Jutta
31-08-2014 om 10:34
studeren onder 18 lastig
Onze oudste gaat dit jaar studeren maar hij is nog 17, hij wordt in november 18 jaar. Wat destijds nog bijzonder was: als herfstkind van nog geen 6 jaar naar groep 3 is nu heel gewoon, dus ik beschouw zoon niet als bijzonder jonge student. Hij heeft een normale route afgelegd. Toch blijkt hij nu in veel dingen een uitzondering en dat is af en toe behoorlijk ergerniswekkend. Tijdens de introductie kreeg hij een rood bandje om want hij mocht niet drinken. Hij kan als 18 minner geen lid worden van bepaalde studentenverenigingen want die willen geen gedoe met mensen die geen drank mogen. Hij krijgt de eerste maand geen OV kaart en dat kost ons bijna 400 !!euro aan treinkosten. Dat laatste is echt heel krom: iedereen die 18 is krijgt per 1 september een OV kaart, jongere studenten krijgen die per 1 oktober. Natuurlijk krijgen we nog kinderbijslag maar van 1 maand kinderbijslag kun je het OV echt niet betalen. Met zijn maandabonnement kan hij trouwens alleen het traject naar de uni afleggen, het is niet voor heel Nederland.
Noem mij naïef maar ik vind studeren nu al behoorlijk duur. We hebben er geld voor opzij gezet maar hoe doen minder draagkrachtigen dit? (Collegegeld, boeken, dure laptop, reiskosten, introductiekosten)
Komt bij dat kind een studie heeft gekozen waarbij zijn gemiddelde levensverwachting meteen tien jaar is gedaald. Ben ik nu blij als moeder?

Limi
31-08-2014 om 18:33
Heks
" Zij is geen christen en heeft niks met roeien, dus dan blijft de verenigingsleven. "
Er zijn nog genoeg andere verenigingen dan alleen die voor studenten. Toen ik op kamers ging ben ik bij een gewone sportvereniging gegaan en daar was een heel grote groep van 15 tot 25-jarigen. Degenen die daarvan studeerden, en dat waren er veel, hadden niks met feesten en drinken, maar toch was het heel gezellig met z'n allen (en met degenen onder de 15 en boven de 15).

wizzer
31-08-2014 om 19:25
Altijd vrij
Als je bijna 400 euro moet betalen voor je maandabbonnement van de trein dan kun je beter een Altijd Vrij Maand kopen, dan kun je voor 393 in elk geval alle NS treinen nemen.

wizzer
31-08-2014 om 19:27
Overigens
Begrijp ik echt niet waarom de stufi niet gewoon in kan gaan op 1 september. In het huidige tijdperk van automatisering en computers moet het toch niet zo moeilijk zijn om de kinderbijslag te stoppen op 1 september i.p.v. 1 oktober.
Overigens als je niet ver hoeft te reizen maakt het niet zoveel uit. Kinderbijslag is altijd een gift en zeker als je ook nog kindgebonden budget krijgt al snel voordeliger dan studiefinanciering. Zeker als volgend jaar het leenstelsel ingaat.

Barvaux
31-08-2014 om 19:58
wizzer
Goed punt wizzer, als je kind volgend jaar begint aan een studie is het een heel ander verhaal. In dit geval moet TS blij zijn dat haar kind vervroegd naar groep 3 kon. Als dat niet zo was had ze dus een jaar langer haar kind moeten onderhouden plús het leenstelsel! Ik had daar wel 400 euro voor over gehad denk ik

tsjor
31-08-2014 om 20:21
Met trajectkaart buiten traject
'Bovendien gaat zoon ook nog weleens met de trein de andere kant op: helaas heeft hij dan niets aan het maandabonnement van zijn studie.' Dat is niet helemaal waar: buiten het traject heeft hij 40% korting in de daluren, en dat is het hele weekend.
Maar ik ben het helemaal met je eens: reizen in Nederland met het openbaar vervoer is schrikbarend duur.
Tsjor

Jutta
31-08-2014 om 21:16
tsjor
Het is relatief duur als je het maar een maand nodig hebt. Dat is juist zo nadelig in dit geval. Bedankt voor je toelichting. Zoon zal dit wel weten denk ik. Hij heeft zich er nog meer in verdiept dan ik. En hij is af en toe dus ook verbaasd over hoe het allemaal geregeld is.

wizzer
31-08-2014 om 22:05
andere kant op
Als zoon regelmatig de andere kant op reist dan kan hij dus beter voor krap 400 euro een maand Altijd Vrij kopen, dan mag hij wel in heel Nederland reizen.

