Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Stufi houden of afgeven


Daglichtlamp schreef op 22-09-2023 om 12:43:

[..]

Ook als ouders de lotto hebben gevonden zou mijn advies zijn om een maandelijks budJaget aan het kind te geven en het kind zijn of haar eigen kosten te laten betalen.

Ja, daar heb je gelijk in en ben ik volkomen met je eens. Ik bedoelde meer, als je de lotto zou hebben gewonnen, zul je waarschijnlijk op een andere manier met geld omgaan. Het is altijd goed - hoe rijk de komaf ook is - je kinderen te leren wat geld is en wat ermee kan gedaan worden. En ook hoe snel het weg is als je er niet verstandig mee omgaat.

Dus, Lamp, we delen dezelfde mening!

IMI-x2 schreef op 22-09-2023 om 13:05:

[..]

Blijkbaar had je bovenmenselijk veel energie. Fijn dat het jou destijds lukte, maar zo'n ritme kun je toch niet van anderen verwachten? En dan vragen we ons af waarom zoveel mensen opgebrand raken...

Nee ik had geld nodig om mijn studie te betalen 

Onze kinderen beheren zelf hun stufi en zorgtoeslag. De verzekering is goedkoper via ons, dus dat betalen ze via ons en soms schieten we iets voor hun studie voor, zoals collegegeld of een laptop en dan betalen ze dat in delen (deels) aan ons terug. 

Decembermamma schreef op 22-09-2023 om 13:20:

[..]

Nee ik had geld nodig om mijn studie te betalen

En dan nog zijn er mensen die dit ritme niet trekken of simpelweg meer tijd nodig hebben voor hun verslagen, zelfstudie etc. Ik had ook studiegenoten die heel veel werkten en daardoor minder vakken per jaar deden, want anders was het niet haalbaar. Dat zijn keuzes. Ik werkte vaak het hele weekend en hele vakanties. Ik woonde thuis en kon zo veel sparen, maar ik deed bijna nooit iets leuks of had tijd voor mezelf. Gelukkig vond ik mijn bijbaantje wel leuk. 

Jesse_1 schreef op 22-09-2023 om 13:01:

[..]

Jammer dat jij niet geleerd hebt om jouw situatie niet 1 op 1 te kopiëren naar iemand anders.

Andere mensen, andere omstandigheden, andere voorwaarden, andere tijd (etc).

Ik heb in elk geval geleerd dat geld niet aan een boom groeit.

MamaE schreef op 22-09-2023 om 13:37:

[..]

En dan nog zijn er mensen die dit ritme niet trekken of simpelweg meer tijd nodig hebben voor hun verslagen, zelfstudie etc. Ik had ook studiegenoten die heel veel werkten en daardoor minder vakken per jaar deden, want anders was het niet haalbaar. Dat zijn keuzes. Ik werkte vaak het hele weekend en hele vakanties. Ik woonde thuis en kon zo veel sparen, maar ik deed bijna nooit iets leuks of had tijd voor mezelf. Gelukkig vond ik mijn bijbaantje wel leuk.

Dit inderdaad.  Heel veel werken heeft consequenties voor de hoeveelheid vakken die je per jaar kan doen. Onze oudste heeft er 8 weken af gelegen vanwege covid. Die heeft dus studievertraging opgelopen.  Moet nu 2ejaars vakken doen in haar 3e jaar. Kan de vakken van het derde jaar in deze periode nog niet doen, omdat de basiskennis ontbreekt. Ze weet van zichzelf dat ze niet zo goed is in tentamens maken en wil dus voor verslagen en presentaties hoog scoren om toch nog een acceptabel gemiddelde over te houden als het tentamen is gehaald met een studententien*.

Hoge scores halen voor verslagen vraagt veel tijd. 

Veel feesten en uitgaan zit er qua tijd en financiële ruimte niet in.  Gelukkig heeft ze een stel hele leuke studiegenoten die er op dezelfde manier in zitten. Ze gaan niet op kroegentocht maar zoeken en plek in een stadspark voor een picknick.


