Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Tekorten

Wouw wat is het lastig hier een topic aan te maken. Ik heb wel 1 regel die ik na kan lezen en verder een groot scherm reclame, heerlijk zo!

Maar goed, waar ik het over wil hebben. Mijn zoon zit in de brugklas van het VWO en heeft dit jaar veel pech gehad met uitval van docenten Frans en Wiskunde, de docent biologie is een docent in opleiding en is helemaal weg van AI. Daarnaast hebben ze een of andere kunstenares als docent beeldend vorming die niets voldoende vind., maar een dag voor rapportdag geeft ze vaak toch nog een net voldoende zodat de kinderen geen her hebben. Oke ondanks dat zoon dus veel uitval en rare ai toetsen heeft gehad, gaat hij dit jaar zonder tekorten over. De cijferlijst is niet super maar bevat 3 zessen, 3 zevens en een acht. Hij heeft deze week nog de mogelijkheid om 2 zessen op te halen richting zeven of een hoge zes. Ik vind het niet bijzonder hoog voor brugklas vwo en maak me dus ook zorgen over het volgende jaar.

Toen ik dat bij zoon aangaf zei hij "mam we hebben maar 4 vwo-ers in de klas de rest doet havo, lees deze app eens" Ik kreeg de klassenapp voor me en zag kinderen vertellen over 3 tekorten 4 tekorten en lijstjes sturen met 3 tekorten en de rest rond de 5,5/5,8. Ik ben helemaal verbaasd. Is dit echt zoals het in de brugklas gaat? Ik heb zelf mavo gedaan maar weet wel dat ik absoluut niet blij was met een 6 of 7.

Mijn kinderen hadden zeker geen onvoldoendes gehad in de brugklas, maar dat heeft jouw zoon ook niet.  Voor sommige kinderen is de overgang naar de middelbare school best heftig,  daarnaast begint de pubertijd zijn tol te eisen. Dus in deze leeftijd is als eigenijk normaal denk ik. 

Ik vind de cijferlijst wel super. 0 tekorten! Kan ook zijn dat je zoon heel efficient leert. Zo was ik ook, geen tekorten maar ook zelden een 8 of hoger. En VWO gewoon in 6 jaar gehaald. Prima toch. Rapport snel dicht en van vakantie genieten!

3 zessen, 3 zevens en een acht.

HIer hadden ze in de brugklas 13 vakken. Jouw zoon heeft toch ook wel meer dan 7 vakken?
Ze moeten hier in een h/v brugklas een 7 gemiddeld staan voor de 9 belangrijkste vakken om naar 2 vwo te mogen. 
Wat zijn daar de eisen? Daar kun je ook wel wat uit afleiden.

Wat gaat zoon volgend jaar doen? Is er nog een brugjaar, of wordt er gesplitst tussen VWO en havo? 

Decembermamma

Decembermamma

08-07-2025 om 08:52 Topicstarter

Valeria schreef op 08-07-2025 om 08:43:

3 zessen, 3 zevens en een acht.

HIer hadden ze in de brugklas 13 vakken. Jouw zoon heeft toch ook wel meer dan 7 vakken?
Ze moeten hier in een h/v brugklas een 7 gemiddeld staan voor de 9 belangrijkste vakken om naar 2 vwo te mogen.
Wat zijn daar de eisen? Daar kun je ook wel wat uit afleiden.

ze hebben hier 10 vakken. Waarvan 3 die beoordeeld worden met voldoende onvoldoende.

Hier krijgen ze de toetsen op havo of vwo niveau. Dus een VWO toets is een andere toets als een havo toets, dus voldoende is voldoende op het niveau dat je doet. 

Decembermamma

Decembermamma

08-07-2025 om 08:52 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 08-07-2025 om 08:45:

Wat gaat zoon volgend jaar doen? Is er nog een brugjaar, of wordt er gesplitst tussen VWO en havo?

Er zijn 3 brugjaren. Volgend jaar weer VWO, school acht dat heel realistisch.

Decembermamma schreef op 08-07-2025 om 08:52:

[..]

ze hebben hier 10 vakken. Waarvan 3 die beoordeeld worden met voldoende onvoldoende.

Hier krijgen ze de toetsen op havo of vwo niveau. Dus een VWO toets is een andere toets als een havo toets, dus voldoende is voldoende op het niveau dat je doet.

Maar waar maak je je dan zorgen over? Hij heeft prima cijfers op VWO niveau. 

Decembermamma schreef op 08-07-2025 om 08:52:

[..]

Wat weinig vakken. Dan ook weinig uren, neem ik aan? Volgens de lessentabel had  1 atheneum hier 32,5 uur les per week. 
Als je het idee hebt dat je zoon nu hard werkt en er komen volgend jaar meer uren bij, dan is een 6,5 gemiddeld misschien wat laag, maar als het 6,4en zijn en geen 5,6en dan scheelt dat ook weer. Voor nu is het gewoon genoeg.

