Jutta
31-08-2014 om 10:34
studeren onder 18 lastig
Onze oudste gaat dit jaar studeren maar hij is nog 17, hij wordt in november 18 jaar. Wat destijds nog bijzonder was: als herfstkind van nog geen 6 jaar naar groep 3 is nu heel gewoon, dus ik beschouw zoon niet als bijzonder jonge student. Hij heeft een normale route afgelegd. Toch blijkt hij nu in veel dingen een uitzondering en dat is af en toe behoorlijk ergerniswekkend. Tijdens de introductie kreeg hij een rood bandje om want hij mocht niet drinken. Hij kan als 18 minner geen lid worden van bepaalde studentenverenigingen want die willen geen gedoe met mensen die geen drank mogen. Hij krijgt de eerste maand geen OV kaart en dat kost ons bijna 400 !!euro aan treinkosten. Dat laatste is echt heel krom: iedereen die 18 is krijgt per 1 september een OV kaart, jongere studenten krijgen die per 1 oktober. Natuurlijk krijgen we nog kinderbijslag maar van 1 maand kinderbijslag kun je het OV echt niet betalen. Met zijn maandabonnement kan hij trouwens alleen het traject naar de uni afleggen, het is niet voor heel Nederland.
Noem mij naïef maar ik vind studeren nu al behoorlijk duur. We hebben er geld voor opzij gezet maar hoe doen minder draagkrachtigen dit? (Collegegeld, boeken, dure laptop, reiskosten, introductiekosten)
Komt bij dat kind een studie heeft gekozen waarbij zijn gemiddelde levensverwachting meteen tien jaar is gedaald. Ben ik nu blij als moeder?

Angela67
31-08-2014 om 11:01
voorlopers
Het is natuurlijk nog niet zo lang dat er meer jongere kinderen gaan studeren. de politiek ingaan om regels te veranderen lijkt me dan handig. Of hopen dat anderen de politiek ingaan om dit langzamerhand te gaan veranderen.
daarbij is er natuurlijk nog meer mis voor de mbo-hbo studenten die sowieso geen 18 zijn als ze beginnen, als je daarover leest dan is dat nog meer reden om de politiek in te gaan
gr Angela
ps ergens erger ik me aan je posting, zeker als je eindigt met 'ben ik nu blij als moeder'? wat bedoel je daar eigenlijk mee? ik vind het behoorlijk verwend klinken maar misschien bedoel je het heel anders?

Annet
31-08-2014 om 11:01
Zo erg is het toch allemaal niet
De kinderbijslag gaat per kwartaal en je krijgt juni-juli-sept nog kinderbijslag. Dan kom je een heel eind voor een maandtrajectkaart.
Dat reizen door heel Nederland komt daarna wel.
Ik denk dat de studentenverenigingen met andere oplossingen gaan komen dan 18-minners weigeren. Alleen dat zal nog even duren.
Er zijn veel studenten die onder de 18 zijn, namelijk startende hbo-studenten. Je zoon is echt geen uitzondering.

Ansjo
31-08-2014 om 11:05
angela offtopic
dat blij zijn heeft betrekking tot de keuze van studie waarbij zijn levensverwachting met 10 jaar is gedaald als ik het goed begrepen heb.

Angela67
31-08-2014 om 11:10
ansjo
zou kunnen inderdaad, maar wat doet die regel dan onaangekondigd in zo'n posting, want voor mij als lezer lijkt het alsof het hoegenaamd niets met elkaar van doen heeft... vandaar mijn verwarring.

Barvaux
31-08-2014 om 11:19
tja
Volgens mij krijg jij op 1 oktober nog eens kinderbijslag dus het is een beetje vreemd om te zeggen dat je dat van 1 maand kinderbijslag moet betalen.

Jutta
31-08-2014 om 11:20
nieuwe fase
We staan voor een nieuwe fase, namelijk die met een studerend kind. Wat ik in mijn posting vooral wilde is mijn ervaringen delen. Ik ben verbaasd over bepaalde dingen. Het was niet mijn bedoeling om te klagen. Zoon klaagt ook niet hoor, hij heeft er zin in. Ik vroeg me af welke andere ervaringen mensen hebben. Ben ook wel benieuwd hoe het op het MBO zit bijvoorbeeld. Misschien was mijn titel wat misleidend.

Jutta
31-08-2014 om 11:28
geen KB meer
Als ik het goed begrepen heb dan krijgt hij per 1 oktober geen kinderbijslag meer want hij heeft dan recht op studiefinanciering.

Barvaux
31-08-2014 om 11:30
mbo
Precies, mijn schoonzus heeft zich anderhalf jaar blauw betaald voor het OV van mijn neefje.