 *5,5 voor degenen die de term niet kennen

MamaE schreef op 22-09-2023 om 13:37:

[..]

En dan nog zijn er mensen die dit ritme niet trekken of simpelweg meer tijd nodig hebben voor hun verslagen, zelfstudie etc. Ik had ook studiegenoten die heel veel werkten en daardoor minder vakken per jaar deden, want anders was het niet haalbaar. Dat zijn keuzes. Ik werkte vaak het hele weekend en hele vakanties. Ik woonde thuis en kon zo veel sparen, maar ik deed bijna nooit iets leuks of had tijd voor mezelf. Gelukkig vond ik mijn bijbaantje wel leuk.

Bij ons waren juist vaak de mensen die niet hoefden te werken extra lang over de studie. Ik wist dat dit eindig was, bij het behalen van mijn diploma kon ik minder gaan werken. Sterker nog in het laatste jaar hoefde ik mijn collegegeld en boeken niet meer op te sparen die had ik al gekocht dus toen kon ik zonder al te veel problemen afstuderen. Ik had de luxe niet van het bij mijn ouders wonen die gingen verhuizen en daar was volgens ma geen plek meer voor een 18 jarige.

Decembermamma schreef op 22-09-2023 om 14:26:

[..]

Bij ons waren juist vaak de mensen die niet hoefden te werken extra lang over de studie. Ik wist dat dit eindig was, bij het behalen van mijn diploma kon ik minder gaan werken. Ik had de luxe niet van het bij mijn ouders wonen die gingen verhuizen en daar was volgens ma geen plek meer voor een 18 jarige.

Ja die ook. Die hadden te veel tijd voor feesten en uitgaan en dat ging dan ook ten koste van studie. Maar bij jouw moeder was er überhaupt weinig plek voor jou. Dat vind ik heel verdrietig, maar jouw situatie is niet de maat der dingen en ook geen ideale/wenselijke situatie.

Ik neem aan dat jij je zoon niet met 18 jaar buiten de deur zet en zegt 'ga maar lekker 32 uur per week naast je studie werken' want dat deed ik ook.

MamaE schreef op 22-09-2023 om 14:30:

[..]

Ja die ook. Die hadden te veel tijd voor feesten en uitgaan en dat ging dan ook ten koste van studie. Maar bij jouw moeder was er überhaupt weinig plek voor jou. Dat vind ik heel verdrietig, maar jouw situatie is niet de maat der dingen en ook geen ideale/wenselijke situatie.

Ik neem aan dat jij je zoon niet met 18 jaar buiten de deur zet en zegt 'ga maar lekker 32 uur per week naast je studie werken' want dat deed ik ook.

Nee dat doen we niet, maar we leren wel dat geld niet aan de boom groeit. Hij zal dus zeker wel moeten werken bij zijn studie, maar we hebben ook gespaard en zullen van daaruit een deel betalen. Overigens zit daar ook geld bij dat mijn schoonmoeder hem geschonken heeft. 

Decembermamma schreef op 22-09-2023 om 14:38:

[..]

Nee dat doen we niet, maar we leren wel dat geld niet aan de boom groeit. Hij zal dus zeker wel moeten werken bij zijn studie, maar we hebben ook gespaard en zullen van daaruit een deel betalen. Overigens zit daar ook geld bij dat mijn schoonmoeder hem geschonken heeft.

Daar is ook niks mis mee. Maar daar ging de vraag van TS ook niet over.

De vraag is hoe om te gaan met stufi. Als de ouders ervoor kiezen om de studie te betalen lijkt het mij logisch om de toeslagen die een kind krijgt van de overheid af te trekken van je bijdrage als ouders.

Wij moesten dus ook alles bijhouden. Uitgaven voor boeken, excursies etc. werden aan het einde van het jaar verrekend. Mijn zus kreeg nog een maandelijkse toelage voor huur en boodschappen. Maar die was wel gebaseerd op datgene wat ze aan uitwonende stufi en dergelijke kreeg. 

Ook mensen die geld hebben, niets hoeven te lenen en de studie van hun kind betalen kunnen in het besef leven dat geld niet aan een boom groeit. Voor dat besef hoef je niet perse 32 uur te hebben gewerkt naast een fulltime studie.

