voor 12 euro per maand en krijg je 10 GB. Daar kun je heel veel voor bellen en internetten. Als je een Ziggo abbo hebt dan wordt het gratis verdubbeld. 

1 maand geen feestjes is toch een prima straf, en in verhouding.

Ik snap overigens wel dat je ongerust was. Ik denk dat je dat beter met haar kunt bespreken. Dat is namelijk precies wat er speelde, geen onwil of opzet bij haar lijkt me. 

Drie maanden straf waarbij je haar ook nog eens trackt op haar telefoon? 
Waar ben je verdomme mee bezig? Ze is zestien en geen kleuter. 

Goede manier om je kind vlot het huis uit te krijgen.

Ik ben gewoonlijk niet mild voor puberstreken, maar zelfs ik vind 3 maanden straf voor 2 uur te laat komen 's nachts er lichtelijk over. En zou 1 maand wel lang zat vinden.

Dat trucje van "geen beltegoed" zou overigens wel niet werken. Dat ze niet kan bellen wil nog niet zeggen dat ze haar telefoon niet kan opnemen op 't moment dat jij haar belt waar ze uithangt. En ze zat bij vrienden, dus ze kan desnoods altijd nog een telefoon lenen.

Begrijpelijk dat je je zorgen hebt gemaakt! Daar zou ik ook het gesprek met haar over aan gaan. Hoe dat een volgende keer anders kan of beter kan. Maar je mag ook vertrouwen hebben in je dochter.

Deze straf vind ik buitenproportioneel! Ik zou zelf niet straffen maar praten. Zeker als dit een eerste keer is.

ik vind dit ook echt heel streng.  Zeker als je zegt dat ze nooit iets fout doet.  

Ik vind het ook uit verhouding. Ik deelde nooit straf uit als ik zelf nog kwaad was. Op de strafmaat moesten ze altijd even wachten. Dan kon ik erover nadenken en overleggen. Even checken bij anderen, zoals jij nu doet. Heb je zelf ook al ergens het idee dat het wat streng is?

Zelf sprak ik op die leeftijd geen tijd meer met ze af. Da's gewoon niet realistisch. Wèl hebben we de afspraak dat ze bij hun vriendengroep blijven, liefst samen naar huis fietsen en mij een berichtje sturen op het moment dat ze naar huis vertrekken. Die afspraken hebben te maken met hun veiligheid. 

Ik zou in jouw geval vooral boos zijn omdat ze niks van zich liet horen en geen beltegoed had. Ze moet gewoon kunnen bellen. Voor haar eigen veiligheid. Dus als ze 's nachts weg wil, moet ze eerst zorgen dat ze die verantwoordelijkheid neemt. 

Verder vraag ik me af of ze helemaal eerlijk was over dat in slaap vallen en dat beltegoed. Wilde ze niet gewoon onder jouw straf uitkomen?

Zelf stel ik eigenlijk alleen regels om mijn kinderen te beschermen. Ik bedenk zinnige regels en leg uit waarom. Bij regels die nergens op slaan zal een kind namelijk niet echt gemotiveerd zijn om zich eraan te houden. In het ergste geval gaan ze er zelfs over liegen. 

Een staf is eigenlijk net zoiets als een regel die je oplegt. De straf zelf moet wel nut hebben om te werken. Het doel in dit geval, is dat je wil dat je dochter begrijpt dat ze had moeten bellen/appen/opnemen en dat ze afspreekt dat vanaf nu te doen. Zodra ze dat snapt en belooft, slaat verdere straf nergens op. Jouw straf doet waarschijnlijk meer kwaad dan goed. 

Sterkte! 

EmmaT schreef op 09-04-2023 om 23:29:

Ik snap overigens wel dat je ongerust was. Ik denk dat je dat beter met haar kunt bespreken. Dat is namelijk precies wat er speelde, geen onwil of opzet bij haar lijkt me.

Ik heb ook wel eens zo'n soort situatie aan de hand gehad, erg ongerust en onze zoon niet te bereiken terwijl hij ook toen echt geen type was/is die in 7 sloten tegelijk liep. Maar het was die nacht erg mistig dus dat zal zeker meegespeeld hebben. Ik reageerde best boos toen hij eindelijk thuis kwam maar dat lag aan het bereik van zijn mobiel. Dan ook snel besloten dat hij over moest gaan op een andere provider en verder geen sancties. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.