Barvaux
31-08-2014 om 11:32
oh ok
Geen kinderbijslag want studiefinaciering, logisch. Vanaf wanneer kregen de 18jarigen studiefinanciering want jij kreeg dus op 1 juli nog een kinderbijslag.

Barvaux
31-08-2014 om 11:34
de studieverenigingen
Ik vind het ook een beetje gezeur, je bent echt niet de eerste en de enige hoor. Het is van alle tijden dat septemberkinderen met 17 gingen studeren maar alleen is het van dit jaar dat er een 'alcoholprobleem' is. Tja... gevalletje pech en waarom moet hij het hele land door met het ov? Waar slaat dat op?

Jutta
31-08-2014 om 11:42
fijne bijdrage barvaux
Gezeur en verwend, leuke discussie zeg. Misschien zijn er anderen die hun ervaringen met een studerend kind met mij willen delen?
HBO, MBO, universiteit of nog anders. Ik vind het allemaal interessant.

skik
31-08-2014 om 11:43
Die OV kaart
Dat vind ik dus ook raar, dat studenten niet op 1 juli nog geen 18 zijn de OV-kaart niet per 1 september maar per 1 oktober krijgen. Daar hoef je nog niet eens 'versneld' voor te zijn. Mijn dochter is eind juli jarig, dus nu wel 18. Ze woont voorlopig nog thuis, dus een maand kinderbijslag of een maand studiefinanciering is lood om oud ijzer. Maar dat ze haar OV-kaart nog niet krijgt vind ik heel vervelend, want voor de maand september moet zij of moeten wij die reiskosten ophoesten.
skik

skik
31-08-2014 om 11:50
Barveaux
Die verhoging van de drankgerechtigde leeftijd naar 18 jaar heeft best wat gevolgen voor 18-minners. Dan gaat het niet eens over het niet mogen kopen van drank of drinken in de horeca. Omdat studentenverenigingen, discotheken en kroegen hun hoge boetes of verlies van vergunningen riskeren als ze drank schenken aan 18-minners en de controle nou eenmaal lastig is (denk aan kopen of bestellen voor door een plusser door een minner) beginnen ze er niet aan. Dat betekent dus dat je 18-minner helemaal niet meer uit kan gaan of helemaal niet lid van een studentenvereniging kan worden. Zij worden van veel meer dingen uitgesloten dan van alleen drankgebruik. Het is gewoon niet leuk als je tussen wal en schip valt vanwege je geboortedatum. Je bent wel oud genoeg om te studeren, maar je mag niet meedoen met activiteiten omdat je net te jong bent. Zelfs als je niet eens wil drinken.
skik

M Lavell
31-08-2014 om 11:54
Hier hetzelfde
Mijn dochter van augustus kreeg ook nog geen ov kaart (alweer meer dan 10 jaar geleden trouwens). Voor haar was dat geen probleem want ze ging op de fiets.
Arbitraire data zijn niet zo verkeerd, maar als de ene datum de andere in de weg gaat zitten, dan wordt dat wel lastig. Het wordt tijd voor een briefje daarover.
Die drank en de verenigingen is maar sinds kort denk ik, want dat drankverbod onder 18 is er maar kort.

Barvaux
31-08-2014 om 11:55
skik en jutta
Maar denk nu eens aan de MBO'ers die altijd pas een ov kaart krijgen met 18 jaar? Iedereen denkt altijd maar dat een MBO op fietsafstand ligt maar dat slaat natuurlijk nergens op. Die leerlingen zijn nog veel jonger.
Ik denk dat het allemaal zo geregeld is omdat je de kinderbijslag niet opeens per maand kan gaan geven?
Over de studentenvereniging: gut, is je leven nu in duigen als je je drie maanden later pas kan aansluiten?
Jutta: waarom mag iemand anders jou wel verwend noemen zonder commentaar en ik daarna niet? Ik vind dat over de alcohol en het het hele land doorreizen inderdaad verwend. Waarom is dat opeens nodig? Dat kan een MBO'er ook niet hoor.

Barvaux
31-08-2014 om 12:06
Jutta
Ik had het over gezeur zie ik nu, niet eens over verwend maar je zette wel mijn naam erboven!