Wat weinig cijfers inderdaad. Hier 13 vakken waar ze een cijfer voor krijgt en nog 1 vak (ontdek je talent) waar ze een G heeft van goed. Ze heeft nu 5 vakken met 8+, 4 vakken met 7+ en de overige 4 hangen in de 6. Maar denk dat 1 vak nog een onvoldoende of net voldoende gaat worden, haar toets in de toetsweek heeft ze verpest denkt ze. Ik maak me er niet zo druk om zolang het een voldoende is eigenlijk. Ze wil ook geen hulp, al weet ze wel dat ze dat kan vragen. Ze heeft nu wel al ingezet op havo na de 2e, vwo wil ze niet gaan proberen. Hier krijgen ze 1 toets en dan krijgen ze een cijfer voor vwo en havo. Volgens mij gaat de hele klas wel over, maar ook hier hadden ze veel uitval, wisselende leraren, dan weer een tijd helemaal dat vak niet enz. Vind het best een gedoe, die middelbare. Ze had ook een erg moeilijke start. De overgang naar de middelbare was heel heftig en het ging tot aan de herfstvakantie niet goed met haar. Wel qua cijfers, maar psychisch niet. Gelukkig meteen goed opgepakt door school en inmiddels heeft ze haar draai goed gevonden. 
Maar met zo’n cijferlijst als die van je zoon, zou ik me er nog niet zo druk om maken verder herken het wel van andere leerlingen in de klas van dochter. Als er echt iets niet goed gaat, laten ze dat vanuit school ook wel weten. 

Hij gaat met behoorlijke cijfers over naar de tweede. Fijne vakantie!

Ja, dit is zoals het in de gemiddelde brugklas gaat, sommige kinderen vinden de overgang naar middelbare school heel lastig, puberteit knalt er in, andere dynamiek dan op de basisschool, andere manier van lesgeven.

Wees blij dat je zoon er zo goed voor staat want dat is vooral niet gemiddeld. Sommige van die kinderen hebben heel hard moeten werken voor dat vak met een te kort. 

Ik weet nog van mijn kinderen dat met name Frans een drama was, 4uur leren om 30 woordjes er in te krijgen en dan nog een 5 scoren. En ja, er werd echt geleerd, overhoord, leren met verschillende technieken etc. Sporttheorie was daarentegen appeltje eitje, waren ze weer verbaasd over dat anderen dat onvoldoende wisten te maken. Bij gymnastiek zat op de school van mijn kinderen ook elk blok een theorie deel voor diegenen die niet zo sportief waren. 

Wat de rest hierboven al zegt, het is een prima lijst. Allemaal voldoendes en geen tekorten. 

Alvast een 'waarschuwing' voor de komende schooljaren. Er zijn nogal wat pubers die 'calculerend' te werk gaan met hun cijfers om zo weinig mogelijk te hoeven doen. Een 6 vinden ze prima. Zelf heb ik ook zo'n exemplaar en inmiddels heb ik het maar een beetje losgelaten. Het wordt er thuis anders niet gezelliger op. Hij gaat komend jaar naar 4 VWO, hopelijk gaat hij dan een beetje het licht zien.  

Decembermamma

Decembermamma

08-07-2025 om 11:28 Topicstarter

Ik denk overigens dat sommige vakken in elkaar verweven zitten. Mijn zoon heeft de vakken Nederlands (daar zit begrijpend lezen bij in), Engels, Frans, Wiskunde, Biologie, Geschiedenis, Aardrijkskunde, Beeldende vorming, muziek en cultuur, en sport daarnaast hebben ze weken met burgerschap e.d.. Volgens mij krijgen ze er volgend jaar erbij Duits, koken, natuur/scheikunde, drama en economie.

Fijn te horen dat dit een soort van normale gang van zaken is qua cijfers. Ik vond bepaalde cijfers wat matig maar ik zag ook dat er bij die vakken onvoldoende regens waren en hij dan toch een voldoende had. 

Docent hier:
Probleem met deze stroom brugklas hier is dat veel kinderen te hoog geplaatst zijn nav de nieuwe doorstroomtoets. 
Normaliter is het niet normaal dat er zoveel onvoldoendes zijn in de brugklas. 
Jouw zoon doet het prima, zeker als je bedenkt dat ie veel gemist heeft. 

En schrik niet, de dip zit meestal in klas 2 rond de kerst. Dan presteren veel tweedeklassers niet zo goed (niet meer nieuw en nog laaaang geen examens) en voor VWO is de vierde een pittig jaar. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.