Aagje Helderder
01-09-2014 om 00:42
Blonde vraag die ook nog eens off topic is
Waarom kost een scheikunde studie je ongeveer 10 jaar van je leven? Is dat vanwege het bloot staan aan allerlei chemische oplossingen die kankerverwekkend, slecht voor de longen enzovoorts zijn?
Aagje

Jutta
01-09-2014 om 08:34
ja zoiets
Ja, zoon beweerde zoiets. Het ligt er natuurlijk wel aan in wat voor soort baan je terechtkomt. Ik vind het geen blonde vraag, ik had er zelf ook nooit van gehoord. Ik heb hem op het hart gedrukt voorzichtig te zijn met de practica. Hij kan nogal slordig zijn namelijk en dat lijkt me niet zo'n handige eigenschap bij deze studie. We zullen zien hoe het allemaal gaat lopen dit jaar.

skik
01-09-2014 om 10:05
Barvaux
Het verschil is dat alle mbo-achttienminners geen ov-kaart krijgen, gelijke monniken, gelijke kappen. Ze hoeven geen lesgeld te betalen en er is voor minder draagkrachtige ouders een tegemoetkoming.
Voor zowel mbo- als hbo/wo-achttienplussers die van na 1 januari zijn en achttienminners geldt dat zij de eerste maand van het schooljaar geen ov-kaart krijgen, hun net iets oudere medestudenten wel. Waarom die ene maand kaartloos?
Ik weet niet zeker hoe het geregeld is met studentenverenigingen, maar gezien het introductieprogramma (kamp, werkweek, sociëteitsdagen) kan ik me voorstellen dat je niet later kan instromen. En zelfs al mocht dat wel zo zijn, dan heb je het begin gemist, vriendschappen en groepjes zijn al gevormd, dan is het lastiger om er tussen te komen.
skik

skik
01-09-2014 om 10:11
Elisa
Tegen de tijd dat jouw zoon gaat studeren is de studiefinanciering afgeschaft en vervangen door het leenstelsel. Kinderen van ouders met een onder de 46.000 euro per jaar krijgen een aanvullende beurs van 365 euro per maand. Dat is een gift als het diploma gehaald wordt. Kinderen van ouders met een inkomen boven de 46.000 euro per jaar krijgen helemaal niks. Verder kan je zoon natuurlijk net zoals iedereen dan van het leenstelsel gebruik maken.
skik

Barvaux
01-09-2014 om 18:36
skik
Die aanvullende beurs is dacht ik maximaal 365 (dus als je net onder die 46000 zit krijg je een beetje)?
Verder is dat alcoholgebeuren dit jaar voor het eerst en daar zullen die verenigingen heus wel een oplossing voor verzinnen zodat je later ook kan instromen.
Waarom die ene maand kaartloos? Omdat ze dus nog kinderbijslag hebben?

Tihama
01-09-2014 om 21:29
Klopt wel
Ik heb jaren in de chemische industrie gewerkt. Blootgesteld aan dampen van oplosmiddelen en diverse andere gevaarlijke goedjes. Natuurlijk bestaat er allerlei arbowetgeving, maar een mac-waarde betekent niet opeens dat het dan veilig is. Vele mac-waarden van vele stoffen zijn nog steeds een arbitraire grens én samen opgeteld nog steeds gevaarlijk.
Wees trouwens blij dat hij niet naar de zeevaartschool is gegaan. Als je dan een levensverzekering wil afsluiten, betaal je je blauw. De actuarissen kennen die statistieken namelijk ook.
Maar scheikunde is wel een heel mooie richting, hoor

skik
01-09-2014 om 21:50
Barveaux
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/hoger-onderwijs/studiefinanciering
"Aanvullende beurs omhoog
Studerende kinderen van ouders die samen minder dan €46.000 bruto per jaar verdienen behouden de aanvullende beurs. Het bedrag van de aanvullende beurs gaat bovendien met €100 euro in de maand omhoog, naar €365. De aanvullende beurs wordt een gift als de student zijn diploma haalt."
"Waarom die ene maand kaartloos? Omdat ze dus nog kinderbijslag hebben?" Een student die na 30 juni 18 wordt krijgt in de maand september nog kinderbijslag, zo'n 91 euro. Studenten die voor 31 juni 18 zijn geworden krijgen vanaf 1 oktober krijgen ze studiefinanciering van 100 euro en een ov-kaart. Het verschil is die ov-kaart, die dus geenszins gecompenseerd wordt door de kinderbijslag. Afhankelijk van de te maken reiskosten kan je dat een paar honderd euro schelen.
Mbo'ers krijgen trouwens vanaf 1 september allemaal een ov-kaart, ook als ze nog geen 18 zijn.
skik

Annet
01-09-2014 om 22:34
Skik
Ik zie zoveel bijlagen in de link die je vermeldt.
Waar staat de regeling over studenten en kinderbijslag in september?
Ik lees dat mbo studenten onder de 18 pas vanaf 2017 in aanmerking komen voor een OV chip.