Annet
31-08-2014 om 12:28
Drie maanden zonder studentenvereniging is niet zo erg
hoewel aan het begin van het studiejaar voor sommige studenten het heel belangrijk kan zijn om zich bij een groep aan te kunnen sluiten.
Er zijn ook studenten die het hele eerste jaar nog 17 zullen zijn, bijvoorbeeld als ze pas in september 18 worden, begin 2e jaar.
Voor versnelde kinderen kan het nog langer duren.
Ik kan me niet voorstellen dat verenigingen dit blijvend gaan oplossen door 18-minners uit te sluiten. Ik denk dat ze nu overvallen zijn door de situatie, het feit dat er streng gecontroleerd wordt en de boetes hoog. Er zijn ook verenigingen waar de 18-minners een verklaring moeten ondertekenen dat ze geen alcohol zullen gebruiken tijdens activiteiten van de vereniging.

Piano
31-08-2014 om 13:20
Welke studie?
Dat studenten bij de introductie een rood bandje om krijgen snap ik wel en zou ik ook adviseren aan 18+ studenten die niet willen drinken.
Het is natuurlijk wel sneu dat hij zich niet meteen bij een studentenvereniging aan kan sluiten, inburgeren moet niet pas veel later.
Maar welke studie doet hij nu?

Lynna
31-08-2014 om 14:38
Betalen mbo-ers ook collegegeld?
Mbo-ers betalen veel minder collegegeld dus dat compenseert weer enigzins het feit dat ze geen ov-kaart hebben. Al vind ik dat inderdaad wel krom, ik vind dat iedereen evenveel collegegeld zou moeten betalen en allemaal zodra ze een vervolgstudie beginnen een ov-kaart zouden moeten hebben.
Ik vind de opmerking over het hele land doorreizen nogal overtrokken. Mijn zoon deed een studie die nu eenmaal niet in de dichtsbijzijnde stad was, maar in een stad verderop. Dan ben je zo 350 euro per maand kwijt. En dan kun je wel kinderbijslag hebben, maar die gebruik je nu eenmaal ook voor andere dingen.

tsjor
31-08-2014 om 14:47
MBO-WO
Ik vind het ook een behoorlijke bijdrage, dochter 16 MBO: bedrijfskleding, boeken, vervoer. Het is echt veel geld.
Voordeel van MBO ten opzichte van WO is wel: geen collegegeld/schoolgeld voor 16-jarigen; en een MBO is altijd nog dichterbij dan de universiteit van Jutta: een maandkaart bij de NS van 400 euro, dat is nog verder dan de afstand Nijmegen-Leeuwarden. Niet te fietsen in elk geval.
Dochter kan het doen met een speciale kaart voor 16-jarigen die korting geeft, ook in de spitsuren. Ligt wel weer aan de vervoerder, dit is geen NS.
Tsjor

bibi63
31-08-2014 om 14:56
MBO - OV
Ja, dat MBO en geen OV vind ik ook een erg vreemd verhaal. Zeker, omdat VMBO-T leerlingen verplicht zijn een MBO opleiding te doen ivm nog geen SK en nog geen 18 jaar (nou ja, normaliter dan). En de kans is groot, zeker als je niet in de Randstad of grote stad woont, dat de studie een heel stuk reizen is, en dat is heel duur.
Tijd voor een nieuw systeem met logica.
Overigens vind ik als je bijna 18 bent en nog even moet wachten tot je toegelaten wordt tot de studentenvereniging en/of even een buiten beentje bent (en met hem/haar ongetwijfeld meer) omdat je nog geen alcohol mag, inderdaad een gevalletje van even die 2 maanden uitzingen.
Bibi

Heks
31-08-2014 om 14:57
Gut o gut die studentenvereniging
Ja, Barveaux het is wel erg als je je niet kunt aansluiten. Mijn kind gaat als enige van haar school naar een Uni en zij kent daar helemaal niemand. Bovendien moet zij op kamer en zijn de verenigingen een goede leverancier van parkeerplekken en kamers. Mijn dochter is een gezelligheidsdier en ik wil dolgraag dat zij haar draai gaat vinden en niet eenzaam zit te verpieteren, want dan wordt het met die studie ook niks. Zij is geen christen en heeft niks met roeien, dus dan blijft de verenigingsleven. Dus ja, die vereniging is van groot belang.
Buitensluiten is een vorm van pesten, ook als dat gebeurt met zgn. goede bedoelingen. Het gaat helemaal niet om de drank, maar over al die sociale gelegenheden waarvan ze worden uitgesloten. In het geval van mijn dochter zelfs een deel van het introductie van de Uni zelf. Gelukkig is zij bijna 18, nog een paar nachtjes slapen