Tuinfluiter schreef op 22-09-2023 om 09:43:

[..]

Ik vermoed dat jij geen exacte studie, geneeskunde oid hebt gestudeerd. Als je practica hebt hoor- en werkcolleges zit je al snel aan 30 uur op de uni en dan moet je nog verslagen schrijven en tentamens leren.

Niet elke universitair studie kent weinig contact uren.

Dochter doet een exacte studie en werkt daarnaast 0,6 fte als docent in het vo. Dus algemeen stellen dat dit bij exacte studies niet kan, gaat ook niet. Ik denk dat het per studie maar ook per student anders is was wel of niet kan.

Dochter hier woont overigens op zichzelf en krijgt dus de uitwonenden beurs. Die houdt zij zelf en ik betaal het collegegeld.

Ik kreeg een thuiswonende beurs vroegah, daar betaalde ik collegegeld en boeken van. Ook kreeg ik zakgeld van mijn ouders, kleding werd door hun betaald. Van mijn bijbaantje spaarde ik, dat geld heb ik voor mijn stage in het buitenland gebruikt. Op mijn 21e ging ik samenwonen met vriend die 40 uur werkte want al klaar met zijn opleiding.
Zo wil ik het later ook met mijn kinderen doen, dat ze met de stufi hun opleiding betalen en met de zorgtoeslag hun zorgverzekering. De rest hangt af van thuis wonen of niet en baantje of niet, als de studiebelasting te hoog is voor een baantje.

Aviendha schreef op 22-09-2023 om 09:24:

[..]

Op de universiteit heb je maar een paar uur per dag les en ik kon makkelijk 16 u werken en studeren en heel veel uitgaan. Verder sociaal doen is ook in de vorm van samen eten en studeren. Het was eigenlijk de chillste tijd van mn leven. Misschien is hbo/mbo anders omdat het meer klassikaal is en je er de hele dag moet zitten?

Dat kan je helemaal niet zo stellen. Vriendin van ons kind studeert in Amsterdam, woont in Den Haag. Moet elke dag naar college, minstens 5 uur. Tel daar 2 keer 1,5 uur reistijd bij op, minstens. En dan nog tijd om te leren/studeren. Heeft een vriendje in haar woonplaats, wil sporten, heeft rijles. Ze is blij als ze 1 dag per weekend kan werken, maar die gaat dan wel ten koste van tijd met vriend(inn)en en vriendje, sport en studie. Laat staan tijd met haar eigen familie.

Ons kind doet HBO, iedere dag minstens 5 uur les. Plus 2 keer reistijd van minstens 3 kwartier. Daarnaast thuis aan de studie. Heeft ook een relatie en een sport. Die zit dus niet heel ruim in de tijd.

Dus 16 uur per week werken als standaard nemen vind ik echt heel raar. 

En dan nog even on topic: hier wonen beide kinderen thuis. De ene doet dus HBO, de ander heeft een tussenjaar. Voor de student hebben wij collegeld en de de laptop betaald. En kost en inwoning. Verder zijn alle kosten voor kind. Alles wat verder voor de studie nodig is aan boeken en andere materialen, de brommer, kleding, sport, uitjes, vakantie. Auto mag altijd gebruikt worden, wel vinden we het fijn als er af en toe getankt wordt.
De werkende krijgt hier ook kost en inwoning. Dit is een tussenjaar, er wordt nu een half jaar gewerkt en daarna een half jaar gereisd (is het plan). Van de verdiensten worden dan ook gespaard voor dat doel.
Ik weet dat ze het bij ons nogal ruim hebben, dat is zeker niet iedereen gegeven. Ze hebben wel allebei al op zichzelf gewoond en weten dus wat het leven zo ongeveer kost. Dat stuk opvoeding hoeven we ze niet meer mee te geven, maar was dat niet zo dan zou ik voor een andere constructie kiezen denk ik. Om ze wel te laten ervaren dat voor niks de zon op gaat en hoe duur het leven is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.