skik
02-09-2014 om 10:26
Annet
"Ik zie zoveel bijlagen in de link die je vermeldt.
Waar staat de regeling over studenten en kinderbijslag in september?"
Nergens. Als een student pas na 31 juni 18 jaar wordt krijgt hij over het derde kwartaal nog kinderbijslag, tot 31 september dus. Vanaf 1 oktober krijgt hij studiefinanciering en een ov-kaart. Maar het collegejaar begint op 1 september. Het verschil tussen een maand kinderbijslag (91 euro) of een maand stufi (100 euro) is minimaal, maar het verschil tussen geen ov-kaart of wel kan in de honderden euro's lopen.
De ov-kaart voor mbo'ers onder de 18 gaat inderdaad pas in in 2017. Nu krijgen alleen achttienplussers op het mbo een ov-kaart.
skik

Annet
02-09-2014 om 11:50
Skik
Ik vergelijk het met de 18-plussers. Die ouders krijgen geen kinderbijslag meer. Als ouder van een 18-minner krijg je nog een heel kwartaal kinderbijslag. Dat weegt een heel eind op tegen 1 mnd stufi en 1 maand ov.

Annet
02-09-2014 om 11:51
aanvulling
Hoewel ik het een stuk eerlijker zou vinden als je de ov-kaart wel direct zou krijgen.

Sawo
02-09-2014 om 12:07
Klopt niet Annet
18 plussers die geen kinderbijslag meer krijgen en nog geen studiefinanciering krijgen een overbruggende uitkering, die bijna gelijk is aan de kinderbijslag.
Dus ov is geheel extra.
Groet
Saar

wizzer
02-09-2014 om 12:27
probleem ligt dan ook niet bij de achtienplussers
Maar bij de achttienminners. Voor hun is er geen overbruggende uitkering om de soms extreem hoge OV-kosten te dekken.

bibi63
02-09-2014 om 15:42
Even resumeren
Voor zover ik het begrijp gaat het feitelijk alleen om het evt. financiële probleem, dat een 18-minner op het MBO geen OV krijgt, maar, eventueel, wel ver moet reizen?
BIbi

Annet
02-09-2014 om 16:15
Ik begin de scholierentoeslag eindelijk te begrijpen.....
Nooit geweten dat die voor alle scholieren was die boven de 18 zijn en op het vo zitten. Ik dacht dat het alleen voor de lage inkomens was. En dat die in de zomervakantie niet door zou lopen.
Dat je geen beurs krijgt als je nog kinderbijslag hebt, klinkt logisch.
Het vreemde blijft dat een student op hbo/wo die in oktober 18 wordt, in september nog geen ov-kaart krijgt. Lijkt een administratief probleem ivm de administratieve koppeling beurs-ov?
Bibi, voor mbo studenten die nog geen 18 zijn, geldt het niet krijgen van de ov-kaart voor het hele schooljaar, tot 2017.
Voor hbo/wo studenten die nog geen 18 zijn, geldt het alleen voor de maand september.

tsjor
03-09-2014 om 09:51
Annet
Ik he me nog niet volledig verdiept in de regeltjes, maar stel: dochter wordt begin september 18, dochter zit op het MBO. Dan krijg ik dus tot 1 oktober nog kinderbijslag en daarna niet meer. Maar krijgt ze dan wel studiefinanciering en een ov-studentenkaart vanaf 1 oktober? Ik ben in de veronderstelling dat dat wel zo is.
Als ik het goed begrijp hoeft ze voor het studiejaar waarin ze 18 wordt geen schoolgeld te betalen. Dat zou dan een jaar schelen.
Tsjor

Sawo
03-09-2014 om 13:14
In ieder geval studiefinanciering en ov
Hoi tsjor
Je dochter krijgt vanaf 1 oktober ov en studiefinanciering.
Groet
Sawo

Elisa Gemani
03-09-2014 om 14:18
Studeren
Er van uitgaande dat mijn zoon net geen 17,5 jaar oud is als hij begint aan een HBO- of universitaire studie. Waar heeft hij (en/of ik) dan wel en niet recht op volgens de huidige wet- en regelgeving? En twee van zijn vrienden/ex-klasgenoten zullen pas 16 zijn als die gaan studeren... De studies die ze op het oog hebben zijn ook in een andere provincie dus OV is een must.

Annet
03-09-2014 om 14:42
Elisa
Leeftijd heeft alleen effect op de maand september. Verder is alles precies hetzelfde als voor 18-jarigen. Zie verder alle reacties hiervoor.

Barvaux
03-09-2014 om 19:44
maar
'Waar heeft hij (en/of ik) dan wel en niet recht op volgens de huidige wet- en regelgeving?'
Wat heb je aan de huidige regelgeving?

Jippox
03-09-2014 om 19:48
Elisa
Je zoon zit in de 3e! Voor hij eventueel aan studeren toe is, zijn alle regels waarschijnlijk al weer een paar keer veranderd. Tegen de tijd dat hij halverwege zijn examenjaar is, is het vroeg genoeg om je eens te verdiepen in deze materie.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.