Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
08-07-2025 om 08:17
Wouw wat is het lastig hier een topic aan te maken. Ik heb wel 1 regel die ik na kan lezen en verder een groot scherm reclame, heerlijk zo!
Maar goed, waar ik het over wil hebben. Mijn zoon zit in de brugklas van het VWO en heeft dit jaar veel pech gehad met uitval van docenten Frans en Wiskunde, de docent biologie is een docent in opleiding en is helemaal weg van AI. Daarnaast hebben ze een of andere kunstenares als docent beeldend vorming die niets voldoende vind., maar een dag voor rapportdag geeft ze vaak toch nog een net voldoende zodat de kinderen geen her hebben. Oke ondanks dat zoon dus veel uitval en rare ai toetsen heeft gehad, gaat hij dit jaar zonder tekorten over. De cijferlijst is niet super maar bevat 3 zessen, 3 zevens en een acht. Hij heeft deze week nog de mogelijkheid om 2 zessen op te halen richting zeven of een hoge zes. Ik vind het niet bijzonder hoog voor brugklas vwo en maak me dus ook zorgen over het volgende jaar.
Toen ik dat bij zoon aangaf zei hij "mam we hebben maar 4 vwo-ers in de klas de rest doet havo, lees deze app eens" Ik kreeg de klassenapp voor me en zag kinderen vertellen over 3 tekorten 4 tekorten en lijstjes sturen met 3 tekorten en de rest rond de 5,5/5,8. Ik ben helemaal verbaasd. Is dit echt zoals het in de brugklas gaat? Ik heb zelf mavo gedaan maar weet wel dat ik absoluut niet blij was met een 6 of 7.
11-07-2025 om 15:52
Decembermamma schreef op 10-07-2025 om 20:21:
[..]
Nou hier is toevallig van de week een mail rondgegaan onder de leerlingen. Leerlingen die de sportdag van deze week afwezig waren zonder ziekmelding van de ouders moeten ze volgende week 8:00 uit melden voor een vervangende gymopdracht anders blijven ze zitten want als je gym, beeldende vorming of muziek en cultuur op onvoldoende hebt blijf je zitten op deze school. En op deze school worden die vakken op de rapporten ook altijd op inzet beoordeeld en formatief op kwaliteit van het werk. Ik weet dus dat ik een sportieve jongeman heb die niet creatief is.
Maar als je niet aanwezig bent zonder reden en dan vervolgens niet de vervangende opdracht wil gaan doen, val je volgens mij al niet meer onder de "niet zakken op gym zolang ze redelijk trouw de lessen bezoeken en niet overgaan tot actieve sabotage"
13-07-2025 om 16:55
Mijn oudste, die na lang oefenen op haar 12e een koprol durfde, haalde wel een 10 met in de touwen klimmen. Op haar rapport dus altijd een 6,5 of 7 voor gym, maar niet op basis van talent.