Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
31-08-2014 om 10:34
Onze oudste gaat dit jaar studeren maar hij is nog 17, hij wordt in november 18 jaar. Wat destijds nog bijzonder was: als herfstkind van nog geen 6 jaar naar groep 3 is nu heel gewoon, dus ik beschouw zoon niet als bijzonder jonge student. Hij heeft een normale route afgelegd. Toch blijkt hij nu in veel dingen een uitzondering en dat is af en toe behoorlijk ergerniswekkend. Tijdens de introductie kreeg hij een rood bandje om want hij mocht niet drinken. Hij kan als 18 minner geen lid worden van bepaalde studentenverenigingen want die willen geen gedoe met mensen die geen drank mogen. Hij krijgt de eerste maand geen OV kaart en dat kost ons bijna 400 !!euro aan treinkosten. Dat laatste is echt heel krom: iedereen die 18 is krijgt per 1 september een OV kaart, jongere studenten krijgen die per 1 oktober. Natuurlijk krijgen we nog kinderbijslag maar van 1 maand kinderbijslag kun je het OV echt niet betalen. Met zijn maandabonnement kan hij trouwens alleen het traject naar de uni afleggen, het is niet voor heel Nederland.
Noem mij naïef maar ik vind studeren nu al behoorlijk duur. We hebben er geld voor opzij gezet maar hoe doen minder draagkrachtigen dit? (Collegegeld, boeken, dure laptop, reiskosten, introductiekosten)
Komt bij dat kind een studie heeft gekozen waarbij zijn gemiddelde levensverwachting meteen tien jaar is gedaald. Ben ik nu blij als moeder?
03-09-2014 om 20:23
Elisa (ot)
Jouw zoon is toch in januari jarig? (Je schreef lang in elke post de leeftijd van je zoon, dan viel het mij altijd op dat hij weer een jaartje ouder was geworden). In dat geval is hij toch 17 jaar en ruim 8 maanden, dus al bijna 18 als hij in september gaat studeren?
skik
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.