Elisa Gemani
31-08-2014 om 15:12
Krom
Ik heb een zoon die waarschijnlijk ook pas net 17 is als hij gaat studeren; net als een aantal van zijn klas- en schoolgenoten. Sommigen zullen zelfs pas 16 jaar zijn. En ja, ik vind de huidige regelingen m.b.t. minderjarige studenten beslist krom, ontoereikend en zelfs discriminerend, zeker als je bedenkt dat er nu meer dan 2000 minderjarige studenten in het WO zijn begonnen. En in het MBO en HBO zijn dat er nog meer. Je kalenderleeftijd zou niets uit moeten maken; student is student. Iedereen dezelfde rechten en plichten. In ieder geval qua financiele regelingen en tegemoetkomingen; dat ze nog geen alcohol mogen drinken vind ik persoonlijk niet zo'n dramatisch punt. Ik vind alleen niet dat studenteverenigingen daarom minderjarige studenten mogen weigeren.
Maar hoe het voor mij persoonlijk financieel zou moeten, ik weet het niet. Ik ben alleenstaand ouder met een minimum-inkomen zonder ruimte om te sparen. Zoon zal vooral zelf dus moeten gaan sparen en werken voor zijn studie. En misschien is het beter om te wachten met studeren tot hij 18 is. Maar goed, zo ver is het nog niet. De wet- en regelgeving wordt vast weer aangepast, net als volgend jaar, en tegen die tijd zien we wel.
Ik ben trouwens ook wel heel benieuwd Jutta welke studie je zoon doet?
http://www.nu.nl/binnenland/3692111/aantal-18-minners-universiteiten-verdubbeld.html
http://www.nrc.nl/nieuws/2014/08/26/studentenverenigingen-weren-eerstejaars-onder-de-18-jaar/

Barvaux
31-08-2014 om 15:16
reacties
Lynna: vraagsteller vond zelf dat haar 17jarige het land moet door kunnen reizen, dat is niet waar wij over begonnen, of begrijp ik niet wat jij bedoelt?
Tsjor: dan is het wel een enorme afstand voor zoon van vraagsteller! Die kan beter op kamers gaan dan.
Bibi: met de wijzigingen van de studiefinanciering/leenstelstel is het ook de bedoeling dat elke MBO'er ov krijgt!
Heks: het is dus handig als je dochter contact zoekt met andere nog geen 18jarigen lijkt mij.

Linda K
31-08-2014 om 15:17
Minder collegegeld voor MBO
compenseert niet echt voor geen OV-kaart. Als je opleiding om de hoek ligt misschien wel, maar hier is het OV (trajectkaart) duurder dan het collegegeld (universiteit) en dan wonen we maar op een half uurtje afstand. Daarom waren we ook blij dat zoon na die ene maand alsnog zijn OV-kaart kreeg. Natuurlijk hadden we wel een heel kwartaal extra kinderbijslag gehad ten opzichte van degenen die al in september de kaart kregen.

Piano
31-08-2014 om 15:24
Contact maken
De nog niet 18-jarigen kunnen inderdaad contact zoeken met elkaar, maar dat contact zoeken gaat nou juist gemakkelijk bij een studentenvereniging. En anders krijg je meteen zo'n afgeschermd clubje nog niet 18-jarigen.

Jutta
31-08-2014 om 16:23
inderdaad
Scheikunde. Je hebt bij die studie blijkbaar nog steeds een soort Marie Curie effect. Wanneer je deze studie in de VS zou gaan doen dan word je bovendien gedurende je hele studietijd in de gaten gehouden door veiligheidsdiensten. Of dat in NL ook zo is, wist zoon niet, maar het zou mij niet verbazen. Deze twee dingen spreken mij niet zo heel erg aan als moeder, maar inderdaad : grow up. Het is zoons leven.
Over die OV kaart: zoon betaalt 355 euro per maand voor een afstand die per auto minder dan 100 km is. Hij kan niet in daluren reizen want hij heeft een heel vol rooster. Ik dacht nog even: hij zou beter met de auto kunnen gaan, dat is nog goedkoper. Maar ja, een rijbewijs op je zeventiende betekent ook niet dat je alleen mag autorijden.
Zoon had nog het volgende leuke feitje: In Belgie betaal je voor een even lang traject per maand 36 euro. Maar misschien rijden de treinen daar beroerd, geen idee. Het verschil is wel immens natuurlijk. Bovendien gaat zoon ook nog weleens met de trein de andere kant op: helaas heeft hij dan niets aan het maandabonnement van zijn studie. Gewoon opnieuw betalen.
En ja, hij wil wel op kamers gaan. Maar hij had bedacht dat hij het even wilde aanzien in die vreemde stad. Dat leek ons dus best wel verstandig maar qua kosten is dat misschien helemaal niet slim.
Anders had hij in de weekenden terug kunnen reizen, en dat is goedkoper.

Piano
31-08-2014 om 17:48
Waarom levensverwachting met 10 jaar gedaald?
Dat is tegenwoordig toch niet meer zo?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.